"Nabo krig" :-)
Fra : Kim2000

Dato : 07-07-06 07:24

Vores hund har det med at ligge ude på trappestenen uden snor eller noget.
Vores genbo var meget stærkt utilfreds med det i starten, men har
efterhånden accepteret at hans hund er den eneste i byen der står lænket og
må se på at resten af byens hunde løber rundt ved hinanden.

I landsbyen blev vi informeret om, da vi flyttede til, at de grundejere der
ikke gad have hundene på deres ejendom havde "med grundejerforeningens
vedtægter i hånden lov til at give dem et pænt los i røven" som han udtrykte
det. Nåja, vi er jo på landet.

I går var den så gal igen, denne gang legede min hund med en anden mands
hund ved at de hoppede lidt rundt og gøede af hinanden. Han stak prompte
hovedet ud og råbte højlydt.

Da kl. var omkring 23:30 var det jo som sådan okay, han er lidt utilfreds.

Klokken 5 i morges går manden igang med at skære fliser. Klokken 7 går jeg
derover og spørger om det bliver pænt og vi snakker pænt sammen. Jeg spørger
ham om han ikke selv kan se at det altså ikke holder at på den ene side
kræve vi andre skal være stille på skæve tidspunkter, mens han selv begynder
at skære kl 5. Det kunne han ikke se.

Egentlig er vi her i huset fuldstændig ligeglad med at han larmer klokken 5
eller kl. 3 for den sags skyld, men når man selv ønsker den frihed, så er
det dælme da noget pjat at brokke sig over hunden gør sent om aftenen.
(hvilket jeg også sagde til ham, men den pointe kunne han ikke se).

Måske er det bare fordi manden er tilflytter fra byen at han skal vænne sig
til landsbyens larm - hunde og høns (et par Puch Maxier).

Jeg er da ikke helt forkert på den, er jeg?

mvh
Kim

Fra : -=Madsen=-

Dato : 07-07-06 09:01

<------------>
> [...]
> er det dælme da noget pjat at brokke sig over hunden gør sent om aftenen.
> (hvilket jeg også sagde til ham, men den pointe kunne han ikke se).

Hmmm. hvis det generer manden er det da okay han brokker sig
hvis det ikke generer jer han larmer kl 05.. hvad fa... brokker du
dig så over ?? den fatter jeg ik, her er det dig som er forkert på den,
for mig er det, det samme som du sidder og vente på han gør noget
som du endelig kan brokke dig over

Fra : Jens Chr. [6230]

Dato : 07-07-06 09:25

-=Madsen=- skrev:
> [...]
> dig så over ?? den fatter jeg ik, her er det dig som er forkert på den,
> for mig er det, det samme som du sidder og vente på han gør noget

Synes nu manden er meget rigtig på den...
Naboens "krav" må da gælde begge veje...

--
// Mvh Jens Chr.
http://auktioner.qxl.dk/deus%20it%5C%22

Fra : -=Madsen=-

Dato : 09-07-06 20:33

<------------->
> Synes nu manden er meget rigtig på den...
> Naboens "krav" må da gælde begge veje...
<-------------->
Han siger jo selv at det ikke generer ham, at naboen larmer...
så hvorfor så brokke sig over det ? selv om naboen brokker sig over hunden ?

Fra : Kim2000

Dato : 07-07-06 14:58

"-=Madsen=-" <engelbrechtdk@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dig så over ?? den fatter jeg ik, her er det dig som er forkert på den,
> for mig er det, det samme som du sidder og vente på han gør noget

Hvis min genbo ikke mener det er rimeligt at jeg larmer på skæve
tidspunkter, så må det da ligeledes gælde den anden vej rundt.....

mvh
Kim

Fra : -=Madsen=-

Dato : 09-07-06 20:53

<------------>
> Hvis min genbo ikke mener det er rimeligt at jeg larmer på skæve
> tidspunkter, så må det da ligeledes gælde den anden vej rundt.....
<------------->
forstår dig på en måde godt
det var bare måden du skrev det på, selv følgelig
er det da irriterende når en lamende nabo, brokker
sig over andre som larmer..

Fra : Basil

Dato : 07-07-06 12:09

Efter mange tanker skrev Kim2000:
> [...]
> til landsbyens larm - hunde og høns (et par Puch Maxier).
>
> Jeg er da ikke helt forkert på den, er jeg?

Jo, det synes jeg at du er.
Hold dit kræ på din egen ejendom, så har du dit på det rene, og hvis
mandens larm derefter generer dig, så tag fat i at løse det problem,
men først når din egen sti er ren som nyfalden sne
Kai

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-07-06 12:20

Basil skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> og hvis mandens larm derefter generer dig, så tag fat i at
> løse det problem, men først når din egen sti er ren som

Helt enig - hunden har ikke noget, at gøre på offentlig vej og
sti uden snor (strafbart ifølge lovgivningen) - så hvis den
render frit rundt, så forstår jeg godt genboen brokker sig.

Mht at save brænde kl 5, så er det nåske lige tidligt nok, men
det er svært at brokke sig, før man selv overholder reglerne.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : TT

Dato : 07-07-06 13:06

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

> [...]
> mandens larm derefter generer dig, så tag fat i at løse det problem, men
> først når din egen sti er ren som nyfalden sne

Hvor fremgår det at den ikke var på hans ejendom ?

-TT

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-06 14:31

TT wrote:

> Hvor fremgår det at den ikke var på hans ejendom ?

Læs det der står med sort ;)

"ligge ude på trappestenen"
"se på at resten af byens hunde løber rundt ved hinanden."

Så medmindre Kim ejer hele byen så vil jeg formode at hans hund har mulighed
for at strejfe

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Andersen [3650]

Dato : 07-07-06 15:40

> [...]
> mandens larm derefter generer dig, så tag fat i at løse det problem, men
> først når din egen sti er ren som nyfalden sne

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
Så er den ikke længere *GGG*

Fra : Kim2000

Dato : 07-07-06 16:02

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> "Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
>>
> Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt.
> Så er den ikke længere *GGG*

Åbenbart fremgik det ikke at vi sådan set er skideligeglad med om manden
larmer - og det gør han - men det er komplet tåbeligt at han mener vi skal
være stille, mens han selv larmer.

Vi accepterer at han er i gang med at save sine fliser kl 5 om morgen pga
varmen, så kan han vel for dælen da også acceptere at vores hund leger med
en anden hund klokken 23 uden at hidse sig op over det.

mvh
Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-06 20:28

On Fri, 7 Jul 2006 17:01:41 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

>Vi accepterer at han er i gang med at save sine fliser kl 5 om morgen pga
>varmen, så kan han vel for dælen da også acceptere at vores hund leger med
>en anden hund klokken 23 uden at hidse sig op over det.

Hvis han skal op og skære fliser kl. 5 er det vel meget naturligt at han
vil have fred og ro, så han kan sove kl. 23?

(Men jo, jeg syntes ikke det er rimeligt - men igen, hvis du er ligeglad
med larmen, hvorfor så brokke sig?)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : -=Madsen=-

Dato : 09-07-06 20:35

<--------->
> (Men jo, jeg syntes ikke det er rimeligt - men igen, hvis du er ligeglad
> med larmen, hvorfor så brokke sig?)
<--------->
Også min point

Fra : Kim2000

Dato : 07-07-06 16:10

> [...]
> mandens larm derefter generer dig, så tag fat i at løse det problem, men
> først når din egen sti er ren som nyfalden sne

Det står direkte i grundejerforeningens vedtægter at det forventes at
tilflyttere acceptere og respektere at byen er præget af venlige hunde, der
går tur uden ejer. Det står der rent faktisk, det var også en af de
allerførste ting vi blev konfronteret med af ejendomsmægleren. Der står dog
også at når fremmede hunde er på ens grund er det tilladt at markere at den
ikke høre til på grunden, og her anbefales det af formanden og bestyrelsen
at give den et los. Vi er på landet med en lidt hårdere opdragelsesform til
hunde end i byen.

Den del har han iøvrigt valgt at acceptere dels ved at købe hus i byen, men
endnu mere ved at melde sig ind i foreningen og betale kontigent.

Jeg er sådan set ikke interesseret i at holde min sti ren som sne og lader
han være med det samme, så er jeg også meget tilfreds. Han må larme så
tosset han har lyst til klokken 5 om morgen, det er bare den samme ret jeg
vil have.

mvh
Kim

Fra : Basil

Dato : 07-07-06 17:04

Kim2000 udtrykte præcist:
> [...]
>
> Det står direkte i grundejerforeningens vedtægter at det forventes at
> tilflyttere acceptere og respektere at byen er præget af venlige hunde, der

Det ophæver ikke loven om mark og vejfred, og ordet forventes er lige
så meget værd som en papfis
Har du egenligt et spørgsmål du vil have besvaret i dit første indlæg,
eller ville du skabe lidt liv i gruppen ?
Kai

Fra : Henrik Madsen

Dato : 08-07-06 09:09

On Fri, 7 Jul 2006 17:09:37 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
>at give den et los. Vi er på landet med en lidt hårdere opdragelsesform til

Og hvor står det så at en grundejerforenings vedtægter ophæver loven..

Ville det også være ok med dig hvis der stod at man accepterede at
indbyggerne kørte 70 gennem byen selvom skiltningen sagde 50 ??

Til dit spørgsmål vil jeg generelt sige at selvfølgelig gælder det
begge veje men jeg regner med at de fliser han er ved at skære er til
et projekt som han færdiggør indenfor en rimelig tid..

Ergo har han et problem med din hund som står og galper tæt på
midnat...En hund bliver vel omkring de 10 år så han skal potentielt
høre på køteren i 10 år, jeg regner ikke med at hans fliseskære
projekt er noget han skal ret mange morgener kl. 05.00..

Deri ligger proportionsforskellen..

Ja og så vil jeg gerne tilslutte mig de andre der siger at du bør
holde hunden på egen grund. Der er faktisk love omkring hundehold, de
siger bl.a at hunden skal holdes på egen grund og at den ikke må gø
vedvarende..og så vidt jeg husker slet ikke efter et vist tidspunkt..

>Den del har han iøvrigt valgt at acceptere dels ved at købe hus i byen, men
>endnu mere ved at melde sig ind i foreningen og betale kontigent.

SÅ ved at betale kontingent og flytte til byen så må han acceptere at
det er det vilde vesten hvor det etablerede samfunds regler er sat ud
af spil..

> [...]
>han være med det samme, så er jeg også meget tilfreds. Han må larme så
>tosset han har lyst til klokken 5 om morgen, det er bare den samme ret jeg

Altså begge dele er ulovligt....Dine konklusioner er derfor helt
forkerte....Du har ingen mulighed for at sige at laver han noget
ulovligt så vil du også have lov..Nej, du har KUN mulighed for at
sige...Hvis han ikke vil have jeg laver noget ulovligt (Lader hunden
gø klokken lort) så vil jeg heller ikke finde mig i at han gør noget
ulovligt (Larmer med en fliseskærer kl. lort om morgenen)...

Jeg vil anbefale dig at gå ind på retsinfo.dk og finde "hundeloven".
Det er populærtitlen for den lov der regulerer hvad du og din hund må
og ikke må..(Det ville faktisk være befriende hvis alle hundeejere
skulle læse og underskrive en erklæring at den var læst og forstået
inden de overhovedet fik lov til at købe en hund...En teoriprøve lidt
ala den man skal op til hvis man vil have kørekort)..

Som jeg ser det forsøger du jo at retfærdiggøre en ulovlighed med en
anden .... (Jamen hr. betjent, ham foran kørte også for stærkt så vil
jeg også have lov)..og det kan man jo altså bare ikke...

Det du gør er jo en slags ansvarsfraskrivelse.....Du gider i bund og
grund ikke overholde loven med din hund og det er din nabo træt
af...Du derimod er ligeglad med han larmer med en fliseskærer men ser
straks muligheden for at bruge det som undskyldning for at lade stå
til og lade ugideligheden overfor din hund og den gøren og laden blive
retfærdiggjort....

Du har købt en hund....Tag dog ansvar for den ....

