Spørgsmål vedr. pensionsbidrag
Fra : Hans Sørensen

Dato : 11-07-06 16:02

Hej,

Er der regler for hvor meget en privat virksomhed minimum
skal betale i pensionsbidrag?

Jeg synes, at jeg har hørt noget med at en privat virksomhed er
lovmæssigt forpligtet til at betale 2/3 af pensionsbidraget mens
medarbejderen betaler den sidste tredjedel?

Er følgende konstruktion lovlig?

Medarbejderen betaler MINIMUM 2% af hans løn i
pensionsbidrag. Virksomheden indbetaler KUN 2% af medarbejderens faste
månedsløn
til dækning af dels en helbredsforsikring og dels en forsikringssum
ved kritisk sygdom. Dækningen af disse 2 forsikringer udgør en
fast præmiesum, og et evt. overskydende beløb efter betaling af
præmiesummen indbetales til medarbejderens pensionsordning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-07-06 20:20

Hans Sørensen wrote:

> Jeg synes, at jeg har hørt noget med at en privat virksomhed er
> lovmæssigt forpligtet til at betale 2/3 af pensionsbidraget mens
> medarbejderen betaler den sidste tredjedel?

Det er reguleret af overenskomsten

> Er følgende konstruktion lovlig?
>
> Medarbejderen betaler MINIMUM 2% af hans løn i
> pensionsbidrag. Virksomheden indbetaler KUN 2% af medarbejderens faste
> månedsløn

Ingen overenskomst?

"Virksomheder, der ikke har indgået overenskomst med et forbund, er ikke
forpligtet til at etablere en pensionsordning."
http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Overenskomst/Pensionsregler/Indfasning%20af%20arbejdsmarkedspensionsbidrag.aspx

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Hans Sørensen

Dato : 11-07-06 21:06

> [...]
>
> "Virksomheder, der ikke har indgået overenskomst med et forbund, er ikke
> forpligtet til at etablere en pensionsordning."

Ok, men mit spørgsmål går på om ovennævnte konstruktion er lovlig? Der må da
findes
et sæt af minimums-rettigheder for funktionærer? Med en konstruktion som den
ovennævnte
er det jo ret begrænset hvor meget virksomheden indbetaler til
medarbejderens pensionsordning
hvis forsikringerne koster tæt på 2% af medarbejderens månedlige løn og så
er det jo i realiteten
kun medarbejderen der indbetaler til ordningen...

Et afledt spørgsmål er om medarbejderen har ret til at få at vide hvor meget
der går til forsikringerne
og hvor meget restbeløbet er på?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-07-06 17:13

Hans Sørensen wrote:

> Der må da findes et sæt af minimums-rettigheder for funktionærer?

Fordeling af pensionsbidrag er ikke nævnt i funktionærloven
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050006829

Jeg er selv privatansat hos en arbejdsgiver der ikke er medlem af DA

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!