|
| Kædespray ? Fra : Steen E. |
Dato : 09-07-06 22:56 |
|
Hvilke kædesprays har I erfaring for er de bedste ?
Selv er jeg endt med Louis S100 som holder 500-1000 km (i tørvejr
hvor rullerne stadig er sorte, og hvor indlægning af 1. gear ved
stilstand resulterer i et tydeligt "KLONK" altså en blød og tung
"fedtet" lyd, i modsætning til visse andre kædesprays som hurtigt giver
en "KLANK" lyd, lidt metallisk, der giver indtryk af at der ikke er
smørelse nok i eller på rullerne ? Den skal dog tørre godt, helst en
nats tid hvis ikke der skal slynges noget af.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Ronni Jensen (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 10-07-06 01:04 |
|
"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in news:44b17b63$0$139
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> Hvilke kædesprays har I erfaring for er de bedste ?
>
> Selv er jeg endt med Louis S100 som holder 500-1000 km (i tørvejr
> hvor rullerne stadig er sorte, og hvor indlægning af 1. gear ved
> stilstand resulterer i et tydeligt "KLONK" altså en blød og tung
> "fedtet" lyd, i modsætning til visse andre kædesprays som hurtigt giver
> en "KLANK" lyd, lidt metallisk, der giver indtryk af at der ikke er
> smørelse nok i eller på rullerne ? Den skal dog tørre godt, helst en
> nats tid hvis ikke der skal slynges noget af.
>
Personligt bruger jeg Rock Oil, og efter tidligere at have brugt Motul og
prøvet diverse andre, er den blevet mit faste valg indtil nogen eventuelt
præsenterer mig for noget bedre - jeg har ikke selv kunnet finde en i
hvert fald.
Nu er jeg den type der hellere giver kæden lidt for meget end lidt for
lidt smørrelse, så jeg slipper dog ikke for at den sviner fælgen lidt -
men det gør 2 minutter med en fælgrens efterfulgt af en ivrig haveslange
jo heldigvis meget ved
I hvert fald holder den 700-1000km i tørt vejr, og meget mere vil jeg
ikke tillade mig at forlange for 1 minuts spray-arbejde en gang imellem.
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Honda VFR 750 RC36
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Mikael Klynder (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Mikael Klynder |
Dato : 10-07-06 02:40 |
|
"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:44b17b63$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>...hvor indlægning af 1. gear ved stilstand resulterer i et tydeligt
>"KLONK"...
Haha, du kører jo Yamaha, skal den ikke sige KLONK? :)
Hjælper det ikke hvis du lige giver den et par hurtige små drej på håndtaget
først, og evt. triller fremad mens du sætter i gear? Det mindes jeg at læst
herinde for lang tid siden, og det virker da på min... glider i 1. gear
som... mmm... dejlighed.
Mvh Mikael
XJ600
| |
Torben Scheel (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 10-07-06 06:40 |
|
Mikael Klynder wrote:
> Haha, du kører jo Yamaha, skal den ikke sige KLONK? :)
>
> Hjælper det ikke hvis du lige giver den et par hurtige små drej på håndtaget
> først, og evt. triller fremad mens du sætter i gear? Det mindes jeg at læst
> herinde for lang tid siden, og det virker da på min... glider i 1. gear
> som... mmm... dejlighed.
>
> Mvh Mikael
> XJ600
Samme erfaring med fruens forhenværende XJ 600 '88 - men min FJ og TDM
med 21 år imellem har begge samme kvalitetsklonk Sådan _skal_ det være.
--
vh
Torben
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 10-07-06 17:23 |
|
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
> Mikael Klynder wrote:
>> Haha, du kører jo Yamaha, skal den ikke sige KLONK? :)
>> Hjælper det ikke hvis du lige giver den et par hurtige små drej på
>> håndtaget først, og evt. triller fremad mens du sætter i gear? Det
>> mindes jeg at læst herinde for lang tid siden, og det virker da på
>> min... glider i 1. gear som... mmm... dejlighed.
>> Mvh Mikael
>> XJ600
>
> Samme erfaring med fruens forhenværende XJ 600 '88 - men min FJ og TDM
> med 21 år imellem har begge samme kvalitetsklonk Sådan _skal_ det
> være.
Samme gælder XT600Z '88, YZF600R '98, YZF600R '99, YZF-R1 '02 og
YZF-R1 '03
Der var en kursist på et bronzekursus som var flabet nok til at spørge
om jeg kom fra en landbo familie, siden jeg var så glad for traktor-
gearkasser på motorcyklen :-/
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29
| |
H. P. Holm (10-07-2006)
| Kommentar Fra : H. P. Holm |
Dato : 10-07-06 17:46 |
|
Kai Harrekilde-Petersen skrev:
>
> Der var en kursist på et bronzekursus som var flabet nok til at spørge
> om jeg kom fra en landbo familie, siden jeg var så glad for traktor-
> gearkasser på motorcyklen :-/
Hvis du vil være med i flokken,
så står der John Deere på blokken!
| |
Steen E. (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 10-07-06 19:34 |
|
>> Der var en kursist på et bronzekursus som var flabet nok til at
>> spørge
>> om jeg kom fra en landbo familie, siden jeg var så glad for traktor-
>> gearkasser på motorcyklen :-/
.... holder man lidt i frigear med koblingen trukket, så kan den faktisk
godt listes ned i 1. _næsten_ ligeså lydløst som en Honda OK, kun
næsten
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Torben Scheel (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 11-07-06 06:24 |
|
Steen E. wrote:
> ... holder man lidt i frigear med koblingen trukket, så kan den faktisk
> godt listes ned i 1. _næsten_ ligeså lydløst som en Honda OK, kun
> næsten
Hvis du kan demonstrere det på min FJ giver jeg en pose skumbananer
--
vh
Torben
| |
Steen E. (13-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 13-07-06 15:36 |
|
>> ... holder man lidt i frigear med koblingen trukket, så kan den
>> faktisk
>> godt listes ned i 1. _næsten_ ligeså lydløst som en Honda OK, kun
>> næsten
>
> Hvis du kan demonstrere det på min FJ giver jeg en pose skumbananer
>
>
Hvis det er et væddemål så er jeg ikke sikker på at jeg vil tage det
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Rene Joergensen (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Rene Joergensen |
Dato : 10-07-06 20:21 |
|
Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:
> Der var en kursist på et bronzekursus som var flabet nok til at spørge
> om jeg kom fra en landbo familie, siden jeg var så glad for traktor-
> gearkasser på motorcyklen :-/
*host*
Det har jeg ALDRIG spurgt dig om, det er noget du forestiller dig
--
-René
FZR600 med KLONK.
| |
Carl Dragert (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Carl Dragert |
Dato : 10-07-06 09:11 |
|
"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in message
news:44b17b63$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvilke kædesprays har I erfaring for er de bedste ?
>
> Selv er jeg endt med Louis S100 som holder 500-1000 km (i tørvejr hvor
> rullerne stadig er sorte, og hvor indlægning af 1. gear ved stilstand
> resulterer i et tydeligt "KLONK" altså en blød og tung "fedtet" lyd, i
> modsætning til visse andre kædesprays som hurtigt giver en "KLANK" lyd,
> lidt metallisk, der giver indtryk af at der ikke er smørelse nok i eller
> på rullerne ? Den skal dog tørre godt, helst en nats tid hvis ikke der
> skal slynges noget af.
>
Jeg har været gennem er del mærker uden at blive tilfreds (dovenskab?),
nuværende mærke Scottoil har jeg brugt i snart et par år, og er ret glad for
det. Jeg har ikke lavet økonomiske sammenligninger det er et rendyrket
bekvemmelighedsvalg, men jeg tror at anskaffelsespriser allerede er sparet
ind igen i spray og kæde - og så har jeg ikke længere denne konstante
dårlige samvittighed over "ikke at gide besværet med at sprøjte lige nu".
--
Carl Dragert
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=531
| |
Hekto (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-07-06 10:15 |
|
Steen E. has brought this to us :
> Hvilke kædesprays har I erfaring for er de bedste ?
