/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Køb af mc ...
Fra : Niels B


Dato : 05-07-06 01:21

Hej med jer

Før jeg gør noget dumt, vil jeg lige forhøre mig her i gruppen, om hvad jeg
bør gøre, når solen skinner, krampen i højre hånd melder sig, og Suzukien
stadig står ubevægelig i indkørslen.

Jeg har så småt opgivet at få liv i det gamle lort, og jeg skal bare ha' et
eller andet ordentligt at køre på - helst inden sæsonen er slut :-/

Ude ved MP-Motorcykler har de en lille CBR125 årg. '05 til 24.000,- (med
7.000 km på bagen og ca. 9 mdrs. fabriksgaranti) hvilket egentlig passer
ganske udmærket til min belastede studieøkonomi, men det er jo en bette
maskine ... Egentlig var jeg godt tilfreds med Suzukiens daværende 42 Hk,
men lidt er jo bedre end intet, skulle man jo mene, så mine tanker går på
bare at få et eller andet, der kan transportere mig rundt, samt evt. kunne
køre fra Odense og over til familien i Kbh. en gang imellem (med
weekendbagage).

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg bør gøre - sidst jeg forhastede mig,
fik jeg en gammel, drilsk MC, der aldrig kom til at virke ordentligt (læs:
min ubrugelige Suzuki), så det stunt vil jeg helst ikke gentage ...

Derfor har jeg brug for lidt inputs fra jer! Er CBR'en for lille? Hvad er
der af alternativer omkring 20-30K - vel at mærke ved køb hos forhandler?
(Tør ikke rigtig købe privat, da jeg er blevet snydt een gang, så jeg vil
have noget med garanti ...) Skal jeg affinde mig med at vente til næste år,
hvis jeg vil have noget ordentligt? (Gider ikke noget gammelt skidt fra
80'erne - som min Suzuki) Generelt skal jeg have et basalt transportmiddel,
der også kan klare motorvej i ny og næ - kan jo ikke undvære at køre MC
(har haft kig på en GS500, men er ikke helt glad for kørestillingen, og får
lidt ondt i hænderne af at køre på den efter en times tid).

Alternativt har jeg blandt andet overvejet XR125, XV250 og LS650, men der er
jo sikkert en masse andre muligheder - what to do???

Any inputs appreciated

--
Mvh. Niels B
Suzuki GSX400E '81 >:-/
http://dfmc.dk/?id=932



 
 
Asger (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 05-07-06 06:27


Niels B skrev:

> Hej med jer
>
> Før jeg gør noget dumt, vil jeg lige forhøre mig her i gruppen, om hvad jeg
> bør gøre, når solen skinner, krampen i højre hånd melder sig, og Suzukien
> stadig står ubevægelig i indkørslen.
>
> Jeg har så småt opgivet at få liv i det gamle lort, og jeg skal bare ha' et
> eller andet ordentligt at køre på - helst inden sæsonen er slut :-/
>
> Ude ved MP-Motorcykler har de en lille CBR125 årg. '05 til 24.000,- (med
> 7.000 km på bagen og ca. 9 mdrs. fabriksgaranti) hvilket egentlig passer
> ganske udmærket til min belastede studieøkonomi, men det er jo en bette
> maskine ... Egentlig var jeg godt tilfreds med Suzukiens daværende 42 Hk,
> men lidt er jo bedre end intet, skulle man jo mene, så mine tanker går på
> bare at få et eller andet, der kan transportere mig rundt, samt evt. kunne
> køre fra Odense og over til familien i Kbh. en gang imellem (med
> weekendbagage).
>
> Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg bør gøre - sidst jeg forhastede mig,
> fik jeg en gammel, drilsk MC, der aldrig kom til at virke ordentligt (læs:
> min ubrugelige Suzuki), så det stunt vil jeg helst ikke gentage ...
>
> Derfor har jeg brug for lidt inputs fra jer! Er CBR'en for lille? Hvad er
> der af alternativer omkring 20-30K - vel at mærke ved køb hos forhandler?
> (Tør ikke rigtig købe privat, da jeg er blevet snydt een gang, så jeg vil
> have noget med garanti ...) Skal jeg affinde mig med at vente til næste år,
> hvis jeg vil have noget ordentligt? (Gider ikke noget gammelt skidt fra
> 80'erne - som min Suzuki) Generelt skal jeg have et basalt transportmiddel,
> der også kan klare motorvej i ny og næ - kan jo ikke undvære at køre MC
> (har haft kig på en GS500, men er ikke helt glad for kørestillingen, og får
> lidt ondt i hænderne af at køre på den efter en times tid).
>
> Alternativt har jeg blandt andet overvejet XR125, XV250 og LS650, men der er
> jo sikkert en masse andre muligheder - what to do???
>
> Any inputs appreciated

Da du aabenbart har raad til at belaste din studenteroekonomi med 24K
til en ny cykel, hvorfor saa ikke starte med at bruge et par tusind paa
at faa din Suzuki paa vaerksted og faa den lavet?
De 20K du sparer kan du derefter investere gunstigt, og naeste aar
saelge Suzukien og koebe noget nyere med flere hk.

Asger


Niels B (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 05-07-06 07:26

>Da du aabenbart har raad til at belaste din studenteroekonomi med 24K
>til en ny cykel, hvorfor saa ikke starte med at bruge et par tusind paa
>at faa din Suzuki paa vaerksted og faa den lavet?
>De 20K du sparer kan du derefter investere gunstigt, og naeste aar
>saelge Suzukien og koebe noget nyere med flere hk.
>
>Asger

Uh lang historie! Jeg har allerede haft den på værksted for over 10.000,-
(jeg har ikke fået regningen endnu) og lortet kan stadig ikke køre, så nu
gider jeg ikke længere. Desuden er motoren ved at være slidt op, så et par
tusind kan jeg vist ikke nøjes med

Niels



Ukendt (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-06 08:27


Niels B skrev i meddelelsen
<6bd03$44ab5b6c$551821d5$11094@news.arrownet.dk>...

>Uh lang historie! Jeg har allerede haft den på værksted for over 10.000,-
>(jeg har ikke fået regningen endnu) og lortet kan stadig ikke køre, så nu
>gider jeg ikke længere. Desuden er motoren ved at være slidt op, så et par
>tusind kan jeg vist ikke nøjes med


Mon ikke lige at Du skulle aliere dig med en af de teknisk kyndige DFM'ere i
dit område. For kr. 10.000,- slipper en mekaniker ikke afsted med at
aflevere en mc, der ikke kan køre, så skulle mekanikeren have beholdt sine
hænder i lommerne :-| Selv en opslidt motor kan køre, det handler kun om
viljen til at påfylde olie.

Det skulle vel ikke være samme (såkaldte) mekaniker som "nakkede" Jon's
karburatorer for nogen tid siden ?

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Niels B (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 06-07-06 18:09

> Mon ikke lige at Du skulle aliere dig med en af de teknisk kyndige DFM'ere i
> dit område. For kr. 10.000,- slipper en mekaniker ikke afsted med at
> aflevere en mc, der ikke kan køre, så skulle mekanikeren have beholdt sine
> hænder i lommerne :-| Selv en opslidt motor kan køre, det handler kun om
> viljen til at påfylde olie.

Jo, jeg har også været lidt på udkig efter MC-kyndige i Odenseområdet, men
kender ikke rigtig nogen ude i den virkelige verden. Ang. motorstanden, så
ved jeg ikke om det er noget mekanikeren har haft mulighed for at kunne se
- den bruger godtnok en halv liter på 2-300 km, men det kan man jo ikke
umiddelbart se uden at åbne motoren og alt muligt.

> Det skulle vel ikke være samme (såkaldte) mekaniker som "nakkede" Jon's
> karburatorer for nogen tid siden ?

