|
| Kobling tager ikke fat??? Fra : MortenP |
Dato : 05-07-06 09:35 |
|
Hej alle
Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
Jeg beskriver:
Cyklen (Bandit 600 S fra '04) har stået stille et par dage. Udenfor, men
under dækken.
Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
Det lyder og føles som om koblingen ikke er trukket. Virker som en bil
hvor man holder i første gear og med kobling trykket ned og så bare
slipper koblingen..
Så sætter jeg i frigear, trækker kobling og sætter i første, og så er der
ikke flere problemer.
Det er KUN sket 2 gange, men til gengæld de 2 sidste gange jeg har skullet
køre, og begge gange efter et par dages stilstand.
Kan det være noget så simpelt som smøring af koblings kabel?..eller
justering. Jeg synes det er lidt underligt at den kun gør det første gang.
På forhånd tak
MortenP
| |
S@nd (05-07-2006)
| Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 05-07-06 09:48 |
|
MortenP wrote:
> Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
> sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
.....
Det er oliefilmen, som holder pladerne sammen (pga.overfladespænding).
Næsten alle oplever et lidt større "klonk" ved koldstart, end ved
normal, hyppig drift.
Men jeg har dog aldrig oplevet at motoren er gået ud ved denne
manøvre! - Hvor gammel er olien? , hivlke type olie?? (bil,mtorcykel)
Mvh. S@nd
| |
Boye Wildt (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Boye Wildt |
Dato : 05-07-06 10:18 |
|
Problemet med at koblingen "klistrer" så omtalte klonk opstår er et velkendt
fænomen.
En metode som jeg benyttede da jeg kørte Virago XV1100 var, at jeg satte mig
op på cyklen, satte den i 1. gear, trak koblingen og skubbede den fremad så
pladerne slap. Derefter kunne jeg starte i frigear og sætte i 1. gear uden
"klonk"
Kører for tiden på XT 600E , Nimbus m/sidevogn og BMW R1150RT
MVH
Boye
"S@nd" <fireblade@ss-racing.dk> skrev i en meddelelse
news:1152089273.663342.309180@j8g2000cwa.googlegroups.com...
MortenP wrote:
> Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
> sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
.....
Det er oliefilmen, som holder pladerne sammen (pga.overfladespænding).
Næsten alle oplever et lidt større "klonk" ved koldstart, end ved
normal, hyppig drift.
Men jeg har dog aldrig oplevet at motoren er gået ud ved denne
manøvre! - Hvor gammel er olien? , hivlke type olie?? (bil,mtorcykel)
Mvh. S@nd
| |
Ukendt (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-07-06 11:50 |
|
MortenP skrev i meddelelsen ...
>Hej alle
>
>Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
Koblingen _kobler ikke fri_ fordi at koblingspladerne klistrer sammen :-|
Gammelt "klistret" Motul eller Silkolene
olie ? Skift til _ikke_ ester-baseret olie :-/
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
MortenP (05-07-2006)
| Kommentar Fra : MortenP |
Dato : 05-07-06 12:28 |
|
Orla Pedersen wrote:
> MortenP skrev i meddelelsen ...
>>Hej alle
>>
>>Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
> Koblingen _kobler ikke fri_ fordi at koblingspladerne klistrer sammen :-|
> Gammelt "klistret" Motul eller Silkolene
> olie ? Skift til _ikke_ ester-baseret olie :-/
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
Hmm..
Jeg har LIGE lavet olieskift.. Til fabriks oplyste SAW10W-40.. Castrol..
Lyder da underligt hvis det er det der driller?
-MortenP
| |
Ukendt (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-07-06 14:18 |
|
MortenP skrev i meddelelsen ...
>Orla Pedersen wrote:
>> Koblingen _kobler ikke fri_ fordi at koblingspladerne klistrer sammen :-|
>> Gammelt "klistret" Motul eller Silkolene
>> olie ? Skift til _ikke_ ester-baseret olie :-/
>Hmm..
>Jeg har LIGE lavet olieskift.. Til fabriks oplyste SAW10W-40.. Castrol..
Ja-så, og så er problemet opstået :-| Hvorom alt er, når det kun drejer sig
om første udkobling efter nogen stilstand, så er der _kun_ olien at bebrejde
Havde det været generelt under drift at koblingen "slæbte/trak", så
kunne det være et justeringsspørgsmål, eller en opslidt kobling.
Et vildskud uden megen grundlag: Den gamle og den nye olie er ikke
kompatible, og har efterladt en klistret substands mellem pladerne i
koblingen. Adskillelse, og afrensning i petrolium kunne måske afhjælpe
problemet.
