Rengøring af brusekabine
Fra : Webpoint

Dato : 09-07-06 08:21

Hej

Igennem en del år, har større mængder kalk og sæberester hobet sig op i de
skinner, som vores brusekabine er lavet af.

Det ser naturligvis ikke ret godt ud og jeg har forsøgt med alverdens midler
at fjerne dem, men fordi de skinner er svære at komme helt ind i, så bliver
resultatet aldrig helt som jeg gerne så det.

Der er blevet skrubbet, børstet med tandbørste, spulet - altsamment uden
større held

Så nu er mit spørgsmål !

Kender i til en løsning på hvordan man kan komme ind i plastik/metal
skinner, opløse gammel kalk / sæberester og uden større mekanisk påvirkning,
fjerne det ?

Håber at der er en som sidder med en mirakelløsning.

Kim
Odense

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 09-07-06 16:28

I akvarieverden bruger vi alm. eddike til at rense kalk fra akvarier,
her væder vi en klud/vat/papir med eddike ligger det på de værste
plamager af kalk og overdækker med film/plastik så eddiken ikke
fordamper. Og sådan får det lov til at ligge et døgns tid, før man så
går i gang med en skuerbørste - og det virker :)

Ved ikke om det ville kunne bruges i din kabine, evt. kombineret med en
afslutning med en tandbørste som du har forsøgt.?

Fra : MGJ

Dato : 09-07-06 18:51

Vi har haft samme problem

Nu renser jeg hele kabinen med en lille højtryks renser og Ajax

MGJ

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-07-06 15:02

Webpoint wrote:

> Håber at der er en som sidder med en mirakelløsning.

Mirakelløsning... nej, men en løsning jo.

Har haft samme problem du. Den belægning du kæmper med er opbygget af flere
ting/lag. Sæberester, snavs, kalk og måske lidt svamp.

Jeg gjorde følgende:
Koncentreret grundrens i en sprayflaske ned i rillerne. Lad virke i 10 min.
Afmonter brusehovedet på brusesklangen, sæt en finger for så du får en
kraftig stråle og skyl rillerne rene.
Almindelig husholdningseddike i sprayflasken, ned i rillerne, lad virke 10
min. og skyl efter.

Grundrens fjerner en del sæberester + snavs + svamp.
Eddike fjerner de sidste sæberester + kalk.

Du skal nok gentage behandlingen nogle gange, da belægningen er opbygget
over tid og i flere lag.

Jeg fandt senere ud af at jeg også havde et svampeproblem fordi rillerne
næsten altid er fugtige. Det løser jeg ved at sprøjte med et ugiftigt
svampemiddel ca. hver 3. md. Almindeligt Atamon. Et snapseglas i 1/2 l vand
og sprayflasken igen ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info