Ændre drivkraft på MC?
Fra : 2

Dato : 11-07-06 10:44

Hej jeg har en reservedels MC med en adskilt motor, og den får
jeg ikke samlet igen. (pga manglende motor mekaniker erfaring)
Men stellet, hjul, bremser, styr og andet er godt nok.
Og er god til at lave ting med elmotorer i.
Så ved I det om man må sætte en elmotor på som drivkraft istedet for
en benzinmotor?

Stellet/MC er importeret af tidligere ejer og kender ikke historien,
men stelnr er jo OK, og hvis MC bliver med eldrift er der heller
ikke nogen registeringsafgift, kun syn og nr.plade.

Eller hvad med MC med Elmotor og så en lille dieselmotor til at trække
en generator til strøm til elmotoren, så bliver det en hybrid MC, må
man det, men så kommer der jo nok diverse mange afgifter på * 2.
Men så vil køreradius være meget længere, med hybrid.

Nok nogle anderledes spørgsmål, men I er jo nogle garvede gutter her
inde.

Så er det muligt at ændre drivkraft på MC fra benzin til Eldrift, og
få den igennem syn og alle de danske regler?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 18:41

2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in

> [...]
>
> Så er det muligt at ændre drivkraft på MC fra benzin til Eldrift, og
> få den igennem syn og alle de danske regler?

Du skal "bare" have den typegodkendt, hvilket vist i sig selv er en
større bedrift. Men sprøg hos politi, færdelsstyrelse ell.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-07-06 21:08

2 <fuptilspam@yahoo.dk> writes:

> Stellet/MC er importeret af tidligere ejer og kender ikke historien,
> men stelnr er jo OK, og hvis MC bliver med eldrift er der heller
> ikke nogen registeringsafgift, kun syn og nr.plade.

What? Har du en kilde?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : 2

Dato : 11-07-06 22:41

On Tue, 11 Jul 2006 22:08:06 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

>What? Har du en kilde?

Hej
Har ikke kilden helt endnu, men fra El bil forum
Spørgsmålet lød:
>hvad kræves der for at få DK
> nr.plade på, når elbil er importeret fra ikke EU land Norge?

Svaret:
Et syn. Der er ikke afgift på el-biler under 2 tons.

Og synes jeg har set at ordet elbiler er skrevet som elkøretøjer.
Og det må en MC med elmotor så da også komme ind under?

PT har jeg en Ellert (elbil 3 hjul) den kører som en MC, synet og med
nr.plade på. Og med en elmotor fra en eltruck i.

En typegodkendelse på en MC gælder da konstruktion, stellet,
affjedring, hjul, og at den kan holde til vægten samt farten. Så alt
er jo som oprindeligt, bare med en mindre elmotor på istedet for en
stor benzinmotor?

Torben

Fra : Henning

Dato : 11-07-06 23:07

Jeg ved ikke om myndighederne stiller sig på tværs, men du har ret i at det
ikke er en konstruktiv ændring.
Man må godt skifte motor på en MC (og også i en bil), det behøver ikke være
en motor magen til den oprindelige. Mig bekendt er det eneste krav at der
ikke er en forøgelse af effekten på (tror jeg) 20%, (jeg ved bl.a. at der
er faldet dom om at der ikke skulle betales ny afgift på en ældre HD hvor
der var lagt ny evolution motor i og ændret på stellet), men undersøg det
først inden du går i gang.
Problemet er bare at når du spørger færdelsstyrelsen, får du garangteret
ikke et svar på om det er lovligt, men en række link til forskellige
paragraffer, så er de nemlig ude over alle problemer, da det så er dig der
har fejlfortolket noget hvis du får problemer.
Jeg har selv prøvet at stille dem spørgsmål ang. svejsning i stel, jeg fik
bare et hav af link til forskellige paragraffer og så kunne jeg selv tage
stilling ud fra det.

Henning

Fra : jacob johansen

Dato : 12-07-06 07:56

"Henning" <h.aa@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare et hav af link til forskellige paragraffer og så kunne jeg selv tage

i kan læse det meste i veledningen om syn af køretøjer, på www.fstyr.dk

MVH
Jacob

Fra : Harald Blaatand

Dato : 12-07-06 09:52

"(jeg ved bl.a. at der
er faldet dom om at der ikke skulle betales ny afgift på en ældre HD hvor
der var lagt ny evolution motor i og ændret på stellet)"

Henning
Hej Henning
Kan du ikke lige fortælle noget mere om det,evt et link til " et bevis" ?
Mvh

Steen
P.S
Nej,en HD Electra Glide har ikke elmotor !