Nej, det er lige netop det spøjse ved det hele - jeg har haft den til
reperation ude hos Midtfyns MC, som jeg kun har hørt godt om - de har også
været utrolig flinke på værkstedet, men efter at de fik den tilbage for 4.
gang, tror jeg de blev lidt trætte af den. Nu orker jeg så ikke længere at
skulle ud med den (og bruge endnu flere penge) så derfor tankerne om at
købe ny.


Bo Christensen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Bo Christensen


Dato : 05-07-06 07:22

> Ude ved MP-Motorcykler har de en lille CBR125 årg. '05 til 24.000,- (med

Du må bo i odense eller omegn, så kig en tur ud til folmer i langeskov.
mvh bo

PS. jeg laver hans hjemmeside, så jeg er ikke neutral i den sammenhæng.



Torben Scheel (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 05-07-06 07:28

Niels B wrote:
> Any inputs appreciated
>
Skal du endelig købe noget i den prisklasse vil jeg nok foreslå at du
allierer dig med en erfaren rotte fra gruppen, og køber privat trods
dine dårlige erfaringer. Alt for stor en del af prisen går til
forhandlerens garantiforpligtelse i den prisklasse.

Køb evt. en privat cykel for 20-25k og sæt 5 i banken til værkstedet.

--
vh
Torben

Asger (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 05-07-06 08:46


Niels B skrev:

> >Da du aabenbart har raad til at belaste din studenteroekonomi med 24K
> >til en ny cykel, hvorfor saa ikke starte med at bruge et par tusind paa
> >at faa din Suzuki paa vaerksted og faa den lavet?
> >De 20K du sparer kan du derefter investere gunstigt, og naeste aar
> >saelge Suzukien og koebe noget nyere med flere hk.
> >
> >Asger
>
> Uh lang historie! Jeg har allerede haft den på værksted for over 10.000,-
> (jeg har ikke fået regningen endnu) og lortet kan stadig ikke køre, så nu
> gider jeg ikke længere. Desuden er motoren ved at være slidt op, så et par
> tusind kan jeg vist ikke nøjes med

Mon ikke du skulle vente med at betale den regning til mekanikeren har
faaet den til at koere??
Med mindre altsaa at I specifict aftalte at den ikke skulle kunne koere
naar du fik den igen? :-|

Asger


Niels B (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 06-07-06 08:02


Mon ikke du skulle vente med at betale den regning til mekanikeren har
faaet den til at koere??
Med mindre altsaa at I specifict aftalte at den ikke skulle kunne koere
naar du fik den igen? :-|

Jo, det lyder som en smart idé, men de dele de har proppet i, slipper jeg jo
nok ikke for at betale for... Aftalen var at de fik den til at starte - det
gør den så ikke lige nu... (Jeg går ud fra at hvis den kan starte, burde den
også kunne køre)


--
Mvh. Niels B
Suzuki GSX400E
http://dfmc.dk/?id=932



Hekto (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-07-06 10:41

It happens that Niels B formulated :
> Alternativt har jeg blandt andet overvejet XR125, XV250 og LS650, men der er
> jo sikkert en masse andre muligheder - what to do???

LS650 er ihvertfald stabil nok. Den er næsten
lige så gennemprøvet som en GS500.
Priserne virker lidt høje, men tilgengæld holder
de.
Ofte finder man cykler med lave km i tyskland,
som man med fordel kan importere.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Jim Andersen (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 05-07-06 12:05

Niels B wrote:
> Ude ved MP-Motorcykler har de en lille CBR125 årg. '05 til 24.000,-

> evt. kunne køre fra Odense og over til familien i
> Kbh. en gang imellem (med weekendbagage).

Så er 125'eren vist udelukket....

> (Tør ikke rigtig købe privat, da jeg er blevet snydt een
> gang, så jeg vil have noget med garanti ...)

Nu er det jo ikke alle forhandlere der der har den samme opfattelse af ordet
garanti som dig.....

Hvis ikke du kan shanghaje én her i gruppen med en kasse Kung-Fu is, så
aftal med et værksted du stoler på (vist ikke dem der er i gang med din
suzuki lige nu) at de kigger dit "fund" efter i sømmene inden du punger ud.

> Generelt skal
> jeg have et basalt transportmiddel, der også kan klare motorvej i ny
> og næ - kan jo ikke undvære at køre MC

> Alternativt har jeg blandt andet overvejet XR125, XV250 og LS650, men
> der er jo sikkert en masse andre muligheder - what to do???

XV og LS er lidt dyre (kan se en enkelt XV til 29.8 ellers er de et stykke
over 30k) i forhold til en Suzuki GN250 som jeg varmt kan anbefale til dit
behov.

Privat: Ser ud til at starte ved 12.000 kr
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45237515
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45210118
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45336464

Forhandler:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp

/jim



Molnit (05-07-2006)
Kommentar
Fra : Molnit


Dato : 05-07-06 17:56

Niels B skrev:
> Jeg har så småt opgivet at få liv i det gamle lort, og jeg skal bare ha' et
> eller andet ordentligt at køre på - helst inden sæsonen er slut :-/

   Hvad fejler den da ? og hvor i verden står den ? at du har brugt over
10k+ på den allerede i rep. lyder fuldstændigt vildt, du kan jo købe en
XS'er mere for de penge i dag.

> Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg bør gøre - sidst jeg forhastede mig,
> fik jeg en gammel, drilsk MC, der aldrig kom til at virke ordentligt (læs:
> min ubrugelige Suzuki), så det stunt vil jeg helst ikke gentage ...

   Lad mig gætte... havde kortet, ku ik vente længere, købte den første du
var ude at prøve ?? det er vi flere der har prøvet :)

> (Tør ikke rigtig købe privat, da jeg er blevet snydt een gang, så jeg vil
> have noget med garanti ...) Skal jeg affinde mig med at vente til næste år,

   Forhandlere garanti er på samme nivau som privat handel garanti, når
det drejer sig om brugt = du skal bruge en advokat hvis du vil bruge det
til noget.

> (har haft kig på en GS500, men er ikke helt glad for kørestillingen, og får
> lidt ondt i hænderne af at køre på den efter en times tid).

   GS500 er nok det bedste køb i den prisgruppe du kigger i,
kørestillingen kan der gøres noget ved for få midler(ca. 300Kr. for et
andet styr). Det er en slider, og sker der noget kan der fås en komplet
tysker til 5000Kr. med velkørende motor :) så ved du hvad dele maks
koster hvis du glemmet at toppe op med olie :) Du finder ik en MC som
der er så mange andre som også kender til = hjælpen er tæt på :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
"www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "www.molnit.com"

Niels B (06-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 06-07-06 07:59

> Hvad fejler den da ? og hvor i verden står den ? at du har brugt over 10k+
> på den allerede i rep. lyder fuldstændigt vildt, du kan jo købe en XS'er
> mere for de penge i dag.

Først var der ikke gnist på tændrørene - det skulle vist være fikset nu.
Lige pt. er jeg strandet i at få benzinhanen ordnet - der faldt en masse
itugåede dele ud, da jeg skilte den ad - har et rep. sæt, men der er nogle
dele, jeg ikke kan finde ud af hvor skal være :-/
De 10 K var absolut heller ikke meningen - havde aftalt med mekkeren at han
skulle ringe, men hørte aldrig et pip!
(MC'en står i Odense)

> Lad mig gætte... havde kortet, ku ik vente længere, købte den første du
> var ude at prøve ?? det er vi flere der har prøvet :)

Præcis! Og så var det noget med, at den kloge ofte narrer den mindre
kloge. Nåede at køre 10 ture på den, før den første gang gik i stykker :-|

> GS500 er nok det bedste køb i den prisgruppe du kigger i, kørestillingen
> kan der gøres noget ved for få midler(ca. 300Kr. for et andet styr). Det
> er en slider, og sker der noget kan der fås en komplet tysker til 5000Kr.
> med velkørende motor :) så ved du hvad dele maks koster hvis du glemmet at
> toppe op med olie :) Du finder ik en MC som der er så mange andre som også
> kender til = hjælpen er tæt på :)

