Blod i æg
Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-07-06 09:20

Hej allesammen!

Er der en der ved hvorfor at der er blod i æg man køber f.eks. i Netto eller
Aldi?

Min far fortalte mig en gang, at det er fordi at der har været ruget på det
(start på kylling), men ulækkert er det i hvert tilfælde, så hvad og hvor
skal man købe æg for at undgå dette?

Med venlig hilsen og god sommer
fra
Ove K.

--

Med venlig hilsen og god dag
fra

Fra : Max

Dato : 11-07-06 09:38

Hej Ove

> Min far fortalte mig en gang, at det er fordi at der har været ruget
> på det (start på kylling), men ulækkert er det i hvert tilfælde, så

Hvis du mener det er ulækkert med lidt blod i æget, var det
så ikke en ide at blive vegetar ?

:)

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-07-06 11:55

"Ove Kristensen" <dsl237123@vp.cybercity.dk> wrote in

> Er der en der ved hvorfor at der er blod i æg man køber f.eks. i Netto
> eller Aldi?

Er der da det?

Alle danske hønseæg gennemlyses på pakkerierne efter f.eks. revner,
blodpletter og forrådnelsesbakterier, og kun fejlfrie (såkaldte klasse A
æg) kommer ud til forbrugerne. Fejlbehæftede (men iøvrigt ufarlige) æg
benyttes i industrien.

Måske er det protein pletter du har observeret? De forekommer i brune æg.

Iøvrigt er langt de fleste hvis ikke alle danske æg ubefrugtede.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-07-06 13:25

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse

> Er der da det?

Ja, men det er selvølgelig ikke i dem allesammen, men jeg ser det da
jævnligt, og pletterne er røde (som et knappenålshoved) - men det er ikke
sikkert at det betyder noget!

> [...]
> blodpletter og forrådnelsesbakterier, og kun fejlfrie (såkaldte klasse A
> æg) kommer ud til forbrugerne. Fejlbehæftede (men iøvrigt ufarlige) æg

Det er da dejligt at vide!

> Måske er det protein pletter du har observeret? De forekommer i brune æg.

Ja hvis det er røde pletter!

> Iøvrigt er langt de fleste hvis ikke alle danske æg ubefrugtede.

det er da rrt at vide!

Tusind tk til alle for info

Med venlig hilsen og god dag
fra
Ove K.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 11-07-06 15:40

> [...]
> blodpletter og forrådnelsesbakterier, og kun fejlfrie (såkaldte klasse A
> æg) kommer ud til forbrugerne. Fejlbehæftede (men iøvrigt ufarlige) æg

Kunne man måske forestille sig at lige netop Netto og Aldis æg ikke er
danske, hvorfor ovenstående procedure måske ikke er fulgt?

--
Michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-07-06 15:51

Michael Kjærsgård skrev:

> Kunne man måske forestille sig at lige netop Netto og Aldis
> æg ikke er danske, hvorfor ovenstående procedure måske ikke
> er fulgt?

Aldis økologiske æg er danske. Jeg ved ikke hvor Aldis buræg
eller nogen af Nettos æg komemr fra.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 11-07-06 19:20

Michael Kjærsgård <mk@vindenand.dk> wrote in news:iLOsg.40$bB.33
@news.get2net.dk:

> Kunne man måske forestille sig at lige netop Netto og Aldis æg ikke er
> danske, hvorfor ovenstående procedure måske ikke er fulgt?

Det kunne man da godt forestille sig, men det er ikke tilfældet. Såvel
Netto som Aldi skulle normalt kun sælge danske æg.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-07-06 19:55

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det kunne man da godt forestille sig, men det er ikke tilfældet. Såvel
> Netto som Aldi skulle normalt kun sælge danske æg.

