Telia Og RKI
Fra : Dennis Madsen

Dato : 07-07-06 16:17

Goddag DK.videnskab.jura.

Jeg forsøgte i går at blive oprettet hos telia som kunde men jeg blev afvist
uden begrundelse..

I Dag har jeg så ved mange samtaler med deres kundeservice fået ud af dem
det er på baggrund af oplysninger fra RKI at de ikke kan oprette mig. Fik så
ringet til RKI og De havde intet på mig...

Jeg fik så lokket ud af dem at de havde sådan et point system.. Nå men min
kæreste på 18 fik lov at oprette et abbonement i dag. og hun bor på en anden
vej end mig 2km fra mig og under samme postnummer. hun kunne sagtens. Hun er
Studerende og har ikke nogen sønderlig indkomst.

men mig som er lærling og har fast månedlig indkomst de næste 3 år kan ikke
oprettes. Blot fordi jeg bor på en anden adresse. Hvad fanden er det for et
system ? Er det overhovedet lovligt for telia at sortliste forbrugere der
bor i et bestemt område.

Skal lige siges at postnummeret og adressen er langt ude på landet..

Med venlig hilsen Dennis Christian Madsen

Fra : JBH

Dato : 07-07-06 17:04

"Dennis Madsen" <1BQdennistrikker@gmail.com (Fjern 1BQ)> skrev i en
meddelelse news:44ae7afb$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> det er på baggrund af oplysninger fra RKI at de ikke kan oprette mig. Fik

> ringet til RKI og De havde intet på mig...

Bor der, eller har der tidligere boet nogen på adressen, som er røget i RKI
? Jeg har før oplevet at teleselskaber ikke ønskede kunder på bestemte
adresser da "dårlige betalere" i en husstand ofte smittede hinanden....

mvh
JBH

Fra : Dennis Madsen

Dato : 07-07-06 18:14

Mine forældre har selv et abonnement ved telia nu . Og jeg er hjemmeboende
hos dem..

Ikke så vidt jeg ved . vi har boet her i 20 år nu og der er ingen af de
andre der har været i RKI ?

Fra : Jens

Dato : 09-07-06 23:56

Dennis Madsen wrote:
> Mine forældre har selv et abonnement ved telia nu . Og jeg er
> hjemmeboende hos dem..
>
> Ikke så vidt jeg ved . vi har boet her i 20 år nu og der er ingen af
> de andre der har været i RKI ?

Når du topposter bliver det lidt svært at se hvem og hvad du svare på.

Fra : Rea721

Dato : 07-07-06 21:56

I news:44ae7afb$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
skrev Dennis Madsen følgende tekst:

> Er det overhovedet lovligt for telia at
> sortliste forbrugere der bor i et bestemt område.

Telia bestemmer selv hvem de vil ha som kunder og hvilke forudsætninger de
vil lægge til grund for kundeforholdet, lisom du selv bestemmer hvem du vil
"handle" hos.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-07-06 22:48

Rea721 skrev:

> I news:44ae7afb$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Telia bestemmer selv hvem de vil ha som kunder og hvilke
> forudsætninger de vil lægge til grund for kundeforholdet, lisom du
> selv bestemmer hvem du vil "handle" hos.

Må man fravælge kunder med en bestemt etnisk[1] baggrund ?
(ja man kan høre R ordet hænge i luften)

Og ja, det er vel reelt hvad de gør .

[1] bopæl er del af det, uanset om det er eller har været et andet kontinent
eller anden gade.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Eliasen

Dato : 07-07-06 23:01

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message

> Må man fravælge kunder med en bestemt etnisk[1] baggrund ?
> (ja man kan høre R ordet hænge i luften)

Fravælge, nok ikke, men forsikringsselskaberne har ingen problemer med
at diskriminere kunderne med baggrund i postnummer.

--
Eliasen

Fra : Leif Neland

Dato : 12-07-06 09:05

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message

> Fravælge, nok ikke, men forsikringsselskaberne har ingen problemer med
> at diskriminere kunderne med baggrund i postnummer.

Det er vel ikke diskrimination, men en detaljeret vurdering af hvad en
forsikring koster i det postnummer. Eller evt om det overhovedet kan betale
sig at have forsikringskunder i det postnummer.

Er det diskriminering at tage mere for forsikring af rødhårede, hvis det kan
bevises at de koster mere i skader?

Forsikringer skal vel ikke nødvendigvis være solidariske med alle over een
kam.

Leif

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-07-06 23:16

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> Må man fravælge kunder med en bestemt etnisk[1] baggrund ?
> (ja man kan høre R ordet hænge i luften)

Som udgangspunkt vil forskelsbehandling pga etnisk afstamning være en
overtrædelse af "Lov om etnisk ligebhandling", §3:

" Ingen må udsætte en anden person for direkte eller indirekte
forskelsbehandling på grund af vedkommendes eller en tredjemands(6) race
eller etniske oprindelse.
Stk. 2. Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af
race eller etnisk oprindelse behandles ringere, end en anden bliver, er
blevet eller ville blive behandlet i en tilsvarende situation.........."

> Og ja, det er vel reelt hvad de gør .

Nej.

Nuværende bopæl har ikke noget med racemæssig afstamning (etnisk baggrund)
at gøre.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Dennis Madsen

Dato : 09-07-06 08:10

Men det mærkelige er at mig og min kæreste bor under samme postnummer.

Har jeg ikke krav på at få en forklaring på hvorfor jeg ikke kan
kreditgodkendes?

Fra : KT

Dato : 08-07-06 08:30

Kan du da ikke bare vælge et andet selskab?
Hvis Telia siger de ikke vil handle med dig, må det da være rigeligt med
begrundelse for at glemme dem.

Knud

"Dennis Madsen" <1BQdennistrikker@gmail.com (Fjern 1BQ)> skrev i en
meddelelse news:44af5a59$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-07-06 10:28

On Sun, 9 Jul 2006 09:09:58 +0200, "Dennis Madsen"
<1BQdennistrikker@gmail.com (Fjern 1BQ)> wrote:

>Men det mærkelige er at mig og min kæreste bor under samme postnummer.
>
>Har jeg ikke krav på at få en forklaring på hvorfor jeg ikke kan
>kreditgodkendes?

Nej.

/Hans

Fra : Rea721

Dato : 08-07-06 22:18

I news:44af5a59$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
skrev Dennis Madsen følgende tekst:

> Men det mærkelige er at mig og min kæreste bor under samme postnummer.

Det er der vel ikke noget mærkeligt i.

> Har jeg ikke krav på at få en forklaring på hvorfor jeg ikke kan
> kreditgodkendes?

Nej.
Telia har ikke pligt til at "handle" med dig.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-07-06 08:28

Jesper Brock skrev:

> Nuværende bopæl har ikke noget med racemæssig afstamning (etnisk
> baggrund) at gøre.

Det mener jeg så den gør hvis vi taget ordets oprindelige betydning -fra
etnos. Det er ikke bare race der indgår, men alt som danner ens baggrund,
kulturel, politik, område, sprog.. så skal det gå efter ordbogen findes der
dårligt 2 personer med samme etniske baggrund.

Fra : Rea721

Dato : 08-07-06 22:15

I news:44af5e72$0$15784$14726298@news.sunsite.dk
skrev Sune Storgaard følgende tekst:

> Det mener jeg så den gør hvis vi taget ordets oprindelige betydning
> -fra etnos.

Det gør vi ikke. Vi bruger lovgivningens definitioner og ingen andre.

Fra : Rea721

Dato : 08-07-06 22:13

I news:44aed678$0$15784$14726298@news.sunsite.dk
> [...]

> Og ja, det er vel reelt hvad de gør .

Nej.

> [1] bopæl er del af det, uanset om det er eller har været et andet

Nej.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 08-07-06 18:11

> Telia bestemmer selv hvem de vil ha som kunder og hvilke forudsætninger de
> vil lægge til grund for kundeforholdet, lisom du selv bestemmer hvem du vil
> "handle" hos.

Dette udgangspunkt modificeres af reglen om god markedsføringsskik i
Markedsføringslovens §1, og af konkurrencerettens regler om
kontraheringspligt for dominerende virksomheder.

Markedsføringsloven gælder for alle virksomheder. Det vil formentligt
være i strid med god markedsføringsskik, hvis telefonselskaberne
afviser kunder uden skyggen af en saglig begrundelse eller på baggrund
af en ulovlig databehandling, fx en ulovlig RKI indberetning.

Men kun formentligt. "God markedsføringsskik" er en såkaldt retligt
standard. Hvad der helt præcis ligges i begrebet har lovgivningsmagten
bevidst overladt til domstolene at tage stilling til i de konkrete
tilfælde, der måtte finde den vej.

Konkurrenceloven gælder for visse store virksomheder, der opfylder
visse krav til omsætning og dominans. Sådanne virksomheder må ikke
foretage sig noget, der hindrer den fri konkurrence.

B&O er nok det kendteste eksempel på en virksomheder, som
konkurrenceretten tvinger til at handle med nogle, som de absolut ikke
vil handle med. B&O er konstant involveret i retssager om hvilke
vilkår, man har lov til at stille til sine forhandlere som vilkår for
at levere.

Mvh.
Ulrik Guldbæk

Fra : Jens

Dato : 09-07-06 23:54

Dennis Madsen wrote:
> [...]
>
> Skal lige siges at postnummeret og adressen er langt ude på landet..
>
> Med venlig hilsen Dennis Christian Madsen

Er Otterup så langt ude?