Henrik

Fra : Kim2000

Dato : 08-07-06 10:46

"Henrik Madsen" <hmadsen@vip.fjernmig.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor står det så at en grundejerforenings vedtægter ophæver loven..
>
> Ville det også være ok med dig hvis der stod at man accepterede at
> indbyggerne kørte 70 gennem byen selvom skiltningen sagde 50 ??

Nu spørger jeg så dig, du står ude i en landsby du ikke har nogen
tilknytning til overhovedet. Den er opgjort til 219 indbyggere og ser på et
hus, der ligner en ruin. Sagt med andre ord, det er ikke drømmestedet, det
er ikke drømmeboligen, det er et hus, der står et tilfældigt sted i landet -
endda 50 km fra hans arbejdsplads i Ålborg.

INDEN du køber huset gør ejendomsmægleren opmærksom på at landsbyen har
nogle lidt specielle vedtægter.

Formanden taler personligt med manden, jeg var der selv, hvor han fortæller
at man har lidt specielle regler i byen bl.a. omkring at der er mange hunde
i byen der går en tur for sig selv og at vi her i byen kommer hinanden meget
ved med fælles arragementer. Han tilføjer så at hvis man ikke bryder sig om
en hund på sin ejendom kan man jo altid give den et los.

Alt det synes manden lyder helt vildt godt, selvom han nok ville lære den at
blive på sin grund. I dit eksempel, hvis formanden havde startet med at sige
til mig, at her i byen accepterer - og forventer vi - at man hamrer gennem
byen med 70 km/t. Så havde jeg nok tænkt, her gider jeg ikke bo.

Som sagt, det gjorde jeg allerede i det første indlæg, så har han accepteret
at sådan er det altså med hundene her i byen. "Risikoen" er selvfølgelig den
at hundene så løber rundt og leger med hinanden.

> [...]
> høre på køteren i 10 år, jeg regner ikke med at hans fliseskære
> projekt er noget han skal ret mange morgener kl. 05.00..

Der hvor problemet er, er at han forvente der er ro i byen, mens han selv
mener han skal have lov til at larme så tosset han vil. Det er der mit
kritikpunkt er. Nu står min hund ikke og galper op i tide og utide, men
selvfølgelig skal min hund da over og sige hej til en anden hund når der
kommer en forbi.

Hvis man synes det er så stort et problem kunne man fx lade være med at
lægge soveværelset ud til vejen, men ud til haven (og markerne), det har vi
andre gjort.

Men se iøvrigt Nabo krig 2

mvh
Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-07-06 11:06

Kim2000 skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> INDEN du køber huset gør ejendomsmægleren opmærksom på at
> landsbyen har nogle lidt specielle vedtægter.

Man kan IKKE lave vedtægter, der ophæver loven uanset hvor langt
ude på landet du er.

Paragraffen om at hunde skal føres i snor på offentlig vej og sti
gælder også strande, skove marker og andre steder - og uanset

Fra : Kim2000

Dato : 08-07-06 11:24

> [...]
>
> Paragraffen om at hunde skal føres i snor på offentlig vej og sti gælder
> også strande, skove marker og andre steder - og uanset hvor langt ude på

Det ved alle, man når man nu direkte fortæller en at det er folkene i denne
by altså skideligeglade med, så burde man nok overveje om man kan leve med
det eller man ikke kan. Og om stedet - huset - beliggenheden - er kampen
værd.

mvh
Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-06 12:21

On Sat, 8 Jul 2006 12:05:46 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Paragraffen om at hunde skal føres i snor på offentlig vej og sti
>gælder også strande, skove marker og andre steder - og uanset
>hvor langt ude på landet du er.

Står der egentlig at hunde sakl føres i snor? Står der ikke bare at man
skal have fuld kontrol over dem?

At det så i praksis altid betyder at have dem i snor er en anden sag.

Min egen hund er altid i snor når vi forlader ejendommen her. Kun når vi
går herhjemme får hun lov at løbe uden. Det går faktisk forbavsende
fint, til trods for at det er en gravhund. De kan jo være noget
selvstændige ......
Men i samme øjeblik hun finder på at løbe hen til naboen, så er det slut
med at løbe rundt uden snor, selv her på ejendommen.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-07-06 12:37

Mads Lie Jensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Står der egentlig at hunde sakl føres i snor?

Det mener jeg, at vi kom frem til, da vi havde diskussionen der,
hvor jeg boede tidligere.

Men det må de kunne svare på i jura-gruppen.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-07-06 19:38

On Fri, 07 Jul 2006 13:21:19 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

> Står der egentlig at hunde sakl føres i snor? Står der ikke bare at man
> skal have fuld kontrol over dem?

Jo, men der er en masse undtagelser.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-07-06 11:42

Dit indlæg hører i øvrigt mere til i news:dk.videnskab.jura hvor
der er kloge hoveder, der ved en masse om, hvad man må og ikke
må.

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Kim2000

Dato : 08-07-06 11:58

> Dit indlæg hører i øvrigt mere til i news:dk.videnskab.jura hvor
> der er kloge hoveder, der ved en masse om, hvad man må og ikke
> må.

Nu tror jeg ikke man behøver den store juraeksame for at vide at byretten
til enhver tid vil sige at en forening ikke kan bortkaste lovgivningen. Vi
kan gøre her i byen som vi gjort fordi alle har accepteret det, men juridisk
er det naturligvis helt uholdbart.

mvh
Kim

Fra : Henrik Madsen

Dato : 09-07-06 16:51

On Sat, 8 Jul 2006 11:45:43 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

> [...]

>at sådan er det altså med hundene her i byen. "Risikoen" er selvfølgelig den
>at hundene så løber rundt og leger med hinanden.

Alt du siger kan være nok så rigtigt i dine øjne....Men jeg vil blot
fastholde at ingen grundejerforening kan ophæve lovgivningen i
Danmark..

Ingen mennesker skal kunne tvinges til at acceptere betingelser der er
ringere end dem loven stiller op for at måtte bo i et kvarter..

Alt i alt kan det godt være at manden ikke burde have købt huset hvis
han ikke kunne leve med jeres wild west regler som er helt udenfor den
lov vi andre lever efter men han kan ikke tvinges til at leve efter
disse regler..

Det lyder lidt som det der sted i Waco Texas....De mente også de havde
lov til at lave egne regler...

> [...]
>kritikpunkt er. Nu står min hund ikke og galper op i tide og utide, men
>selvfølgelig skal min hund da over og sige hej til en anden hund når der

Altså ved du nu hvad..

Jeg syntes selvfølgelig også han burde undlade at larme før efter
klokken 07.00 men at han gør det giver ikke dig ret til at gøre det..

Kan du da slet ikke se der er nogen forskel i om manden i forbindelse
med et bygge projekt larmer og så din hund der larmer.

Din hund skal da forresten bestemt ikke sige hej til en anden hund
hvis det betyder at den forlader din matrikel....Det er ulovligt at
lade sin hund strøjfe...Også selvom du tilsyneladende mener at den
lokale grundejerforening har sat dansk lovgivning ud af kraft..

>Hvis man synes det er så stort et problem kunne man fx lade være med at
>lægge soveværelset ud til vejen, men ud til haven (og markerne), det har vi
>andre gjort.

Øøøh....han kan bare lade være med at lægge sit soveværelse ud til der
hvor du og din hund vælger at overtræde loven..

>Men se iøvrigt Nabo krig 2

Will do..

Henrik

Fra : Leif Neland

Dato : 12-07-06 19:25

> Og hvor står det så at en grundejerforenings vedtægter ophæver loven..
>
> Ville det også være ok med dig hvis der stod at man accepterede at
> indbyggerne kørte 70 gennem byen selvom skiltningen sagde 50 ??

Hvis beboerne var enige om at hvis fotovognen skulle forvilde sig derud, så
stillede man sig op ved bygrænsen og viftede med et rødt flag, så kunne man
sagtens køre 70 resten af tiden

Leif

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-07-06 16:47

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedet ud og råbte højlydt.
>
> Da kl. var omkring 23:30 var det jo som sådan okay, han er lidt utilfreds.

Forståeligt.. Manden skulle jo op kl. 5 og skære fliser. :)

- Martin