>Lyder da underligt hvis det er det der driller?
Næeh, det er set før jeg har selv "brækket" pladerne fra hinanden, ved
hjælp af en skruetrækker, på en RF kobling. Efter afrensning, og nyt
motorolie, fungerede koblingen væsentlig bedre.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Knud Dam (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 05-07-06 20:42 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44abbc84$0$908$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
Hvorom alt er, når det kun drejer sig
> om første udkobling efter nogen stilstand, så er der _kun_ olien at
> bebrejde
Enig !
Min Bandit har også haft problemet - nu kører jeg på Mobil 1 olie og der er
intet !
; - )
KD Bandit 600 S
| |
Jim Andersen (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 05-07-06 12:41 |
|
MortenP wrote:
> Hej alle
>
> Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
>
> Jeg beskriver:
>
> Cyklen (Bandit 600 S fra '04) har stået stille et par dage. Udenfor,
> men under dækken.
> Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
> sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
Hmm.. prøv engang at sætte dig op på kold cykel, tag kobling, sæt i 1. gear,
hold godt fast, tryk på startknappen.
/jim
| |
MortenP (05-07-2006)
| Kommentar Fra : MortenP |
Dato : 05-07-06 13:10 |
|
Jim Andersen wrote:
> MortenP wrote:
>> Hej alle
>>
>> Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
>>
>> Jeg beskriver:
>>
>> Cyklen (Bandit 600 S fra '04) har stået stille et par dage. Udenfor,
>> men under dækken.
>> Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
>> sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
> Hmm.. prøv engang at sætte dig op på kold cykel, tag kobling, sæt i 1. gear,
> hold godt fast, tryk på startknappen.
> /jim
Problemet opstod ikke da det var koldere i vejret. .
Og jeg starter den jo inden jeg sætter den i gear. .
Mvh.
MortenP
| |
Mikael Klynder (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Mikael Klynder |
Dato : 05-07-06 13:34 |
|
"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev> MortenP wrote:
> Hmm.. prøv engang at sætte dig op på kold cykel, tag kobling, sæt i 1.
> gear, hold godt fast, tryk på startknappen.
>
> /jim
Så husk lige at holde _rigtig_ godt fast, brug bremserne. Da jeg lige skulle
prøve det sidste år efter vinterstilstand var jeg lige ved at vædre naboens
bil :)
Mvh Klynder
| |
Per Brinck (06-07-2006)
| Kommentar Fra : Per Brinck |
Dato : 06-07-06 09:16 |
|
Hej Morten.
Prøv at starte MC i frigear, træk koblingen og vent 15-20 sekunder med at
sætte i gear efter koldstart.
Det virker på Yamaha TRX, den giver nemlig også et "klonk" hvis man ikke er
lidt tålmodig første gang den skal i gear efter koldstart.
Med venlig hilsen.
Per Brinck
"MortenP" <mpannen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:e8ftj2$btk$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej alle
>
> Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
> Jeg beskriver:
>
> Cyklen (Bandit 600 S fra '04) har stået stille et par dage. Udenfor, men
> under dækken.
> Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
> sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
> Det lyder og føles som om koblingen ikke er trukket. Virker som en bil
> hvor man holder i første gear og med kobling trykket ned og så bare
> slipper koblingen..
> Så sætter jeg i frigear, trækker kobling og sætter i første, og så er der
> ikke flere problemer.
> Det er KUN sket 2 gange, men til gengæld de 2 sidste gange jeg har skullet
> køre, og begge gange efter et par dages stilstand.
>
> Kan det være noget så simpelt som smøring af koblings kabel?..eller
> justering. Jeg synes det er lidt underligt at den kun gør det første gang.
> På forhånd tak
>
> MortenP
>
| |
MortenP (06-07-2006)
| Kommentar Fra : MortenP |
Dato : 06-07-06 09:44 |
|
Per Brinck wrote:
> Hej Morten.
> Prøv at starte MC i frigear, træk koblingen og vent 15-20 sekunder med at
> sætte i gear efter koldstart.
> Det virker på Yamaha TRX, den giver nemlig også et "klonk" hvis man ikke er
> lidt tålmodig første gang den skal i gear efter koldstart.
> Med venlig hilsen.
> Per Brinck
Det er det jeg gør..
Jeg starter den og så tager jeg hjelm og handsker på.. og så op på dyret
og kobling ind, og så i første gear..
Og det er så her den 2 gange er gået ud med et "hop"..
jeg har så bare kunnet starte igen og så kører det uden probs.
-MortenP
| |
S@nd (06-07-2006)
| Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 06-07-06 10:04 |
|
MortenP wrote:
.....
