brombasser i isolering i skur
Fra : Kim Schulz

Dato : 08-07-06 15:35

hejsa
Vi har netop revet gulvet op i vores skur og har konstateret at der i
isoleringen (rockwool) er et større brombasse bo. vi kan se at de er
kommet ind via en lille revne mellem vores skur og naboens og vi gætter
på at de også har bosat sig i skurvæggens isolering.

hvad gør man lige ved sådanne arrige sataner?

MVH
Kim

Fra : BA

Dato : 08-07-06 17:58

Vi havde engang et hvepsebo i vores skur. Vi satte en klud på en lang pind,
vædede kluden i salmiakspiritus og satte den så tæt på boet, som vi kunne -
så flyttede de!

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-07-06 18:02

On Sat, 8 Jul 2006 18:58:18 +0200
"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> wrote:

> Vi havde engang et hvepsebo i vores skur. Vi satte en klud på en lang
> pind, vædede kluden i salmiakspiritus og satte den så tæt på boet,
> som vi kunne - så flyttede de!

Vi benyttede mineralsk terpentin hvilket dræbte en del af dem og
skræmte de fleste andre væk. Desværre kommer de igen stille og roligt
selv om vi har fjernet det isolering de boede i. så nu flyver de bare
forvirret rundt inde i vores skur og ude foran det.

kim

Fra : V Hansen

Dato : 08-07-06 18:50

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

lader dem være der, de er nyttedyr.

mvh
Vibeke

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-07-06 18:53

On Sat, 8 Jul 2006 19:49:34 +0200, "V Hansen"
<vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>på at de også har bosat sig i skurvæggens isolering.
>
>hvad gør man lige ved sådanne arrige sataner?

De kan enda fange fluer. Jeg har et lille filmklip (tror det var
en hollandsk fotograf) hvor en humlebi letter og forfølger en
forbipasserende flue, indhenter den, og flænser den med sine
skarpe kæber. Utroligt ikke ?
mvh Ebbe

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-07-06 19:19

On Sat, 8 Jul 2006 19:49:34 +0200
"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote:

> lader dem være der, de er nyttedyr.

I hvilken sammenhæng ud over ligegyldig befrugtning af planter?

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-07-06 19:26

Den Sat, 8 Jul 2006 20:19:28 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:

>I hvilken sammenhæng ud over ligegyldig befrugtning af planter?

Jeg håber at du mener bestøvning, ellers er der noget jeg har
misforstået da vi lærte om bier og blomster
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Hey! Don't pick up that Telephon0/aL{a}o+ NO CARRIER

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-07-06 19:46

On Sat, 08 Jul 2006 20:26:24 +0200
Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

> Jeg håber at du mener bestøvning, ellers er der noget jeg har
> misforstået da vi lærte om bier og blomster

ja klart

Fra : JEY

Dato : 08-07-06 23:11

Hvis du er til "gift", så Køb noget gift som hedder Trionol 810, det vil
helt sikker blive din ven.... fikser også evt. myre problemer... Trionol er
din bedste ven.. kan købes i alle matas butikker

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-07-06 01:36

JEY wrote:
> Hvis du er til "gift", så Køb noget gift som hedder Trionol 810, det
> vil helt sikker blive din ven.... fikser også evt. myre problemer...
> Trionol er din bedste ven.. kan købes i alle matas butikker

Er det overhovedet lovligt at bruge gift mod bier?

De kan ryges ud og når boet er fjernet, skal flyvehullet lukkes. Så er den
ged barberet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-07-06 15:11

JEY wrote:
> Trionol er din bedste ven.. kan købes i alle matas butikker

Kan det også klare 'dumme' naboer?

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Andersen

Dato : 09-07-06 11:30

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
hejsa
hvad gør man lige ved sådanne arrige sataner?
MVH
Kim

Hej

Har/havde samme problem, en spraydåse med gift mod flyveinsekter og
efterfælgende lukning af indgang klare det her.

