ukendt urt fra middelhavet
Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-07-06 08:08

Hej

For en del år siden var vi i Grækenland og mindedes derfra en duft
fra en lille urt. Nu har vi lige været i Italien og fandt planten
igen. Vi tog et par billeder og ville høre om der er nogen der
kan identificere planten.

Dernæst er det jo interessant om den kan gro herhjemme - inde eller
evt. i drivhus. Den dufter skønt - især sammen med basilikum og timian
og de andre middelhavsdufte :)

Billeder:

http://www.lettemars.dk/billeder/DSCN8508.JPG
http://www.lettemars.dk/billeder/DSCN8509.JPG

På forhånd tak for hjælpen - og med venlig hilsen - Mette og Lars
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : P. A. Hansen

Dato : 11-07-06 09:31

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dernæst er det jo interessant om den kan gro herhjemme - inde eller
> evt. i drivhus. Den dufter skønt - især sammen med basilikum og timian

Det ligner en art af Evighedsblomst - Helichrysum.
Du kan måske finde den på Googles billedsøgning under det
latinske navn

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Erik Nielsen

Dato : 11-07-06 15:31

"P. A. Hansen" <@per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Det ligner en art af Evighedsblomst - Helichrysum.
> Du kan måske finde den på Googles billedsøgning under det

Vistnok Helichrysum italica også kaldet karryplante på dansk

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-07-06 17:58

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> wrote in news:44b3b543$0$14035
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Vistnok Helichrysum italica også kaldet karryplante på dansk

Helichrysum italicum - så er den hjemme :)

Og det med karryen er rigtigt nok. Jeg har ikke haft karryduften i
tankerne før, men nu er det meget tydeligt at duften er der. Jeg
havde en plante med hjem derfra så nu må jeg se om den vil gro i
min vindueskarm - den skal i hvert fald have masser af sol :)

Tak for svarene!

Fra : Pilen

Dato : 11-07-06 10:35

Det kan være en lavendel , de findes i mange arter .
Venlig hilsen
Ole

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-06 13:57

> [...]
>
> Dernæst er det jo interessant om den kan gro herhjemme - inde eller
> evt. i drivhus. Den dufter skønt - især sammen med basilikum og timian

med slet sjult misundelse: Hun blev da kysset så det forslår noget !
(Til lykke fra Alf)

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 13-07-06 16:02

"-Alf Blume-" <aBlume(a)nypost.dk> wrote in news:44b642b0$0$12664
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> med slet sjult misundelse: Hun blev da kysset så det forslår noget !
> (Til lykke fra Alf)

lol ja - der bør jo være en rød tråd i sådan en billedserie :D