vandrehjem i Irland
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 12-07-06 14:17

Hej,

Jeg skal til Irland i uge 31 og regner med at sove på vandrehjem.

Skal jeg forinden have et kort eller medlemsskab, noget i stil med
International Hostel et-eller-andet.

I givet fald, hvor skaffer jeg sådan et henne?

-Michael.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-07-06 14:21

"Michael Jørgensen" <ccc59035@vip.cybercity.dk> writes:

> Jeg skal til Irland i uge 31 og regner med at sove på vandrehjem.
>
> Skal jeg forinden have et kort eller medlemsskab, noget i stil med
> International Hostel et-eller-andet.

Ja, du skal have et vandrekort.

"Vandrerhjemskortet er din nøgle til flere end 4.700 vandrerhjem i
hele verden. DANHOSTEL Danmarks Vandrerhjem er tilsluttet den
verdensomspændende organisation "Hostelling International", som
repræsenterer over 60 forskellige landes vandrerhjemsorganisationer.
Med et dansk vandrerhjemskort er du også medlem af "Hostelling
International", og du har mulighed for at overnatte på alle
organisationens vandrerhjem i hele verden."

> I givet fald, hvor skaffer jeg sådan et henne?

"DANHOSTEL Danmarks Vandrerhjem udsender først vandrerhjemskortene,
når vi har registreret en indbetaling. Pengene kan indbetales på
postgirokonto 5 02 76 67 eller bankkonto 2191 8430042492 - husk at
oplyse navn, adresse og fødselsdato på samtlige personer, der skal
have udstedt kort."

Så enten kan du gøre det sådan eller så kan du henvende dig på et
almindeligt vandrehjem i Danmark. Eller du kan købe det på nogle
turistkontorer. Vi købte vores på Århus Turistbureau.

God tur, Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 12-07-06 17:26

"Michael Jørgensen" <ccc59035@vip.cybercity.dk> wrote:

: Jeg skal til Irland i uge 31 og regner med at sove på vandrehjem.
: Skal jeg forinden have et kort eller medlemsskab, noget i stil med
: International Hostel et-eller-andet.

Det kommer litt an på. Du tenker sikkert på medlemskap i
Danhostel / YHA-HI. Den organisasjonen har 26 vandrerhjem i
Irland (se hvilke og hvor på www.anoige.ie ), og de er
trolig ganske så gode alle sammen. Men i Irland er det langt
flere vandrerhjem rundtom, de er bare ikke organisert i
YHA-HI-nettverket. Mange av dem er like gode som de organiserte,
men noen av dem er litt mer nedslitte, men på disse stedene
kreves det altså ikke medlemskap for å få overnatte.

Ofte er YHA-HI-vandrerhjemmene litt "strengere" enn de
uorganiserte. Det vil typisk bety at fellesareael (kjøkken,
oppholdsrom, etc.) stenges av klokken 23, og at man ikke
får nyte medbragt alkohol på vandrerhjemmet. Noen av de
uorganiserte vandrerhjemmene er nokså motsatt; det er
utrolig mye støy natten lang og det er påbudt å drikke to
øl før man i det hele tatt får sjekke inn. Øh. Eller noe
sånt.

Det kan være smart å skaffe seg en guidebok, type Rough
Guide eller Lonely Planet, hvor du kan lese hva du kan
forvente deg av vandrerhjemmene på de stedene du skal besøke.
Og HVIS du skal overnatte på YHA-HI-vandrerhjem, så kan du
alltids enten betale litt mer pr natt eller kjøpe deg et
medlemskap når du sjekker inn. Det er ofte også billigere
enn å kjøpe det hjemme.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-07-06 18:26

bct@pvv.org (Bjørn Christian Tørrissen) writes:

> Og HVIS du skal overnatte på YHA-HI-vandrerhjem, så kan du
> alltids enten betale litt mer pr natt eller kjøpe deg et
> medlemskap når du sjekker inn. Det er ofte også billigere
> enn å kjøpe det hjemme.

Muligvis kan man det i Irland, men vi kunne i hvert fald ikke på
vandrehjemmet i Fulda (Tyskland) i sidste uge.

Man kan kun købe et alm. vandrekort i det land man bor i, ellers skal
man købe et internationalt og vandrehjemmet i Fulda kunne ikke udstede
et internationalt. Det er i øvrigt også dyrere end det almindelige,
som vist nok koster 60 kroner.

I Danmark kan man købe et gæstemedlemsskab for en nat, det koster 35
kroner, men det kunne man altså ikke i Fulda.

Mvh Trine