Hilsen Bo

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-07-06 22:30

Kim Schulz skrev:

> hvad gør man lige ved sådanne arrige sataner?

Det bedste du kan gøre er at fjerne al blomstrende
vegetation i haven, lægge et godt lag stabilgrus, og så
asfaltere det hele.

På den måde forsvinder de helt af sig selv, når de ikke
har noget at leve af.

Ydermere har det den fordel at du er fri for at slå græs
og pille ukrudt. Får du naboerne med på ideen, er I
også fri for alle de larmende fugle.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-07-06 15:13

Allan Vebel wrote:

> Ydermere har det den fordel at du er fri for at slå græs
> og pille ukrudt. Får du naboerne med på ideen, er I
> også fri for alle de larmende fugle.

Ja. Naboerne skal med, ellers dur den ikke ;)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 10-07-06 15:09

Kim Schulz wrote:

> hvad gør man lige ved sådanne arrige sataner?

Ingenting, udover at glæde dig over at de er klar til at bestøve dine
forårsblomster mens bierne stadig sover vintersøvn :)
Brombasser er fredelige væsener og stikker meget meget sjældent. Til gengæld
gør de en masse gavn i haven i foråret.
Jeg tror at boet isolerer lige så godt som din isolering. Så nyd dem i
sommer og glæd dig over at de gider arbejde for dig med kun husly som løn :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-07-06 20:18

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> [...]
> Jeg tror at boet isolerer lige så godt som din isolering. Så nyd dem i
> sommer og glæd dig over at de gider arbejde for dig med kun husly som

Bravo Carsten :) Så ka' han lære det ka' han. Humlebier er foruden de
er utroligt smukke, også i den grad nyttedyr, som overhovedet ikke gør
en sjæl fortræd. Man må spørge sig selv hvorfor nogle mennesker er så
"dyrefjendske".

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-07-06 17:47

Tove Krieger wrote:

> Bravo Carsten :) Så ka' han lære det ka' han.

Det må vi da håbe. Dette ment meget positivt:

> Man må spørge sig selv hvorfor nogle mennesker er så
> "dyrefjendske".

Det er bestemt ikke mit indtryk at Kim er dyrefjendsk. Han kender bare ikke
de nye 'dyr' han har mødt. Han sammenligner dem sikkert med hvepse (som jeg
heller ikke vil have i min umiddelbare nærhed).

'Dyrefjendskhed' er en underlig størrelse.
Jeg forsøger f. eks. at leve i ,og sammen med, den 'natur' jeg er omgivet
af. Men hvor meget 'natur' er der tilbage i en veltrimmet have og et
parcelhus?

Jeg har ikke noget mod mus, men vil alligevel ikke have dem i mit hus. Jeg
må indrømme at jeg sætter smækfælder op :(
Jeg vil heller ikke have hvepse på matriklen, de bliver bekæmpet med hård
hånd.
Myrerne i min have må gerne være der, men bevæger de sig ind i huset eller
ødelægger min terasse bliver de bekæmpet med knust kisel.
Bladlus i mine roser får også en tur. De må finde sig en anden fødekilde.
De Ibiriske skovsnegle der tager livet af mine hostaer får også en tur en
gang imellem.

Gør det mig til 'dyrefjendsk'?

Til gengæld lever jeg fint med at dele mine kirsebær med stærene, mine
vindruer med solsortene, lukker øjnene for at skaderne plyndren mine
solsortereder o.s.v.

