Arv efter ikke biologisk far, uden adoptio~
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 12:45

Hejsa folkens.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at danne et lille overblik over min mors
nuværende situation i forbindelse med arv efter hendes ikke biologiske "far"
der ikke har adopteret hende?

Forløbet ser ca. sådan her ud:
Min mor bor hele sin barndom sammen med hendes biologiske mor og hendes
ægtemand.

For omkring 12 år siden døde hendes mor - Boet blev aldrig skiftet.

Hendes "far" finder ca. 1 år efter en ny kæreste og arver selv en
rimeligt stor formue - De gifter sig ikke men han betænker hende i
sit testamente (de bor ikke sammen).

Efter ca.6 år omkommer hans nye kæreste og efter yderligere et par år
finder han en ny kæreste som han har frem til sin egen død - Igen gifter
han sig ikke og de bor ikke sammen i de godt 2 år de når at være
sammen.

Det er scenariet i grove træk.
Har min mor nogen rettigheder overhovedet i form af tvangsarv eller det
uskiftede bo?

Mvh og på forhånd tak.
Brian Andersen
brian@flekz.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-06 13:07

<a> skrev i en meddelelse
> Har min mor nogen rettigheder overhovedet i form af tvangsarv eller det
> uskiftede bo?

Hun har ikke tvangsarv efter sin mors samlever, men der skal skiftes i boet
efter hendes mor.

Som jeg læser denne paragraf (arveloven):
§ 23. Ved skifte formodes alt, hvad ægtefællen ejer, at høre til det
uskiftede bo.

er det nu hele din formuen i mandens bo, der indgår i boet efter din mors
mor.

Men jeg kan være i tvivl om det kan være rigtigt. Måske et besøg eller en
forespørgsel hos en advokat var på sin plads.

Det kan også være, at den lokale skifteret vil svare på det i generelle
termer.

/Per

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-07-06 13:56

a skrev:
> [...]
>
> Det er scenariet i grove træk.
> Har min mor nogen rettigheder overhovedet i form af tvangsarv eller det

Er der andre livsarvinger efter hendes "far" og mor?
HVIS din mor er den eneste livsarving, er hun tvangsarving til 2/3 af
halvdelen af halvdlen af boet (altså 1/6 (dvs. også det som hendes
"far" ejer)). Hvis hendes "far" har andre livsarvinger, eller har
testeret over friarven, og han tillige har misbrugt sine midler (der
skal dog meget til), kan hun kræve vederlag herfor (og vil altså få
yderligere arv).

Lad os tage et eksempel:
F (din mors' far)
M (din mors' mor)

M ejede 50.000 kr. da hun døde.
F ejede ligeså 50.000 kr. da M døde.
(altså i alt 100.000 kr.)

F arver nu 2.000.000, og har altså 2.050.000 kr.
Der er nu 2,1 mio i boet i alt, og selvom det kun var på 200.000 kr.,
da M døde, skal boet gøres op med den "nye sum".

Du skifter herefter boet: 2.1 mio / 2 = 1.050.000 kr.
Både F og M har altså en boslod på 1.050.000 kr.
Der er dog to tvangsarvinger efter M, nemlig din mor og F. Tvangsarven
af din M's lod er 1.050.000 / 2 = 525.000 kr., heraf er din mor
tvangsarving til 2/3 (som det ser ud nu, der kommer dog nok nye regler
snart, som kommer til at ændre disse tal).
Din mor vil i dette eksempel være tvangsarving til 350.000 kr.

Hvis der er under 200.000 kr. i boet, er sagen dog en hel anden, men i
bekræftende fald, må du lige poste igen!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke garantere rigtigheden at dette

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-07-06 13:57

Christian Madsen skrev:

> [...]
>
> Hvis der er under 200.000 kr. i boet, er sagen dog en hel anden, men i
> bekræftende fald, må du lige poste igen!

Har faderen forresten lavet testamente?

Fra : Christian Madsen

Dato : 06-07-06 14:08

Christian Madsen skrev:

> [...]
>
> Hvis der er under 200.000 kr. i boet, er sagen dog en hel anden, men i
> bekræftende fald, må du lige poste igen!

lige en ret væsentlig forudsætning. Dette er kun gældende hvis F
skifter i levene live. Ellers vil din mor være tvangsarving til 525.000
kr. (igen forudsat at du ingen søskende har)

Fra : Hanne Christensen

Dato : 06-07-06 15:11

<a> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen.
>
> Det er scenariet i grove træk.
> Har min mor nogen rettigheder overhovedet i form af tvangsarv eller det

Hvis din mor har givet tilladelse til, at hendes "far" kunne sidde i
uskiftet bo, har hun et krav i boet.
Hvis boet i sin tid blev udlagt til hendes "far" til dækning af
begravelsesudgifter e.l. og der ikke er skrevet testamente, har hun
sandsynligvis ingen krav mod boet.
vh
Hanne

Fra : Peter G

Dato : 06-07-06 22:13

<a> writes:

> [...]
> ægtemand.
>
> For omkring 12 år siden døde hendes mor - Boet blev aldrig

Stop! Første skridt. Hvorfor ikke? Det skulle det have været.

--
M.v.h. Peter.
Toppostere ryger i filter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-06 00:33

Peter G skrev:

> Stop! Første skridt. Hvorfor ikke? Det skulle det have været.

Skulle og skulle. Jeg har skam skrevet under på at min fars bo
ikke skal skiftes hvis han dør før sin kone.

I det foreliggende tilfælde kan det godt vise sig at være en
fordel at det ikke blev skiftet fordi der kom store værdier til
efter moderens død.

--
Bertel

Fra : Peter G

Dato : 07-07-06 06:32

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Skulle og skulle. Jeg har skam skrevet under på at min fars bo
> ikke skal skiftes hvis han dør før sin kone.

Ja? Vi mangler info om den givne situation. Vi kan ikke
bare antage at der er skrevet noget. Deraf 'skulle'.

--
M.v.h. Peter.
Toppostere ryger i filter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-06 10:10

Peter G skrev:

> Ja? Vi mangler info om den givne situation. Vi kan ikke
> bare antage at der er skrevet noget. Deraf 'skulle'.

Vi er enige om at der burde være taget stilling til boskiftet
(senest) da moderen døde.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-06 21:05

> Stop! Første skridt. Hvorfor ikke? Det skulle det have været.

Faktisk en fejl fra skifterettens side - min mor har aldrig givet samtykke
til at han måtte sidde i uskiftet bo.

Mvh
Brian Andersen

Fra : Peter G

Dato : 08-07-06 06:13

<a> writes:

> Faktisk en fejl fra skifterettens side - min mor har aldrig givet samtykke
> til at han måtte sidde i uskiftet bo.

Det lyder meget meget mærkeligt, med mindre Hanne Christensen andetsteds i
tråden har ret om at han fik det udlagt grundet et "meget lille bo".

Snak med skifteretten om hvad der juridisk skete da din mormor døde.

--
M.v.h. Peter.
Toppostere ryger i filter.