>
> Selv er jeg endt med Louis S100 som holder 500-1000 km (i tørvejr
> hvor rullerne stadig er sorte, og hvor indlægning af 1. gear ved
> stilstand resulterer i et tydeligt "KLONK" altså en blød og tung
> "fedtet" lyd, i modsætning til visse andre kædesprays som hurtigt giver
> en "KLANK" lyd, lidt metallisk, der giver indtryk af at der ikke er
> smørelse nok i eller på rullerne ? Den skal dog tørre godt, helst en
> nats tid hvis ikke der skal slynges noget af.
Et par dråber kædesavsolie. Indikationen af at
der skal olieres er at der ikke sidder en lille
smule olie ud for hver rulle, når man har kørt en
tur.
'Holdbarheden' er alt efter vejr og
kørselsmønster 3-500 km.
Kæden (alm. rullekæde) holder glimrende, og
kædesavsolie er lige til at vaske af. Det lover
ingen mirakler; men er tilgengæld billigt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Ukendt (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-07-06 16:08 |
|
Hekto skrev i meddelelsen ...
>Kæden (alm. rullekæde) holder glimrende, og
>kædesavsolie er lige til at vaske af. Det lover
>ingen mirakler; men er tilgengæld billigt.
Kom igen når at den har gået 30.000 Km. i alt slags vejr
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Anders Majland (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 11-07-06 22:11 |
|
> Kom igen når at den har gået 30.000 Km. i alt slags vejr
Det har jeg kørt med kædesavsolie på min xt600z. Dvs det er vel blevet til
omkring 45000km med en McCoi. En did520vm holder på den måde over 20000km på
den mens jeg inden havde kørt en rk 520 xso i smadder på bare 8000km.
Nuværende kæde har kørt omkring 15000km og var en tilfældig billig kæde på
ebay,
På xtz'en er der kommet en loobman - Det er bare en fastmonteret flaske så
man kan dryppe olie på kæden uden at stå af mc'en
Så jeg holder mig til kædesavsolie - og det er meget nemmere at rense af
hjul mm hvis man får doseret for rigeligt. Kædespray derimod er kan være
svært at opløse - selv med wd40 ...
se også gallerierne på http://www.dfmc.dk/?id=111
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 [D] 7Mm & Aprilia Leonardo 150 [DK] 1998 64Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS [CH] 1988 87Mm & Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 3LD6
[IT] 1993 36Mm
| |
Hekto (11-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 11-07-06 23:11 |
|
> Hekto skrev i meddelelsen ...
>
>> Kæden (alm. rullekæde) holder glimrende, og
>> kædesavsolie er lige til at vaske af. Det lover
>> ingen mirakler; men er tilgengæld billigt.
>
>
> Kom igen når at den har gået 30.000 Km. i alt slags vejr
Jeg bekender mig ikke til nogen form for kædereligion, og behøver
derfor ikke at ligge på alle fire, smurt ind i kædefedt og tilbede 'Den
evige Kæde'!
Jeg køber 1m CZ-kæde hod arne Nielsen til ca. 249,- kr. OK - jeg kunne
flotte mig med en X-ringskæde til 325,- kr.! Kædehjul, et std. foran og
et 'råt' AFAM alu-hjul bagpå; men de holder ca. 2 sæsoner. Bum-bum ca.
20.000 km. (pøllefanten kører med x-ring - eller hvad CZ nu kalder
deres udgave)
Den tid jeg har brugt kædesavsolie har kæderne skullet justeres
uendeligt lidt, når først de havde 'sat sig'. Det er alm. kæder, vel at
mærke. Jeg gætter på at kædesavsolien trænger bedre ind end fedtet,
samtidig med at den ikke binder vejstøv og snavs til kæden, så den
slides.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (12-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-07-06 08:26 |
|
Hekto skrev i meddelelsen ...
>Jeg bekender mig ikke til nogen form for kædereligion, og behøver
>derfor ikke at ligge på alle fire, smurt ind i kædefedt og tilbede 'Den
>evige Kæde'!
Jeg ændrede lidt opfattelse, da kæden svirpede mig i r.... , så lidt
religiøs er jeg. Med antallet af regnvejrsdage i danmark, så ville jeg ikke
føle mig tryg ved en kæde uden o/x-ringe, (og jo, jeg er gammel nok til at
kunne huske serviceintervalet på kæder :-/), og med hensyn til trækstyrke,
så betaler jeg gerne lidt mere for et kædemærke, der har bevist sin styrke
gennem mange år, om ikke andet så for at få fred i sjælen.
>Jeg køber 1m CZ-kæde hod arne Nielsen til ca. 249,- kr. OK - jeg kunne
>flotte mig med en X-ringskæde til 325,- kr.! Kædehjul, et std. foran og
>et 'råt' AFAM alu-hjul bagpå; men de holder ca. 2 sæsoner. Bum-bum ca.
>20.000 km. (pøllefanten kører med x-ring - eller hvad CZ nu kalder
>deres udgave)
Det er jo fint-fint, men jeg vil antage, at den trækstyrke jeg skal bruge
ligger i et noget andet prisleje :-/ Og, tjae, jeg bliver ikke prøveklud for
de ellers højt specificerede CZ kæder....
>Den tid jeg har brugt kædesavsolie har kæderne skullet justeres
>uendeligt lidt, når først de havde 'sat sig'. Det er alm. kæder, vel at
>mærke. Jeg gætter på at kædesavsolien trænger bedre ind end fedtet,
>samtidig med at den ikke binder vejstøv og snavs til kæden, så den
>slides.
Kædesavsolien er udmærket smøremiddel, den skal bare tilføres oftere, og i
regnvejr stortset kun anvendelig med et smøreagregat. Jeg bader selv kæden i
kædesavsolie om vinteren, og det er da et royalt svineri de første 20-30 Km.
om foråret
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Hekto (12-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-07-06 22:04 |
|
[klip!]
Ved kørsel i regnvejr kan der godt være behov for en O-ringskæde, og
det er rigtigt at kædesavsolien lettere vaskes væk ... men, jeg kører
sjældent i regnvejr.
Jeg tror ikke man kan betegne sig som 'prøveklud' for CZ kæder. De har
i ordets bogstaveligste forstand været på banen i mange år, dog mest i
motoX. Specifikationerne er jo lette at sammenligne med andre i den
tidligere offentliggjorte tabel/skema over kæder!
Som det tidligere er bemærket, er dimesionerne også en anelse bredere,
end de fleste andre.
Ja, når den hat ligget i blød vinteren igennem, ligner den noget der er
løgn indtil den er vasket 1. gang. Til gengæld går det let af.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
hornsved@post6.tele.~ (10-07-2006)
| Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~ |
Dato : 10-07-06 12:11 |
|
> Et par dråber kædesavsolie. Indikationen af at
> der skal olieres er at der ikke sidder en lille
> smule olie ud for hver rulle, når man har kørt en
> tur.
> 'Holdbarheden' er alt efter vejr og
> kørselsmønster 3-500 km.
>
> Kæden (alm. rullekæde) holder glimrende, og
> kædesavsolie er lige til at vaske af. Det lover
> ingen mirakler; men er tilgengæld billigt.
Meget interessant - har også tit tænkt på om det var en løsning,
men har altid været bange for at vedhæftningen ikke var optimal (=
bliver smidt af for hurtigt). Men det er åbenbart ikke tilfældet?
dipenserer du med en alm. smørekande?
Mvh
Hornsved
TRX 850
| |
Hekto (10-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-07-06 12:26 |
|
After serious thinking hornsved@post6.tele.dk
wrote :
> Meget interessant - har også tit tænkt på om det var en løsning,
> men har altid været bange for at vedhæftningen ikke var optimal (=
> bliver smidt af for hurtigt). Men det er åbenbart ikke tilfældet?
>
> dipenserer du med en alm. smørekande?
Ja, smørekande derhjemme og med en lille
plastikflaske på tur.
Overskudet slynges af; men der bliver en pæn del
tilbage på/i kæden. Kæden er en alm. CZ 520H
rullekæde med klipseled, sikret med låsetråd og
silikone.
Jeg har tidligere lavet en 'Skrot Oiler' af en
lille plastikflaske og en kanyle (se www.dfmc.dk)
Princippet skal der eksprimenteres videre med på
pøllefanten.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
|
|