Jordbærplanter med dårlig rod
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-07-06 21:11

Jeg måtte sanere halvdelen af et bed, og en hel række jeg havde 'stjålet'
derfra (flyttet med jord). De havde dårlige rødder og var lige til at
plukke. Jeg fandt ingen 'orm' i jorden. Hvad fejler de mon?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-06 20:24

On Thu, 6 Jul 2006 22:11:18 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg måtte sanere halvdelen af et bed, og en hel række jeg havde 'stjålet'
>derfra (flyttet med jord). De havde dårlige rødder og var lige til at
>plukke. Jeg fandt ingen 'orm' i jorden. Hvad fejler de mon?

Var der noget at se på bladene?
Eller var det kun roden som var dårlig?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-07-06 21:35

> Var der noget at se på bladene?
> Eller var det kun roden som var dårlig?

Der var det at se, at bladene var små, lyse og kortstilkede og planterne var
konstant vandlidende, udbytte = 0.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-06 12:16

On Fri, 7 Jul 2006 22:35:23 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Der var det at se, at bladene var små, lyse og kortstilkede og planterne var
>konstant vandlidende, udbytte = 0.

Der var ikke nogle nærmest firkantede pletter på bladene?
I så fald kunne det være jordbærbladnematoder, som kan nedsætte udbyttet
og væksten voldsomt.

Eller måske de har været plantet for højt - min bog siger:
"Dårlig vækst ses ofte på grund af Brune Rodstokke og rødder. For høj
plantning, opfrysning og udtørring kan være årsag hertil."

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-06 18:04

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev >
> Der var ikke nogle nærmest firkantede pletter på bladene?

Nej.

> [...]
> "Dårlig vækst ses ofte på grund af Brune Rodstokke og rødder. For høj
> plantning, opfrysning og udtørring kan være årsag hertil."

Det der er tilbage i stykket, halvdelen, er plantet på samme måde og
samtidigt, og de har det OK. Af den syge afdeling flyttede jeg de yngste
planter (med jord) og lavede en række. Den er som sagt også rykket op nu.
Men jeg ser ingen skadedyr/'orm'. Jeg prøver lige at grave dybere, for at
lede efter smælderlarver.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen