/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Service på bil
Fra : Jens


Dato : 09-07-06 21:34

Hej!

Min kæreste har indleveret sin bil til service hos et værksted og bedt om at
få skiftet olie osv., samt checket bremser.
Det har resulteret i at værkstedet har skiftet bremserne, ikke kun checket
dem, hvilket igen har resulteret i at regningen er blevet ca. 7 gange større
end forventet.

Hun ønskede ikke at få skiftet bremserne af værkstedet, da en ven plejer at
gøre det for hende.
Vi har kigget på tidligere regninger fra værkstedet, og ingen af dem er der
udført arbejde udover service, hvorfor vi mener at værkstedet må forvente at
hun kun ville have udført service og intet andet....

Hvordan skal hun forholde sig ? Håber nogen kan hjælpe med evt. henvisninger
til lignende sager.


Jens



 
 
Brian (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-07-06 21:41

"Jens" <jens.joensson@_FJERN_DETTE_gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44b16845$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Min kæreste har indleveret sin bil til service hos et værksted og bedt om
> at få skiftet olie osv., samt checket bremser.
> Det har resulteret i at værkstedet har skiftet bremserne, ikke kun checket
> dem, hvilket igen har resulteret i at regningen er blevet ca. 7 gange
> større end forventet.
> Hvordan skal hun forholde sig ? Håber nogen kan hjælpe med evt.
> henvisninger til lignende sager.

Hvis hun ikke har "papir" på aftalen er der ikke meget at gøre... sådan
plejer svaret at være på lign. sager.
Hvad er 7 gange større?



Henrik Stidsen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-07-06 22:04

Jens wrote :
> Det har resulteret i at v¿rkstedet har skiftet bremserne, ikke kun checket
> dem, hvilket igen har resulteret i at regningen er blevet ca. 7 gange st¸rre
> end forventet.

Bad hun dem specifikt om at checke dem men IKKE skifte dem ?

Umidelbart vil jeg mene v¿rkstedet godt kan antage at de skal skiftes,
hvis det er n¸dvendigt, når bilen er til service og kunden beder om at
få checket bremserne.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Tell them, what youÿre going to tell them Then tell them And then tell
them, what you just told them" - Nancy Graham



Mikkel (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 09-07-06 22:22

>
> Bad hun dem specifikt om at checke dem men IKKE skifte dem ?
>
> Umidelbart vil jeg mene v¿rkstedet godt kan antage at de skal skiftes,
> hvis det er n¸dvendigt, når bilen er til service og kunden beder om at få
> checket bremserne.

Hej
Sådant er det ja, når vi får en bil ind til et service, går vi hele bilen
gennem, såsom olieskift, sm¸ring af d¸rh¿ngsler/ låse, opfyldning af
sprintlerv¿dske, kontrol af viskerblade, udst¸dning, d¿ktryk og lign.
Bremserne får naturligvis også en tur, de bliver skildt ad, renset og smurt
i glideb¸s m.m., og her er det et vurderingssp¸rgsmål til os selv, om vi
skifter dele hvis der er behov for det, .. selvf¸lgelig hvis ikke andet er
angivet

Mvh Mikkel



Mikkel (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 09-07-06 22:25

hmmm, hvad sker der med mine æ, ø og å'er i dag ?

sorry det blev lidt ulæseligt, det må jeg lige have set på

Mvh Mikkel



Jesper Brock (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 10-07-06 08:27


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.4d677d67e7fbe4b6.34878@news.hs235.dk...
> Umidelbart vil jeg mene v¿rkstedet godt kan antage at de skal skiftes,
> hvis det er n¸dvendigt, når bilen er til service og kunden beder om at få
> checket bremserne.

Jeg må erkl¿re mig enig i, at v¿rkstedet befinder sig i god tro.

Jeg ville f*neme blive arrig, hvis jeg bad v¿rkstedet tjekke mine bremser,
og når jeg så skulle hente bilen, fik jeg besked om, at alle bremserne var
modne til udskiftning, så jeg kunne lige komme en anden dag og få dem
udskiftet...

Det ville jo betyde, at bilen skulle på v¿rksted en gang til = jeg helt
un¸dvendigt skulle undv¿re den en dag mere.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk





Bertel Lund Hansen (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 10-07-06 09:21

Jesper Brock skrev:

> Jeg må erkl¿re mig enig i, at v¿rkstedet befinder sig i god tro.

Jeg ringede lige til en tilfældig mekaniker i Horsens og spurgte
ham om han automatisk ville skifte bremser på en bil hvor han
blev bedt om at tjekke bremser. Hans svar var klart nej, og han
ville selv blive sur hvis han kom ud for et værksted der gjorde
det.

Jeg spurgte ham om tidsforbruget. Det er naturligvis individuelt,
men han sagde at det tager ikke mange minutter at tjekke om
bremserne er i orden.

På den baggrund burde kunden have en god sag over for værkstedet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Mikkel (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 10-07-06 09:34

>
> Jeg ringede lige til en tilfældig mekaniker i Horsens og spurgte
> ham om han automatisk ville skifte bremser på en bil hvor han
> blev bedt om at tjekke bremser. Hans svar var klart nej

jo jo, rigtigt nok, hvis vi bliver bedt om at chekke bremserne er det noget
andet, og da bliver bilen bare kørt på bremserullefeltet, men er det et
service bilen er kommet ind til, ser siturationen helt anderledes ud, og så
går vi bilen igennem som mit tidligere indlæg i tråden fortæller.

Mvh Mikkel



Mikkel (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 10-07-06 09:55

Prøv lige at se problemstillingen,
Når vi har en bil til service, er det med i et service, at alle dele helst
skal kunne holde indtil næste service, og dermed skal hjulene af og
bremseklodserne skal jo ud, og sideflader renses for rust m.m. og smøres op,
glidebøs i kaliberen skal ud og smøres op, og det hele skal monteres igen,
her vurderer vi hvor langt en bil ca kører inden næste service, er det f.eks
en taxa skal der ikke være slidt meget mere end lidt mere end ½ vejs ned,
før klodserne bliver skiftet, er det en privat, som vi vurderer ikke kører
ret langt, bliver de vel skiftet når der er omtrent det 1/4 eller derunder
tilbage.
I skal jo lige tænke på, vi tager en godt stykke over 400 kr i timen, ..ikk,
og skal vi have skilt det hele af en gang til, ja så løber timeprisen meget
hurtigt over hvad et sæt nye klodser koster.
ja det ka jo godt være det ikke tager lang tid at skifte et sæt klodser på
et sæt bremser der lige er lavet service på, men helt ærligt, når vi nu
alligevel har klodserne i hånden, så skifter vi dem da, for jeg tror nu de
FLESTE kunder ville blive noget sure, hvis vi sagde deres bremser trænger
til en udskiftning, og vi skulle have bilen en halv til en time mere, .....
til over 400 kr i tmen, .. husk lige det, ..ikk


Mvh Mikkkel



Martin Jørgensen (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 11-07-06 00:52

"Mikkel" <ingen@> writes:

> Prøv lige at se problemstillingen,
> Når vi har en bil til service, er det med i et service, at alle dele helst
> skal kunne holde indtil næste service, og dermed skal hjulene af og
> bremseklodserne skal jo ud, og sideflader renses for rust m.m. og smøres op,
> glidebøs i kaliberen skal ud og smøres op, og det hele skal monteres igen,
> her vurderer vi hvor langt en bil ca kører inden næste service, er det f.eks
> en taxa skal der ikke være slidt meget mere end lidt mere end ½ vejs ned,
> før klodserne bliver skiftet, er det en privat, som vi vurderer ikke kører
> ret langt, bliver de vel skiftet når der er omtrent det 1/4 eller derunder
> tilbage.
> I skal jo lige tænke på, vi tager en godt stykke over 400 kr i timen, ..ikk,
> og skal vi have skilt det hele af en gang til, ja så løber timeprisen meget
> hurtigt over hvad et sæt nye klodser koster.
> ja det ka jo godt være det ikke tager lang tid at skifte et sæt klodser på
> et sæt bremser der lige er lavet service på, men helt ærligt, når vi nu
> alligevel har klodserne i hånden, så skifter vi dem da, for jeg tror nu de
> FLESTE kunder ville blive noget sure, hvis vi sagde deres bremser trænger
> til en udskiftning, og vi skulle have bilen en halv til en time mere, .....
> til over 400 kr i tmen, .. husk lige det, ..ikk

Jep. Enig.


Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Frank E. N. Stein (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 10-07-06 09:40

On Sun, 09 Jul 2006 22:34:05 +0200, Jens wrote:

> Min kæreste har indleveret sin bil til service hos et værksted og bedt om at
> få skiftet olie osv., samt checket bremser.
> Det har resulteret i at værkstedet har skiftet bremserne, ikke kun checket
> dem, hvilket igen har resulteret i at regningen er blevet ca. 7 gange større
> end forventet.

