Formue og under socialforsorgen
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-06 21:34

Hej

Vi har en datter som i dag bor på en døgninstitution for unge, da hun er
psykisk syg og vi desværre ikke har mulighed for at have hende hjemme.
Til efteråret bliver hun 18 år og i den forbindelse vil hun modtage ca.
100.000,- kr. i forbindelse med en gammel erstatning som hun fik som lille
da hendes biologiske far døde i et trafikuheld.

Vi har fået oplyst at hun selv skal betale for hendes ophold på
institutionen så længe hun har penge.

Vores spørgsmål er derfor, hvorledes kan vi lovligt flytte disse penge fra
hende til os midlertidigt.

Kan vi sælge hende en simpel genstand til overpris ?
Kan hun skattefrit give os en gave på 53.900 kr. og eventuelt en af hendes
søskende ?
Kan hun låne os pengene på ubestemt tid ?
Kan hun betale os for "gammel" gæld som hun har lånt af i tidens løb ? (
måske vi så senere i livet vil give hende en gave i samme størrelse
Andre legale forslag modtages med tak.

Eventuelle henvisninger til rådgivning eller andet stof på området modtages
med kyshånd.

Med venlig hilsen

Susanne Skaksen Kristensen/
Michael Rasmussen

Fra : Codexx

Dato : 10-07-06 22:06

Michael Rasmussen skrev:
> [...]
> 100.000,- kr. i forbindelse med en gammel erstatning som hun fik som lille
> da hendes biologiske far døde i et trafikuheld.

Er eller vil hun blive umynddiggjort efter Værgemålslovens regler?

> Vi har fået oplyst at hun selv skal betale for hendes ophold på
> institutionen så længe hun har penge.

Når hun fylder 18 vil hun vel kunne ikendes (førtids?)pension, som
kan betale hendes ophold? Kan hun ikke få førtidspension må det
betyde hun er rask nok til at arbejde.

> Vores spørgsmål er derfor, hvorledes kan vi lovligt flytte disse penge fra
> hende til os midlertidigt.

Det er hendes penge, ikke jeres, så i kan ikke flytte noget som helst.
Hvis hun er myndig og ikke er frataget retlig handleevne, kan hun gøre
hvad hun vil med pengene. Hvis i bliver værge for hende, skal i
varetage interessen for den, der er under værgemål og sørge for at
hendes formue bliver bevaret. Der må kun bruges af formuen med
tilladelse fra statsamtet og i får næppe lov til at overføre pengene
til jer selv...

> Eventuelle henvisninger til rådgivning eller andet stof på området modtages
> med kyshånd.

Hvis planen er at hun skal bo på en institution resten af livet, kan
jeg iøvrigt ikke se formålet med at gemme pengene, idet i jo aldrig
kan betale dem tilbage alligevel.

//Bacher

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-06 22:49

Michael Rasmussen skrev:
> [...]
> da hendes biologiske far døde i et trafikuheld.

Er eller vil hun blive umynddiggjort efter Værgemålslovens regler?

Nej, hendes sygdom er heldigvis ikke så slem at hun ikke senere vil kunne få
et normalt liv.

> [...]

Når hun fylder 18 vil hun vel kunne ikendes (førtids?)pension, som
kan betale hendes ophold? Kan hun ikke få førtidspension må det

Nej, hun kan og skal ikke have førtidspension. Det handler om at hun har
mistet nogle år af hendes ungdomsår og nu så småt er på vej tilbage til et
normalt liv, men det forventes at tage nogle år endnu. Efter sommerferien
starter hun på en videregående uddannelse.

> [...]

hendes formue bliver bevaret. Der må kun bruges af formuen med
tilladelse fra statsamtet og i får næppe lov til at overføre pengene

Beklager den dårlige formulering. Det er efter ønske fra hende, da hun
selvsagt er ked af at de penge hun har fået efter sin fars død skal gå til
at betale for ophold på en institution pga. af hendes sygdom. Det skal
således kun være en midlertid foranstaltning så længe hun er under det
offentlige sygstem.
> [...]

Hvis planen er at hun skal bo på en institution resten af livet, kan
jeg iøvrigt ikke se formålet med at gemme pengene, idet i jo aldrig
Beklager igen den dårlige formulering, det er som nævnt kun en kortere
årrække endnu.

Tak for responsen.

Susanne og Michael

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-07-06 08:24

Herunder ser det ud til at du har citeret dig selv og kun dig selv.
Det passer dog ikke da Codexx har skrevet noget af texten. Lad være
med at forvirre os andre.
Hvis dit nyhedsgruppe program ikke gør det ordentligt så skift.

Michael Rasmussen wrote:

> Er eller vil hun blive umynddiggjort efter Værgemålslovens regler?
>
> Nej, hendes sygdom er heldigvis ikke så slem at hun ikke senere vil kunne få
> et normalt liv.

De 2 afsnit her oppe over kan man dårligt se hvem der har skrevet
hvad. Kan du ikke indsætte > foran de ting du citerer, det gør alle
andre. Hvis dit nyhedsgruppe program ikke kan, så find et andet, fx.
thunderbird fra www.mozilla.org

> [...]
> normalt liv, men det forventes at tage nogle år endnu. Efter sommerferien
> starter hun på en videregående uddannelse.

igen her er det svært at læse hvad du skriver og hvad andre skriver.

> [...]
> kan betale dem tilbage alligevel.
> Beklager igen den dårlige formulering, det er som nævnt kun en kortere

her oppe over er det endda rigtig slemt at skelne da der ikke er
mellemrum imellem din text og den text du citerer.

