Grillet fisk
Fra : Herbert

Dato : 05-07-06 11:50

På lørdag vil jeg gerne grille noget fisk, men jeg er lidt i tvivl om
hvilken fisk jeg skal vælge at smide på grillen.

Indtil videre står menuen på:

(1) Bruschetta med tomat-tamtam og brie

(2) Avocado-salat med Scampi

(3) En eller anden form for grillet fisk
Da jeg har en lokal fisker, som gerne supplerer mig med friske
sild,overvejer jeg at grille sild(ku' godt tænke mig at smøre dem med
citron og persille), men er bange for at det bliver for fedt, da der
osse er avocado og brie involveret i de andre retter.

Ps. Jeg har en svaghed for syd-italienske Chardonnay'er (en vin som
jeg
mener ville gøre sig godt til denne menu), så hvis der er een, som li'
ligger inde med et godt tip til en flaske som kan fåes i Aarhus, så er
jeg lutter øren!

Mvh
Herbert Julius Garonfolo

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-07-06 15:01

Herbert wrote:

> [...]
> citron og persille), men er bange for at det bliver for fedt, da der
> osse er avocado og brie involveret i de andre retter.

Generelt bør man kun grille fede fisk såsom laks, ørred, makrel
eller sild. Magre fisk (torsk, rødspætter etc.) bliver meget nemt
tørre og dermed kedelige.

Så hvis du har adgang til friskfangede sild synes jeg bestemt du skal
udnytte det.

Ebbe

Fra : Herbert

Dato : 05-07-06 15:02

Jeg regner desuden med at lave nogle krydrede kartoffel-skiver på
grillen i sølvpapir.

Fra : Jette

Dato : 05-07-06 15:54

Laksefilet smøres med pesto. Puttes i sådan en firkantet grill-klapsammener
(vistnok beregnet til bøffer) , som er smurt med smør for ikke fisken skal
hænge for meget i. Pestoen tager lidt af den fede smag laks nogen gange kan
have.

Hilsen Jette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-07-06 16:04

Herbert skrev:

> (3) En eller anden form for grillet fisk

Se lige disse lækre grillede makreller:
   http://www.gastronomias.com/receitas/rec2615.htm

De har fået fyld af hakkede mandler (75 g), hvidløg (2 fed), rasp
(2 spsk), æg (1 lille), salt og sort peber. Pyntet med både af
lime eller citron, samt frisk estragon. Uhm...!!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Herbert

Dato : 05-07-06 16:23

Mange tak for de fine forslag indtil videre! Jeg tror dog jeg vil
prøve at holde mig til at marinere fisken på en mere minimalistisk og
light måde (citron, persille, måske lidt hvidløg), da de andre retter
forekommer mig noget høj-stemte i deres sammensætning.

Der må ikke blive for meget tutti-frutti på talerkenen men det
med pesto og laks samt makrel udrustet a la spansk skal da helt
sikkert prøves på et tidspunkt!

Jeg hælder nok mest til at grille de sild, da jeg kan få dem lige
rundt om hjørnet. Der er nu osse noget charmerende over at købe dem
lokalt!

Mvh
Herbert Julius Garonfolo

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 06-07-06 16:22

Herbert wrote:
> [...]
>
> Jeg hælder nok mest til at grille de sild, da jeg kan få dem lige
> rundt om hjørnet. Der er nu osse noget charmerende over at købe dem

Hej Herbert

Du skal ned til din fiskehandler, og dér skal du købe 1 rødfisk pr.
2 personer.

Få fiskehandleren til at rense dem, hoved, finner og hale skal blive
på.
Når du kommer hjem, skyller du dem godt, ind og udvendig. Husk at
fjerne blodet fra ryggen.
Fyld så bugen på fisken med en håndfuld løvstikke og 4 fed skivede
hvidløg.

Pensl en fiskerist med olie, og læg fiskene i.
(Du skal nok bruge flere fiskeriste)
Grill nu fisken ca. 15 minutter på hver side - mindre rødfisk ca. 10
minutter på hver side.

Server nye kartofler til, som du koger 10 minutter, pakker ind i folie
smurt med hvidløgssmør, og drysset med hakket persille.
Læg dem på grillen sammen med fisken.

Lav en lækker salat med rå finthakket squash, finthakket peberfrugt
og finthakket rødløg.
Server evt. med et fintgrillet flutes.

Velbekommen
Hilsen Jørgen
www.fiskeopskrift.dk

Fra : Herbert

Dato : 07-07-06 12:24

Rødfisken kommer ikke på grillen denne gang, da vi har bestemt os for
slet ikke at grille! Jeg kan heller ikke love, at det bliver
rødfisk på et senere tidspunkt, da jeg egentlig ikke er så vild med
rødfisk! men squash salaten der, lyder helt fantastisk!! Den glæder
jeg mig til at prøve! Vi har mange squash i haven, og de kommer
hurtigt til at hænge mig lidt ud af halsen, så det er altid rart med
fine opskrifter med squash i!

Tak for det!