/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Ny bøgehæk, klip af sideskud hvornår
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 08:50


Vi har sat en bøgehæk her i starten af maj.
Den har meget lange sideskud.

Hvornår må man klippe sideskuddene ?
Er der noget med, at man ikke må klippe disse det første år ?


Vh
Knud P.




 
 
Mads Lie Jensen (08-07-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 08-07-06 09:39

On Sun, 9 Jul 2006 09:49:40 +0200, "Knud" <6743> wrote:

>
>Vi har sat en bøgehæk her i starten af maj.
>Den har meget lange sideskud.
>
>Hvornår må man klippe sideskuddene ?

Nu.

>Er der noget med, at man ikke må klippe disse det første år ?

Nej. Sideskuddene skal du endelig sørge for at klippe. Næsten jo før jo
bedre. Når du klipper en spids af, kommer der 2-3 nye spidser, dvs. din
hæk bliver tættere. Kan du endda komme til at klippe sideskuddene 2
gange i sommerens løb vil det være rigtig godt. Klip endelig også
sideskuddene selv om hækken ikke har den bredde den skal ende med at
have.

Til gengæld er der ingen grund til at klippe den i toppen, før den når
den ønskede højde. Medmindre man da syntes det ser ekstremt grimt ud med
en hæk som ikke er ens i højden

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Preben Riis Sørensen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 09-07-06 11:08


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:mlrua2lng1lirj7v1v41077cvk10a8un2d@4ax.com...
> On Sun, 9 Jul 2006 09:49:40 +0200, "Knud" <6743> wrote:
>
> >
> >Vi har sat en bøgehæk her i starten af maj.
> >Den har meget lange sideskud.
> >
> >Hvornår må man klippe sideskuddene ?
>
> Nu.
>
> >Er der noget med, at man ikke må klippe disse det første år ?
>
> Nej. Sideskuddene skal du endelig sørge for at klippe. Næsten jo før jo
> bedre. Når du klipper en spids af, kommer der 2-3 nye spidser, dvs. din
> hæk bliver tættere.

Skal det forstås sådan, at man opstammer hver enkelt plante, så det ligner
et juletræ, eller er det i omtaler helt enkelt at klippe ind i siden?
Hvornår skal man så studse toppen? Ikke årstids-, men i forhold til
sluthøjden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads Lie Jensen (08-07-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 08-07-06 13:35

On Sun, 9 Jul 2006 12:07:51 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>> Nej. Sideskuddene skal du endelig sørge for at klippe. Næsten jo før jo
>> bedre. Når du klipper en spids af, kommer der 2-3 nye spidser, dvs. din
>> hæk bliver tættere.
>
>Skal det forstås sådan, at man opstammer hver enkelt plante, så det ligner
>et juletræ, eller er det i omtaler helt enkelt at klippe ind i siden?

Nej, du skal ikke klippe grenen af - det er spidsen der skal klippes af
grenen. Altså de yderste få cm.

>Hvornår skal man så studse toppen? Ikke årstids-, men i forhold til
>sluthøjden.

Når den er et par cm lavere end man vil have den.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 15:12

>
> Nej, du skal ikke klippe grenen af - det er spidsen der skal klippes af
> grenen. Altså de yderste få cm.
>

Sidegrenene er op til 40 cm lange.
Så det er vel lidt mere end få cm, jeg skal klippe af så - for at få en tæt
hæk inde fra, eller?





Mads Lie Jensen (08-07-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 08-07-06 15:24

On Sun, 9 Jul 2006 16:12:20 +0200, "Knud" <6743> wrote:

>> Nej, du skal ikke klippe grenen af - det er spidsen der skal klippes af
>> grenen. Altså de yderste få cm.
>>
>
>Sidegrenene er op til 40 cm lange.
>Så det er vel lidt mere end få cm, jeg skal klippe af så - for at få en tæt
>hæk inde fra, eller?

Jo, det er mere end et par cm - jeg ville nok lade omkring 10 cm af
grenene sidde, men det afhænger også lidt af hvor bred hækken skal ende
med at blive og hvor mange blade der er på sidegrenene. Det bedste er
nemlig hvis der stadig sidder blade tilbage efter klipningen.
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Ukendt (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-06 20:53


"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
news:4ufva25ei03iutlncmd1tmkr4mqec100u9@4ax.com...
> On Sun, 9 Jul 2006 16:12:20 +0200, "Knud" <6743> wrote:
>
>>> Nej, du skal ikke klippe grenen af - det er spidsen der skal klippes af
>>> grenen. Altså de yderste få cm.
>>>
>>
>>Sidegrenene er op til 40 cm lange.
>>Så det er vel lidt mere end få cm, jeg skal klippe af så - for at få en
>>tæt
>>hæk inde fra, eller?
>
> Jo, det er mere end et par cm - jeg ville nok lade omkring 10 cm af
> grenene sidde, men det afhænger også lidt af hvor bred hækken skal ende
> med at blive og hvor mange blade der er på sidegrenene. Det bedste er
> nemlig hvis der stadig sidder blade tilbage efter klipningen.
> --
> Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
>
> Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Tak for de gode råd.
Jeg plantede en bøgehæk for to år siden og den er i god vækst. Dog er
topskuddene meget bløde og falder ud til siden i stedet for at vokse opad.
Bladene på det øverste stykke er samtidig meget lyse.
Der er en del skygge hvor hækken står, jorden er temmelig leret.
Skal jeg beskære topskuddene eller hvad kan man gøre ?
Gode råd modtages med taknemmelighed.
Håber ikke jeg hacker tråden.

Mvh Karsten S Madsen



Mads Lie Jensen (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 10-07-06 22:01

On Mon, 10 Jul 2006 21:53:18 +0200, "Karsten Madsen" <fgdfgd> wrote:

>Jeg plantede en bøgehæk for to år siden og den er i god vækst. Dog er
>topskuddene meget bløde og falder ud til siden i stedet for at vokse opad.
>Bladene på det øverste stykke er samtidig meget lyse.
>Der er en del skygge hvor hækken står, jorden er temmelig leret.
>Skal jeg beskære topskuddene eller hvad kan man gøre ?

Nye skud lige nu på bøg er lysere end resten. Jeg kan også se det på min
egen bøgehæk. Umiddelbart lyder der ikke til at være noget galt. At de
hænger kan skyldes det tørre vejr, eller det kan have at gøre med
lysforholdene - hvis der er mere lys til siderne vil de række sig efter
det.

Jeg ville ikke gøre noget specielt.

(Men det er svært at sige noget mere præcist uden at have set både
stedet og hækken.)
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Allan Vebel (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 11-07-06 22:25

Karsten Madsen skrev:

> topskuddene meget bløde og falder ud til siden i
> stedet for at vokse opad.

Bind en bambuspind til den hårde del af stammen, så
får du en flot lige stamme hele vejen.

Jeg plejer at bruge piberensere til formålet, og har
fået mange flotte bøgehække ud af det i tidens løb.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Preben Riis Sørensen (11-07-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 11-07-06 01:15


"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev >
> Jeg plejer at bruge piberensere til formålet, og har
> fået mange flotte bøgehække ud af det i tidens løb.

Det er altså ret lave hække du har?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste