Word og antal sider i dokument
Fra : Per Rønne

Dato : 07-07-06 19:46

Når man vil udskrive et stort dokument vil man gerne have skrevet
sidetallene ud på hver side, i formen 'side 5/20', således at man ved
hvor mange sider der bliver skrevet ud.

Dette virker dog ikke altid lige hensigtsmæssigt. Eksempelvis vil man
gerne have at en rapport eller et større værk starter på side 1, også
selv om der først skrives en forside + en indholdsfortegnelse ud. Det er
naturligvis intet problem at starte med en ny side 1, men hvordan får
man Word til at nøjes med at skrive antallet af 'rigtige' sider med, så
folk ikke tror at der mangler nogle, når de står med papirerne?

Bortset naturligvis fra at gøre det manuelt, men det var jo ikke lige
det der var meningen ...

Et eksempel på hvordan det ser ud når man ikke kan gøre det kan ses på
min hjemmeside, hvor jeg har lagt en pdf-udgave af min afsluttende 3.
semesteropgave i litteratur på mit bifagsstudium i engelsk. Sigende, i
øvrigt, at den er næsten dobbelt så lang som man i dag ønsker at et
humanistisk 'speciale' skal være ...

Opgaven: 'On the Mythology of Middle-earth as told in Tolkien's 'The
Silmarillion', 'The Hobbit' and 'The Lord of the Rings'. Afleveret 30.
august 1988, altså skrevet i sommerferien for 18 år siden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-07-06 20:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> man Word til at nøjes med at skrive antallet af 'rigtige' sider med, så
> folk ikke tror at der mangler nogle, når de står med papirerne?

Jeg fandt selv løsningen:

Insert->Field->Numbering->SectionPages

Idet man naturligvis i Insert->Page Numbers->Format først har valgt at
starte sektionen med side nummer 1.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Klintholm

Dato : 07-07-06 21:59

Den 07 jul 2006 skrev Per Rønne i dk.edb.programpakker.ms-office:

> Insert->Field->Numbering->SectionPages
>
> Idet man naturligvis i Insert->Page Numbers->Format først har
> valgt at starte sektionen med side nummer 1.

Uden hensyntagen til sektionsskift kan du opnå det samme med dette
felt, det kan være en fordel hvis der er flere andre sektionsskift i
dokumentet:

{if {page} < 3 "" "{={page}-2}/{={numpages}-2}"}

Lars Klintholm

Fra : Per Rønne

Dato : 07-07-06 22:14

Lars Klintholm <klintholm@gmail.com> wrote:

> [...]
> dokumentet:
>
> {if {page} < 3 "" "{={page}-2}/{={numpages}-2}"}

Jeg har overvejet sådanne muligheder, og det er da muligt at jeg må ty
til det når jeg lægger mit speciale ud på hjemmesiden. Det skal lige
rettes til, da det er skrevet i Word 4, som bruger en hel anden måde at
skrive matematiske formler på end nyere Word-udgaver - og de nye udgaver
kan ikke læse de gamle.

Men ok, det er nok lettere klaret end hvad jeg måtte igennem med denne.
Her var filen tabt, så jeg måtte scanne 37 sider ind til Word, og så
ellers rette fejl.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk