teaktræ havemøbler
Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 09:05

Hej

Vi fik nogle fine teaktræ havemøbler fra min onkel som bare trængte til en
kærlig hånd. Det har jeg så lige være i gang med. Købte i Bauhaus et middel
til at rense møblerne med....jeg brugte en neglebørste og har skrubbet og
skurret for at få det sølvgrå væk, det kom da også væk og møblerne blev i
stedet meget lyse og mørke i fugerne.

Bagefter brugte jeg en olie som angiveligt også skulle være til denne
træsort osv. Møblerne fik da også en mørkere farve, men ærlig talt så ligner
det færdige resultat noget der er løgn. De ligner overhovedet ikke "nye"
møbler men har stadig en MEGET tydelig lys og mørk farve der er blandet
sammen.

Nogen der har foreslag til hvad jeg kan gøre samt hvilke produkter der
VIRKER, for de virker jo alle sammen når man læser fabrikantens
brugsanvisning

--
Tom

Fra : Max

Dato : 13-07-06 10:52

Hej Tom

> Nogen der har foreslag til hvad jeg kan gøre samt hvilke produkter der
> VIRKER, for de virker jo alle sammen når man læser fabrikantens
> brugsanvisning

Det lyder mere som om dine fine Teak møbler ikke har så meget
med teaktræ at gøre som man kan ønske sig. Hvis du ikke kan vaske
den rene og røde i farven med vand tilsat grundrens og 3 dbl. salmiak-
spiritus, ja så er det nok træ af tvivlsom herkomst der er brugt.

Forøvrig er der jo mange der mener at den grå farve er den rigtige
farve på den slags møbler.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 10:57

> [...]
> den rene og røde i farven med vand tilsat grundrens og 3 dbl. salmiak-
> spiritus, ja så er det nok træ af tvivlsom herkomst der er brugt.

Muligt. Min onkel sagde dog at de havde været meget dyre og han er heller
ikke kendt for at købe så ringe ting. Men jeg synes det er underligt fordi
farven er ikke rød men derimod gylden ligesom sirup og så i kanterne og
svært tilgægelige steder er den den velkendte teakfarve.

> Forøvrig er der jo mange der mener at den grå farve er den rigtige
> farve på den slags møbler.

De er ikke grå mere men nu er de gylden og mørkebrun i en underlig slidt
blanding. Det ser ikke godt ud

--
Tom

Fra : Max

Dato : 13-07-06 11:07

Hej Tom

> [...]
> underligt fordi farven er ikke rød men derimod gylden ligesom sirup
> og så i kanterne og svært tilgægelige steder er den den velkendte

Nu kan din onkel jo være blevet snydt, det skar for mange, men kan
jo ikke se de lige umiddelbart når de står og ser pæne og nye ud.
Jeg har et havebord og fire stole, bordet er stadigvæk flot i sit teak
træs look, stolene ligner derimod noget beskidt noget. Forøvrigt er
bordet forsynet med en messingplade hvor det står noget om
garanti for at det er plantage teak, men sådanne skilte mangler
på stolene.

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-07-06 17:27

Tom wrote:
> [...]
> neglebørste og har skrubbet og skurret for at få det sølvgrå væk, det
> kom da også væk og møblerne blev i stedet meget lyse og mørke i

Jeg har næsten tårer i øjnene.
Du har netop ødelagt den flotte overflade og udseende som det tager flere år
at udvikle på rigtig teak :(

> [...]
> ligner det færdige resultat noget der er løgn. De ligner overhovedet
> ikke "nye" møbler men har stadig en MEGET tydelig lys og mørk farve

Når nu skaden er sket må du fjerne den olie du har påført. Der findes flere
forskellige midler af trærens, bare følg brugsanvisningen.

Når olien er væk og møblerne rene og tørre, sliber du dem let med fint
sandpapir.
(Nu ville jeg så stoppe og vente på at den flotte sølvgrå finish vendte
tilbage efter nogle år).

Passer det dig ikke giver du dem linolie tilsat et snapseglas atamon pr.
liter. Olien giver den brune glød og atamonen forhindrer den sorte belægning
der kan opstå pga. svamp.

Husk at tørre møblerne ren for overskydende olie efter 1 time.

PS! Linolieklude kan selvantænde og skal IKKE i skraldespanden. Brænd dem af
når du er færdig med at bruge dem....

> Nogen der har foreslag til hvad jeg kan gøre samt hvilke produkter der
> VIRKER, for de virker jo alle sammen når man læser fabrikantens
> brugsanvisning

Jaheee, holde fingrene væk og nyde de flotte møbler :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info