BMW
Fra : Jess

Dato : 09-07-06 09:51

Hej gruppe,

Jeg er ret ny i mc sammenhæng og er igang med at se mig om efter en mc.
Jeg ret varm på BMW's lidt ældre modeller såsom K100RS. Mit spørgsmål er
så om det er navnet eller kvaliteten man betaler for ved BMW MC'er? Holder
de længere, er reservedelene billige, holder de deres værdi eller kan man
ligeså godt købe en nyere og billgere japaner?

mvh,
Jess

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 09-07-06 11:01

"Jess" <not@foryou.dk> wrote in message
news.tceyvpsu1mgy83@ccwork-jbl.carecom.dk...
> [...]
> de længere, er reservedelene billige, holder de deres værdi eller kan man
> ligeså godt købe en nyere og billgere japaner?

Hej Jess.

Det er kvaliteten.
Bimmerne holder længere, de holder deres værdi godt, glem japanerne.
Ja, jeg er hamrende forudindtaget og miljøskadet, sådan er det bare! (Nej,
jeg er *ikke* forhandler!)
Med en BMW kan du knalde 3-400.000 km af, få den renoveret, og så kan den
3-400.000 km. mere.
Godt nok får du ikke en rap racer, men det virker som om du er klar på det,
når du kigger BMW.
***Men hold dig for himlens skyld fra de gamle politimotorcykler!***
De har fået tæv (Kørsel 1 med kold motor, eller galop over stok og sten.),
og de ombygges med henblik på installation af radio/blink/sirene.
Når mc'erne så skal sælges, føres de tilbage til den oprindelige, "civile"
stand - og det er ikke altid det lykkes lige godt.

Fordele ved BMW:
Holder værdi.
Holder generelt - det er en slider og en god solid brugsmaskine, der kan
tåle lidt af hvert.

Ulemper:
Dyre reservedele og dyr service. Kan med fordel foretages selv, eller i
Tyskland eller Sverige, alt efter hvor i landet du bor.
Alternativt køb reservedele i Tyskland/andet EU-land, og skru selv.

Andet:
K100RS er en dejlig mc, men prøv også en K75RT - du vil kunne mærke forskel
i vibrationer i bl.a. styret, og K75'eren er nemmere at manøvrere om hjørner
med. Alternativt er de nyere K1100'ere også anbefalelsesværdige.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : TH

Dato : 09-07-06 11:06

> [...]
> de længere, er reservedelene billige, holder de deres værdi eller kan man
> ligeså godt købe en nyere og billgere japaner?

Mit generelle indtryk er, at BMW-motorcykler forholdsmæssigt har mindre
værditab end japanerne. En af årsagerne til dette er muligvis, at BMWs
politik medfører at de også producerer reservedele til alle deres udgåede
modeller. Dette er ikke tilfældet med de japanske motorcykler!

Du skal være opmærksom på at BMW opererer med 2 meget forskellige
motorvarienter, nemlig K- og R-modellerne.

K-modellerne er de moderne 3 eller 4-cylindrede rækkemotorerer, der har et
minimalt olieforbrug og trækker jævnt ved alle omdrejningstal. R-modellerne
er de 2 cylindrede boksermotorer, der er berygtede for stort olieforbrug og
resonnanser. Jeg er overbevist om at boksermotorerne kun sælges af
nostalgiske eller emotionelle (=irrationelle) årsager ligesom med
Harley-Davidsons V-twins.

Med hensyn til driftsstabiliteten og langtidsholdbarheden, så kan jeg ikke
udtale mig, da jeg p.t. kun har kørt 44.000 km på min egen BMW K1200RS. Jeg
kan dog oplyse, at den har kørt upåklageligt alle 44.000 km og ikke har haft
noget målbart olieforbrug mellem de ordinære serviceintervaller, hver 10.000
km.

Jeg kan desuden oplyse, at en sammenligning af driftsomkostningerne mellem
min gamle Yamaha XJ900S Diversion og min BMW K1200RS ender uafgjort, da
reservedelene var lidt billigere til Yamahaen, men til gengæld var
serviceintervallerne hyppigere. BMWen har i øvrigt den fordel, at den kan
forsikres billigt hos IF.

Hvis du er gør-det-selv-typen, skal du være opmærksom på at BMWer kræver
meget specialværktøj. Dette gælder bl.a. for aggregatet til udskiftning af
oliefilter, hvor en "almindelig" oliefiltertang ikke kan benyttes.

Poltiet valgte sidste år at droppe indkøbet af BMW-motorcykler til fordel
for Yamaha FJR1300A og Honda ST1300, da den testede BMW K1200P havde tendens
til at åle ved hastigheder langt over det normalt tilladte i Danmark.
Årsagen til den uheldige tendens er angiveligt, at BMWens aerodynamik bliver
ødelagt af sidetasker og store blå lygter på frontkåben.

Jeg håber mine input har været dig behjælpelig, selvom jeg ikke selv har
erfaring med K100RS. Motorkonstruktionen på en K1200RS og en K100RS er dog
næsten identiske, hvorfor jeg vil tro at holdbarheden er sammenlignelig.

Venlig hilsen

Tim.

PS. Blandt erfarne motorcyklister er der ikke mere prestige i at køre BMW
end på japsere. For ikke motorcykelinteresserede er der dog en imponerende
effekt, når man fortæller at man ejer en BMW

Fra : Larsen

Dato : 09-07-06 15:11

Den 09.07.2006 kl. 12:06 skrev TH <spamblocked@post.cybercity.dk>:

> [...]
> end på japsere. For ikke motorcykelinteresserede er der dog en
> imponerende
> effekt, når man fortæller at man ejer en BMW

Tak for de lange og gode svar.

mvh,
Jess

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 11-07-06 09:27

Tim skrev:
> Hvis du er gør-det-selv-typen, skal du være opmærksom på at BMWer kræver
> meget specialværktøj. Dette gælder bl.a. for aggregatet til udskiftning af
> oliefilter, hvor en "almindelig" oliefiltertang ikke kan benyttes.

Hej Tim (og Jess)

Har selv en R1100S som kører meget overbevisende (men nu har jeg jo også kun
erfaringer fra andre ældre cykler og især BMW )

Det er rigtigt at der kan være brug for specialværktøj, men lige netop i det
tilfælde Tim nævner (aftrækker til oliefilter) har jeg en enkel løsning.
Jeg har taget 15 cm almindeligt plastnedløbsrør ( Plastmo 75mm ø, mener jeg
at huske), varmet det op i den ene ende med en kraftig varmepistol, og
derefter presset det ned over et brugt oliefilter. Når det hele er kølet ned
har man en udemærket "topnøgle" til oliefilteret. Den fungerer helt perfekt.

Held og lykke med valget af cykel.
Henrik Damgaard

Fra : p.jarnbak

Dato : 11-07-06 09:50

> Hvis du er gør-det-selv-typen, skal du være opmærksom på at BMWer kræver
> meget specialværktøj. Dette gælder bl.a. for aggregatet til udskiftning af
> oliefilter, hvor en "almindelig" oliefiltertang ikke kan benyttes.

Den oliefilter nøgle er meget brugt også på biler (vw,seat,audi,skoda) og
kan købes i flere
biltilbehørs butiker.Det meste specielværktøj har man ikke brug for, men det
er rigtigt at
der findes en masse af det.
Hej Palle.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-07-06 21:27

p.jarnbak skrev:

> Den oliefilter nøgle er meget brugt også på biler (vw,seat,audi,skoda) og
> kan købes i flere
> biltilbehørs butiker.

Den koster såmænd også under en hund.

> Det meste specielværktøj har man ikke brug for, men det
> er rigtigt at der findes en masse af det.

Der er da lykkedes for mig at splitte motor og skifte lejer på
mellemakslen i motoren og alle lejer i gearkassen med almindeligt
håndværktøj. Så du har helt ret i det ikke er helt nødvendigt.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-07-06 10:56

> Der er da lykkedes for mig at splitte motor og skifte lejer på
> mellemakslen i motoren og alle lejer i gearkassen med almindeligt
> håndværktøj. Så du har helt ret i det ikke er helt nødvendigt.

Jep,har også skiftet en mellemaksel, knastkæde og kopling og brugt
gearkassen
som koplingsdorn uden noget speciel værktøj.Jeg tror ikke der skal bruges
mere
speciel værktøj på en bmw frem for en asiatisk model.
Hej Palle.