Staude, ukendt navn
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-07-06 22:58

Hej NG

I efteråret erhvervede min kone nogle frø af en staude. Giveren kender ikke
navnet på den (og det gør vi heller ikke).

Frøene blev sået i foråret og nu er planterne kommet godt op. Hvad er det
for en plante?

http://ginnerskov.dk/temp/staude1.jpg
http://ginnerskov.dk/temp/staude2.jpg
http://ginnerskov.dk/temp/staude3.jpg

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Is

Dato : 10-07-06 23:39

> [...]
> navnet på den (og det gør vi heller ikke).
>
> Frøene blev sået i foråret og nu er planterne kommet godt op. Hvad er det

Noger siger mig "japanlygte" ~ "klokketræ" eller "Abutilon"

Kan ikke lige finde en der ligner helt, men den ligner noget synes jeg.

Erik Isager

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-07-06 23:44

Is wrote:

> Noger siger mig "japanlygte" ~ "klokketræ" eller "Abutilon"
>
> Kan ikke lige finde en der ligner helt, men den ligner noget synes
> jeg.

Jeg prøver lige at google på de navne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-07-06 07:38

On Mon, 10 Jul 2006 23:58:08 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>navnet på den (og det gør vi heller ikke).
>
>Frøene blev sået i foråret og nu er planterne kommet godt op. Hvad er det

Det er en form for engletrompet, Datura.

Muligvis den som kaldes Pig-æble.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-07-06 08:54

> [...]
> navnet på den (og det gør vi heller ikke).
>
> Frøene blev sået i foråret og nu er planterne kommet godt op. Hvad er det

Det er ikke nogen af de nævnte -planten hører til natskyggefamilien.
Jeg har den i haven - det er ikke en staude, men en enårog frøplante.
Jeg fik frø asf en bekendt, der mente den hed okse/hestetunge, men det
passer ikke.
Prøv at lede under natskyggeplanter.

Per A. Hansen

Fra : berbeck

Dato : 11-07-06 13:01

> [...]
> navnet på den (og det gør vi heller ikke).
>
> Frøene blev sået i foråret og nu er planterne kommet godt op. Hvad er det

Jeg er nu også ret sikker på, at det er en pigæble, og den hører til
natskyggefamilien, så alle er enige?

Hilsen Else.

Fra : Is

Dato : 11-07-06 14:34

> så alle er enige?

Ska vi stemme om det ?

Erik Isager

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-07-06 13:02

"berbeck" <berbeck@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg er nu også ret sikker på, at det er en pigæble, og den hører til
> natskyggefamilien, så alle er enige?

Nej - det er det ikke. Pigæble har en flot hvis opretstående trompet af en
blomt. Prøv at finde den på Googles billedsider.
Engletrompet har en lignende blomst, men den hænger nedad.
Men den hører til natskyggefamilien og er rasende giftig.

Per A. Hansen

Fra : Erik Nielsen

Dato : 11-07-06 15:26

> [...]
> navnet på den (og det gør vi heller ikke).
>
> Frøene blev sået i foråret og nu er planterne kommet godt op. Hvad er det

Det er en Kantbæger, Nicandra physaloides.

Se feks. her
http://images.google.com/images?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=GGLF,GGLF:1970-01,GGLF:da&q=kantb%C3%A6ger&sa=N&tab=wi

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-07-06 00:43

Erik Nielsen wrote:

> Det er en Kantbæger, Nicandra physaloides.
>
> Se feks. her

http://images.google.com/images?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=GGLF,GGLF:1970-01,GGLF:da&q=kantb%C3%A6ger&sa=N&tab=wi

Der var den. Mads' forslag om datura så ellers også lovende ud, men nicandra
er præcis den plante, vi har stående.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-07-06 13:09

"Erik Nielsen" <dur@durikke.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Det er en Kantbæger, Nicandra physaloides.

Fint - det rette navn er fundet.
Psylaoides fortæller noget om at fruften minder lidt om Psyalis -
Jødekirsebær.
Planter er forresten ret så giftig som så mange andre fra denne familie -
men er ganske flot.

Per A. Hansen.