> Jeg starter den og så tager jeg hjelm og handsker på.. og så op på dyret
> og kobling ind, og så i første gear..
.....
Prøv at vente 10-20 sekunder fra du har trukket koblingen, til du
sætter den i gear, så kan det være pladerne er "rystet" fri af
olien.
Mvh. S@nd
| |
MortenP (06-07-2006)
| Kommentar Fra : MortenP |
Dato : 06-07-06 13:51 |
|
S@nd wrote:
> MortenP wrote:
> .....
>> Jeg starter den og så tager jeg hjelm og handsker på.. og så op på dyret
>> og kobling ind, og så i første gear..
> .....
> Prøv at vente 10-20 sekunder fra du har trukket koblingen, til du
> sætter den i gear, så kan det være pladerne er "rystet" fri af
> olien.
> Mvh. S@nd
'Det prøver jeg tak..
Kan i anbefale en anden olie evt. der er bedre?
Mvh.
MortenP
| |
Ukendt (07-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-07-06 04:44 |
|
mpannen@gmail.com (MortenP) wrote in news:e8ftj2$btk$1@abbeden.bunk.cc:
> Hej alle
>
> Jeg har oplevet et "fænomen" her et par gange indenfor sidste uge.
>
> Jeg beskriver:
>
> Cyklen (Bandit 600 S fra '04) har stået stille et par dage. Udenfor,
> men under dækken.
> Jeg starter cyklen. Ingen problemer. Sætter mig op.. tager kobling og
> sætter i første gear.. "klonk" cyklen går ud.
>
> Det lyder og føles som om koblingen ikke er trukket. Virker som en
> bil hvor man holder i første gear og med kobling trykket ned og så
> bare slipper koblingen..
>
> Så sætter jeg i frigear, trækker kobling og sætter i første, og så er
> der ikke flere problemer.
>
> Det er KUN sket 2 gange, men til gengæld de 2 sidste gange jeg har
> skullet køre, og begge gange efter et par dages stilstand.
>
> Kan det være noget så simpelt som smøring af koblings kabel?..eller
> justering. Jeg synes det er lidt underligt at den kun gør det første
> gang.
>
> På forhånd tak
>
> MortenP
>
Som sagt/skrevet, så er det koblingspladerne som hænger sammen.
Min TDR 125 har somme tider lavet samme nummer. Jeg trækker gerne
koblingen et par gange, mens jeg trækker den ud af garagen.
evt kan det hjælpe hvis du triller lidt fremad, når du satter den i 1.
| |
S@nd (07-07-2006)
| Kommentar Fra : S@nd |
Dato : 07-07-06 07:19 |
|
S@nd wrote:
> MortenP wrote:
> ....
> > Jeg starter den og så tager jeg hjelm og handsker på.. og så op på dyret
> > og kobling ind, og så i første gear..
> ....
Man kunne også stille karburatorerne fuldstændig ude af
synkronisering, så man opnår en meget urolig tomgang, og så have en
gummihammer monteret på cyklen, som man lige kan plante solidt på
koblingsdækslet inden den bliver sat i gear.
Only jokin'!!!!!
Men faktisk har jeg set nogle svenskere i færd med at udføre
manøvren med gummihammeren til Skagentræf for et par år siden!! -
Om det virkede ved jeg ikke!
Mvh.S@nd
| |
Jim Andersen (07-07-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 07-07-06 08:14 |
|
S@nd wrote:
> og så have en
> gummihammer monteret på cyklen, som man lige kan plante solidt på
> koblingsdækslet inden den bliver sat i gear.
Lyder som den '56 Ford Fairlane min far havde. Startermotoren skulle nogle
gange lige have et dask med en hammer.
Så den blev monteret ude i motorrummet, og så bore et hul til en snor ind
til førerpladsen, og så kunne man lige rykke i snoren når den drillede.
/jim
| |
Torben Scheel (07-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-07-06 08:34 |
|
Jim Andersen wrote:
> Lyder som den '56 Ford Fairlane min far havde. Startermotoren skulle nogle
> gange lige have et dask med en hammer.
>
> Så den blev monteret ude i motorrummet, og så bore et hul til en snor ind
> til førerpladsen, og så kunne man lige rykke i snoren når den drillede.
>
I Ford Granada '76 havde de ikke fået det løst endnu. Vi nåede dog
aldrig til at fastmontere hammeren, men en svensknøgle til at holde
nøglen på tænding og en hammer til at daske med lå fast i bilen.
Lidt trist når den så stod i gear og man stod med krydderen nede i
motoren og daskede på solenoiden
--
vh
Torben
| |
|
|