airkondition/varmepumper
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-07-06 11:38

Hej

Ved godt der har været en del omkring Aircon for tiden.

Men nu har folkt ved efterhånden fået dem sat op og prøvet dem. Det ser ud
til at dem fra Andes er dem der sælges forholdsvis billigt..

Men hvordan er det med kølemidlet, har set at de må de nyere og lidt dyere
er r410a Kølemiddel, og andre med R407C kølemiddel. Hvilken betydning har
det for maskinens effektivitet specielt når det bliver vinter?... Nogle
siger ned til minus 7 med R410A andre ned til minus 15... Nogen der ved om
hvad Andes billigmodel DS9 kører ned til, som bilka sælger til 3K næste uge.

Ser ud til at den model bilka havde i sidste uge til 5K var klasse A, men
hvad er den anden her så, klasse D?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-07-06 11:54

On Sun, 9 Jul 2006 12:37:37 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

> [...]
>er r410a Kølemiddel, og andre med R407C kølemiddel. Hvilken betydning har
>det for maskinens effektivitet specielt når det bliver vinter?

Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng.

>siger ned til minus 7 med R410A andre ned til minus 15... Nogen der ved om
>hvad Andes billigmodel DS9 kører ned til, som bilka sælger til 3K næste uge.

Dem jeg har fungerer stort set uanset hvor koldt det er (har kørt uden
problemer i 20 graders frost). Men der kommer bare ikke særlig meget
varme ud når temperaturen er meget lav.

I stedet for kølemidlet skal du interessere dig for COP værdien i
frost (spørg efter den... ved -7, -10, -15 grader). COP værdien
udtrykker hvor meget varme du får ud per kWh du stopper ind i pumpen.

Så kan du ud fra det opgivne effektforbrug regne cirka ud hvor meget
varme du får ud ved en given udetemperatur. Hvis den fx har COP=2 ved
-15 grader og den bruger 1.200 watt får du cirka 2.400 watt varme.

>Ser ud til at den model bilka havde i sidste uge til 5K var klasse A, men
>hvad er den anden her så, klasse D?

Det må stå på producentes hjemmeside. Men de meget billige modeller
fungerer typisk ikke særlig godt til opvarmningsformål - hvorimod du
sagtens kan bruge sådan en hvis du bare skal køle soveværelset fx.

** Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-07-06 12:25

Bjarke Hansen wrote:
> Ved godt der har været en del omkring Aircon for tiden.

Ellers prøv i news:dk.teknik.energi hvor vatmepunpe-spørgsmål
egentlig hører til, og hvor der er en masse indlæg om varmepumper
i forvejen.

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard