Kæde til lukket kædekasse
Fra : Søren

Dato : 06-07-06 18:11

Nu er mine kæde desværre rigtig slidt. Og jeg har ervhervet mig en
lukketkædekasse. Så nu skal den monteres men jeg ved ikke hvilken kæde
jeg skal bruge. Jeg har hørt at man skal bruge en kæde uden o-ring og
fylde kædenkassen med fedt. Er der nogen der har erfaring med lukket
kædekasse? Det er til en Yamaha FJ 1200 1988. Hvad gør TR1 folkene?

Søren

Fra : Henning

Dato : 06-07-06 20:34

På TR1 sidder der en o-ringskæde i kædekassen, så¨jeg går ud fra at det er
det rigtige at gøre.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 18:35

Søren skrev i meddelelsen ...
> [...]
>fylde kædenkassen med fedt. Er der nogen der har erfaring med lukket
>kædekasse? Det er til en Yamaha FJ 1200 1988. Hvad gør TR1 folkene?

Du skal bruge en DID 50 ZVM z-ringskæde, og smøre jævnligt med kædespray,
eller kædesavsolie.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : CL

Dato : 09-07-06 19:53

meddelelse news:44b13f31$1$894>
>Du skal bruge en DID 50 ZVM z-ringskæde, og smøre jævnligt med kædespray,
> [...]
Hmm hvorfor mener du at den skal smøres jævnligt
med lukket kasse skulle da netop gøre at den ikke skal smøres ?
( Som har kørt 10000 km vinterkørsel med en MZ uden at smøre
og hvor kæden stadig var sovset godt ind i fedt ved inspektion)

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 21:12

CL skrev i meddelelsen <44b150e0$0$12620$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
>( Som har kørt 10000 km vinterkørsel med en MZ uden at smøre
>og hvor kæden stadig var sovset godt ind i fedt ved inspektion)

Der er noget forskel i trækket på en FJ og så en MZ. Jeg kan garantere dig
at fedtet vil være presset ud fra rullerne med samme interval som ved en
fritgående kæde, og kun en tynd kædespray/kædesavsolie formår at trænge
derind igen. :-/ Forskellen er (kun) at smørelsen ikke vil blive vasket af i
regnvejr.

Kæder skal også smøres i tørvejr netop af hensyn til rullernes lejring, der
jo ikke nyder gavn af o-ringene.

Fra : Søren

Dato : 10-07-06 12:24

Hej alle,

har netop fået svar fra en FJ kollega "Doktor Poul" som har kørt med
Lukket kædekasse på sin FJ i mange år.

Han siger han har kørt med alm. o-ringskæde og smurt kæden med Esso
Unrirex N3 Klasse NLGI 3. Det bliver på kæden og kan tåle
varmeudviklingen.

Tjek kæde ved hver service interval(6.000 km.)

Har i selv kørt med lukket kædekasse og har erfaringer med det?

Fedt er ikke bare fedt! ...åbenbart.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 16:05

Søren skrev i meddelelsen ...

>Han siger han har kørt med alm. o-ringskæde

Det var så det sidste i verden at jeg ville sætte på en FJ :-| FJ'en har
kræfterne til at sprænge en alm. kæde, og fordrer kæde af største
trækstyrke.

Det er der mange der tager let, men det er kun fordi at de ikke selv har
overværet en kædesprængning. En kædesprængning er i heldigste fald dyrt, i
værste fald fatal for dit helbred.

>Tjek kæde ved hver service interval(6.000 km.)

Modig mand, meget kan ske på 6.000 Km. :-/

>Fedt er ikke bare fedt! ...åbenbart.

Det er så rigtigt

Fra : Søren

Dato : 10-07-06 19:01

On Mon, 10 Jul 2006 17:05:16 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>Det var så det sidste i verden at jeg ville sætte på en FJ :-| FJ'en har
>kræfterne til at sprænge en alm. kæde, og fordrer kæde af største

Forstår ikke helt din bekymring da oringskæden har samme styrke som
orginal kæde. Derudover kan man købe ekstra forstærket oringskæder.
Man sætter nok ikke en cykel kæde på, men en kæde der passer til
cyklen.

>Det er der mange der tager let, men det er kun fordi at de ikke selv har
>overværet en kædesprængning. En kædesprængning er i heldigste fald dyrt, i
>værste fald fatal for dit helbred.
Jeg tager ikke let på det. Det er netop derfor jeg spørger i forum.
Jeg sætter den kraftigste kæde på jeg kan finde og det skyldes i
særdeleshed fordig jeg trækker en tung trailer.

>Modig mand, meget kan ske på 6.000 Km. :-/

Modigt? Hvis man har erfaringen med det er det vel godt nok. Jeg vil
selvfølgelig følge kæde og kædekasse meget nøje. Bare fordi man kommer
noget omkring kæden betyder det ikke at den er vedligeholdelsesfri.
Jeg købte cyklen brugt og kæden var selføgleig på. Jeg har selv kørt
nu 32.000 km med kæden og de 12.000 km har været med trailer. Jeg har
spændt kæden 3 gange. Alle sammen indenfor de sidste 3000 km. Tegn på
slid.

Jeg tror dog ikke TR1 folkene går deres kæder efter så tit. Dem vil
jeg gerne høre mere fra. Og også hvad der står i deres service manual.

>Det er så rigtigt

Nu er det ikke for at være fræk eller uforskammet jeg spørger. Har du
selv erfaring med lukket kædekasse eller har du bekymringer fordi du
ikke selv tør køre med det? Igen ikke for at være næsvis men jeg hører
til fra folk der tænker sig til noget uden at have de rigtige
oplysninger.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 20:08

Søren skrev i meddelelsen <3k25b29k8fl8rla0s1bnu2997b6hpc7l5q@4ax.com>...
> [...]
>orginal kæde. Derudover kan man købe ekstra forstærket oringskæder.
>Man sætter nok ikke en cykel kæde på, men en kæde der passer til

Og de stærke kæder er idag Z-ringskæder, eller X-ringskæder. Derfor at jeg
undredes.....

>Jeg sætter den kraftigste kæde på jeg kan finde og det skyldes i
>særdeleshed fordig jeg trækker en tung trailer.

Helt fint. Må jeg foreslå DID 50ZVM2, det stærkeste der kan opdrives for
tiden.

Ellers er der alternativer i sammenligningsskemaet
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/chain/types.html

>Modigt? Hvis man har erfaringen med det er det vel godt nok. Jeg vil
>selvfølgelig følge kæde og kædekasse meget nøje. Bare fordi man kommer
>noget omkring kæden betyder det ikke at den er vedligeholdelsesfri.

Erfaring eller ej, nu har jeg så ret god erfaring med hvor hurtigt en kæde
går fra brugbar og til katastrofe. Det ville end ikke den bedste lukkede
kædekasse ændre på.

> [...]
>nu 32.000 km med kæden og de 12.000 km har været med trailer. Jeg har
>spændt kæden 3 gange. Alle sammen indenfor de sidste 3000 km. Tegn på

Det er rigtigt, kæden er helt færdig ! Men over 32.000 Km. er da også
udmærket, Du passer din kæde godt.

>Jeg tror dog ikke TR1 folkene går deres kæder efter så tit. Dem vil
>jeg gerne høre mere fra. Og også hvad der står i deres service manual.

Der er ikke mange TR1 tilbage, og en del har for "syns skyld" fjernet
kædekassen, så det bliver nok ikke mange pip at Du hører fra dem :-/

> [...]
>ikke selv tør køre med det? Igen ikke for at være næsvis men jeg hører
>til fra folk der tænker sig til noget uden at have de rigtige

Jo det ér f..... frækt Den sidste lukkede kædekasse jeg har erfaring med
sad på en Victoria Capri, og det kan ikke rigtigt sammenlignes. Men jeg
ved, at med mindre den lukkede kasse kan bade kæden kontinuerligt i olie, og
det kan TR1 kassen ikke, så kan kassen kun opfattes som en beskyttelse mod
vand, og til dels støv. Og det er selvsagt udmærket, og forlænger da
smøreintervallerne svarende til de bedste tørvejrsperioder, (hvilket for
nogle er helt op i nærheden af 1.000 Km.). Men at fedtet i kædekassen skulle
finde tilbage ind i rullernes lejring, bare fordi at fedtet ikke kan komme
ud af kassen, det passer simpelthen ikke. For at vende tilbage ind i
rullerne kræves en viscositet ikke tykkere end kædesavsolie.

Og det leder så til, hvorfor ikke bruge en Scott-oiler sammen med din
kædekasse ? Du vil kunne slippe afsted med et minimalt olieforbrug, som
tilmed ikke vil svine, da olien opsamles i kædekassen, og siden ved
inspektion kan drænes derfra.

Orla, i den bedste mening
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : CL

Dato : 10-07-06 20:18

meddelelse news:44b16535$0$12696>
> Der er noget forskel i trækket på en FJ og så en MZ.

Ahh pjat det er ca det samme

> [...]
> regnvejr.
>
> Kæder skal også smøres i tørvejr netop af hensyn til rullernes lejring,

Okay

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL