Problemer med sukkertopgran.
Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 18:48

Vi har en dejlig sukkertopgran i forhaven. Den er ca. 1,80m. høj og har
hidtil ikke givet problemer.

Nu er den begyndt at visne i toppen og et stykke ned af siderne, og så
højt kan vores hankat altså ikke strinte for at afmærke territorium . :)

En bekendt ca. 70 km. herfra har nøjagtig samme problem, så jeg undrer
om det skulle være et generelt forekommende fænomen, det er jo set før
med andre vækster f.eks. elmetræer. Der er ca. 3 km. herfra til havet,
så det kan måske også være havgusen der er synderen. Vil være glad hvis
der er en af jer der måtte sidde inde med forklaringen.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-07-06 19:19

> Vi har en dejlig sukkertopgran i forhaven. Den er ca. 1,80m. høj og har
> hidtil ikke givet problemer.

Den må jo være ret gammel - mine på 18 år er kun 110 cm høje. Måske derfor?

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 20:03

Maria Frederiksen wrote:

> Den må jo være ret gammel - mine på 18 år er kun 110 cm høje. Måske
> derfor?

Hej Maria.

Vi fik den i 1990 og da var den ca. 50-60 cm. Det kan ikke være
alderen,da de kan blive ret gamle, så det må være noget andet - men
hvad ??

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 20:41

Tove Krieger wrote:

> [...]
>
> Vi fik den i 1990 og da var den ca. 50-60 cm. Det kan ikke være
> alderen,da de kan blive ret gamle, så det må være noget andet - men

Har lige været igennem et utal af sider på Google om emnet
sukkertopgran. Jeg fandt en interessant side, hvor der stod at det
muligvis kunne være Spindemider. Nålene bliver brune og falder af. Kunne
godt tænke mig at vide om nogen her i gruppen prøvet det ?

Man kan sprøjte træet med sæbevand, men det skal selvfølgelig være, når
man opdager miderne, og det har jeg så ikke gjort.

MVH Tove :)

Fra : Gabel

Dato : 10-07-06 21:28

Det er et gammelt kendt problem med sukkertopgran.
Mit råd har altid været at hive den op og plante noget andet. F.eks.
koreagran der har langsom vækst og kommer med dekorative opretstående
kogler. Eller en thuja der kan klippes i facon så den kan ligne
sukkertopgranen på den måde.
Mvh Karl Johan

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 21:45

Gabel wrote:
> [...]
> koreagran der har langsom vækst og kommer med dekorative opretstående
> kogler. Eller en thuja der kan klippes i facon så den kan ligne

Neeeeeej.........det mener du ikke, vel ? :( Det er den eneste gran i
forhaven og jeg er vant til at den står i hele december med lyskæde på,
og er noget så smuk. Jeg tror alligevel, at jeg så venter lidt og ser
hvad der sker. Jeg har 2 skønne Thujaer, men de er 10-15 m. høje, og
hvem har råd til lyskæder på dem ?

Du skal i hvert fald have mange tak for dit råd. Det bliver den
allersidste udvej.

Med venlig sommerhilsen
Tove :)