Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
> David T. Metz skrev:
>
>> Annonce i MetroExpress i går:
>
>> "USB Nøgle 256 MB
>> Gratis*
>> * Medbring denne annonce til butikken og få en gratis usb nøgle ved køb af
>> acer notebook."
>
>> Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker
>
> Hvor er det nu de er?
Reglerne om rabatmærker findes i den nye markedsføringslov §10 og
reglerne om tilgift findes i den gamle markedsføringslov §6.
>> og vildledende markedsføring ("gratis").
>
> Nej, ikke hvis du kan få en USB-nøgle gratis *uden* at købe en
> bærbar. Medbring annoncen og kræv en nøgle, så skal de hoste op
> med den.
Alene det at reklamerer med en ulovlig tilgift er ulovligt. (d'oh
skulle man mene, men det står eksplicit i loven). Og hvis forretningen
handler som beskrevet i annoncen er tilgiften sandsynligvis ulovlig.
Når nu lovgivningen taler om "ganske samme art" og ikke bare "samme
art" ville jeg fortolke det meget snævert. Men jeg har ikke nogle
sagsafgørelse at hænge det op på.
Tilgiften vil også være ulovlig efter de nye tilgiftregler der træder
i kraft den 1. januar (den nye markedsføringslov §9) da værdien af
tilgiften skal fremgå klart.
--
http://peter.makholm.net/ | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web
| dreaming
| -- Tim Berners-Lee