havepool på 5000 liter
Fra : acm

Dato : 11-07-06 20:39

Hejsa!

Vi overvejer at anskaffe os et af disse bassiner på 5000 liter.

Men hvad kræver det af tilbehør, som fx klor, Ph-midler osv?

Hvad gør i andre?

På forhånd tak for svarene.

Hilsen Jacob

Fra : Henrik

Dato : 11-07-06 21:26

"acm" <basten@mailme.hehe> wrote in message
> [...]
>
> Vi overvejer at anskaffe os et af disse bassiner på 5000 liter.
>
> Men hvad kræver det af tilbehør, som fx klor, Ph-midler osv?

Køb et på 10.000 i stedet, i Harald nyborg er der pumpe, stige osv. med i
prisen.
Køb også et startsæt til 299 i HN, så har du alt der er nødvendig, bortset
fra en flaske algemiddel.

Henrik

Fra : Uni Bull

Dato : 11-07-06 23:05

"Henrik" <hbl@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisen.
> Køb også et startsæt til 299 i HN, så har du alt der er nødvendig, bortset

Jeg vil også anbefale et 10m3-bassin. Jeg ved ikke hvilke mængder der følger
med i de "startsæt" der købes og med vanlig mistanke om at jeg ville blive
snydt købte jeg grejerne i Matas.
2½-liter Ren Bassin, Ph+ og Ph- (nok til mindst en hel sæson) samt et
Ph-målesæt... Jeg mener jeg kom af med omkring kr. 600,-
Om var ved at blive snydt til at købe et startsæt eller om jeg i
virkeligheden
snød mig selv ved at handle i Matas?? Jeg lever i lykkelig uvidenhed

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Zeki

Dato : 12-07-06 05:53

"acm" <basten@mailme.hehe> skrev i en meddelelse

> Men hvad kræver det af tilbehør, som fx klor, Ph-midler osv?

Du kan nøjes med mega tabs (i en skimmer). Så får du klart rent vand så
længe du holder ph værdien mellem 7,2 og 7,4.

Mvh
Zeki

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-07-06 07:31

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> "acm" <basten@mailme.hehe> skrev i en meddelelse

> Du kan nøjes med mega tabs (i en skimmer). Så får du klart rent vand så
> længe du holder ph værdien mellem 7,2 og 7,4.

Er de bedre at bruge fremfor den klorfrie løsning med ilttabs, activator og
algemiddel? Eller er det bare fordi de er nemmere at bruge?

Jeg overvejede at bruge dem i år, men endte alligevel med den klorfrie
løsning.

MVH Niels

Fra : Zeki

Dato : 12-07-06 08:22

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og algemiddel? Eller er det bare fordi de er nemmere at bruge?

> Jeg overvejede at bruge dem i år, men endte alligevel med den klorfrie

Activator og algemiddel er integreret i megatabs. Megatabs skal ses som en
"pakkeløsning" excl ilttabs.
Har selv en 10.000 liters. Så længe jeg holde ph-værdien mellem 7,2 og 7,4
(med ph + eller ph - pulver) er en megatab proppet i en gang om måneden +
evt ilttabs mere end rigeligt til klart og rent vand.

Mvh
Zeki

Fra : Anita

Dato : 12-07-06 14:02

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev

> [...]
> (med ph + eller ph - pulver) er en megatab proppet i en gang om måneden +
> evt ilttabs mere end rigeligt til klart og rent vand.

Hvor købes disse tabs henne?

Venligst Anita

Fra : Zeki

Dato : 12-07-06 18:02

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor købes disse tabs henne?

Toys R' Us. Jeg tror også Bauhaus og Silvan har dem.

Mvh
Zeki

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-07-06 21:10

> Toys R' Us. Jeg tror også Bauhaus og Silvan har dem.

Fætter BR har dem også. Samt alle ingredienserne til den klorfrie løsning.

MVH Niels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-07-06 21:23

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Activator og algemiddel er integreret i megatabs. Megatabs skal ses som en
> "pakkeløsning" excl ilttabs.

Ja den indeholder klor i stedet for ilttabs. Så vidt jeg har forstået det.

> Har selv en 10.000 liters. Så længe jeg holde ph-værdien mellem 7,2 og 7,4
> (med ph + eller ph - pulver) er en megatab proppet i en gang om måneden +
> evt ilttabs mere end rigeligt til klart og rent vand.

Holder den en måned? De siger ellers en uge, eller er det 14 dage. Hmm, det
lyder jo meget nemmere. Hvor tit måler du ph'en? Hvor tit justerer du? Er
det lige så ofte op som ned, at den justeres? Jeg har endnu ikke justeret
den op hos mig, men har justeret den ned mange gange i år i forhold til
sidste år. Hvor tit og hvor meget, tilsætter du så ilttabs? Eller sagt på en
anden måde: Hvordan afgør du om der skal ilt til?

Mit vand er også klart, men jeg bilder mig dog ind at det ikke er så blåligt
og skinnende som da det lige var fyldt i. Prøvede i går aftes at tilsætte
flokmiddel og lade pumpen køre natten over. Filteret var godt nok beskidt,
men jeg syntes ikke det "blå" kom igen. Lurer så lidt på om jeg skulle prøve
en megatabs og se.

Kører du forresten med papirfilter eller sandfilter?

MVH Niels

Fra : Zeki

Dato : 15-07-06 17:14

> Holder den en måned? De siger ellers en uge, eller er det 14 dage. Hmm,
> det lyder jo meget nemmere. Hvor tit måler du ph'en?

Plejer at gøre det samme dag som når jeg slår græs, dvs hver 7-8. dag. Er
vandet fuldstændigt klart lader jeg dog være.

> Hvor tit justerer du?

Ca hver tredie uge.

> Er det lige så ofte op som ned, at den justeres?

Det kommer an på mange faktorer, f.eks regn.

> Hvor tit og hvor meget, tilsætter du så ilttabs?

Et par tabs om ugen.

> Kører du forresten med papirfilter eller sandfilter?

Papfilter som skiftes/renses (med haveslangen) hver 14. dag.

mvh
Zeki

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-07-06 11:36

> [...]
>
> Det kommer an på mange faktorer, f.eks regn.

> Et par tabs om ugen.

> Papfilter som skiftes/renses (med haveslangen) hver 14. dag.

Ja du har da noget mindre arbejde med det end jeg har. Jeg tror jeg vil
prøve din opskrift.

MVH Niels