CB450S - problemer med sodede tændrør
Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 11:18

Nu er der blevet tid til at kigge på Anne Mettes CB igen. Den går fint i
motoren efter reparation (balancesystem udskiftet), men den soder
tændrør helt vildt - men den står mest i tomgang og kører, jeg har ikke
være ude på prøveplade endnu. Karburatorerne har stået i 3 år, og jeg
har ikke gjort andet ved dem end at tømme svømmerhusene. Jeg er 99,9 %
sikker på at tandkæden sidder korrekt, og tændingen har ikke yderligere
indstillingsmuligheder mig bekendt. Maskinen starter ellers fint og kan
efterhånden holde en fornuftig tomgang (den skød lidt bagud i starten).
Den tager også gassen fint. Chokeren går trægt, men jeg har sikret mig
den er helt lukket.

I og for sig er der dermed ingen andre indikationer af problemet end de
sodede tændrør.

Er der nogen bud på hvordan jeg skal fortsætte;
- prøveplade på, tændrørsnøgle, ekstra tændrør og stålbørste i baglommen
og afsted?
- adskil karburatorer og giv dem den helt store tur?
- andre idéer?

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-07-06 12:15

Torben Scheel skrev den 13 jul 2006 i

klip

> Jeg er 99,9 %
> sikker på at tandkæden sidder korrekt, og tændingen har ikke yderligere

klip

> - andre idéer?

Bliv 100% sikker på at tandkæden sidder korrekt. (?)

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 12:23

Arne Lorenzen wrote:

> Bliv 100% sikker på at tandkæden sidder korrekt. (?)

Jamen altså - jeg har prøvet med at flytte den en tand, og så flugter
tandhjulsmærkerne bare dårligere med pakfladen. Som den er nu ser det ud
til at den flugter, men jeg savner lidt info om den skal flugte med løs
eller stram knastkæde. Når strammeren er monteret vil tandhjulet hælde
længere bagud jo længere/ældre kæde (og åbne ventiler senere så vidt jeg
kan overskue). Og da maskinen ikke er helt ny (ca. 45000km) kan det godt
gøre en forskel. Det er ikke tydeligt i den værkstedshåndbog jeg har.

Mon ikke jeg skal ud og give den gas, checke tændrør - og så handle
derefter?

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-07-06 12:46

Torben Scheel skrev den 13 jul 2006 i

klip

> Mon ikke jeg skal ud og give den gas, checke tændrør - og så handle
> derefter?

Jow, hvis du er 100% sikker på tandkæden er monteret korrekt

Jeg har også haft den hedengangne viffer åbnet og ordnet kæde på den. Vi
besluttede efter megen møje at den sad korrekt nu. Det må den have gjort, for
den kørte bare fint bagefter. Men når du skriver 99,9% sikker er det fordi du
er i tvivl helt inde bagved, kan du leve med det?

Men det betyder måske ikke så meget med en tand fra eller til?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Misforstå mig ikke - jeg er IKKE mekaniker

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 17:38

Arne Lorenzen wrote:

> [...]
> den kørte bare fint bagefter. Men når du skriver 99,9% sikker er det fordi du
> er i tvivl helt inde bagved, kan du leve med det?

Det kommer sig af at min kammerats ifølge lydmuren var taktet forkert
efter vi(jeg) havde skiftet knastaksel (fra drossel ca. 27hk til den
rigtige 44hk). Den sodede også tændrør og jeg var heller ikke i tvivl om
den stod rigtigt :-/ Derfor min tvivl. Lydmuren havde dog også gang i
karburatorjustering og en rulning.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 14-07-06 02:05

Torben Scheel skrev:

> [...]
> efter vi(jeg) havde skiftet knastaksel (fra drossel ca. 27hk til den
> rigtige 44hk). Den sodede også tændrør og jeg var heller ikke i tvivl om

Hvis den kikser én tand, vil den ikke kunne tage fulde omdrejninger, så
v.h.a. en gedigen prøvekørsel skulle der ikke være tvivl om dén sag :-|

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 13-07-06 14:27

> [...]
> kan overskue). Og da maskinen ikke er helt ny (ca. 45000km) kan det godt
> gøre en forskel. Det er ikke tydeligt i den værkstedshåndbog jeg har.

Den kan ved en slidt kæde godt mangle lidt i at flugte med toppen
og hvis du ikke vil ofre en ny kæde kan du file hulerne i knasthjulene op
hvor de bliver spændt på knasten.
og af den vej få dem til at stå som de skal.

> Mon ikke jeg skal ud og give den gas, checke tændrør - og så handle
> derefter?

Havde jeg gjort.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL