Dødt område i træk kraft ??
Fra : Thomas

Dato : 12-07-06 14:17

Hej.

Som man kan se i en tråd længere nede så har jeg lige skiftet ruller på min
Yamaha Neo's og har efterfølgende fået et problem, som jeg håber en eller
anden vil kunne give mig ide om hvor jeg skal lede for at rette fejlen.

Som sagt har jeg skiftet ruller, og da jeg alligevel var igang så købte jeg
også en udstødning.

Udskiftningen gik sådan set smertefrit, men nu er scooteren begyndt at have
et højst besynderligt træk mønster.
Det skal siges at den er afdrosslet, og har altid kørt perfekt med original
delene.

Hvis jeg giver den fuld gas, så trækker den nogenlunde fornuftigt op til ca.
55 Km/t og så kommer den ind i et område hvor den taber omdrejninger, og
mest af alt lyder som om den drukner eller lign.
Den taber fuldstændig lysten til at trække og den eneste måde man kan komme
ud af dette område igen, er at tage gassen fra den og køre lidt ved omkring
40Km/t i et lille stykke tid.

Det virker som om man ikke kan bruge de sidste 20% af gassen, da den så
kommer ind i dette døde område, hvor den taber kræfterne.

Denne tilstand kan påvirkes en del ved hjælp af chokeren, da man godt kan
komme op i fuld hastighed som er omkring 65Km/t ved at give den lidt choker
når den kommer ind i føromtalte døde område.

Nu er jeg jo så meget i tvivl om jeg skal rette min mistanke på de nye
ruller/Skåle, eller det kan ligge i den nye udstødning ?
Rullerne er købt som et Variator sæt, og jeg ved faktisk ikke hvad vægten
er.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=724591116&n=1706576453&pn=1706579780

Udstødningen er en Thecnigas Basic.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=724591116&n=1706576460&pn=1706579885

Jeg kan se at man muligvis skal omdysse og om-rulle efter udstødningsskift,
men jeg har ingen ide om hvad vej jeg skal med nogen af delene.

Jeg håber meget at nogen kan sætte mig på sporet for at få min gamle
trækkraft igen, op igennem hele området.

Thomas.

Fra : Brian

Dato : 12-07-06 15:49

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> delene.
>
> Jeg håber meget at nogen kan sætte mig på sporet for at få min gamle
> trækkraft igen, op igennem hele området.

Det er udstødningen, den er "plomberet" i forrøret.

Fra : Thomas

Dato : 12-07-06 16:30

> Det er udstødningen, den er "plomberet" i forrøret.

Heyy.

Jeg glemte selvfølgelig at nævne at den detalje havde jeg fjernet.

Thomas.

Fra : Thomas

Dato : 12-07-06 18:45

> Det er udstødningen, den er "plomberet" i forrøret.

Jeg går ud fra at der kun er denne ene plump ikk' ?
Kan se i en tråd med en PGO Big Max med samme udstødning at han også måtte
fjerne en plump fra den bagerste del ?

Her på min kan jeg dog ikke se andet end det jeg allerede har fjernet i
forrøret..

Thomas.

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 12-07-06 21:46

> [...]
> delene.
>
> Jeg håber meget at nogen kan sætte mig på sporet for at få min gamle
> trækkraft igen, op igennem hele området.

Du skal sætte en større dysse i - prøv dig frem - måske der også skal nogle
lettere ruller i - afhænger af udstødningen,,,, ligepludselig er den der!
Lettere ruller = mere optræk
Tungere ruller = mere topfart men langsommere optræk...
Somregel ved udstødningsskifte skal man dysse højere samtidig med at man går
måske 2-3 gram ned i rullevægt
men man er nød til at prøve sig frem....da jeg havde Neo´s satte jeg en
Polini Star Traffic på og måtte køre med 4grams ruller
den tog sindsygt mange omdrejninger og havde kanon topfart og perfekt optræk
samtidig smed jeg en større dysse i 17" karbén
den gik 90km/t....
Held og lykke!
Pdr

Fra : Thomas

Dato : 13-07-06 06:44

> [...]
> den tog sindsygt mange omdrejninger og havde kanon topfart og perfekt
> optræk samtidig smed jeg en større dysse i 17" karbén

Heyy der.

Tak for dit tipset.
Nu er det jo ikke en "Tun-udstødning", men mere en afdrosslet original.

