Nye ruller. Tips og tricks ?..
Fra : Thomas

Dato : 10-07-06 16:55

Hej.

Jeg har på fornemmelsen at dette emne ind imellem er oppe og vende her i
gruppen, men jeg har ikke rigtig kunne finde noget selvom jeg har kikket en
del tråde igennem, så jeg prøver lige at stille følgende spørgsmål.

Jeg har for første gang købt mig sådan et Variomatic sæt, da min Yamaha
Neo's trænger til nye ruller.
Jeg købte sådan et helt sæt med en fjeder og nogen ruller plus et par skåle
osv..

Nu har jeg så læst at det kan volde lidt problemer at få løsnet en møtriks
hvis man ikke er indehaver af noget luftværktøj.
Har nogen derfor nogen metoder til at gøre dette uden at have førnævnte luft
værktøj ?
Jeg har prøvet at købe en "Variomatic tang der gør det muligt at holde på
koblingen imens man løsner møtriksen", men har desværre ikke kunne opdrive
en sådan tang..Æv.

Er der nogen ting jeg skal være særlig opmærksom på under udskiftning af
disse ruller ?
Evt. noget der SKAL vende rigtigt og noget med "omvendt" gevind eller lign.
?

Hvis jeg nu får løsnet den møtriks så skal jeg jo helst have spændt den
igen, og kunne da også godt tænke mig at vide om denne så skal spændes med
et bestemt moment, eller den bare skal have det sædvanlige krafttag ?..

Den fjeder jeg fik med i mit sæt, er det umagen værd at skifteden ?, da jeg
har forstået at den er i den anden ende af variomatiken i forhold til
rullerne, men måske jeg tager fejl ?

Alle detaljer og tricks vil blive modtaget med kyshånd..

Thomas
( 2750 ).

Fra : Brian

Dato : 10-07-06 17:58

"Thomas" <oz1jte@REMOVETHISmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man ikke er indehaver af noget luftværktøj.
> Har nogen derfor nogen metoder til at gøre dette uden at have førnævnte

De få gange jeg har gjort det uden "luft" har jeg sat den rette top på en
skraldenøgle og dasket til nøglen helt ude på enden.

> Jeg har prøvet at købe en "Variomatic tang der gør det muligt at holde på
> koblingen imens man løsner møtriksen", men har desværre ikke kunne opdrive
> en sådan tang..Æv.

THansen, oliefilter-tang er kodeordet :)

> Er der nogen ting jeg skal være særlig opmærksom på under udskiftning af
> disse ruller ?

Vælg den samme vægt som den er født med - jeg antager at dine scooter er
standard/afdroslet.

> Evt. noget der SKAL vende rigtigt og noget med "omvendt" gevind eller
> lign. ?

Ingen omvendt gevind på min... (Suzuki AP50 eller Adly og dermed også fx.
Yamaha Jog)

> Hvis jeg nu får løsnet den møtriks så skal jeg jo helst have spændt den
> igen, og kunne da også godt tænke mig at vide om denne så skal spændes med
> et bestemt moment, eller den bare skal have det sædvanlige krafttag ?..

Det har jeg aldrig gået op i. Stram den tilpas meget :) Husk at krumtappens
rotation vil forsøge at spænde møtrikken, så du skal ikke være bange for at
den "går løs af sig selv". Jeg har spændt min et par gange på samme måde som
jeg afmoterede den. Et par dask (med en fastnøgle/stjere-gaffel-nøgle) 'does
the trick'.

> Den fjeder jeg fik med i mit sæt, er det umagen værd at skifteden ?, da
> jeg har forstået at den er i den anden ende af variomatiken i forhold til
> rullerne, men måske jeg tager fejl ?

Rigtigt forstået og jeg ville ikke skifte den...

> Alle detaljer og tricks vil blive modtaget med kyshånd..

1. Tag dig (god) tid.
2. Brug kvalitetsdele - originaldele er faktisk ofte billigere end man tror.
3. Notér hvordan alting skal sidde. (fx. digital kamera eller lav dig et
system til at huske rækkefølgen/placeringen)
4. Hold det hele 'pinligt rent'.
5. Smør det der skal smøres, og ikke andet. Nogle kører med fedt i vario'en,
andre gør ikke. Gør det som er gjort originalt.
6. Kontroller om remmen skal skiftes når du nu er igang - et trick jeg har
hørt/set er at bukke remmen "den forkerte vej" for så at se om remmen revner
der hvor den er 'tyndest'. Det er en vurderings-sag, hvor langt man bukker -
en helt ny kan sikkert revne, hvis man "volder den" :)
7. Pas på når du skal sætte den yderste del af vario'en på igen - de små
'splines' skal dælen-dytme 'gå i hak' ellers smadrer man nemt krumtappen, og
det kan ikke repareres :( Bliv nu ikke skæmt, du kan mærke når den sidder
der. Hold den yderste skål trykket indad (når den er "i hak") mens du
strammer møtrikken til med fingrene - det plejer at hjælpe mig.
8. Er du i tvivl så spørg igen - det er bedre at lave det ordenligt første
gang! :)

Fra : Thomas

Dato : 11-07-06 07:43

Heyy der...

Takker for din fine beskrivelse, og håber det kan hjælpe mig godt på vej i
dagens opgave...

Jeg har googlet en del for at finde en "How to do", da jeg syntes at jeg før
har været på en hjemmeside der beskriver og viser de mere detaljeret dele,
men fandt desværre ikke frem til den.

Thomas.

Fra : Thomas

Dato : 11-07-06 15:03

> [...]
> før har været på en hjemmeside der beskriver og viser de mere detaljeret
> dele, men fandt desværre ikke frem til den.

Så blev sagerne skiftet, og det virkede som om at med lidt tålmodighed var
opgaven forholdsvis simpel.
Nu håber jeg bare at sagerne holder til brug også..

Godt jeg købte et helt kit, da de nye ruller overhoved ikke passede ned i de
gamle skåle.
Selvom jeg først havde besluttet mig for at benytte de gamle skåle, så måtte
jeg tage de nye i brug da det var det eneste som passede sammen.
Måske jeg skulle have gjort mere vrøvl over at der stod Jog på æsken, når nu
min er en Neo's...Hmm

Den eneste ups, var at jeg sad længe og kikkede på 3 forskellige størrelser
skiver, og fandt ud af at det eneste sted den med største inderdiameter
kunne gå på, var ud over den gennemgående aksel der hvor kileremmen løber..
Dette viste sig så under en kort prøve tur, at det var den begrænsering som
mange før mig sikkert har siftet bekendskab med...Æv....
Troede ikke den slags bremseklodser var med i sådan t kit..He He
Nu har jeg lært det på den hårde måde..

Thomas.

Fra : Hekto

Dato : 12-07-06 22:09

> [...]
> forhold til rullerne, men måske jeg tager fejl ?
>
> Alle detaljer og tricks vil blive modtaget med kyshånd..

Der står noget alment brugbart her:
http://hekto.dk/speedfight/pservice.htm

En luftnøgle slår for hårdt, og _kan_ skade krumtappen. Det er en
temmelig lang tynd aksel!
Den bør altid spændes med en momentnøgle til det foreskrevne moment
bagefter. (Peugeot 4 Kg/m)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650