Der var vist på et tidspunkt noget konkurrence med udlandske æg i danske
butikker, hvor der var meget modstand fra den Danske æggebranche.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-06 01:17

2>> Det kunne man da godt forestille sig, men det er ikke tilfældet.
Såvel

> Der var vist på et tidspunkt noget konkurrence med udlandske æg i
> danske butikker, hvor der var meget modstand fra den Danske
> æggebranche.
Min buddhhisisk farbror var svingnngkonsulent rdgivendde ingeniør i
Corning, New York o inviterede mig til USA et år mellemm
studenteereksamen oog sstudiestart; og viste migg sin livskunst som
enebboeer og den omfatttede hver morgen at koge æg oog iimes
medditee ovver det hønseliv; som han derved langsomt dræbte ved
elektriskk opvarmning

Denne tråd betragtninger omdet ulækre ved lidt ufarligt hønsblodi
fattigrøvss-supemarkeders "ikke-økologiske" æg er mere grotteske.

Koger jeg kartofler i mikrobølgeovnen, dræber jeg kim til liv og
dde samme har brødspiseren anssvar for, da han indirekte berdrede
korn ned i melkværn.

Mine ýogadyrkende vegetar-lejere føler sig frrelt ved ikke at spise
kød tsk tsk.

Nå jeg begraver en lort et spaddesttii dyb et skyggefuldt hhjøre i
min have er jeg dr Mengele selv og mine kz-bøddel-asistenter kommer
flyvende og lægge maddikæg og fluelarverrne kanibaliserer hver
milliarer af ukldige E-coli bbakterier og gør derved afføringen
lugløs for sarte mig -REN HOLOCAUST

DU OPLEVER ikkefremmedgørelse på een måde
jeg en anden; smag og behag;
intet er sundere end det andet

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-07-06 08:10

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in

> Der var vist på et tidspunkt noget konkurrence med udlandske æg i danske
> butikker, hvor der var meget modstand fra den Danske æggebranche.

Det er rigtigt. Føtex og Bilka solgte billige tyske æg.

Problemet er at de udenlandske æg IKKE er underlagt samme skrappe kontrol
som de danske og derfor kan sælges billigere.

Imidlertid har den danske salmonella handlingsplan reduceret antallet af
salmonella infektioner med 90% siden midt 90'erne, og det var den
investering der pludselig var i fare.

Derfor smadrede danske ægproducenter for ca. 1 år siden, tyske æg udenfor
Føtex og Bilka for at gøre forbrugerne opmærksomme på faren ved de tyske
æg.

Og derfor sælger Bilka og Føtex ikke udenlandske æg mere. Jeg tvivler på at
nogen danske supermarkeder tør begynde på det i nær fremtid.

Fra : Thomas Widmann

Dato : 13-07-06 21:07

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> writes:

> Nej. Danmark har EU's skrappeste krav til æg.

Til gengæld er æggene her i Storbritannien vaccinerede mod salmonella.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-07-06 11:05

Thomas Widmann <twid@bibulus.org> wrote in

> Til gengæld er æggene her i Storbritannien vaccinerede mod salmonella.

Ja det lyder jo besnærende at æggene er vaccineret mod salmonella. Men det
er en sandhed med modifikationer.

For det første er det ikke æggene, men hønsene der er vaccinerede, så DE
ikke kan give salmonella videre til deres æg. Men æggene kan sagtens
inficeres på anden vis på deres vej til vores bord.

For det andet vaccineres der kun mod de 2 mest udbredte typer salmonella,
nemlig S. enteritidis og S. tyhimurium. Der findes omkring 2500 forskellige
typer salmonella.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 14:27

On Tue, 11 Jul 2006 16:40:15 +0200

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-07-06 20:48

Fra : Max

Dato : 13-07-06 21:12

Hej Kent

> Nej. Danmark har EU's skrappeste krav til æg.

Og alligevel tør vi ikke bruge dem i koldskålen,
det er sørgeligt :)

Mvh Max

Fra : Aase Worm

Dato : 13-07-06 17:46

> Er der en der ved hvorfor at der er blod i æg man køber f.eks. i Netto
eller
> Aldi?

Hej.
Små "blodprikker" i æg er ganske harmløse.
Årsagen kan være, at hønen er blevet stresset (fx forskrækket) på et
tidspunkt, hvor ægget var under dannelse.
Årsagen kan også skyldes en "ubalance" i hønens vitamintilskud.
Som andre har skrevet: det er en udbredt misforståelse, at blodpletterne er
rester af kyllingefostre.

