Fortrydelsesret på lejekontrakt ?
Fra : Vikkelsø & Rud

Dato : 05-07-06 13:46

Hej i varmen

Jeg vil høre, om der er en af jer, der ved en masse om Lejeloven ?

Min mors kollega har skrevet under på en lejekontrakt, men har på en måde
fortrudt, da der er nogle af punkterne i kontrakten som hun først nu har
nærlæst.

Hun flyttede ind den 1. juli. Det er et hus, hun har lejet.

I § 11 står der "udlejer bekoster vedligehold af hårde hvidevarer de første
3 måneder, derefter påhviler det lejer".

Det er især, denne regel, at hun er ked af.

Og så tænkte jeg, at der i dag jo stort set er fortrydelsesret på alt, men
er der også det på indgåelse af lejekontrakter ?

På forhånd tak for hjælpen.

Sommerhilsen fra Marlene

Fra : joke

Dato : 05-07-06 14:21

"Vikkelsø & Rud" <40873234@FJERNESmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er især, denne regel, at hun er ked af.
>
> Og så tænkte jeg, at der i dag jo stort set er fortrydelsesret på alt, men

Der er da ikke fortrydelses ret på stort set alt.

Ved netkøb jow, men ved handel i butikker er det op til butikken selv.

med hensyn til lejekontakten må andre træde til.

Hilsen

Johnny

Fra : Brian

Dato : 05-07-06 14:40

> [...]

> derefter påhviler det lejer".
> Det er især, denne regel, at hun er ked af.

Hvorfor? Er det "noget gammelt lort" da?

Fra : ha

Dato : 05-07-06 14:51

Vikkelsø & Rud wrote:
> Og så tænkte jeg, at der i dag jo stort set er fortrydelsesret på
> alt, men er der også det på indgåelse af lejekontrakter ?
´
Nej og da slet ikke når hun er flyttet ind.

/ha

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-06 15:00

"Vikkelsø & Rud" <40873234@FJERNESmail.dk> skrev i en meddelelse

> Og så tænkte jeg, at der i dag jo stort set er fortrydelsesret på alt, men
> er der også det på indgåelse af lejekontrakter ?

Det er der ikke, medmindre det er særligt aftalt i kontrakten.
Hun kan opsige lejemålet efter aftalen, - som regel med en måneds varsel,
men måske anderledes, hvis det er et tidsbegrænset lejemål.

Betingelsen om hårde hvidevarer er i øvrigt ikke så usædvanligm, så det er
spørgsmålet om hun kan finde et lejemål uden.

/Per

Fra : Rasmus

Dato : 05-07-06 17:14

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
>
> Betingelsen om hårde hvidevarer er i øvrigt ikke så usædvanligm, så det er
> spørgsmålet om hun kan finde et lejemål uden.

Så er det bare ærgeligt for den lejer som bor der i perioden hvor køleskabet
går i stykker?
Hvordan afgøres det hvad lejer skal betale hvis man lejer boet der i 4
måneder og det 10 år gamle køleskabet går i stykker og der skal installeres
et andet?
Kan lejer bare finde et i den blå avis under bortgives og installere det?

/Rasmus

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-06 17:54

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan afgøres det hvad lejer skal betale hvis man lejer boet der i 4
> måneder og det 10 år gamle køleskabet går i stykker og der skal
> installeres et andet?

Lejer kan ikke tilpligtiges at bringe det lejede (herunder løsøre, der er
medlejet) i bedre stand, end det var ved overtagelsen af lejemålet.
Det må derfor være tilstrækkeligt at tilvejebringe et køleskab af samme
stand og alder. Et gammel køleskab kan fås endog meget billigt, så den
reelle økonomiske risiko ved aftalen er meget lille.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-06 15:01

Vikkelsø & Rud skrev:

> Min mors kollega har skrevet under på en lejekontrakt, men har
> på en måde fortrudt, da der er nogle af punkterne i kontrakten
> som hun først nu har nærlæst.

Så er hun nok klogere næste gang. Nu kan hun glæde sig over at
det ikke drejer sig om mange hundrede tusind kroner.

Der er ikke fortrydelsesret på ret meget. Tværtimod er det en
grundregel at man skal holde hvad man lover/aftaler.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 05-07-06 16:06

On Wed, 5 Jul 2006 14:45:48 +0200, "Vikkelsø & Rud"
<40873234@FJERNESmail.dk> wrote:

> [...]
>3 måneder, derefter påhviler det lejer".
>
>Det er især, denne regel, at hun er ked af.

Så køber hun nogle nye hvidevarer og stiller de oprindelige til side.
Den dag hun flytter tager hun sine hvidevarer med sig, og har ikke
slidt på de oprindelige

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-07-06 20:57

Vikkelsø & Rud wrote:
> [...]
>
> Og så tænkte jeg, at der i dag jo stort set er fortrydelsesret på
> alt, men er der også det på indgåelse af lejekontrakter ?

Ville en sådan pasus ikke skulle være skrevet fremhævet, da den stiller
lejer dårligere end normalt, eller anses den ikke for det?
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-07-06 20:59

Frank Leegaard wrote:

> Ville en sådan pasus ikke skulle være skrevet fremhævet, da den
> stiller lejer dårligere end normalt, eller anses den ikke for det?

Jo, men §11 i standard lejekontrakten er netop beregnet til sådanne
bestemmelser.

--
Jesper Lund

Fra : Vikkelsø & Rud

Dato : 06-07-06 06:32

Hej allesammen,

mange tak for alle svarene.

Jeg siger til min mors kollega, at "det er bare ærgeligt - du ku' bare ha'
læst kontrakten, før du skrev under"

Og så fortæller jeg hende selvfølgelig, at hvis hvidevarerne går i stykker,
kan hun købe nogle tilsvarende brugte og sætte i stedet for .... eller hun
kan sætte udlejerens tilside og købe egne og bruge dem i stedet og så sætte
udlejerens på plads ved fraflytning.

Tak for svarene, og god sommer.

MVH Marlene

Fra : Jubii

Dato : 06-07-06 09:12

On Thu, 6 Jul 2006 07:32:07 +0200, "Vikkelsø & Rud" <40873234@FJERNESmail.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>kan sætte udlejerens tilside og købe egne og bruge dem i stedet og så sætte

Jah, byg du blot din rådgivningtil din mors kollega på den gang snik-snak du der
har fået.
Kvalificerede svar bygger på lovgivningen og gerne med citater fra samme.

>berteldrengen<Så er hun nok klogere næste gang. Nu kan hun glæde sig over at
>berteldrengen<det ikke drejer sig om mange hundrede tusind kroner.
>berteldrengen<
>berteldrengen<Der er ikke fortrydelsesret på ret meget. Tværtimod er det en
>berteldrengen<grundregel at man skal holde hvad man lover/aftaler.

Og det er jo temmelig sørgeligt at det er samme berteldreng som har fået det med
at svar skal være kvalificerede ind i fundatsen, som skriver den slags
Ukvalificerede svar.

Råd hellere din mor til at sige til hendes kollega at kontakte en advoket eller
huslejenævnet for at få gennemset den kontrakt.

Kontraktens § 11 er sikkert en fravigelse af lejelovens § 19, 1 punkt, men det
er en meget finurlig måde det gøres på. Den er sikkert rigtig men burde
bekræftes.