Børn og hjelm
Fra : Mikael Jensen

Dato : 07-07-06 13:18

Hej gruppe.
Hvordan er reglerne for børn på mc og hjelm og hvor køber man sådan nogen
(til fornuftige priser for de vokser jo hurtigt ud a den)?
Tøsen på 8 vil med ud og køre på fars nye Buell
Mvh
PMJensen

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-07-06 13:32

Mikael Jensen wrote:
> Hej gruppe.
> Hvordan er reglerne for børn på mc og hjelm

Hun skal bagpå. Og hun skal kunne nå fodhvilerne.
Over 12 (eller 15??) skal de have hjelm på. Ellers klip til farmand.

Under den alder er der vist 50-50 chance for at de enten brækker nakken med
hjelm, eller braldrer hul i hovedet uden hjelm.

> og hvor køber man sådan
> nogen (til fornuftige priser for de vokser jo hurtigt ud a den)?
Alt til mc køber du i tyskland hvis det skal være billigt Eller dba.
Du kan godt få lette integral-børnehjelme.

> Tøsen på 8 vil med ud og køre på fars nye Buell
Cykelhjelm. Hun skal bagpå. Og hun skal kunne nå fodhvilerne.

/jim

Fra : Sune

Dato : 07-07-06 14:25

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Hun skal bagpå. Og hun skal kunne nå fodhvilerne.
> Over 12 (eller 15??) skal de have hjelm på. Ellers klip til farmand.

Nej 8 år.

> Under den alder er der vist 50-50 chance for at de enten brækker nakken
> med hjelm, eller braldrer hul i hovedet uden hjelm.

> Alt til mc køber du i tyskland hvis det skal være billigt Eller dba.

Hvis du køber via DBA så vær sikker på a den aldrig har været tabt. Aldrig
køb en brugt hjelm.

> Du kan godt få lette integral-børnehjelme.

> Cykelhjelm. Hun skal bagpå. Og hun skal kunne nå fodhvilerne.
Ikke cykelhjelm, men rigtig MC godkendt hjelm i den rigtige størrelse /
vægt.
Sune

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-07-06 15:00

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Hun skal bagpå. Og hun skal kunne nå fodhvilerne.
> Over 12 (eller 15??) skal de have hjelm på. Ellers klip til farmand.

Det er fra 8 år og op at hun skal have hjelm på.

Fra 8-14 er det føreren, der straffes. Fra 15 og op er det passageren
selv.

> Under den alder er der vist 50-50 chance for at de enten brækker nakken med
> hjelm, eller braldrer hul i hovedet uden hjelm.

Ikke mere. I dag kan man efter sigende sagtens få hjelme, der er OK
helt ned til en 3-4 år. Derunder skal de slet ikke køre MC.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-07-06 23:04

Mikael Jensen wrote:
> Hej gruppe.
> Hvordan er reglerne for børn på mc og hjelm og hvor køber man sådan nogen
> (til fornuftige priser for de vokser jo hurtigt ud a den)?

Find en Uwex Compact hos louis.de - set på tilbud til 50 euro -
normalpris omkring 100. Jeg har XXS og XS stående på hylden til mine
tøser på hhv. 6 og 9 år. Husk at købe beklædning med nu du har
visakortet fremme - eller lad dem bruge brug knæ- og albuebeskyttere som
minimum. Der er lidt billeder her : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=789

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 08-07-06 08:51

> [...]
> og 9 år. Husk at købe beklædning med nu du har visakortet fremme - eller
> lad dem bruge brug knæ- og albuebeskyttere som

Bayanard har også små hjelme og der er en i det østjyske der også sælger
Caberg i små størrelse (jeg så forhandlerens annonce i dba for et par
måneder siden - måske den stadig er der) Desuden er der i MC-nøglen også
små hjelme og dem kan alle mc forhandlere jo tage hjem hvis de vil. XXS
(str52) til 498, men jeg kan ikke se vægten (Imho er vigtigste krav udover
at den sidder ordentligt at den er godkendt og har lavest muligt vægt).
Navnet står med "grafik" men tror at det er FMC
apache.

Kan hun ikke nå fodhvilernene hedder et et stamatakis barnesæde. På ebay
plejer de at gå for ca 100 euro og mener at nyprisen efterhånden er ~160euro
hos de fleste forhandlere.

Thomas har været med i sådan et sæde siden han var 3,5. Han er nu 5,5 og
vokset fra sin første hjelm, og nummer 2 er kun lige stor nok.

/Anders Majland

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-07-06 10:48

Anders Majland wrote:

> [...]
> at den sidder ordentligt at den er godkendt og har lavest muligt vægt).
> Navnet står med "grafik" men tror at det er FMC

Der er mange hjelme der er små nok indeni - men normalstørrelse udenpå.
Uvex'en har mindre skal - en stor fordel IMHO.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 11-07-06 21:49

> Der er mange hjelme der er små nok indeni - men normalstørrelse udenpå.
> Uvex'en har mindre skal - en stor fordel IMHO.

Begge ovnnævnte er med en lille skal og thomas har nu en caberg.

Forskellen i skalstørrelse bliver afsløret af vægten.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 22:33

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44af7a74$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Thomas har været med i sådan et sæde siden han var 3,5. Han er nu 5,5 og
> vokset fra sin første hjelm, og nummer 2 er kun lige stor nok.

Hej Anders,

Havde du rigtig beklædning til Thomas da han var 3½ år? i så fald hvilken?

Jeg har selv en søn på 4 men den mindste jakke, og bukser jeg har fundet er
snarere fra 6 år, så hvis du kender til et mærke der gør det i mindre
størrelser hører jeg gerne om det.

Dannie

Fra : Anders Majland

Dato : 11-07-06 21:47

> Havde du rigtig beklædning til Thomas da han var 3½ år? i så fald hvilken?

Nej desværre - han nøjes (stadig) med solide støvler og solidt tøj. Som pt
inkluderer en læderjakke der dog stadig ikke har godkendte puder.

Jeg tror det nærmeste til små størrelser er en cross brynje eller
rullerskøjtebeskyttelse

Thomas var i en en lille netbrynje forleden hos dinmc - dog uden at vi købte
den. Selvom nettrøjen var noget for stor kunne beskyttelsen ikke rykkes. Den
sad fint med velcrobåndene. Sådaen en burde vi begge have...

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-07-06 09:07

Torben Scheel wrote:
> Der er lidt billeder her :
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=789

Hvor høj er du ?

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-07-06 10:26

Jim Andersen wrote:

> Hvor høj er du ?

Høj nok til at en FJ ligner en pocketbike. Hvorfor? - nå mere intimt er
det vel heller ikke. Ca. 195cm.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-07-06 12:02

Torben Scheel wrote:

> Høj nok til at en FJ ligner en pocketbike. Hvorfor? - nå mere intimt
> er det vel heller ikke. Ca. 195cm.

Har selv kørt på en FJ, og er 185, og syntes da at den var rigelig stor, så
da jeg så det pocketbike-look på billedet måtte jeg lige høre ad. Det ser
nærmest ud til at du ikke kan have knæene i de dertil indrettede indhak i
tanken ?

Jeg er ved at overveje at skifte til en gs500, og søger lidt efter højder på
kørere og erfaringer med den slags. Læste på udenlandsk forum om folk der
var 195 og godt kunne sidde på en gs. Men hvis det foregår som det ser ud på
dit billede kunne det være man skulle kigge efter noget andet.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-07-06 12:11

Jim Andersen wrote:
> [...]
> var 195 og godt kunne sidde på en gs. Men hvis det foregår som det ser ud på
> dit billede kunne det være man skulle kigge efter noget andet.

Der er meget få MC'er jeg sidder godt på - især når jeg udelukker BMW og
MZ. Jeg har nu temmelig lange ben, så tankudskæring og knæ-/hoftevinkel
er det værste problem. Det går lige på FJ'eren med tankudskæringen, mens
en CBR 1000 er helt ude af billedet. En GS500 til mig er en knallert

Nu er jeg den lykkelige ejer af en TDM 900 hvor jeg sidder godt :D
Held og lykke med søgningen.

--
vh
Torben