/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
EB Games problem
Fra : Thomas M


Dato : 05-07-06 20:04

Så har jeg brug for lidt hjælp igen, ang. hvad EB Games og Microsoft må og
skal foretage sig, i forbindelse med ombytning og reperation.

Nedenstående diskussion er grunden til min forespørgsel:

http://www.xboxlife.dk/forum/viewtopic.php?t=8619&postdays=0&postorder=asc&start=60

Nærmere denne udtalelse:

"Desuden er det blevet vedtaget i EU at butikkerne (mellemhandlerne) ikke
længere er forpligtet til at ordne forbrugernes reklamationer. Forbrugerne
skal faktisk gå direkte til producenten. (Hvilket jeg selv synes er ringe,
er jo nemlig selv forbruger i sidste ende).
Men det er dårlig service, så der er ikke mange butikker der bruger den lov
endnu."

Er det sådan det foregår nu? Man kan ikke komme ind i butikken med den
defekte vare, og kræve at butikken forestår reperation og/eller ombytning?

Hvad siger Købeloven på dette punkt?

Thomas




 
 
Jesper Lund (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 05-07-06 20:29

Thomas M wrote:

> Nærmere denne udtalelse:
>
> "Desuden er det blevet vedtaget i EU at butikkerne
> (mellemhandlerne) ikke længere er forpligtet til at ordne
> forbrugernes reklamationer. Forbrugerne skal faktisk gå direkte
> til producenten. (Hvilket jeg selv synes er ringe, er jo nemlig
> selv forbruger i sidste ende).
> Men det er dårlig service, så der er ikke mange butikker der
> bruger den lov endnu."
>
> Er det sådan det foregår nu? Man kan ikke komme ind i butikken
> med den defekte vare, og kræve at butikken forestår reperation
> og/eller ombytning?

Nej, forbrugerens reklamationsret er overfor butikken. I forbrugerkøb
kan der ikke gives afkald på denne ret efter købeloven.

--
Jesper Lund



Zodiacdk (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Zodiacdk


Dato : 05-07-06 20:42


Jesper Lund skrev:

> Thomas M wrote:
>
> > Nærmere denne udtalelse:
> >
> > "Desuden er det blevet vedtaget i EU at butikkerne
> > (mellemhandlerne) ikke længere er forpligtet til at ordne
> > forbrugernes reklamationer. Forbrugerne skal faktisk gå direkte
> > til producenten. (Hvilket jeg selv synes er ringe, er jo nemlig
> > selv forbruger i sidste ende).
> > Men det er dårlig service, så der er ikke mange butikker der
> > bruger den lov endnu."
> >
> > Er det sådan det foregår nu? Man kan ikke komme ind i butikken
> > med den defekte vare, og kræve at butikken forestår reperation
> > og/eller ombytning?
>
> Nej, forbrugerens reklamationsret er overfor butikken. I forbrugerkøb
> kan der ikke gives afkald på denne ret efter købeloven.
>
> --
> Jesper Lund

Hej Jesper.

Fik at vide af min erhvervsretslære, at det er vedtaget at forbrugeren
skal gå til producenten? Denne lov er dog ikke blevet tilpasset den
danske lovgivningen endnu.

Er det jeg har fået at vide forkert? Eller er det korrekt at det
træder i kraft i den nærmere fremtid?

Med venlig Hilsen

Rasmus Lykkehus


Kim Ludvigsen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 05-07-06 20:54

Den 05-07-06 21.41 skrev Zodiacdk følgende:

> Fik at vide af min erhvervsretslære, at det er vedtaget at forbrugeren
> skal gå til producenten? Denne lov er dog ikke blevet tilpasset den
> danske lovgivningen endnu.

Det er ikke produktansvar, du tænker på?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.
http://kimludvigsen.dk

Jesper Lund (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 05-07-06 20:54

Zodiacdk wrote:

> Fik at vide af min erhvervsretslære, at det er vedtaget at
> forbrugeren skal gå til producenten? Denne lov er dog ikke blevet
> tilpasset den danske lovgivningen endnu.
>
> Er det jeg har fået at vide forkert? Eller er det korrekt at det
> træder i kraft i den nærmere fremtid?

Det er lodret forkert.

Hvilken uddannelse taler vi om?

--
Jesper Lund



Jimmy (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 05-07-06 20:58

> Er det jeg har fået at vide forkert? Eller er det korrekt at det
> træder i kraft i den nærmere fremtid?


Tror du ikke du blander det sammen med den som er erstatningsansvarlig
overfor de skader en vare påfører køber?
Der blev i 2002 afsagt dom i EU, som betød at det ikke længere er
sælger, men producenten/ansvarlige importør som køberen skal henvende
sig hos hvis uheldet er ude.
Det ville i hvert fald forværre det i særdeleshed for forbrugeren, hvis
han eller hun skal til at reklamerer til producenten og ikke sælger.
Så det skal du nok ikke regne med er på tegnebrættet hverken i DK eller EU.

Zodiacdk (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Zodiacdk


Dato : 05-07-06 21:02


Kim Ludvigsen skrev:

> Den 05-07-06 21.41 skrev Zodiacdk følgende:
>
> > Fik at vide af min erhvervsretslære, at det er vedtaget at forbrugeren
> > skal gå til producenten? Denne lov er dog ikke blevet tilpasset den
> > danske lovgivningen endnu.
>
> Det er ikke produktansvar, du tænker på?
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> 34 tips & tricks til Internet Explorer.
> http://kimludvigsen.dk

Det er det sikkert nok, har sikkert blandet det sammen, jura er godt
nok indviklet nogen gange

Nå, men kan du evt. lige give mig et svar på følgende.

Hvis man køber en Xbox360 i Danmark og den så bliver defekt. Hvad
skal man så gøre?
Det fungere i dag på følgende måder i EBgames (Jeg er deltidsansat
der).
Kommer kunden ind og vil have lavet maskinen, så skal vi henvise til
Microsofts kundeservice.

Kunden skal ringe til MS kundeservice og får så en UPS mand ud til
sin adresse, maskinen afhentes og kommer igen efter et par uger.

Må EBgames det i følge købeloven?

Efter en god diskussion inde på xboxlife.dk omkring dette er jeg
blevet godt forvirret, der er nemlig mange forskellige meninger om det
her. Kunne været at få det på det rene.

Forresten er dette en smart måde at få jurisk hjælp på. Tak for en
kanon service

med venlig hilsen

Rasmus Lykkehus


Jesper Lund (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 05-07-06 21:13

Zodiacdk wrote:

> Hvis man køber en Xbox360 i Danmark og den så bliver defekt. Hvad
> skal man så gøre?
> Det fungere i dag på følgende måder i EBgames (Jeg er deltidsansat
> der).
> Kommer kunden ind og vil have lavet maskinen, så skal vi henvise
> til Microsofts kundeservice.
>
> Kunden skal ringe til MS kundeservice og får så en UPS mand ud til
> sin adresse, maskinen afhentes og kommer igen efter et par uger.
>
> Må EBgames det i følge købeloven?

EBgames må gerne tilbyde kunden denne løsning, men kunden kan frit
vælge, om han/hun vil aflevere den defekte Xbox360 til EBgames eller gå
gennem Microsoft. EBgames kan ikke forlange det.

--
Jesper Lund



Zodiacdk (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Zodiacdk


Dato : 05-07-06 21:10


Jesper Lund skrev:

> Zodiacdk wrote:
>
> > Fik at vide af min erhvervsretslære, at det er vedtaget at
> > forbrugeren skal gå til producenten? Denne lov er dog ikke blevet
> > tilpasset den danske lovgivningen endnu.
> >
> > Er det jeg har fået at vide forkert? Eller er det korrekt at det
> > træder i kraft i den nærmere fremtid?
>
> Det er lodret forkert.
>
> Hvilken uddannelse taler vi om?
>
> --
> Jesper Lund

HHX, men jeg har blandet det sammen med produktansvar min fejl.


Zodiacdk (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Zodiacdk


Dato : 05-07-06 21:16


Jimmy skrev:

> > Er det jeg har fået at vide forkert? Eller er det korrekt at det
> > træder i kraft i den nærmere fremtid?
>
>
> Tror du ikke du blander det sammen med den som er erstatningsansvarlig
> overfor de skader en vare påfører køber?
> Der blev i 2002 afsagt dom i EU, som betød at det ikke længere er
> sælger, men producenten/ansvarlige importør som køberen skal henvende
> sig hos hvis uheldet er ude.
> Det ville i hvert fald forværre det i særdeleshed for forbrugeren, hvis
> han eller hun skal til at reklamerer til producenten og ikke sælger.
> Så det skal du nok ikke regne med er på tegnebrættet hverken i DK eller EU.

Jo det er den dom, det er mig der blandet det hele sammen.


Zodiacdk (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Zodiacdk


Dato : 05-07-06 22:14


Zodiacdk wrote:
> Jimmy skrev:
>
> > > Er det jeg har fået at vide forkert? Eller er det korrekt at det
> > > træder i kraft i den nærmere fremtid?
> >
> >
> > Tror du ikke du blander det sammen med den som er erstatningsansvarlig
> > overfor de skader en vare påfører køber?
> > Der blev i 2002 afsagt dom i EU, som betød at det ikke længere er
> > sælger, men producenten/ansvarlige importør som køberen skal henvende
> > sig hos hvis uheldet er ude.
> > Det ville i hvert fald forværre det i særdeleshed for forbrugeren, hvis
> > han eller hun skal til at reklamerer til producenten og ikke sælger.
> > Så det skal du nok ikke regne med er på tegnebrættet hverken i DK eller EU.
>
> Jo det er den dom, det er mig der blandet det hele sammen.

Et andet spørgsmål. Hvor langtid må der gå inden man får den
defekte varer igen?


David T. Metz (06-07-2006)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 06-07-06 07:56

Zodiacdk kalligraferede, i
news:1152134017.008250.130900@m73g2000cwd.googlegroups.com
> Et andet spørgsmål. Hvor langtid må der gå inden man får den
> defekte varer igen?

Rimelig tid. Det er et skøn, der afhænger af varen og kundens behov og
typisk udbedringstid og ... En faktor der også spiller ind er om sælger
stiller en tilsvarende vare til rådighed for køber i reparationsperioden (fx
aktuelt ved mobil-tlf.)

David



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408528
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste