Hvad dækker garantien egentlig?
Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 09-07-06 20:26

1. Kronrørlejer skal skiftes
2. Knastkæde larmer og er anbefalet af autoriseret forhandler (i Italien)
skiftet snarest
3. Koblingen skal nu trækker HELT i bund for at den kobler ud (de sidste 3
milimeter inden håndtaget rammer stryret)

Kan jeg med rette forlange disse mangler udbedret under de 3 måneders
garanti?
Altså hvad dækker garantien, og hvad kan han med rette kalde for "slid"??
Jeg synes at det "lugter" af, at han ikke har klargjort motorcyklen med mere
end et olieskift !
(jeg har tidligere fået skiftet et forhjulsleje og bremseklodser på
forhjulet hos en anden forhandler - men mener at den forhandler jeg har købt
MCén af nu må gå ind og dække de 50% der vist er standard for brugte MCér)

John
Honda CBR 1000 -
Fordi liver er for kort til at holde på værksted

Fra : Ih

Dato : 09-07-06 23:00

Hej
Det er et ret vanskeligt spørgsmål du stiller, da dine anker her i et vist
omfang er subjektive vurderinger og det med koblingen kan MÅSKE blot være en
mindre justering.

Én ting er dog at konstatere reelle fejl noget HEEEELT andet er at få mange
forhandlere til også at agere efter den slutseddel og de garantier der evt.
er nævnt her samt at få dem til at agere efter især købeloven. Tro mig, jeg
taler desværre af erfaring.
Min holdning er, at såfremt man køber ved en forhandler og betaler en vis
merpris, så skal man selvfølgelig også kunne forvente at cyklen/bilen
overholder lovgivningen, hvor den tekniske side kan ses via Retsinformation.
Det drejer sig om:
Færdselsloven (LBK nr. 712 af 02/08/2001)
Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv. (BEK nr 1350 af
18/12/2000)
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer (BEK nr. 762 af
08/07/2004)
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager omsyn af køretøjer (BEK nr.
763 af 08/07/2004)
Lov om godkendelse og syn af køretøjer (Lov nr 473 af 09/06/2004)
Detailforskrifter for køretøjer
Herudover udgiver Færdselsstyrelsen "Vejledning om syn af køretøjer".
EU-direktiv
Det gældende EU-direktiv er benævnt Rådets direktiv 96/96/EF af 20. december
1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om teknisk
kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil.
Desuden skal Bekendtgørelse af lov om køb; LBK nr 237 af 28/03/2003
(Gældende), naturligvis også overholdes.
I forsøget på kræve sin ret afstedkommer desværre i al for mange tilfælde,
at køberen må gå slukøret fra forhandleren. Alt for mange forhandlere
benytter sig af den for udbredte opfattelse, at kunderne "ikke gider bøvl".
Alting skal være så hurtig og let idag som muligt (mit postulat *S*). Denne
holdning benytter auto og MC forhandlere sig så af.

Jeg vil da opfordre alle som har reelle problemer efter et køb til gøre
noget ved det, men vil da også i samme moment sige, at der ofte ikke er
hverken let eller hurtigt. Et af problemerne med den danske lovgivning p.t.
er Forbrugerklagenævnet, som i bund og grund er total tandløs over for
forhandlere. De kan komme med en nok så klar afgørelse, der holder med
forbrugeren, men den har ingen retsgyldighed. Altså kan man ikke den vej
direkte tvinge forhandleren til noget som helst. Fordelen kan dog være, at
for et beskedent gebyr, kan nævnet så udføre en del af det arbejde, man
ellers skulle betale en advokat for. Nævnet kan altså minimere risikoen for
en stor udgift til en advokat senere.
Der er MANGE faldgruber i det at indlede en retssag. Advokaten er jo hyret
til at hjælpe forbrugeren, men jeg vil også opfordre til at man selv følger
sagen og det advokaten foretager sig eller måske i nogle tilfælde ikke
foretager sig. -Og at det som advokaten sender til andre instanser går
gennem forbrugeren til gennemlæsning og "korrektur". M.h.t. forsikringen og
retshjælp. Så er dette bestemt heller ikke uden problemer. Mange tror nemlig
at de automatisk har ret til retshjælp. Tro om igen og udbed jer alle
paragrafferne i forsikringsselskabet og IKKE kun de tynde udgaver som de
fleste får, når de indleder samarbejde med forsikringsselskabet. Fri proces
er noget som Statsamtet skal godkende men her er reglerne heller sådan lige
at gennemskue OG det er INGEN garanti at man enten er på bistandshjælp eller
på anden vis har haft meget minimal indkomst.

Af alle de konflikter der er hvert år, når desværre kun en brøkdel til
retssalen. I mange tilfælde opgiver folk på forhånd. Så falder der også
nogen fra undervejs (og det er mit klare indtryk, at det ved og kalkulerer
en del forhandlere med!). De resterende der har hold ud i 2-4 år, opnår
desværre ikke altid fornøjelsen af retssagen, idet nogle af forhandlerne
bevidst trækker den lige til deadline for retssagen, før de giver sig (men
så har pengene jo også trukket en del renter hos forhandleren).

Håber den lille hurtige indføring i den bevidste forbrugers dagligdag kan
bruges til et og andet..........

mvh

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 09-07-06 23:16

Tak for et meget grundigt svar.
Jeg forventer faktisk at få en sur forhandler der blankt afviser et ansvar,
derfor mit spørgsmål.
Må vel prøve at tage "kampen" op, selv om den kan synes tabt på forhånd

Fra : Ih

Dato : 09-07-06 23:44

Hej igen
Jamen JEG synes self. du skal gøre det og jeg gør det ALTID selv. Jeg hader
uretfærdighed og især når den ofte synes kalkuleret som hos MD Biler i
Silkeborg og MC forhandleren som jeg p.t. tumler lidt med (er endnu ikke
afgjort, derfor nævner jeg ikke forhandlerens navn). Da jeg går meget op i
at tingene sker på et korrekt grundlag, er jeg også YDERST pertentlig før
jeg udtaler mig bastant om fejl og mangler. De fleste ting kan jeg
kontrollere selv. Er jeg blot det mindste i tvivl, søger jeg råd og
vejledning andetsteds. M.h.t. tests kan f.eks. FDM være behjælpelig, men det
koster naturligvis. Griber man det korrekt an, kan denne udgift dog
indregnes i det beløb man/ens advokat påberåber sig ved en retssag, men du
skal som minimum lægge pengene ud.

Langt det hurtigste og ofte det bedste/billigste er at finde en løsning i
mindelighed, medmindre man selvf. synes det er interessant og lærerigt at
køre en sag igennem. Der går MEGET tid med det og kán også komme til at
koste forbrugeren en sum penge.

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-07-06 06:43

John Senius-Jørgensen wrote:
> Tak for et meget grundigt svar.
> Jeg forventer faktisk at få en sur forhandler der blankt afviser et
> ansvar, derfor mit spørgsmål.
> Må vel prøve at tage "kampen" op, selv om den kan synes tabt på forhånd

Det virker som om der er et misforhold i din signatur

Held og lykke med kampen, og lad os høre om den.

--
vh
Torben - der skal på værksted på torsdag (til 1000km service)

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-07-06 09:38

Signaturen er såmænd god nok - det er forhandleren der er noget galt med

Fra : JSM

Dato : 10-07-06 10:27

> [...]
ansvar,
> derfor mit spørgsmål.
> Må vel prøve at tage "kampen" op, selv om den kan synes tabt på forhånd

Lad nu være med at tage sorgerne på forskud. Mest af alt for din egen skyld.
Hvis du møder op hos forhandleren med en negativ forventning og lader det
skinne igennem, så vil forhandlerens imødekommenhed over for dig ofte blive
mindre end den kunne have været .Du kan hurtigt få stemplet dig selv som en
sur brokmås i forhandlerens øjne. Og det hjælper dig i hvert fald ikke.
Jeg har selv arbejdet som reparatør i en helt anden branche og kan godt
huske hvordan vi selv havde det på det værksted. De (heldigvis få) kunder
som kom "buldrende" ind og startede med at himle op om købelov,
forbrugerstyrelse etc. etc. havde næsten opbrugt al sin good-will hos os
inden vi overhovedet var kommet i gang. Omvendt strake vi os ofte længere
end vi egentlig var forpligtet til, over for de kunder som henvendte sig på
ganske almindelig høflig og pæn måde.
Med ovenstående mener jeg selvfølgelig ikke, at du skal give køb på dine
rettigheder. Hvis forhandleren ikke vil opfylde sine garanti-forpligtelser
så skal han have kniven. Men jeg tror som sagt på, at man i første omgang
kommer længst ved at møde modparten med en positiv forventning.

mvh
Jesper

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-07-06 11:51

Et godt råd, søm jeg vil tage med mig

John

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-07-06 02:31

John Senius-Jørgensen wrote:

> Kan jeg med rette forlange disse mangler udbedret under de 3 måneders
> garanti?

Hvad mener du med 3 måneders garanti? Du har 2 års reklamationsret,
hvoraf formodningsreglen gælder de første 6 måneder, således det i
denne periode er forhandleren der har bevisbyrden for, at omtalte
mangel ikke var til stede på købstidpsunkter (altså er opstået i din
varetægt).

Hvad der så accepteres værende galt med maskinen, og hvad der må anses
for at være en mangel, afhænger af hvad du har betalt for maskinen (har
du givet 1500,- må man nok acceptere hvis kronrørslejerne er lidt
slidte), hvad dit kendskab til maskinen er eller burde være (eer du
mekaniker, tidligere ejer ell. lign) samt hvad der er aftalt af mangler
på maskinen (har forhandleren eksempelvis skrevet i slutsedlen at
knastkædestrammer og kronrørslejer er slidte, er der ikke noget at
komme efter dér).

Er manglen ikke påpeget på forhånd, har du ikke haft mulighed
for/erfaring til selv at erkende manglen, og kan forhandler ikke bevise
det er dig der er skyld i manglen, så udbedrer han bare for egen
regning. Punktum. Forbrugerstyrelsen er din backup i denne sag.

Mvh
Steen

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-07-06 09:37

Tak for et dejligt optimistisk og klart svar - jeg skal lade jer høre
hvordan det går

John
Honda CBR 1000 -
Fordi liver er for kort til at holde på værksted
Jo signaturen er god nok - det er forhandleren der fejler noget

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 10-07-06 13:40

Så er Hondaen tilbage fra forhandleren, og ved hjælp af lidt venlig optræden
(læs fedteri) - så lykkedes det efter længerevarende forhandlinger, at få
ham til at indrømme at det var ok at skifte knastkædestrammerne, udlufte
koblingen, og skifte kronrørøne.
SÅ stor tak for de gode råd og min erfaring og råd til andre må være - Hvad
betyder lidt fedteri, hvis bare man får sin vilje?

John

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-07-06 16:43

> [...]

> stor tak for de gode råd og min erfaring og råd til andre må være -
> Hvad betyder lidt fedteri, hvis bare man får sin vilje?

Det var jo super

Mvh
Steen