Roskilde 06
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-07-06 20:11

Hej gruppe

Her er nogle indtryk fra Roskilde Festival, fra de af koncerterne jeg
så tilstrækkelig meget af og husker tilstrækkelig godt til at kunne
skrive om dem. Der var vel andre,
der var afsted, så kom lige med jeres lister også.

Marie Key Band, onsdag: Den eneste af opvarmningskoncerterne jeg så.
De er ikke vildt Roskildeagtige, men jeg synes, det er supersød
popmusik med sjove sange, og det er ikke så galt endda. Key er en sjov
scenepersonlighed og har en fin stemme med eget særpræg.

Jenny Wilson, torsdag: Skæv, særpræget, vistnok ironisk femipop, som
efter min mening manglede melodi og stemme. Gik halvvejs, fordi det
ikke sagde mig noget.

Guns n' Roses, torsdag: Den er der sagt og skrevet meget om allerede.
Som koncert var det kedeligt, fordi der var lange pauser og soloer.
Men de 4-5 hits, som jeg og alle andre kan huske, var fine nok at høre
og råder bod på en masse.

Martha Wainwright, fredag: Ret fantastisk, enkel koncert med
Wainwright på guitar, stærk stemme og god publikumskontakt. Jeg skal
ud at købe hendes plade. Citat: "Is weed legal here?"

Rufus Wainwright, fredag: Havde søsteren med på scenen flere gange,
hvilket fungerede okay. Generelt synes jeg ikke, hans melodier er på
niveau med hans tekster. Lyden var dårlig, er en af aviserne enig med
mig i - der hvor jeg stod kunne jeg knap høre ordene, og da jeg
opdagede det, kunne jeg dårligt bevæge mig ud af stedet. De spillede
Leonard Cohens "Hallelujah" fra en ny Cohen-film, og det var vel
højdepunktet. Citat: "Axl Rose's head is like a concentration camp for
hair."

Death Cab for Cutie, fredag: Et amerikansk indieband, som jeg havde
hørt om uden for alvor at have hørt dem. Jeg var begejstret for deres
lyd, deres sange og forsangerens livestemme, så jeg anbefaler et lyt
og skal selv ud at købe deres plade. Citat: "We're sort of new to the
European festival scene, but I've gotta say, I've never seen so much
public puking and peeing in one place."

Scissor Sisters, fredag: På grund af ovenstående kom jeg for sent til
starten og dermed åbenbart til hittet "Take Your Mama Out", som jeg
synes er deres eneste overbevisende sang. De prøvede hårdt at pumpe en
stemning op, men det lykkedes ikke rigtig for mig.

Under Byen, lørdag: Over for denne type koncerter må jeg bekende ren
kulør: Det siger mig ikke en skid. Gik halvvejs.

Kanye West, lørdag: Koncerten var god underholdning, og på kun et par
albums har han samlet nok hits sammen til at trække folk til Orange
Scene. Der mangler måske noget substans.

Figurines, søndag: Her stod jeg det meste af koncerten i kø ved det
der milkshakested i nærheden, som på det tidspunkt havde valgt at
arbejde uden kundebetjening. Men på afstand lød det meget godt.

Natasja & Ragga Pack, søndag: En fest! Jeg er aldrig nået omkring
reggaestederne her i storbyen, men i Roskilde fungerede det fantastisk
godt. Med Miss Mukupa på kor og flere forskellige rappere inklusive
Ufo Yepha som gæst var der lidt kollektivstemning over det, og det er
i det hele taget en glimrende dansk- og engelsksproget formidling af
genren.

Arctic Monkeys, søndag: På baggrund af en enkelt plade var det en
glimrende, stramt komponeret koncert. De viste deres kvaliteter, og
den megen omtale synes berettiget. Citat: "Cristiano Ronaldo ... Cuz
he's a scumbag, don't you know!"

The Strokes, søndag: På en hedebølgeramt Orange Scene måtte jeg trække
ind i skyggen langt fra scenen. Musikken sagde mig ikke det store;
masser af larm, men ikke meget saft og kraft i sangene.

Franz Ferdinand, søndag: Glimrende koncert, som trak både på basal
spilleglæde og stærke sange. Nød åbenlyst opmærksomheden på Orange og
havde publikum med sig.

