Mit første CSS dokument - virker det og hv~
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 13-07-06 20:25

Hej

Jeg er lige blevet færdig med min første side hvor der bruges
CSS.
Det er lavet ud fra en skabelon som jeg har hentet fra Kim
Ludvigsen's side.
Jeg har rettet og tilpasset en del i den således den passede til
mit behov.

Der melder sig et par spørgsmål:

I feltet .menupunkt ser det ud som om jeg kan slette de 2
nederste linier:
margin-top: 0pt;
margin-bottom: 0pt;
Som sagt er det en skabelon jeg har arbejdet ud fra. Men ved at
slette de 2 linier, kan jeg også slette alle de <br> jeg har
brugt for at adskille de enkelte menupunkter.
Dette kan spare ca. 15 linier i mit HTML dokument, hvilket vel er
optimalt eller hvad?

Er der effekter der er unødvendige? Jeg har som sagt rettet en
del i de forskellige farver for at få den ønskede effekt.

Skal jeg droppe a:visited effekten? Jeg har ikke fundet en effekt
jeg er helt tilfreds med. Er den nødvendig.

Det skal siges at dokumentet skal bruges på samtlige sider og
linksene i siderne, er den navigation jeg ønsker at bruge.

Koden til CSS dokumentet:

/* Generated by CaScadeS, a stylesheet editor for Mozilla
Composer */

body {
   text-align: center;
   font-weight: bold;
   background-color: rgb(255, 204, 0);
}

.side { margin-left: auto;
margin-right: auto;
position: relative;
margin-top: 5px;
text-align: left;
width: 900px;
}

.logo { background-color: rgb(0, 0, 0);
border-style: solid;
   border-color: rgb(255, 255, 255) rgb(192, 192, 192) rgb(192,
192, 192) rgb(255, 255, 255);
   border-width: 2px;
height: 140px;
font-size: 18px;
text-align: center;
color: rgb(255, 255, 255);
font-weight: bold;
width: 900px;
}

.menu { float: left;
position: relative;
top: 5px;
background-color: rgb(255, 204, 0);
width: 150px;
}

.indhold { padding: 5px;
position: relative;
margin-top: 5px;
float: left;
    margin-left: 5px;
margin-right: 5px;
background-color: rgb(255, 204, 0);
width: 580px;
}

.menupunkt {
   border-style: solid;
   border-color: rgb(255, 255, 255) rgb(192, 192, 192) rgb(192,
192, 192) rgb(255, 255, 255);
   border-width: 2px;
   font-family: "Times New Roman", Times, serif;
   font-weight: bold;
   text-align: center;
   line-height: 30px;
   color: rgb(255, 204, 0);
   margin-top: 0pt;
   margin-bottom: 0pt;
}

.menu a {
   background-color: rgb(0, 0, 0);
   color: rgb(255, 204, 0);
   text-decoration: none;
   width: 100%;
   display: block;
}

.menu a:hover {
   background-color: rgb(204, 102, 0);
   color: rgb(0, 0, 0);
   display: block;
}

.menu a:visited {
   background-color: Gray;
   color: rgb(0, 0, 0);
   display: block;
}

.sidefod {
   background-color: rgb(0, 0, 0);
   width: 900px;
   margin-top: 5px;
   float: left;
   position: relative;
}

Siden kan ses "live" her:
http://www.stokerpiller.dk/design/index.html

MvH
Ulrik

P.S.
Jeg tager snart på ferie, så hvis der ikke kommer respons på
jeres indlæg de næste dage, er det ikke fordi jeg har glemt det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-07-06 20:51

Ulrik Christensen skrev:

>Skal jeg droppe a:visited effekten? Jeg har ikke fundet en effekt
>jeg er helt tilfreds med. Er den nødvendig.

Det virker ikke helt, som det skal.

Du skal bytte om på rækkefølgen i din css, så visited står før
hover.
--
Kerim

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 13-07-06 21:19

> Det virker ikke helt, som det skal.
>
> Du skal bytte om på rækkefølgen i din css, så visited står før
> hover.

Tak. Det gør jeg.

MvH
Ulrik

Fra : Kent Friis

Dato : 13-07-06 21:23

Den 13 Jul 2006 19:25:18 GMT skrev Ulrik Christensen:

> Skal jeg droppe a:visited effekten? Jeg har ikke fundet en effekt
> jeg er helt tilfreds med. Er den nødvendig.

Det kommer helt an på sitet. Det eneste den gør er at man
kan få links til sider folk allerede har set til at se
anderledes ud (typisk en anden farve).

Hvis man har tre links, eller de er til vidt forskellige ting, er der
ikke den store fordel i den.

Men har man en liste med 100-vis af links til sider hvor folk gerne
vil se dem alle (fx links til billed-sites[1]), så er det hamrende
irriterende når man ikke kan se hvor langt ned man er nået.

Mvh
Kent

[1] Jaja, I ved godt hvad jeg mener.

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 13-07-06 22:36

Jeg er næsten sikker på at jeg fjerne a:visited. Det er ikke en
linksamling der er tale om. Jeg synes også det er grimt.
Derudover er der jo også prolemet med cookies og de mennesker der ikke
sletter dem. Hver gang de vender tilbage til siden, vil de stadig
kunne se hvilke links de tidligere har besøgt.
Det er jo ikke hensigstmæssigt, medmindre man kan lave et eller andet
"disallow" cookies, hvilket medfører andre ulemper.
Ud med a:visited

> [1] Jaja, I ved godt hvad jeg mener.

Nej ærlig talt - jeg har ikke den fjerneste idé.

Tak for dit indlæg

MvH
Ulrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-06 08:16

Ulrik Christensen skrev:

> Derudover er der jo også prolemet med cookies og de mennesker der ikke
> sletter dem. Hver gang de vender tilbage til siden, vil de stadig
> kunne se hvilke links de tidligere har besøgt.

Nej, det kan man ikke hvis ikke linkmarkeringen skifter.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 21:24

"Ulrik Christensen" <boxerfynNOSPAM@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej

> [...]
> brugt for at adskille de enkelte menupunkter.
> Dette kan spare ca. 15 linier i mit HTML dokument, hvilket vel er

Ja du kan slette dem, eller give dem en anden værdi. Sletter du dem vil
browseren benytte sin standardværdi. Under alle omstændigheder bør man ikke
benytte <br> til at skabe luft. Så hellere en passende margin eller padding

> Skal jeg droppe a:visited effekten? Jeg har ikke fundet en effekt
> jeg er helt tilfreds med. Er den nødvendig.

Nu har jeg ikke tjekket hvor du benytter dem, men er det på menuen mener jeg
godt du kan droppe dem. Men er det på andre links på siden bør du bevare
dem. Bemærk det er et område med delte meninger

> Koden til CSS dokumentet:

Normaltvis er det ikke en god ide at poste så meget kode, da vi kan se det
på siden. Men gennemløber den da lige når den er her

> .side { margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> position: relative;
> margin-top: 5px;
> text-align: left;
> width: 900px;
> }

Kan sammenskrives til
..side {
margin: 5px auto auto auto;
position: relative;
text-align: left;
width: 900px
}

900 er lige i overkanten til enside med fastbredde. Man bør holde sig til
omkring 770 pixels så man undgår vandret rullebjælke ved 800x600

> .indhold { padding: 5px;
> position: relative;
> margin-top: 5px;
> float: left;
> margin-left: 5px;
> margin-right: 5px;
> background-color: rgb(255, 204, 0);
> width: 580px;
> }

Her kan marginer igen sammenskrives

> .menu a:hover {
> .menu a:visited {

Bør byttes om som Kerim skriver

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 13-07-06 22:50

Jeg sletter omtalte linier og <br> og leger lidt med padding
CS wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

a:visited sletter jeg - det vil ikke fungere hensigtsmæssigt på min side.

> Normaltvis er det ikke en god ide at poste så meget kode, da vi kan se det
> på siden. Men gennemløber den da lige når den er her

Jeg ved det godt, men jeg var ikke lige opmærksom på at i via HTML koden kunne
finde vej ind i mit css dokument

> 900 er lige i overkanten til enside med fastbredde. Man bør holde sig til
> omkring 770 pixels så man undgår vandret rullebjælke ved 800x600

Jeg ved det godt, men er 800 x 600 ikke lidt den gamle skole? Ifølge min
statistik er der ikke mere end 5,7% der kører med den opløsning.
Ikke at jeg ønsker at sortere dem fra, men jeg ønsker hellere at tilgodese de
fleste der kører med højere opløsning.
Der er ikke noget værre end at se på en side der er optimeret til en lav
opløsning med en høj opløsning.

Det virker ikke helt godt at bruge % istedet for px på min side.

Jeg retter det du har foreslået og takker for dit indlæg.

MvH
Ulrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-06 23:45

Den 13-07-06 23.50 skrev Ulrik Christensen følgende:

> Jeg ved det godt, men er 800 x 600 ikke lidt den gamle skole?

Absolut ikke, selv her på min skærm med en opløsning på 1600x1200, får
jeg vandret rullebjælke, fordi mit browservindue ikke er bredt nok.

> Ifølge min
> statistik er der ikke mere end 5,7% der kører med den opløsning.

Måler du på skærmopløsning eller browservinduets størrelse? De to ting
behøver ikke at have ret meget med hinanden at gøre. De almindelige
statistikker plejer vist at vise, at mellem 20% og 30% bruger en
opløsning på 800x600 eller mindre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Thunderbird gør det muligt at søge i fremtidige mails via virtuelle mapper.

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 14-07-06 06:35

Du har helt ret. Det er opløsning min statistik oplyser.

Det kan jo godt være forklaringen på at nogle af mine besøgende kun bruger 1
sekund på min side, selvom jeg på deres søgeord kan se at siden er relevant.

Jeg kan se på skabelonen hvilken bredde der anbefales - det vil jeg rette
iaften.

Tak for dit indlæg.

MvH
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 11:42

> Du har helt ret. Det er opløsning min statistik oplyser.

Og du har nok regnet ud at du ikke kan bruge oplysningen om opløsningen til
noget Min opløsning er eksempelvis 1280x1024, men mit browservindue er
sjældent større end 800x600

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-06 08:19

Ulrik Christensen skrev:

> Der er ikke noget værre end at se på en side der er optimeret
> til en lav opløsning med en høj opløsning.

Jo: at se på en side der er optimeret til høj opløsning i et
lille vindue.

--
Bertel

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 14-07-06 18:44

Jeg er blevet overbevist.

Siden kan nu også opleves af de "skæve" eksistenser i samfundet

Selvfølgelig er det dumt at udelukke en målgruppe.

Jeg takker for alle indlæggene.

MvH
Ulrik