GZ 250 erfaringer
Fra : Niels B

Dato : 08-07-06 08:25

Hej med jer

Nu tror jeg næsten at jeg har fundet ud af hvad jeg skal købe som erstatning
for min gamle GSX'er. En lille fin lille Suzuki ... og grin nu ikke .. GZ
250.

Har fundet et fint eksemplar hos en forhandler fra '01 til 29.000,- den har
kørt 17.000 km og har lige fået lavet service og er synet. Lyder det som en
fornuftig pris for sådan en lille fyr? Og mere vigtigt - er den for lille
til mig med mine 175 cm.? Jeg ved godt at den ikke er nogen hurtigløber, men
jeg vil mest af alt have en mc for at holde rutinen lidt ved lige, nyde det
at køre mc og sådan ... og så udløber mit sidste DSB wildcard til oktober
:-| så der skal jeg bruge et pålideligt og billigt transportmiddel, der
starter HVER gang.

Jeg vil mægtig gerne høre fra andre, der har haft sådan en. Hvor hurtigt kan
den køre, og kan man overleve et stræk på motorvejen med den, eller skal man
vælge landevejen, når man skal ud på længere ture? Er der ellers noget man
bør vide om den, så giv endelig lyd

Efter planen regner jeg med at have den i ca. 2 år, til min udddannelse er
færdig, og jeg har råd til at købe noget sjovere

--
Mvh. Niels B
Suzuki GSX400E

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-07-06 12:45

"Niels B" <nielses-messengerFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Efter planen regner jeg med at have den i ca. 2 år, til min
> udddannelse er færdig, og jeg har råd til at købe noget sjovere

Du har allerede råd til noget sjovere nu. Se f.eks. den her '99 GS500
med taskesæt til 31k kr, som har gået 48k km:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45275298>.

En GZ'er er da garanteret meget fin, men den har altså sine tydelige
begrænsninger.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-07-06 10:06

Niels B wrote:
> [...]
> den har kørt 17.000 km og har lige fået lavet service og er synet.
> Lyder det som en fornuftig pris for sådan en lille fyr?

Det er vel bare at surfe rundt på dba og deres links en halv times tid.
Men en harley-look-a-like er generelt en del dyrere end en "pendler"-mc.

> Og mere
> vigtigt - er den for lille til mig med mine 175 cm.?

Jeg tror ikke der er noget der er for lille til 175 cm ?

> [...]
> den, eller skal man vælge landevejen, når man skal ud på længere
> ture? Er der ellers noget man bør vide om den, så giv endelig lyd

Har selv modellen ældre, GN. GZ er vist i princippet den samme motor, og med
et mere HD-agtigt stel. Er 185 cm. Kører ca 120 km (2 * 60) om dagen.
Halvdelen landevej, halvdelen motorvej med 110 km/t begrænsning.
Der kan den snildt følge med trafikken. På en jysk 130km/t vej kan den dog
ikke følge med.
Hvis der ikke er strid modvind suser den fint op på 110, og hvis trafikken
tillader det (yderst sjældent) kommer den også efterhånden op på 120. Alt
derover er bonus. Jeg føler dog den har det bedst ved ca 95, og dér er der
heller ikke så meget vindsus, så jeg plejer at ligge og putte rundt i den
hastighed.

Og så går den jo lidt over 30 på literen....

Så med lidt forudseenhed i trafikken, og hvis man ikke absolut skal hen og
holde for rødt som den første hver gang, og man ikke har noget imod at
skifte gear med den fjerlette kobling, og man vil have lidt køreerfaring og
forsikringsanciennitet, og ikke skal følge med KawaKurt og DucatiDennis på
deres svipture til Harzen, så kan jeg godt anbefalde en 250'er.

> Efter planen regner jeg med at have den i ca. 2 år, til min
> udddannelse er færdig, og jeg har råd til at købe noget sjovere

Og hvis du passer den godt, taber den jo nok ikke nævneværdigt i værdi. Og
så bliver du så meget gladere for din sjove cykel når du har kørt på GZ'en.

/jim

Fra : Hekto

Dato : 10-07-06 10:38

Niels B has brought this to us :
> Nu tror jeg næsten at jeg har fundet ud af hvad jeg skal købe som erstatning
> for min gamle GSX'er. En lille fin lille Suzuki ... og grin nu ikke .. GZ
> 250.

GZ250 = GN250 - bare langsommere. Den er tungere.

Den er glimrende til begyndere der har korte ben,
eller af andre grunde har lettere ved at håndtere
en cykel med lavt tyngdepunkt. Den er stabil,
fejler aldrig noget og er billig at servicere. Vi
har haft en i 'familien' i 3 sæsoner.

Til gengæld er den ikke hurtig nok på motorvej og
landeveje. Der er for lidt motorkraft! GN250 er
nok mere 'general purpose' end GZ'eren.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650