Køb af MC, Kawa ZXR 400 / Yamaha xj 600s
Fra : Christian Wolthers N~

Dato : 10-07-06 10:06

Hej Gruppe,

Er førstgangs køber og går med overvejelser i retning af ovenstående. Er der
nogen der har erfaringer med en af ovennævnte maskiner?

Jeg er klar over at der er tale om 2 vidt forskellige motorcykler, men de
ligger i "nogenlunde"samme prisleje lidt begrænsede prisleje.

Jeg kigger på Kawa fra 91-95 og Yamaha fra 92-95.

Egentlig tiltaler Kawa'en mig mest - men da jeg skal bruge den til daglig
transport i sommerhalvåret, ville Yamaha'en måske være mest fornuftig at
kaste sig over?

Jeg er 185 høj, så er også bange for at ligne en pocket bike kører..

Er der nogen der har lidt input til mig?

Mvh
Christian

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 10-07-06 10:37

Hej Christian,

Jeg har ikke kørt nogle af de to cykler, men noget der er ganske tæt på.

Jeg ejer selv en GPX750R fra 87 som jeg er ganske glad for.
Min mekaniker siger at alle Kawasakier fra før 95 er katastrofe cykler -
men det er nu ikke min oplevelse.
Bruger den til de små turer rundt omkring og også Malmö -> Ringsted
(cirka 100km) ind i mellem.
Sidst nævnte tur er ikke så slemt på cyklen, selvom man ligger en del
ned på den. Jeg er selv 177 så du har lidt mere at gøre godt med - så
tror måske ikke du ville syntes om den til lange turer...

Min makker har haft en XJ900, også en fra 80'erne, og der var en langt
mere behalig kører stilling til lange turer, og den var nu ganske
underholdene at køre på sådan set.
Det eneste jeg ikke kunne lide ved denne, var dens udesende - men det er
jo en sekundær ting :)

Jeg købte min GPX750R som min første cykel efter at have haft kortet i 4
år uden at køre en eneste cykel.
Kawasaki har ry for at have en mere vild motor end de andre, dvs. hvis
man er lidt usikker tror jeg ikke det er verdens bedste cykel at begynde
på (erfaring, lagde den ned efter cirka 160km første dag... ok det var
minnus 5 grader - men alligevel!!!).
Fortryder dog ikke mit køb og er ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge af
de 2 cykler du skriver. ZXR tror jeg, trods det er en 400ccm.

Held og lykke :)

/Thomas

Fra : Terry Sanderson

Dato : 11-07-06 21:18

Hej Christian

Tog kørekort på Yamahaen og da jeg bestod havde en af mine venner lige købt
en Kawasaki zxr400. Så jeg har prøvet ulemper og fordele ved begge maskiner
løbende over et par måneder.

Yamaha er en god all round MC. Virkede stor i sin tid til mine 175, men var
lidt skuffet over det træk den havde (kunne sikkert bare være køreskolen
cykler som var i dårligt stand) og alt som vibrerede på den når den fik
nogle omdrejninger. Men man sad godt på den og den var stabil og
overskuelig.

Kawaen var der lidt mere gang i, jeg husker stadig hvordan jeg rystede efter
at have kørt på den efter at have fået mit kort (ca. 8 år nu) Den var i mine
øjne dengang, en vild lille hidsig maskine, som passede lidt mere til mig.
Det skal siges at den er en lille MC, forstået i den forstand at den ikke er
særlig fysisk stor, så med dine 185 ville jeg nok lige prøve at finde en
først og prøve at sidde på den.

Jeg syntes der er tre væsentlige ting du skal tænke på i dit valg.

Din højde, da ZXR´en er lille.
Tempermentet og kørestilling.
Forsikring, Yamahaen er meget billig til forhold Kawasakien (min ven gav
21000 for den i sin tid)

Håber mine forvirrende ord hjælper en smule ellers er du velkommen til at
spørge nærmere.

Terry
SV650S