Kaiser Chiefs, søndag: Af de nyere britiske rocknavne nok min favorit.
Gode sange, god liveenergi, god publikumskontakt. Spillede et enkelt
nyt nummer.

Roger Waters, søndag: Jeg dyrker ikke Pink Floyd, men det var et flot
spektakel, det af det jeg så, og i højdepunkterne er musikken bedre
end det meste. "Does anyone else think Ricky looks like Thom from
Keane in that outfit?"

Infadels, søndag: Afslutningsrock med opstart få øjeblikke efter
Waters' sene afslutning og stigende publikumstilslutning henover
koncerten. Lidt af et festband, men de kunne ikke rigtig gejle mig op,
så jeg gik hjem i mit telt og sov.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-06 13:30

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Som koncert var det kedeligt, fordi der var lange pauser og soloer.
> Men de 4-5 hits, som jeg og alle andre kan huske, var fine nok at høre

Absolut. Ingen havde vel for alvor for ventet en rigtigt god koncert? Jeg
fik, hvad jeg kom efter (især Welcome to the Jungle (først), Knocking On
Heavens Door (med fællessang) og Paradise City (sidst) stod posititivt ud
imo), men desværre heller ikke mere. Egentligt burde jeg nok være gået over
for at høre Sigur Ros i stedet, men hvor ofte står Axl Rose oprejst på dansk
jord?

> Martha Wainwright, fredag: Ret fantastisk, enkel koncert med
> Wainwright på guitar, stærk stemme og god publikumskontakt. Jeg skal
> ud at købe hendes plade. Citat: "Is weed legal here?"

Jeg har - og elsker - pladen, men så desværre kun det sidste kvarter af
koncerten. Det lød fremragende, og jeg ærgrer mig over ikke at få set mere.

> [...]
> synes er deres eneste overbevisende sang. De prøvede hårdt at pumpe en
> stemning op, men det lykkedes ikke rigtig for mig.

Det var imo en udmærket koncert, men det kom heller aldrig op af ringe for
mig. Take Your Mama var åbningsnummeret, som jeg desværre også kun hørte på
vej hen til Orange.

> Kanye West, lørdag: Koncerten var god underholdning, og på kun et par
> albums har han samlet nok hits sammen til at trække folk til Orange
> Scene. Der mangler måske noget substans.

Tja, hans to albums er blandt de seneste års vigtigste efter min mening, og
han leverede også sangene derfra overbevisende. Det er også med flere
længder den bedste hiphop/rap-koncert jeg har oplevet fra Orange, men han
måtte godt stole mere på eget materiale, i stedet for at begive sig så meget
rundt i andres. Han viste sig dog som en god entertainer, og det var da lidt
sjovt med fx Take On Me. Og Jesus Walks er altså helt absurd fed, både på
plade og i live-versionen.

> [...]
> glimrende, stramt komponeret koncert. De viste deres kvaliteter, og
> den megen omtale synes berettiget. Citat: "Cristiano Ronaldo ... Cuz

Det lange break og ovenstående bemærkning lige inden omkvædet i When the Sun
Goes Down var højdepunktet i en god koncert. Vi stod som så mange andre i
udkanten af teltet, der var mere end tætpakket, men jeg nåede da at blive
overbevist om, at sangene også holder live.

> The Strokes, søndag: På en hedebølgeramt Orange Scene måtte jeg trække
> ind i skyggen langt fra scenen. Musikken sagde mig ikke det store;
> masser af larm, men ikke meget saft og kraft i sangene.

Det er et band, jeg hørte meget for 3-5 år siden, men som jeg på trods af
den stadigt unge alder egentligt opfattede som has-beens. Et par kammerater
skamspillede dog den nye plade op til koncerten, og jeg blev lokket med op
foran til koncerten. Det var udmærket, og der var fin energi, men det blev
lige ensformigt nok, når jeg heller ikke rigtigt kendte sangene.

> Franz Ferdinand, søndag: Glimrende koncert, som trak både på basal
> spilleglæde og stærke sange. Nød åbenlyst opmærksomheden på Orange og
> havde publikum med sig.

Det kan ikke siges meget bedre. Blandt de bedste koncerter jeg hørte, og de
har tydeligvis klaret springet fra Arena (hvor de også var fremragende i
2004) til Orange med bravour.

> Kaiser Chiefs, søndag:

Ville jeg gerne have hørt, men deres placering druknede imellem de mange
lignende bands, der spillede samtidigt. Synd for dem.

Andre koncerter jeg så:

Magtens Korridorer, torsdag:
Jeg ser som regel åbningsbandet på Orange, men det er altså meget få
upcoming danske bands, der for alvor kan fylde den ud. MK gjorde et
hæderligt forsøg, men vil langt fra gå over i historien.

Matisyahu, fredag:
Jungletrommerne om ham var løbet i forvejen, og det virkede som et stunt,
man helst ikke burde gå glip af (reggae/rap i ortodoks jødisk klædedragt og
med religiøse tekster). Musikken kom lidt i anden række, men hverken på
plade eller live falder den igennem. Fed koncert med et meget veloplagt
publikum.

Wir Sind Helden, fredag:
Et par forskellige kammerater havde anbefalet dette tyske orkester, der
spiller indiepop/rock med firserkant og tekster på tysk. Det var en stor
koncert med en meget veloplagt og meget, meget charmerende kvindelig
forsanger. Det mindskede ikke stemningen blandt hverken bandet eller de
mange tyske tilskuere, at Tyskland få timer forinden havde spillet sig i
VM-semifinalen (hvilket gentagne gange blev kommenteret fra scenen).

Spleen United, lørdag:
De spillede ret tidligt, så vi nøjedes med at ligge os på græsset i
solskinnet udenfor og høre det. Få nye danske navne er efter min mening
ligeså interessante, og jeg regner med at høre meget mere til dem i
fremtiden.

Jens Unmack, lørdag:
Hvad der egentligt bare var en smule nysgerrighed blev til et ret langt
ophold i spoken word-teltet, hvor en englænder trylebandt publikum med
hurtige rim og små historier om Roskilde, den moderne ungdom og meget andet.
Derfor så jeg kun sidste halvdel af denne koncert. Det var første gang jeg
så ham solo, men jeg er rigtigt begejstret for både solopladen og Love Shop.
Live levede han op til de store forventninger. Citat: "Nej, jeg tror ikke
Sigur Ros er satan."

Anoushka Shankar, søndag:
Min eneste oplevelse på ballroom i år. Det giver altid en vis respekt, når
folk spiller på instrumenter (citar) større end dem selv, men musikalsk er
det nok ikke lige min side. Efter 4 numre på 40 minutter fortrak jeg til
fordel for frokost.

The Raconteurs, søndag:
Jeg har både set Jack White og Brendan Benson optræde på Roskilde tidligere,
så det var nærmest et must at høre Raconteurs. Jeg kom dog ret sent, da
Franz Ferdinand overlappede, men nåede at høre en fed udgave af Nancy
Sinatras Bang Bang og en håndfuld sange mere. Når det gælder
fritidsorkestre, så bliver det sgu nok ikke meget bedre end Raconteurs.
Heller ikke live.

Alt i alt var det både musikalsk, vejrmæssigt og stemningsmæssigt en rigtigt
god festival, om end der måske lige manglede den ene koncert eller to, der
bliver stående, når alt andet er glemt. I hvert fald for mig.

Mvh Mikkel

Fra : Trist

Dato : 07-07-06 23:56

"Mikkel Knudsen" <Mikkel_knudsen[at]killamail.com> wrote in

> [...]
> burde jeg nok være gået over for at høre Sigur Ros i stedet, men hvor
> ofte står Axl Rose oprejst på dansk jord?

Nu var jeg der ikke selv, men savnede man ikke Slash?
Hvordan klarede de nye guitarister guitarsoloerne?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-06 10:10

Trist <@> wrote:

> "Mikkel Knudsen" <Mikkel_knudsen[at]killamail.com> wrote in

> Nu var jeg der ikke selv, men savnede man ikke Slash?
> Hvordan klarede de nye guitarister guitarsoloerne?

ca. som en middelgodt kopiband på en god dag ....

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-07-06 10:15

> ca. som en middelgodt kopiband på en god dag ....

Ja et middelgodt kopiband med sindssygt gode musikanter.
Der er sgu ikke noget at sætte fingrer på mht. deres talent. Folk VIL bare
hade dem, selvom Slash faktisk må være en af de mest overvurderede
guitarister.
Dog var det ikke en god koncert, men den var heller ikke forfærdelig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-06 11:39

Sren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
> guitarister.
> Dog var det ikke en god koncert, men den var heller ikke forfærdelig.

uanset hvor gode musikere du finder .. du kan ikke genskabe gnist, gejst
eller hvad du måtte kalde det ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 08-07-06 16:43

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse
> uanset hvor gode musikere du finder .. du kan ikke genskabe gnist, gejst
> eller hvad du måtte kalde det ...
>
> /thomas

Selvfølgelig kan han ikke agere Guns N' Roses, når han er det eneste
oprindelige medlem. Jeg synes derimod, at han burde skifte navnet på sit
band, så man ikke har de samme forventninger, der kan skuffe åh så grusomt.

Fra : Trist

Dato : 08-07-06 20:13

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> Der er sgu ikke noget at sætte fingrer på mht. deres talent. Folk VIL
> bare hade dem, selvom Slash faktisk må være en af de mest

Han har øre for den gode melodiøse guitarsolo.
Det er kun et fåtal, der som ham har skabt så gode soloer og riffs. Uden
ham havde jeg aldrig lagt mærke til GnR.
Han er helt sikkert ikke den største teknikker, men jeg vil hellere lytte
til en guitarist, som har hjertet med end lytte til en teknisk overlegen
guitarist, hvis primære formål er at blære sig med sin hurtighed.

> Dog var det ikke en god koncert, men den var heller ikke forfærdelig.

Ok. Det var da lidt positivt.

Fra : McMurphy

Dato : 09-07-06 01:39

"Trist" <@> wrote in message
> [...]
> til en guitarist, som har hjertet med end lytte til en teknisk overlegen
> guitarist, hvis primære formål er at blære sig med sin hurtighed.

Jeg mener i tager fejl når i siger det var gode musikere. de var tamme og
uden gnist.. en god musiker er ikke en der kan al teknikken men en der er
istand til at gribe dig med sin måde at spille på.. INGEN af de musikere der
var med guns and roses var dygtige nok til det.. det var den suverænt
ringeste koncert i år. og hvad Slash angår så er han efter min mening en af
de absolut bedste rock guitarister i de sidste 15 år!!

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 09-07-06 09:57

"McMurphy" <Mac@yue.cz> skrev i en meddelelse
> [...]
> af
> de absolut bedste rock guitarister i de sidste 15 år!!

Nu vil jeg så påstå, at hvis det havde været en guitarist med helt samme
egenskaber og talenter som Slash, der spillede, ville du stadigvæk ikke
kunne lide ham af den simple grund, at det bare ikke var Slash.
Man skal aldrig undervurdere sin psyke på det punkt. Axl Rose kunne have
fået Steve Vai til at stå og fyre den af og stadigvæk ville der være
tidligere G n' R-fans, der ville brokke sig over, at han ikke var så fed som
Slash.
Og jeg ville sgu hellere se Yngwie Malmstreen stå og fyre den af end høre
mere på alle old school Rage Against The Machine-fans (og hold kæft, hvor
var der mange af dem til festivallen), der babler om Tom Morello, som jeg
netop synes er en guitarist uden sjæl, der aldrig har kunnet fange mig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-06 12:39

> [...]
> var der mange af dem til festivallen), der babler om Tom Morello, som jeg
> netop synes er en guitarist uden sjæl, der aldrig har kunnet fange mig.

Nu er vi vist ude i "religions" spørgsmål tror jeg ;)

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-06 00:59

Trist <@> wrote:

> Han er helt sikkert ikke den største teknikker, men jeg vil hellere lytte
> til en guitarist, som har hjertet med end lytte til en teknisk overlegen
> guitarist, hvis primære formål er at blære sig med sin hurtighed.

hørt hørt, bare se Yngwie Malmsteen .... masser af teknik, ingen sjæl

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...