Tilgift+rabatmærke+gratis
Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 08:46

Annonce i MetroExpress i går:

"USB Nøgle 256 MB
Gratis*
* Medbring denne annonce til butikken og få en gratis usb nøgle ved køb af
acer notebook."

Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker og
vildledende markedsføring ("gratis").

Hvis man ser bort fra kravet om at medbringe annonce og skiltningen med
"gratis" er en usb-nøgle så af samme art som en notebook (reglerne om
tilgift)?

David

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 09:02

David T. Metz skrev:

> [...]

> acer notebook."

> Er det ikke en overtrædelse af både reglerne om tilgift og rabatmærker

Hvor er det nu de er?

> og vildledende markedsføring ("gratis").

Nej, ikke hvis du kan få en USB-nøgle gratis *uden* at købe en
bærbar. Medbring annoncen og kræv en nøgle, så skal de hoste op
med den.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-06 09:18

Den 06-07-06 10.02 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Hvor er det nu de er?

§6 i den gamle Lov om markedsføring.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-07-06 09:11

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Hvor er det nu de er?

Reglerne om rabatmærker findes i den nye markedsføringslov §10 og
reglerne om tilgift findes i den gamle markedsføringslov §6.

> Nej, ikke hvis du kan få en USB-nøgle gratis *uden* at købe en
> bærbar. Medbring annoncen og kræv en nøgle, så skal de hoste op
> med den.

Alene det at reklamerer med en ulovlig tilgift er ulovligt. (d'oh
skulle man mene, men det står eksplicit i loven). Og hvis forretningen
handler som beskrevet i annoncen er tilgiften sandsynligvis ulovlig.

Når nu lovgivningen taler om "ganske samme art" og ikke bare "samme
art" ville jeg fortolke det meget snævert. Men jeg har ikke nogle
sagsafgørelse at hænge det op på.

Tilgiften vil også være ulovlig efter de nye tilgiftregler der træder
i kraft den 1. januar (den nye markedsføringslov §9) da værdien af
tilgiften skal fremgå klart.

--
http://peter.makholm.net/ | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-07-06 09:32

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
>
> Her er FOMs lille tilgiftskole.
> http://www.forbrug.dk/markedsforing/hvadgaelder/mfl/tilgift/

Den fortæller at 'af ganske samme art'-klausulen tillader kvantumrabat
af formen 'køb to og få en ekstra gratis'. Men ellers siger den ikke
meget om hvordan denne del ellers skal forstårs. Det kan dog
underbygge en snæver fortolkning.

Sagen der henvises til under "Det er tilladt" -> "Sælge tre for to
styks pris" er heller ikke helt anvendelig for at trække en
grænse. Her udtaler Forbrugerombudsmanden at "det var nærliggende at
antage" at der ikke var tale om en tilgift af ganske samme art, mens
den forretningsdrivende mente der var. Sagen blev dog afgjort efter
andre regler.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-07-06 09:39

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> Peter Makholm kalligraferede, i news:87ejwzcfwl.fsf@xyzzy.adsl.dk

> Undskyld hvis jeg har sovet i timen. Er tilgift allerede nu tilladt? Så vidt
> jeg læser § 32 stk. 3 gælder den gamle lovs § 6 stadig (indtil 1. januar
> 2007)?

Nej, som skrevet findes reglerne om tilgift stadigvæk i den gamle
markedsføringslov.

--
http://peter.makholm.net/ | Sit back and watch the messages. This is
peter@makholm.net | actually more important than one might think