JonB

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-07-06 09:43

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at forvirre os andre.
> Hvis dit nyhedsgruppe program ikke gør det ordentligt så skift.

Beklager fejlen Hr. "net-betjent", det skal aldrig gentage sig før næste
gang.

Beklager, at jeg er en sølle ussel amatør som ikke lige har 112 % styr på
anvendelsen af mit nyhedsgruppeprogram, og søger lidt hjælp til et for os
alvorligt problem.

Så venligst hold dig ude af min tråd når teksten ikke passer dig.

FUT: dk.brokogkværulanteri

Mvh
Michael

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 11-07-06 10:02

Michael Rasmussen skriblede:

> Beklager fejlen Hr. "net-betjent", det skal aldrig gentage sig før
> næste gang.

Kommer der en næste gang, så kunne det jo
være at din attitude gør det vanskeligt at hjælpe.

Jon kom med en venlig henstilling om at dit indlæg
var vanskeligt at læse, og så sviner du ham til, føj
for en indstilling til den hjælp du får.

> Beklager, at jeg er en sølle ussel amatør som ikke lige har 112 %
> styr på anvendelsen af mit nyhedsgruppeprogram, og søger lidt hjælp
> til et for os alvorligt problem.

Er du sikker på det ikke er dig der er psykisk syg :(

> Så venligst hold dig ude af min tråd når teksten ikke passer dig.

Hvis hjælpen skal være kvalificeret, så må dine indlæg
nødvendigvis være læsbare, og Jon kom med et hint
om hvordan det kunne løses.
Skal du have hjælp til opsætningen af OE, så findes der
en gruppe til formålet:

> FUT: dk.brokogkværulanteri

Nå, det var der dine 112 % kom ind i billedet.

Fut etiketten.

--
Lars Fragstrup

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-06 09:11

Den 11-07-06 10.42 skrev Michael Rasmussen følgende:

> Beklager fejlen Hr. "net-betjent", det skal aldrig gentage sig før næste
> gang.

JonB forsøgte at hjælpe dig med at skrive indlæg, så de bliver nemmere
at hitte rede i for os andre. Det er faktisk det første skridt til at
kunne få hjælp. Hvis vi ikke kan hitte rede i et indlæg, er det normalt
nemmest blot at ignorere det.

Normalt ser vi to typer reaktion på hjælp til at skrive mere
forståeligt. Dem der sviner hjælperen til - det er heldigvis de
færreste, og nogle gør det i meget større grad end dig, omend
"netbetjent" er et af de værste ord at bruge i den forbindelse.

Andre siger pænt tak, og forsøger at forbedre deres indlæg.

Gæt selv, hvem der normalt får mest hjælp i grupperne.

> FUT: dk.brokogkværulanteri

Du har ikke fået sat din FUT korrekt. Nu skal jeg hjælpe:

FUT news:dk.admin.netikette. Det betyder, at svar herpå automatisk
dirigeres over i netikettegruppen, hvor debat om opførsel i
nyhedsgrupperne hører hjemme.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om RSS-feeds og forskellige RSS-læsere.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-07-06 12:59

Michael Rasmussen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Beklager fejlen Hr. "net-betjent", det skal aldrig gentage sig
> før næste gang.

Det er den slags kommentarer, der gør, at du får svært ved at få
hjælp næste gang.

Jom gav dig et par tips til, hvordan du gør dine indlæg nemmere
at læse - ikke en irettesættelse, men et venligt råd.

> Beklager, at jeg er en sølle ussel amatør som ikke lige har
> 112 % styr på anvendelsen af mit nyhedsgruppeprogram, og søger
> lidt hjælp til et for os alvorligt problem.

Her fik du så hjælp til at få styr på dit nyhedsgruppeprogram -
det er et stort skridt til at få hjælp til dit egentlige problem,
så tag imod det med kyshånd og betragt det som en hjælp til at
komme videre i stedet for at surmule.

> Så venligst hold dig ude af min tråd når teksten ikke passer
> dig.

Usenet er et "frit land" for alle - så man må være forberedt på
svar/kommentarer, der ikke altid er efter ens eget hoved - hvis
man ikke kan klare det, så må man søge andre steder hen.

> FUT: dk.brokogkværulanteri

Hvis du læser lidt på www.usenet.dk så kan du også se hvordan man
laver en fut

Jeg må hellere sætte en fut til dk.admin.netikette da vi er på
afveje her

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Codexx

Dato : 10-07-06 23:31

Michael Rasmussen skrev:

> Nej, hendes sygdom er heldigvis ikke så slem at hun ikke senere vil kunne få
> et normalt liv.

Okay, det ændrer selvfølgelig lidt på tingene. Efter hvilke regler
er hun "anbragt" på institutionen?

> [...]
> normalt liv, men det forventes at tage nogle år endnu. Efter sommerferien
> starter hun på en videregående uddannelse.

Hvor store vil hendes leve-omkostninger blive?

Som studerende får hun vel (udeboende) SU. Kan hun ikke have et
fritidsjob som andre studerende, kan hun måske få en form for
revalideringsydelse. At hun har formue bør mig bekendt ikke afskære
hende fra at få revalidering eller anden støtte.

> [...]
> at betale for ophold på en institution pga. af hendes sygdom. Det skal
> således kun være en midlertid foranstaltning så længe hun er under det

Jeg kan desværre ikke svare på om hun "ustraffet" kan forære sin
formue væk, da jeg ikke kender sociallovgivningen i detaljer. Mit
bedste råd må derfor være at kontakte enten en
advokat/socialrådgiver med speciale indenfor området, eller kontakte
en patientforening med socialrådgiver tilknyttet.

//Codexx