Hej
Det er et ret vanskeligt spørgsmål du stiller, da dine anker her i et vist
omfang er subjektive vurderinger og det med koblingen kan MÅSKE blot være en
mindre justering.
Én ting er dog at konstatere reelle fejl noget HEEEELT andet er at få mange
forhandlere til også at agere efter den slutseddel og de garantier der evt.
er nævnt her samt at få dem til at agere efter især købeloven. Tro mig, jeg
taler desværre af erfaring.
Min holdning er, at såfremt man køber ved en forhandler og betaler en vis
merpris, så skal man selvfølgelig også kunne forvente at cyklen/bilen
overholder lovgivningen, hvor den tekniske side kan ses via Retsinformation.
Det drejer sig om:
Færdselsloven (LBK nr. 712 af 02/08/2001)
Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv. (BEK nr 1350 af
18/12/2000)
Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer (BEK nr. 762 af
08/07/2004)
Bekendtgørelse om virksomheder, der foretager omsyn af køretøjer (BEK nr.
763 af 08/07/2004)
Lov om godkendelse og syn af køretøjer (Lov nr 473 af 09/06/2004)
Detailforskrifter for køretøjer
Herudover udgiver Færdselsstyrelsen "Vejledning om syn af køretøjer".
EU-direktiv
Det gældende EU-direktiv er benævnt Rådets direktiv 96/96/EF af 20. december
1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om teknisk
kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil.
Desuden skal Bekendtgørelse af lov om køb; LBK nr 237 af 28/03/2003
(Gældende), naturligvis også overholdes.
I forsøget på kræve sin ret afstedkommer desværre i al for mange tilfælde,
at køberen må gå slukøret fra forhandleren. Alt for mange forhandlere
benytter sig af den for udbredte opfattelse, at kunderne "ikke gider bøvl".
Alting skal være så hurtig og let idag som muligt (mit postulat *S*). Denne
holdning benytter auto og MC forhandlere sig så af.
Jeg vil da opfordre alle som har reelle problemer efter et køb til gøre
noget ved det, men vil da også i samme moment sige, at der ofte ikke er
hverken let eller hurtigt. Et af problemerne med den danske lovgivning p.t.
er Forbrugerklagenævnet, som i bund og grund er total tandløs over for
forhandlere. De kan komme med en nok så klar afgørelse, der holder med
forbrugeren, men den har ingen retsgyldighed. Altså kan man ikke den vej
direkte tvinge forhandleren til noget som helst. Fordelen kan dog være, at
for et beskedent gebyr, kan nævnet så udføre en del af det arbejde, man
ellers skulle betale en advokat for. Nævnet kan altså minimere risikoen for
en stor udgift til en advokat senere.
Der er MANGE faldgruber i det at indlede en retssag. Advokaten er jo hyret
til at hjælpe forbrugeren, men jeg vil også opfordre til at man selv følger
sagen og det advokaten foretager sig eller måske i nogle tilfælde ikke
foretager sig. -Og at det som advokaten sender til andre instanser går
gennem forbrugeren til gennemlæsning og "korrektur". M.h.t. forsikringen og
retshjælp. Så er dette bestemt heller ikke uden problemer. Mange tror nemlig
at de automatisk har ret til retshjælp. Tro om igen og udbed jer alle
paragrafferne i forsikringsselskabet og IKKE kun de tynde udgaver som de
fleste får, når de indleder samarbejde med forsikringsselskabet. Fri proces
er noget som Statsamtet skal godkende men her er reglerne heller sådan lige
at gennemskue OG det er INGEN garanti at man enten er på bistandshjælp eller
på anden vis har haft meget minimal indkomst.
Af alle de konflikter der er hvert år, når desværre kun en brøkdel til
retssalen. I mange tilfælde opgiver folk på forhånd. Så falder der også
nogen fra undervejs (og det er mit klare indtryk, at det ved og kalkulerer
en del forhandlere med!). De resterende der har hold ud i 2-4 år, opnår
desværre ikke altid fornøjelsen af retssagen, idet nogle af forhandlerne
bevidst trækker den lige til deadline for retssagen, før de giver sig (men
så har pengene jo også trukket en del renter hos forhandleren).
Håber den lille hurtige indføring i den bevidste forbrugers dagligdag kan
bruges til et og andet..........
mvh
"John Senius-Jørgensen" <slettesførstjsj@senius.dk> skrev i en meddelelse
news:44b15862$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> 1. Kronrørlejer skal skiftes
> 2. Knastkæde larmer og er anbefalet af autoriseret forhandler (i Italien)
> skiftet snarest
> 3. Koblingen skal nu trækker HELT i bund for at den kobler ud (de sidste 3
> milimeter inden håndtaget rammer stryret)
>
> Kan jeg med rette forlange disse mangler udbedret under de 3 måneders
> garanti?
> Altså hvad dækker garantien, og hvad kan han med rette kalde for "slid"??
> Jeg synes at det "lugter" af, at han ikke har klargjort motorcyklen med
> mere
> end et olieskift !
> (jeg har tidligere fået skiftet et forhjulsleje og bremseklodser på
> forhjulet hos en anden forhandler - men mener at den forhandler jeg har
> købt MCén af nu må gå ind og dække de 50% der vist er standard for brugte
> MCér)
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> John
> Honda CBR 1000 -
> Fordi liver er for kort til at holde på værksted