Indleverede hun den til service, eller indleverede hun den for at få
skiftet olie osv?

Jens (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 10-07-06 20:42

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2006.07.10.08.40.09.229585@mail.is...
>
> Indleverede hun den til service, eller indleverede hun den for at få
> skiftet olie osv?

Hun indleverede den for at få skiftet olie, ligesom alle andre gange, som
hun har regning på (her har regningen lydt på omkring kr. 800,- incl. moms).
Hun bad yderligere om at få checket bremser.
Nu har de så skiftet bremser, altså skiver, bakker og klodser, samt nogen
som vi ikke aner hvad er, "mellem bagdæmper" og "mont. sæt". Disse ekstra
ting koster incl. timeløn ca. 5.600,- incl. moms.

Til sammenligning har jeg lige haft min bil til service på autoriseret
værksted (Toyota Sportsvan). Her ringede de til mig og sagde at mine bremser
var så slidte at de ikke kunne holde til næste service. De spurgte om de
skulle skiftes, mens de nu havde det hele skilt ad, da det ville blive
billigere for mig.
Jeg fik oplyst en pris på nye bremser og kunne derefter tage stilling.

Derudover skal det yderligere siges at hun plejer at få udleveret de gamle
udskiftede dele til gennemsyn. Det har hun ikke fået.


Jens



Frank E. N. Stein (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 10-07-06 21:23

On Mon, 10 Jul 2006 21:42:29 +0200, Jens wrote:

>> Indleverede hun den til service, eller indleverede hun den for at få
>> skiftet olie osv?
>
> Hun indleverede den for at få skiftet olie, ligesom alle andre gange, som
> hun har regning på (her har regningen lydt på omkring kr. 800,- incl. moms).
> Hun bad yderligere om at få checket bremser.

Ok, så har hun ikke indleveret den til service. Normalt skifter man,
eller det gjorde man i hvert fald da jeg var inden for faget for 13 år
siden, de sliddele der ikke kan holde til næste service. Når bilen
indleveres til olieskift og eftersyn af bremser, gør man ikke det.

> Nu har de så skiftet bremser, altså skiver, bakker og klodser, samt nogen
> som vi ikke aner hvad er, "mellem bagdæmper" og "mont. sæt". Disse ekstra
> ting koster incl. timeløn ca. 5.600,- incl. moms.

Har hun betalt regningen og fået udleveret bilen?

> Til sammenligning har jeg lige haft min bil til service på autoriseret
> værksted (Toyota Sportsvan). Her ringede de til mig og sagde at mine
> bremser var så slidte at de ikke kunne holde til næste service. De
> spurgte om de skulle skiftes, mens de nu havde det hele skilt ad, da det
> ville blive billigere for mig.
> Jeg fik oplyst en pris på nye bremser og kunne derefter tage stilling.
>
> Derudover skal det yderligere siges at hun plejer at få udleveret de
> gamle udskiftede dele til gennemsyn. Det har hun ikke fået.

Det har jeg nu heller aldrig gjort. Der har været enkelte emsige kunder,
hvor man har måtte hente delene op af affaldstønden for at vise dem til
kunden. De skulle ikke regne med udvidet service næste gang.


Mikkel (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 11-07-06 00:10


> Ok, så har hun ikke indleveret den til service. Normalt skifter man,
> eller det gjorde man i hvert fald da jeg var inden for faget for 13 år
> siden, de sliddele der ikke kan holde til næste service. Når bilen
> indleveres til olieskift og eftersyn af bremser, gør man ikke det.

Sådant ser det også ud i dag.

>
>> Nu har de så skiftet bremser, altså skiver, bakker og klodser, samt nogen
>> som vi ikke aner hvad er, "mellem bagdæmper" og "mont. sæt". Disse ekstra
>> ting koster incl. timeløn ca. 5.600,- incl. moms.
>
> Har hun betalt regningen og fået udleveret bilen?
>
>> Til sammenligning har jeg lige haft min bil til service på autoriseret
>> værksted (Toyota Sportsvan). Her ringede de til mig og sagde at mine
>> bremser var så slidte at de ikke kunne holde til næste service. De
>> spurgte om de skulle skiftes, mens de nu havde det hele skilt ad, da det
>> ville blive billigere for mig.
>> Jeg fik oplyst en pris på nye bremser og kunne derefter tage stilling.

ja ok, hvis der ska ombytningskalibre på, eller andre dyre stumper, så gør
vi det også, men for at skifte f.eks klodser gør vi det ikke, det koster
"mere" i timeløn at stå og vente på kunden i telefonen (og det er jo kunden
der betaler for den tid) end det koster at sætte nye dele i.

>
> Det har jeg nu heller aldrig gjort. Der har været enkelte emsige kunder,
> hvor man har måtte hente delene op af affaldstønden for at vise dem til
> kunden.
>

Hold da op, nej det har jeg nu heller aldrig gjort, delene i spanden med det
samme, så ligger de da ikke og roder på bordet eller liften, og helt ærligt,
hvem stoler ikke på ens mekker, han er da bare ansat, og har da bestemt ikke
til hensigt at snyde kunden, .. tværdigmod ønsker han at kunden kommer igen,
så nej, vi skifter ikke noget der ka betale sig at gemme, og snyder ikke
nogle.

Mvh Mikkel




Frank E. N. Stein (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 11-07-06 00:41

On Tue, 11 Jul 2006 01:09:35 +0200, Mikkel wrote:

>> Det har jeg nu heller aldrig gjort. Der har været enkelte emsige kunder,
>> hvor man har måtte hente delene op af affaldstønden for at vise dem til
>> kunden.
>>
>
> Hold da op, nej det har jeg nu heller aldrig gjort, delene i spanden med det
> samme, så ligger de da ikke og roder på bordet eller liften, og helt ærligt,
> hvem stoler ikke på ens mekker, han er da bare ansat, og har da bestemt ikke
> til hensigt at snyde kunden, .. tværdigmod ønsker han at kunden kommer igen,
> så nej, vi skifter ikke noget der ka betale sig at gemme, og snyder ikke
> nogle.

Og hvis man ikke har den tillid, så forstår jeg ikke hvorfor man har
tillid til at værkstedet ikke bare har en fast samling stumper til
fremvisning.

Jon Bendtsen (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 11-07-06 08:27

Mikkel wrote:
>> Ok, så har hun ikke indleveret den til service. Normalt skifter man,
>> eller det gjorde man i hvert fald da jeg var inden for faget for 13 år
>> siden, de sliddele der ikke kan holde til næste service. Når bilen
>> indleveres til olieskift og eftersyn af bremser, gør man ikke det.
>
> Sådant ser det også ud i dag.
>
>>> Nu har de så skiftet bremser, altså skiver, bakker og klodser, samt nogen
>>> som vi ikke aner hvad er, "mellem bagdæmper" og "mont. sæt". Disse ekstra
>>> ting koster incl. timeløn ca. 5.600,- incl. moms.
>> Har hun betalt regningen og fået udleveret bilen?
>>
>>> Til sammenligning har jeg lige haft min bil til service på autoriseret
>>> værksted (Toyota Sportsvan). Her ringede de til mig og sagde at mine
>>> bremser var så slidte at de ikke kunne holde til næste service. De
>>> spurgte om de skulle skiftes, mens de nu havde det hele skilt ad, da det
>>> ville blive billigere for mig.
>>> Jeg fik oplyst en pris på nye bremser og kunne derefter tage stilling.
>
> ja ok, hvis der ska ombytningskalibre på, eller andre dyre stumper, så gør
> vi det også, men for at skifte f.eks klodser gør vi det ikke, det koster
> "mere" i timeløn at stå og vente på kunden i telefonen (og det er jo kunden
> der betaler for den tid) end det koster at sætte nye dele i.

i kunne vel lave noget andet i den tid?




JonB

Frank E. N. Stein (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 11-07-06 08:46

On Tue, 11 Jul 2006 09:26:43 +0200, Jon Bendtsen wrote:

>>>> Til sammenligning har jeg lige haft min bil til service på autoriseret
>>>> værksted (Toyota Sportsvan). Her ringede de til mig og sagde at mine
>>>> bremser var så slidte at de ikke kunne holde til næste service. De
>>>> spurgte om de skulle skiftes, mens de nu havde det hele skilt ad, da det
>>>> ville blive billigere for mig.
>>>> Jeg fik oplyst en pris på nye bremser og kunne derefter tage stilling.
>>
>> ja ok, hvis der ska ombytningskalibre på, eller andre dyre stumper, så gør
>> vi det også, men for at skifte f.eks klodser gør vi det ikke, det koster
>> "mere" i timeløn at stå og vente på kunden i telefonen (og det er jo kunden
>> der betaler for den tid) end det koster at sætte nye dele i.
>
> i kunne vel lave noget andet i den tid?

Der er begrænset plads på et værksted. Hvis man skal til at skrue bilen
sammen for at køre den ud mens man venter på kundens svar, så løber
det hurtigt op i tid.

Jens (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 13-07-06 08:56

Konklusionen på dette må altså være at vi bare skal acceptere at værkstedet
kan udskifte dele som de selv ønsker ?
Betale ved kasse 1 og være glade ?

Jens



Frank E. N. Stein (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 13-07-06 11:13

On Thu, 13 Jul 2006 09:55:40 +0200, Jens wrote:

> Konklusionen på dette må altså være at vi bare skal acceptere at værkstedet
> kan udskifte dele som de selv ønsker ?

Nej, det ville være en total misforståelse.

> Betale ved kasse 1 og være glade ?

Jeg stillede et spørgsmål om, om regningen allerede var betalt og bilen
udleveret fra værkstedet.
Hvad der videre skal ske, afhænger af svaret på det spørgsmål.

Hans Kjaergaard (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 13-07-06 11:23

On Thu, 13 Jul 2006 09:55:40 +0200, "Jens"
<jens.joensson@_FJERN_DETTE_gmail.com> wrote:

>Konklusionen på dette må altså være at vi bare skal acceptere at værkstedet
>kan udskifte dele som de selv ønsker ?
Nej, du skal bare gøre værkstedet opmærksom hvad du ønsker og hvad du
ikke ønsker.

Gør det skriftligt, et stykke papir hvor der står:
Hvad du ønsker, specifiser det gerne.
Hvad du ikke ønsker. (Hvis du ved at der er noget de ikke skal gøre)
Hvad de skal gøre hvis de er i tvivl. Evt. et telefonnummer de kan
henvende sig på.

Giv dette papir til værkføren/værkstedslederen, og læg en kopi på
føresædet.

Gør du således, har du minimeret risikoen for at det går galt.

/Hans

Jesper Brock (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 13-07-06 11:46


"Jens" <jens.joensson@_FJERN_DETTE_gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44b5fc84$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Konklusionen på dette må altså være at vi bare skal acceptere at
> værkstedet kan udskifte dele som de selv ønsker ?

Nej - konklusionen må være, at at man skal være specifik, når man bestiller
noget på værkstedet. Værkstedet er ikke tankelæsere, så det er vigtigt at
melde KLART ud. Personligt kan jeg stadig sagtens se den fra værkstedets
side... jeg ville FLÅ min mekaniker, hvis jeg hentede min bil og fik
beskeden "vi kiggede forresten på dine bremser, og de er slidt ned. Skal vi
finde en ny værkstedstid, hvor du kan få dem skiftet?". Så skulle jeg
undvære bilen igen... i stedte for at de bare havde lavet skidtet med det
samme. Min mekaniker er opdraget til, at hvis jeg beder om at få noget
tjekket, så skal det bare virke, når jeg henter bilen igen - men det er
selvfølgelig et spørgsmål om tillid.

I denne sag er problemet jo netop, at der ikke er enighed om, hvad der er
aftalt mellem kunde og værksted. Skal sagen afgøres efter de juridiske
principper, vil en domstol skulle se på, hvad der er kutyme i branchen.
Altså: Hvad er "normalt" i branchen, når man beder om at få tjekket sine
bremser? Det bedste sted at få et fagligt svar er nok hos FDM... der ville
jeg i hvert fald spørge, inden jeg eventuelt anlagde sag.

> Betale ved kasse 1 og være glade ?

Det er nok det billigste... med mindre det er nogle f*ndens dyre
arbejdstimer (alle delene skulle I jo have købt alligevel) eller det er en
principsag, vil det formentlig være for dyrt at tage en retssag på det,
uanset hvad FDM vil svare dig.... men spørg alligevel hos FDM, om ikke andet
giver det da ro i sjælen, når man har fået svar på om man har ret eller ej.


og for så lige at slå hul i argumentet om, at "I har tjekket de andre
regninger og hun har altid kun fået lavet service" (fra dit oprindelige
indlæg) - så kan man ikke med rimelighed forlange, at mekanikeren kan huske
samtlige bilkunders historik i hovedet.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste