person oplysninger
Fra : Jørgen

Dato : 09-07-06 14:50

ved i hvor man kan hente lov og hvilken lov der evt. gælder for det.

det drejer sig om at det er lovlig at offentliggøre person oplysninger,
på en til flere storskærme på ens arbejdsplads med navn og personalenummer,
om vedkommen er syg, ferie, afspadsering eller fri uden løn m.m.

Jeg tro kun det er lovlig at offentliggøre, x antal syge, x antal ferie, x
antal på arbejdet m.m.

Jørgen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-07-06 15:49

"Jørgen" <fådevæk)@hotmail.com> writes:

> [...]
> på en til flere storskærme på ens arbejdsplads med navn og personalenummer,
> om vedkommen er syg, ferie, afspadsering eller fri uden løn m.m.

Altså der er selvfølgeligt noget moralsk/etisk i det og datatilsynet har
måske en holdning til det, men umiddelbart syntes jeg ikke du nævner
tilstrækkeligt med oplysninger til at jeg vil afvise lovligheden
deraf. Hvad mener du f.eks. med "offentliggøre"? Det er jo netop ikke
offentliggjort hvis kun firmaets ansatte har adgang til oplysningerne.

> Jeg tro kun det er lovlig at offentliggøre, x antal syge, x antal ferie, x
> antal på arbejdet m.m.

Der er nogen i firmaet der skal have adgang til de oplysninger og der
kan være specielle årsager til at gøre som man gør og det nævner du
intet om.

Jeg kan let finde et eksempel på et tilfælde hvor man har brug for at
vide hvem der er syge og hvem der ikke er det: I mit nuværende job,
bliver man nødt til at vide *hvem* der er syge/på ferie/på arbejde fordi
vi har hvert vores specifikke område at passe og der kræves noget
omrokering når nogle (læs: mange) bestemte folk er væk - her er det
virksomhedens tarv der vejer tungest og du kan ikke kræve at de skal
hemmeligholde at du er syg overfor de andre i en dynamisk organisation,
da den er afhængig af den slags viden, for at produktionen kan hænge
sammen. Det er bl.a. det AG giver løn for.

Så du tager sandsynligvis fejl i din teori. Det er et vilkår du nok må
finde dig i, eller finde en anden arbejdsplads hvor de gør tingene på en
anden måde der bedre behager dig. Jeg tror ikke virksomheden har noget
problem her.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jørgen

Dato : 09-07-06 16:07

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> deraf. Hvad mener du f.eks. med "offentliggøre"? Det er jo netop ikke
> offentliggjort hvis kun firmaets ansatte har adgang til oplysningerne.

det er bla. for at nedsætte sygefraværet.

Jørgen

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-07-06 16:11

Jørgen wrote:

> det er bla. for at nedsætte sygefraværet.

Hvordan fremgår det, at nedsættelse af sygefraværet er formålet?

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-07-06 00:33

"Jørgen" <fådevæk)@hotmail.com> writes:

> "Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> det er bla. for at nedsætte sygefraværet.

Ellers andet?

> Jørgen

Altså jeg mener helt generelt at det må være praktisk information at
vide hvem der er syge eller på ferie og det samme mener din ledelse
sikkert. Medmindre det er fuldstændigt unødvendigt eller tangerer
chikane, hvilket jeg ikke kan læse udfra din beskrivelse.... Det er jo
næppe nogen særlig chikane af dig...

Du får din løn til gengæld for at din AG bestemmer hvordan tingene skal
gøres og det har han al mulig ret til at gøre - han er jo chefen. Derfor
har han ret til at lede og fordele arbejdet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : KT

Dato : 09-07-06 15:58

Hvad er problemet? Har du dårlig samvittighed over dit fravær?

Knud