En af de rigtigt sværre spørgsmål
Fra : Carl

Dato : 05-07-06 19:57

Snart bliver vores rækkehus ændret fra andel til ejer.
I den forbindelse tænkte jeg på om jeg som ejer, skal acceptere at private
firmaer har ledninger hængene på min husmur.
Det drejer sig om TDC's kabel tv ledninger, hvor der hænger 3 ledninger over
min hoveddør.

Som andelshaver, er det jo andelsforeninger, som har det udvendige, men som
ejer, er det mig som skal bekoste min udvendige mur.

Så, spørgsmålet er om jeg kan kræve dem fjernet

mvh
Carl

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-07-06 22:25

Carl wrote:
> [...]
> ejer, er det mig som skal bekoste min udvendige mur.
>
> Så, spørgsmålet er om jeg kan kræve dem fjernet

Det er tvivlsomt, da TDC har forsyningspligt. Hvis kablerne bruges af
andre end dig, tror jeg ikke du kan slippe af med dem.

(Et u-juridisk svar fra en anden rækkehusbeboer.)

Mvh. Michael.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-07-06 07:15

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
> Det er tvivlsomt, da TDC har forsyningspligt.

Ikke på Kabel TV

> Hvis kablerne bruges af andre end dig, tror jeg ikke du kan slippe af med
> dem.

Forsyningspligten indeholder mig bekendt ikke en ret til at råde over andres
ejendom

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 08:22

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Forsyningspligten indeholder mig bekendt ikke en ret til at
> råde over andres ejendom

Bedømt ud fra hvad der er sædvane, så kan kabelleverandører i
bred forstand trække de kabler der er behov for. På min ydermur
løber der f.eks. både telefon- og Stofakabler op til de øvrige
beboere.

Kan jeg bestemme at der ikke må gå andre faldstammer ned gennem
mine vægge end mine egne? Eller hvad med at forlange at andres
mursten ikke måtte røre ved mine? Så skal de fire øverste etager
fjernes. Hæ!

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-07-06 09:19

> Bedømt ud fra hvad der er sædvane, så kan kabelleverandører i
> bred forstand trække de kabler der er behov for.

Ja, men det skyldes i så fald ikke forsyningspligten. Og jeg tror at en
kabelleverandør vil ende med det korte strå hvis en husejer konsekvent
klipper kablet af der løber over hans husmur, fordi han ikke kan lide det.
Så jeg tror kablerne trækkes efter princippet "det generer jo ikke nogen",
og det har de jo ofte også ret i.
Der har dog været tilfælde hvor kabler er blevet monteret helt hen i vejret
(fx hen over vinduer, der så ikke kunne åbnes).

> [...]
> mine vægge end mine egne? Eller hvad med at forlange at andres
> mursten ikke måtte røre ved mine? Så skal de fire øverste etager

Sammenligningen er dårlig. Det er ikke dine mursten hvis der er nogen over
dem. Så tilhører de en ejerforening eller en andelsforening eller
tilsvarende. Tilsvarende med rørene.

Hvis du har et byhus og naboen vil bygge et hus op ad din gavl, så skal han
også indgå en aftale med dig først.

Fra : Carl

Dato : 06-07-06 13:37

> [...]
> tilsvarende. Tilsvarende med rørene.
>
> Hvis du har et byhus og naboen vil bygge et hus op ad din gavl, så skal

Jeg glemte nok at nævne at jeg har satelit tv og bruger ikke selv kabel
nettet.

Er der nogle sager som kunne danne præcedens?

Carl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-06 17:11

Carl skrev:

> Er der nogle sager som kunne danne præcedens?

Ja, der er masser af uløselige sager med nabostridigheder der
kører i snesevis af år til stor gene for alle parter.

- Nå, det var ikke lige det du mente?

--
Bertel