GS 500 og tank kapacitet!
Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 10-07-06 23:12

Hey i gruppen!

Min ny indkøbte GS 500 fra 97 begynte at brokke sig da den havde gået
188km hvor jeg derefter skiftede over til RES, da jeg så idag kom forbi
en tankstation med billig benzin havde den gået 212km, jeg tænkte at der
nu kun måtte være omkring 1L tilbage i tanken, da reserve tanken er på
3,5L. Da jeg jeg så tankede var der kun plads til 12,5L... Og tanken
skulle være på 17L.

Det kan jeg altså ikke få til at passe nogen steder! Hvad kan der være galt?

Mvh. Sean

Fra : Mikael Klynder

Dato : 10-07-06 23:33

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår korrekt... men hvis tanken er på
17 l, og reserve er 3,5 l, så giver det 13,5 l "normal plads"... Jeg havde
samme problem da jeg lige havde indkøbt min XJ'er fordi jeg gik ud fra at
17/3 betød 20 liter ialt... det gjorde det ikke. :)

Men helt bortset fra det, så har jeg erfaret en Voooooldsom forskel i
forbrug alt efter hvordan man kører. Jeg kan få Yamaha'en til at gå alt fra
13 til 24 km/l alt efter hvor meget jeg morer mig :)

Mvh Mikael
XJ600

Fra : André S Hansen

Dato : 11-07-06 00:45

> [...]
> på 17L.
>
> Det kan jeg altså ikke få til at passe nogen steder! Hvad kan der være

Du har ret 17 L, kun 15 L til usa california model, min går på reserve,
efter 180 til 240 km, alt efter hvordan jeg kører, og kan fylde 10 max 11 L
på igen, under ligt mangler altså 2,5 L, hvis reserve skulle være 3,5 L der
er 6/7 L på reserve på min så., hvis de 17L passer.

André S Hansen
GS500E 1996

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 11-07-06 00:59

André S Hansen wrote:

> [...]
> på igen, under ligt mangler altså 2,5 L, hvis reserve skulle være 3,5 L der
> er 6/7 L på reserve på min så., hvis de 17L passer.

Så find dog ud af det!
Hvis det var min MC havde jeg spændt en dunk benzin bagpå og kørt den
tør for at se hvor langt jeg kunne komme på reserven..

Jeg har forresten den modsatte situation på min Aprilia RSV Mille.
Tanken er opgivet til 20L, heraf 4 i reserve.. Men jeg har flere gange
tanket knapt 22L, uden at køre den tør! Jeg har også en enkelt gang
tanket godt 22L, men var ikke uden at køre den tør

Thore

Fra : André S Hansen

Dato : 11-07-06 01:18

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tanket knapt 22L, uden at køre den tør! Jeg har også en enkelt gang tanket
> godt 22L, men var ikke uden at køre den tør

Ja må prøves, fylder altid op lige efter den går på reserve,

hvis vi siger 6,5 gennemsnit af 6/7 L og gennemsnit af 18 til 24 km/L 21 ca.
136 km på reserve må prøves

André S Hansen
GS500E

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-07-06 06:44

André S Hansen wrote:

> Ja må prøves, fylder altid op lige efter den går på reserve,
>
> hvis vi siger 6,5 gennemsnit af 6/7 L og gennemsnit af 18 til 24 km/L 21 ca.
> 136 km på reserve må prøves

Husk en skruetrækker til at tømme karburatorerne for vand efter
tørkørsel. Når du går på reserve kommer det kondensvand der ligger i
bunden af tanken ned og blokerer en dyse eller andet sjovt.

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-07-06 07:45

> [...]
> Da jeg jeg så tankede var der kun plads til 12,5L... Og tanken skulle være

Hej Sean

GS 500 har ofte stoppet tankudluftning. Når den går på reserve så tidligt,
så kan det være fordi tankudluftningen er stoppet. Når man drejer den om på
reserve "trykudligner" man tanken, og benzinen kan rende fra den igen. Prøv
når den går på reserve at dreje den til reserve, og så tilbage på
hovedtanken igen. Kører den fint her igen over 5 km, så må du igang med at
skille tankdækslet ad og rense det.

Hvis den virkelig går på reserve når der er 7,5L tilbage i tanken, så kan du
prøve at korte primær suget på tankhanen ned, så den rækker længere end 10L.
En reserve tank er for mig netop det der ligger i ordet Reserve tank. Hvis
halvdelen af tanken kapacitet ligger i reservetanken, mister den sin
egenskab som reserve og bliver brugt som en del af hovedtanken.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Sean Koch Nyekjær

Dato : 11-07-06 09:11

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> halvdelen af tanken kapacitet ligger i reservetanken, mister den sin
> egenskab som reserve og bliver brugt som en del af hovedtanken.

Det vil jeg lige ha prøvet! Når den igen nærmer sig bunden!

Mvh. Sean

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-07-06 08:22

Sean Koch Nyekjær wrote:

Lån et par reservedunke og så find ud af om de har sagt "må hellere sørge
for at reservetanken er på MINDST 3,5 l for at folk ikke skal løbe tør og
brokke sig."

/jim

Fra : Svend Koustrup

Dato : 11-07-06 22:34

Jeg vil så også lige sige, at da jeg den anden dag tankede inden jeg
gik på reservetanken (fordi jeg skulle ud på en længere tur med
langt mellem tankstationerne), ikke havde andet end en 100-lap at
stoppe i maskinen, og derfor fik knap 10L... da jeg nåede 8 liter, var
tanken sq fuld, men jeg tænkte "nej satme nej" og fyldt på stille og
roligt. Det sank jo så, og jeg fik presset de sidste 2 liter i uden
overløb. Så de 17 liter er jo også over det nederste af
tankdækslet, hvilket jo så kræver lidt tålmod at fylde i.

Men som en anden skrev, måske er udluftningen lidt sløv, også på
min. Og jeg skal da også prøve reservedunkstricket, for lige at
tjekke, hvor meget den _egentligt_ kører på literen, sådan ca...

En anden ting, når man konsekvent kører den tør og skifter til
reservetanken, er det så skidt for motoren eller andre vitale dele?

--
Mvh Svend

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-07-06 07:35

Svend Koustrup wrote:
> En anden ting, når man konsekvent kører den tør og skifter til
> reservetanken, er det så skidt for motoren eller andre vitale dele?

Ja det vil jeg også gerne vide. Den får jo lidt mager blanding, og den går
lidt urent i et par sekunder til benzinen er løbet til, men sker der mere
end det ?

En kammi, der intet forstand har på motorer, fik at vide, da han købte sin
gs500, at den ikke måtte løbe tør for benzin. Det havde jeg aldrig hørt før.
Jo forresten, med det var om dieselbiler.

/jim

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 12-07-06 15:16

Jim Andersen wrote:

> [...]
> gs500, at den ikke måtte løbe tør for benzin. Det havde jeg aldrig hørt før.
> Jo forresten, med det var om dieselbiler.

Jeg tror ikke det er skidt for dieselbiler at løbe tør for benzin...

/Magnus

--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-07-06 07:22

Magnus Pedersen wrote:

> Jeg tror ikke det er skidt for dieselbiler at løbe tør for benzin...

Touché !

/jim

Fra : Christina R.

Dato : 13-07-06 08:36

Sean Koch Nyekjær wrote:
> [...]
> skulle være på 17L.
> Det kan jeg altså ikke få til at passe nogen steder! Hvad kan der være galt?

Den går sikkert bare på reserve, før den egentligt skal ifølge
specifikationerne. Det gør min i hvert fald.
Tanken er på 17 L ialt, og min går på reserve efter 11 liter og ca.
220-240 km. Det betyder, at jeg har 6 L(!) tilbage, når min går på
reserve. Altså kan jeg roligt køre mange kilometer endnu.
Måske det er det samme med din? Det er vist meget normalt.

--
Christina R.
http://www.dfmc.dk/?id=631