Hilsen
Aase

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-07-06 18:35

Aase Worm skrev:

> Små "blodprikker" i æg er ganske harmløse.
> Årsagen kan være, at hønen er blevet stresset (fx forskrækket)
> på et tidspunkt, hvor ægget var under dannelse.
> Årsagen kan også skyldes en "ubalance" i hønens vitamintilskud.

Det lyder interessant, er det noget du kan fortælle mere om, eller
har henvisninger til?

Mvh,

Fra : Aase Worm

Dato : 13-07-06 21:26

"> Det lyder interessant, er det noget du kan fortælle mere om, eller
> har henvisninger til?

Desværre kan jeg ikke huske mine kilder.
Da jeg var barn, havde min far høns. Det skete somme tider, at der kom en
vildkat, som brugte en af rederne som barselsseng. I de perioder var der
ofte blodpletter i æggene. Deraf teorien om stress og blod i æg.

Jeg har også selv haft høns. Dengang læste jeg forskellige bøger om høns -
men jeg har glemt titlerne. Jeg læste bl.a. teorien om, at blod i ægget
(kan)skyldes en ubalance i vitamintilførslen. Dette harmonerede fint med, at
der ofte var blod i "mine" æg om foråret, når hønsene pludseligt fik meget
mere grønt, end de havde fået om vinteren.
Både min far og jeg havde kun høner - ikke nogen hane. Derfor kan jeg med
sikkerhed tilbagevise, at blodet skyldes kyllingefostre. Jeg læste også i
"hønsebøgerne", at blodet er harmløst - og at det ikke har noget at gøre med
kyllingefostre.
Hilsen
Aase

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 21:16

On 13 Jul 2006 19:47:39 GMT
"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote:

> Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in

> Nej. Danmark har EU's skrappeste krav til æg.

Det hedder mig bekendt "havde" og er en historie som er snart 2 år
gammel. Meget kan ske på den tid.

Men nok har vi skrappe krav i danmark, men jeg finder nu stadig fra tid
til anden fjerkræs fækalier på skallen af mine æg hvis jeg en sjælden
gang får købt økologiske æg. Jeg er sgu ligeglad med små røde,
uskadelige pletter i mit æg, men det andet er altså klamt.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-07-06 22:49

> [...]

> gang får købt økologiske æg. Jeg er sgu ligeglad med små røde,
> uskadelige pletter i mit æg, men det andet er altså klamt.

Vil du have æggene skal tages med kejsersnit?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-07-06 11:08

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote in news:20060713221532.71686a4a@dhcppc0:

> Det hedder mig bekendt "havde"

Nej. Det hedder "har" når det stadig gælder. Danmark HAR EU's skrappeste
regler til æg.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 23:01

On Thu, 13 Jul 2006 23:48:53 +0200
nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Vil du have æggene skal tages med kejsersnit?

nææe men de bakterier som er på de uvaskede æg er langt værre end det
meste andet der kan være med de æg.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-07-06 12:40

Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> nææe men de bakterier som er på de uvaskede æg er langt værre end det
> meste andet der kan være med de æg.

Mig bekendt kan man ikke vaske æg uden at holdbarheden går fløjten.

Burhønseæg triller væk øjeblikkeligt, så der er nok mindre sandsynlighed
for at samle noget op.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 23:04

On Thu, 13 Jul 2006 23:54:05 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Kim

> Det er det fløjtende ligegyldigt hvad der er på ydresiden af skallen,
> problemet er da hvad der er på indersiden.

Tjaa måske, måske ikke. mine æg ligger i køleskabet, Når jeg bager
lægger jeg dem af på bordet inden brug, når jeg slår ægget ud gør jeg
det mod en flade, når jeg koger dem så sprækkes de til tider og div.
kan derpå sætte sig i det kogte æg osv. osv.

Der er mange muligheder for at overføre bakterier den vej. Jeg erindrer
en undersøgelse jeg engang så som viste af 8 ud af 10 salmonella
tilfælde hvor æg var indblandet var i virkeligheden pga. skallen og
omgang med denne i køkkenet. Kan desværre ikke lige huske hvor det var
jeg så den.