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-07-06 13:55

Her er lidt i samme stil selv om de ikek var helt så modige:
http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=368&PHPSESSID=07d1ba08fc788b7b4b58207b20c7a820

/jim

Fra : Henning

Dato : 12-07-06 22:53

Det er denne afgørelse SKM-nummer
SKM2002.423.LSR

Myndighed
Landsskatteretten

Jeg har hele sagen liggende på min pc som inscannet PDF fil og en jeg har
renskrevet så den er næmmere at læse.
Jeg er ikke lige klar over hvordan man ligger den ud så alle kan se den men
jeg sender den lige til dig på email.

Henning

Fra : Harald Blaatand

Dato : 13-07-06 09:12

"Henning" <h.aa@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg er ikke lige klar over hvordan man ligger den ud så alle kan se den
> men jeg sender den lige til dig på email.

ud til at handle om ;" told- og skatteregionens afslag på anmodning om
tilladelse til afgiftsfri genopbygning af en motorcykel af mærket Kawasaki
ZX-9R"

Jeg ved ikke hvad der står i pdf filen,da jeg ikke kan åbne den.

Mvh Steen

Fra : Henning

Dato : 13-07-06 18:21

Jeg har Adobe Reader 7.0, den kan jeg åbne den med.
Prøv at downloade den nyere version og se om det ikke går, ellers skriver du
bare lige til mig igen, så prøver jeg at løbe gennem teksten og ser om den
ikke er magen til den tekstfil jeg også sendt til dig.
MVH

Fra : Harald Blaatand

Dato : 13-07-06 23:54

> [...]
> du bare lige til mig igen, så prøver jeg at løbe gennem teksten og ser om
> den ikke er magen til den tekstfil jeg også sendt til dig.

Tak,det hjalp at hente Adobe!
Ja,der står faktisk at manden ikke skal betale afgift selvom han skifter
motor og skærer og svejser i stellet!

Hvis det var alm vedtaget at det var lovligt,var der en del personer der
skulle have afgiften retur !!
Desvære er det jo nok ikke sådan i virkeligheden

Mvh Steen

Fra : Henning

Dato : 14-07-06 08:28

> [...]
> skulle have afgiften retur !!
> Desvære er det jo nok ikke sådan i virkeligheden

Jeg ved heller ikke om den holder fremover, Men når der er faldet dom kan
man jo henvise til den sag fremover så man burde kunne få ret.
Jeg synes det kunne være værd at få udnersøgt hos en advokat som må kunne
svare på om den holder.
Hvis den går er der mange Harley kørere som vil blive glade. "Køb en gammel
Harley, evt. uden motor, lån en gammel motor, få det synes og betal afgift.
Ny motor i, "den gamle gik i stykker på vej hjem fra synshallen".". På den
måde skulle alt være i orden.
MVH
Henning

Fra : Harald Blaatand

Dato : 14-07-06 10:47

> [...]
>ejet en HD i et år,var det ok at skifte motor uden at betale afgift,det er
>sikkert kun en historie,og hvorfor så lige et år ?
Særregler for Harley!
Ja.jeg mener at der kører en tilsvarende sag med hjælp af en advokat og
HDCDK(Harley Davidson Club of Denmark)
Meget spændende,selvom resultatet desvære nok er skuffende set fra modsatte
side en staten og Told!

Steen

Fra : 2

Dato : 13-07-06 16:06

On Wed, 12 Jul 2006 00:07:10 +0200, "Henning" <h.aa@mail.dk> wrote:

> [...]
>bare et hav af link til forskellige paragraffer og så kunne jeg selv tage

Jeg skrev også til Applus som jo skal syne den i sidste ende, hvis det
kan lade sig gøre for alle §§§

Og fik dette svar:
---------------
Det vil være en konstruktiv ændring, som kræver syn og godkendelse,
hvor der skal fremlægges dokumentation fra MC fabrikanten eller et
anerkendt prøvningslaboratorium på at de gældende regler, fortsat er
opfyldt. Du kan læse mere på www.fstyr.dk under køretøjer / mere, i
spørgsmål og svar / tuning og ændring af motor mv.

Spørgsmål besvares fremover på www.Bilboksen.dk . Du kan gratis
tilmelde dig og samtidig få adgang til andre services.
------------------

Hvad er og hvor findes der et anerkendt prøvningslaboratorium? Er det
ikke synshallen selv? Det er jo kun motordele som bliver bytte ud, med
en mindre el motor.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 21:04

> [...]
>
> Hvad er og hvor findes der et anerkendt prøvningslaboratorium? Er det
> ikke synshallen selv? Det er jo kun motordele som bliver bytte ud, med

TÛV i tyskland bla. Men så er vi vist tilbage ved det jeg mente, med at
den skulle typegodkendes !

Fra : jacob johansen

Dato : 16-07-06 10:21

> Hvad er og hvor findes der et anerkendt prøvningslaboratorium? Er det
> ikke synshallen selv? Det er jo kun motordele som bliver bytte ud, med
> en mindre el motor.
>
> Torben
Dansk Teknologisk Institut.