Hvad er agumentet for at den skal være større og ikke mindre ?
På mig virker det jo som om at motoren ligesom "får for meget", da det er
det sidste stykke på gassen som giver problemer, men måske jeg misforstår
det ?

Kan du give mig en ide om hvilken standarddyse der sidder i sådan en Neos ?
Man kan måske aflæse det på den som sidder i ?

Jeg kan jo godt forstille mig at man nemt kunne købe sig fattig i dyser, da
jeg kan se at f.eks. Thansen har 30 forskellige til Kr. 19.- stykket...Uha.

Køber man så bare et par numre højre end det som sidder i og måske en til i
næste størrelse ?

Thomas.

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 13-07-06 08:27

> [...]
> stykket...Uha.
>
> Køber man så bare et par numre højre end det som sidder i og måske en til

Du skriver selv:
>Denne tilstand kan påvirkes en del ved hjælp af chokeren, da man godt kan
komme op i fuld hastighed som er omkring 65Km/t ved at give den lidt choker
når den kommer ind i føromtalte døde område.
unquote
Når du giver den choker= mere bezin....dvs du skal prøve at sætte en større
dysse i.....der er ikke andet end at prøve sig frem til den opsætning man
selv syntes om , det er forskelligt fra scooter til scooter da ikke 2 er
ens....det afhænger af hvilken opsætning du har på:
udstødning,variomatic og ruller,kobling-koblingsfjedre osv osv
det koster lidt i basseører, så hvis du ikke vil ofre det og prøve skulle du
måske sende den hen til scooterpusheren men det er som regel dyrere , det er
jo også sjovt at rodde selv og få sorte fingre og lugte lidt af benzin , ik?
pdr

Fra : Thomas

Dato : 13-07-06 21:18

> [...]
> du måske sende den hen til scooterpusheren men det er som regel dyrere ,
> det er jo også sjovt at rodde selv og få sorte fingre og lugte lidt af

Hej igen..

Nu har jeg rodet lidt mere men syntes nu ikke at jeg er blevet meget
klogere...

Jeg fandt på nettet et sted der skrev at standard dysser i sådan en Neos er
dysse størrelser imellem 65 og 72.
Derfor købte jeg så dysser fra 64 til 80.

Da jeg så fik pillet den originale dysse ud af karburatoren, så stod der 78
på den..Hmm
Men jeg fik så en efter en sat de andre dysser i, og ingen af dem gjorde at
scooteren kom til at trække normalt.
De mindre dysser gav håbløs start og stadig dødt område ved omkring 55Km/t
og den eneste større dyse jeg desværre havde var så 80'eren. Denne gav et
dødt område der allerede startede ved 45Km/t nu..Æv.
I øvrigt syntes jeg at det i alle tilfælde, både med mindre og større
dysser, gav en klar forbedring i toppen med lidt choker.
Dette gjorde så bare at det selvfølgelig gik galt ved lave omdrejninger.

For at isolerer mit problem måtte jeg prøve at have de gamle dele på igen,
og jeg satte herefter min gamle udstødning og gamle dyse 78 i igen.
Pludselig fik scooteren nyt liv igen og fortidens trækkraft og energi var
tilbage uden mindste problem.

Skal det virkelig være så svært at dysse sådan en ny udstødning ind ?
Troede man havde lidt vindue at arbejde indenfor, så man ikke var i tvivl om
den var ved at være der, men jeg har desværre ikke fundet det vindue endnu,
men måske jeg bare skal blive ved med en ny håndfuld dysser..

Thomas.

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 14-07-06 18:43

> [...]
> om den var ved at være der, men jeg har desværre ikke fundet det vindue
> endnu, men måske jeg bare skal blive ved med en ny håndfuld dysser..

JA! Der er desværre ikke andet at gøre end at prøve sig frem , måske du skal
op i dysse 85-87....
pdr

Fra : Brian

Dato : 14-07-06 21:06

"Pdr(2770)" <peder.hansenFJERN@DETTEwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> JA! Der er desværre ikke andet at gøre end at prøve sig frem , måske du
> skal op i dysse 85-87....

Et godt råd fra et større værksted her i Aalborg:
Start for højt og gå ned i størrelse, og ikke bare "dyse op"... Når man
dyser op rammer man et punkt, hvor man mener at forholdet er rigtigt, men
dette er stadig i underkanten, og motoren vil derfor køre lidt for magert.
Den anden vej rundt skulle være bedre.

Fra : Thomas

Dato : 15-07-06 08:15

> [...]
> dette er stadig i underkanten, og motoren vil derfor køre lidt for magert.

Tak for tipset, det vil jeg prøve.

Kunne nu godt tænke mig at vide hvilke udstødninger der mest ligner den
originale, så man måske næste gang kunne gå tilbage til noget der ligner
original opsætningen.

Jeg har igennem Yamaha Motor i Danmark fået nogen forhandler navne, men når
man prøver at købe en Yamaha Original udstødning hos dem, så siger de alle
sammen at de har en som er meeeeget bedre og meget billigere, og så vil de
hellere sælge en uoriginal istedet...Skummelt.

Efter ovenstående oplevelse, så tænkte jeg at så kunne jeg jo lige så godt
købe en Thansen model da den alligevel lignede alle de andre uoriginale, men
havde desværre ikke drømt om at det skulle koste så meget ekstra arbejde.

Set i bakspejlet, så ville jeg nok have ledt lidt længere efter en original
udstødning, og så måske have sluppet for alt det dyssebesvær.
Men som en anden også skrev her i tråden, så er det jo samtidig også meget
sjovt at lære lidt om mekaniken..

Hvis nogen har et tips om en god "plug and play" udstødning til sådan en
Yamaha Neo's, så høre jeg gerne om det.

Thomas.

Fra : Thomas

Dato : 15-07-06 08:07

> JA! Der er desværre ikke andet at gøre end at prøve sig frem , måske du
> skal op i dysse 85-87....
> pdr

Hej igen.

Ja, men så længe man har en ide om at det nok skal hjælpe på et tidspunkt,
så er motivationen også større end bare at skifte noget og ikke rigtig vide
om det er det rigtige sted man sætter ind.
Så jeg køber en håndfuld dysser mere og går på med krum hals..

Det bliver faktisk også lettere og lettere for hver gang nu. Når skjoldene
er taget af scooteren, så tager det vel ikke mere end 15min. nu at skifte
den dysse...He He

Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 14-07-06 21:51

Thomas wrote:

> Skal det virkelig være så svært at dysse sådan en ny
> udstødning ind ?

Ruller med en lavere vægt skal der til, da en knækpotte er noget
usselt skidt at "rulle" ind, de skal have meget lettere ruller
end standard udstødningen, da knækpotten arbejder på en helt
anden måde.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Thomas

Dato : 15-07-06 08:03

> [...]
> skidt at "rulle" ind, de skal have meget lettere ruller end standard
> udstødningen, da knækpotten arbejder på en helt anden måde.

Helt ok. Det må jeg huske hvis jeg køber en "knæk-potte" en dag.
Forløbig er der dog tale om en helt alm. udstødning i stil med den
originale, som dog bare er "afdroslet" ligesom den originale var.
Det med "Tun" mm. er jeg nok vokset fra, da jeg er fra en tid hvor man
"hakkede" sin Maxi Puch...
Skiftet bestod udelukkende i at servicerer lidt, da den originale udstødning
efterhånden var noget medtaget af rust.

Thomas.

Fra : Henning Lund

Dato : 15-07-06 13:05

Thomas wrote:
> [...]
> Skiftet bestod udelukkende i at servicerer lidt, da den
> originale udstødning efterhånden var noget medtaget af rust.

Ok havde ikke set begyndelsen af tråden, så jeg regnede med det
var en hansens knæk

Fra : spids

Dato : 29-10-06 09:27

Hvordan gik det?

Fik du sporet dig ind på størrelsen?
--
http://Billig-Scooter.dk
http://Billig-MC.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 29-10-06 10:06

spids skrev:
> Hvordan gik det?
>
> Fik du sporet dig ind på størrelsen?

Øh hvem snakker du med?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 29-10-06 11:01

Den 29 Oct 2006 08:26:53 GMT sendte
spidsmouse4@hotmail-dot-com.no-spam.invalid (spids) følgende
røgsignaler:

>Hvordan gik det?
>
>Fik du sporet dig ind på størrelsen?

Jeps, jeg fandt frem til at den vokser i mundvand og krymper i
havvand...

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?