Min pointe er, at vil du have oplevelser, må du også sommetider lide afsavn.
Men der skal være en grænse. Hvor grænsen ligger er op til den enkelte.
Det er desuden min erfaring, at det du oplever som skadedyr ofte skyldes
ukendskab til dyrenes adfærd og levevis.
Inden man indleder en 'krig' mod indvandrere bør man undersøge om 'truslen'
er reel. Undervejs vil man ofte opdage at 'truslen' ofte har været indbildt,
og man kan i stedetfor glæde sig over de nye beboere. :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-07-06 19:01

> [...]
> 'truslen' er reel. Undervejs vil man ofte opdage at 'truslen' ofte
> har været indbildt, og man kan i stedetfor glæde sig over de nye

Det var bare et virkelig flot og diplomatisk indlæg du her skrev. Jeg
tror såmænd heller ikke at Kim er dyrefjendsk som sådan, for så må jeg
jo med skam melde, at jeg også er det m.h.t. hvepse, myrer på terrassen
og Iberiske snegle (har kun mødt een af slagsen indtil nu, den var
faldet i vort havebassin).

Jeg kan ikke slå små mus ihjel, de ryger højst i en lokke-fælde, og så
bliver de båret langt ud på marken, hvor de slippes løs. De griner nok
godt af mig, for de skal såmænd nok finde tilbage, og der møder de måske
mine 2 katte, men så har de fået den ene chance.

Venlig hilsen og fortsat god sommer (selvfølgelig også til Kim )
Tove :)

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 11:56

On Sun, 9 Jul 2006 02:36:14 +0200
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> Er det overhovedet lovligt at bruge gift mod bier?
>
> De kan ryges ud og når boet er fjernet, skal flyvehullet lukkes. Så
> er den ged barberet.

det er forsøgt, men de finder så bare andre veje ind -- f.eks. når jeg
liiige har døren stående åben til skuret så er der straks 4-5 bier
derinde igen (og nej vi har ikke fødevarer, blomster eller lignende
derinde)

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 12:02

On Mon, 10 Jul 2006 21:17:39 +0200
"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> wrote:
> [...]
> de er utroligt smukke, også i den grad nyttedyr, som overhovedet ikke
> gør en sjæl fortræd. Man må spørge sig selv hvorfor nogle mennesker

Tjaa indtil videre er både min far og jeg blevet bidt af dem inde for
en uges tid -- og det inden jeg begyndte at fjerne deres bo endda.
Kæresten tør ikke gå ind i skuret da de flere gange har sat sig på
hende og man basker dem jo så ikke bare lige af igen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 12:05

On Mon, 10 Jul 2006 16:08:57 +0200
"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote:

> [...]
> Jeg tror at boet isolerer lige så godt som din isolering. Så nyd dem
> i sommer og glæd dig over at de gider arbejde for dig med kun husly

Det isolerer slet ikke da de har fjernet 3/4 af isoleringen.
isoleringen mod gulv skal desuden væk da en sådanne er til mere besvær
end gavn -- jordvarmen er bedre til at holde skuret frostfrit end
isoleringen er.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 12:07

On Mon, 10 Jul 2006 23:30:11 +0200
"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
> har noget at leve af.
>
> Ydermere har det den fordel at du er fri for at slå græs
> og pille ukrudt. Får du naboerne med på ideen, er I

tvivler på at det virker i et rækkehus område

Jeg har intet imod dem i den fri natur, men når 50+ stk af dem er
samlet i mit lille skur, går til angreb når vi entrerer skuret og
ellers ødelægger isolering, ja så synes jeg altså de skal finde sig et
andet sted at være.

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-07-06 17:41

On Thu, 13 Jul 2006 17:59:58 +0200
"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote:
> Er du sikker på, at det er den her vi snakker om?
> http://www.vextra.dk/Log/USERFILES/humle.jpg

Så sikker man nu kan være ud fra sådan et billede. De ligner meget men
varierer en del i størrelse. De største er 3-4cm lange og de korteste
lige over 1cm. De er de store som er mest agressive, hvorimod de små er
rimeligt fredelige.
De laver små runde orange pupper der ligger i små bunker inde i deres
bo i isoleringen. Jeg kan se at myrerne er helt vilde med disse, så
gætter på at de, som hvepsenes, er ganske søde og honningagtige.