"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
news:44b27809$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu har jeg så læst at det kan volde lidt problemer at få løsnet en møtriks
> hvis man ikke er indehaver af noget luftværktøj.
> Har nogen derfor nogen metoder til at gøre dette uden at have førnævnte
> luft værktøj ?
De få gange jeg har gjort det uden "luft" har jeg sat den rette top på en
skraldenøgle og dasket til nøglen helt ude på enden.
> Jeg har prøvet at købe en "Variomatic tang der gør det muligt at holde på
> koblingen imens man løsner møtriksen", men har desværre ikke kunne opdrive
> en sådan tang..Æv.
THansen, oliefilter-tang er kodeordet :)
> Er der nogen ting jeg skal være særlig opmærksom på under udskiftning af
> disse ruller ?
Vælg den samme vægt som den er født med - jeg antager at dine scooter er
standard/afdroslet.
> Evt. noget der SKAL vende rigtigt og noget med "omvendt" gevind eller
> lign. ?
Ingen omvendt gevind på min... (Suzuki AP50 eller Adly og dermed også fx.
Yamaha Jog)
> Hvis jeg nu får løsnet den møtriks så skal jeg jo helst have spændt den
> igen, og kunne da også godt tænke mig at vide om denne så skal spændes med
> et bestemt moment, eller den bare skal have det sædvanlige krafttag ?..
Det har jeg aldrig gået op i. Stram den tilpas meget :) Husk at krumtappens
rotation vil forsøge at spænde møtrikken, så du skal ikke være bange for at
den "går løs af sig selv". Jeg har spændt min et par gange på samme måde som
jeg afmoterede den. Et par dask (med en fastnøgle/stjere-gaffel-nøgle) 'does
the trick'.
> Den fjeder jeg fik med i mit sæt, er det umagen værd at skifteden ?, da
> jeg har forstået at den er i den anden ende af variomatiken i forhold til
> rullerne, men måske jeg tager fejl ?
Rigtigt forstået og jeg ville ikke skifte den...
> Alle detaljer og tricks vil blive modtaget med kyshånd..
1. Tag dig (god) tid.
2. Brug kvalitetsdele - originaldele er faktisk ofte billigere end man tror.
3. Notér hvordan alting skal sidde. (fx. digital kamera eller lav dig et
system til at huske rækkefølgen/placeringen)
4. Hold det hele 'pinligt rent'.
5. Smør det der skal smøres, og ikke andet. Nogle kører med fedt i vario'en,
andre gør ikke. Gør det som er gjort originalt.
6. Kontroller om remmen skal skiftes når du nu er igang - et trick jeg har
hørt/set er at bukke remmen "den forkerte vej" for så at se om remmen revner
der hvor den er 'tyndest'. Det er en vurderings-sag, hvor langt man bukker -
en helt ny kan sikkert revne, hvis man "volder den" :)
7. Pas på når du skal sætte den yderste del af vario'en på igen - de små
'splines' skal dælen-dytme 'gå i hak' ellers smadrer man nemt krumtappen, og
det kan ikke repareres :( Bliv nu ikke skæmt, du kan mærke når den sidder
der. Hold den yderste skål trykket indad (når den er "i hak") mens du
strammer møtrikken til med fingrene - det plejer at hjælpe mig.
8. Er du i tvivl så spørg igen - det er bedre at lave det ordenligt første
gang! :)