Det lyder ikke helt dårligt - måske man alligevel skulle overveje en lille
gs500'er


--
Mvh. Niels B
Suzuki GSX400E
http://dfmc.dk/?id=932



Asger (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 07-07-06 02:11


Niels B wrote:
> Mon ikke du skulle vente med at betale den regning til mekanikeren har
> faaet den til at koere??
> Med mindre altsaa at I specifict aftalte at den ikke skulle kunne koere
> naar du fik den igen? :-|
>
> Jo, det lyder som en smart idé, men de dele de har proppet i, slipper jeg jo
> nok ikke for at betale for... Aftalen var at de fik den til at starte - det
> gør den så ikke lige nu... (Jeg går ud fra at hvis den kan starte, burde den
> også kunne køre)

Ergo har de ikke opfyldt deres del af aftalen. Men pas nu paa, for det
kan jo vaere at de vil haevde at for at faa den til at starte skal der
postes yderligere kroner i.

Jeg tror at jeg ville gaa ud og tage en god snak med mekanikeren. Han
maa have et kvalificeret bud paa hvad problemet er, og saa kan I i
faellesskab beslutte hvad der skal ske med skyldig hensyntagen til din
pengepung. De fleste serioese MC vaerksteder er ikke ude efter at give
kunden en daarlig behandling hvis de kan undgaa det.

Asger


Niels B (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 07-07-06 09:27

>Ergo har de ikke opfyldt deres del af aftalen. Men pas nu paa, for det
>kan jo vaere at de vil haevde at for at faa den til at starte skal der
>postes yderligere kroner i.

Lige præcis! Min frygt er også, at min regning vokser for hver gang jeg har
haft den derude. Jeg har hver gang forhørt mig om ikke jeg kunne få
regningen, men de beder mig altid komme igen senere på ugen. Sidst jeg
kastede et blik på deres computer stod der vist 8.500,- og det var før de
skiftede yderligere dele (og nok også excl. moms).
Min tanke er bare, at jeg allerede har ofret meget mere påcyklen end jeg
nogensinde ville kunne få for den. Som mekanikeren sagde, tredje gang jeg
var ude med den, så er det jo en gammel cykel (bare han dog havde sagt det
lidt tidligere) :-|

>Jeg tror at jeg ville gaa ud og tage en god snak med mekanikeren. Han
>maa have et kvalificeret bud paa hvad problemet er, og saa kan I i
>faellesskab beslutte hvad der skal ske med skyldig hensyntagen til din
>pengepung. De fleste serioese MC vaerksteder er ikke ude efter at give
>kunden en daarlig behandling hvis de kan undgaa det.

Nej, de har skam også forsøgt at give mig en meget fair behandling. Jeg tror
bare min MC har været et meget håbløst tilfælde, og de har virkelig kæmpet
med den. Stort set alle dyre komponenter i elsystemet er blevet udskiftet,
og der er stadig problemer. Hvis han havde et bud på hvad der kan være galt,
så burde den vel næsten have kørt nu. Nu har jeg så, som tidligere skrevet,
kastet mig over benzinsystemet på egen hånd, men har ikke den fornødne
erfaring, så er pt. strandet lidt, og jeg vil ikke ofre yderligere på at få
min mekaniker til at kigge på den del, da prisen jo så vil blive endnu
højere - og det er jo ikke sikkert at det får den til at køre.

Nu må vi se - jeg arbejder på at alliere mig med en Suzuki-kyndig. Nogle
forslag til nogen herinde der evt. ville kunne hjælpe - mod eksempelvis en
kasse Kung-Fu-is i sommervarmen?


--
Mvh. Niels B
Suzuki GSX400E
http://dfmc.dk/?id=932



Asger (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Asger


Dato : 07-07-06 10:30


> Nej, de har skam også forsøgt at give mig en meget fair behandling. Jeg tror
> bare min MC har været et meget håbløst tilfælde, og de har virkelig kæmpet
> med den. Stort set alle dyre komponenter i elsystemet er blevet udskiftet,
> og der er stadig problemer. Hvis han havde et bud på hvad der kan være galt,
> så burde den vel næsten have kørt nu. Nu har jeg så, som tidligere skrevet,
> kastet mig over benzinsystemet på egen hånd, men har ikke den fornødne
> erfaring, så er pt. strandet lidt, og jeg vil ikke ofre yderligere på at få
> min mekaniker til at kigge på den del, da prisen jo så vil blive endnu
> højere - og det er jo ikke sikkert at det får den til at køre.

Personligt hader jeg mekanikere der skifter dele uden en ordentlig
fejlsoegning. Den der "nu proever vi om det her hjaelper" holdning er
noget fis. Saa har man ikke isoleret problemet. Den slags er OK for os
amatoerer (der oever os paa vores egen MC), men ikke for en
professionel mekaniker med svendebrev der arbejder paa en kundes MC.
Saa maa man erkende at det er ud over ens formaaen og fortaelle kunden
det. Det er jo i det mindste aerlig snak (selvom mekanikeren maaske vil
foele det som et nederlag)

> Nu må vi se - jeg arbejder på at alliere mig med en Suzuki-kyndig. Nogle
> forslag til nogen herinde der evt. ville kunne hjælpe - mod eksempelvis en
> kasse Kung-Fu-is i sommervarmen?

Ja hvis ikke jeg boede i udlandet kom jeg gerne ud og kiggede paa det.
(Ikke at det noedvendigvis blev bedre af det, men det ville da stille
min nysgerrighed

Held med det!
Asger


Niels B (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 07-07-06 18:52

>Personligt hader jeg mekanikere der skifter dele uden en ordentlig
>fejlsoegning. Den der "nu proever vi om det her hjaelper" holdning er
>noget fis. Saa har man ikke isoleret problemet. Den slags er OK for os
>amatoerer (der oever os paa vores egen MC), men ikke for en
>professionel mekaniker med svendebrev der arbejder paa en kundes MC.
>Saa maa man erkende at det er ud over ens formaaen og fortaelle kunden
>det. Det er jo i det mindste aerlig snak (selvom mekanikeren maaske vil
>foele det som et nederlag)

Ja, jeg synes da også det var noget pjat, når nu det alligevel ikke fik det
gamle lort til at virke. Det overrasker mig bare, for jeg har som tidligere
nævnt ikke hørt andet end godt om drengene ude fra Midtfyns MC.

>Ja hvis ikke jeg boede i udlandet kom jeg gerne ud og kiggede paa det.
>(Ikke at det noedvendigvis blev bedre af det, men det ville da stille
>min nysgerrighed

Jeg har så prøvet at samle den i dag, men nu er benzinhanen åbenbart utæt?!
Nå, pyt! Nu har jeg trukket mcgaragen godt ned over ørerne på den, så
slipper jeg for at gå og kigge på den og ærge mig, mens jeg sparer op til
noget nyt :-|

>Held med det!

Takker



Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 09:44


Asger skrev i meddelelsen
<1152264595.745480.20470@k73g2000cwa.googlegroups.com>...

>Personligt hader jeg mekanikere der skifter dele uden en ordentlig
>fejlsoegning. Den der "nu proever vi om det her hjaelper" holdning er
>noget fis. Saa har man ikke isoleret problemet.

Og det sker på alle værksteder, autoværksteder også. Dele bliver skiftet i
flæng, indtil "pludselig" er fejlen væk, men INGEN er voksne nok til at
erkende, at det i langt de fleste tilfælde kun er én af delene, der faktisk
fejlede. Det kan da ikke passe at kunden skal betale for mekanikerens
ukendskab til fejlsøgning ?!

Det er en ommer for Midtfyns MC :-|

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Arne Lorenzen (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 09-07-06 14:30

Orla Pedersen skrev den 09 jul 2006 i
news:44b0c19c$1$20325$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
> Asger skrev i meddelelsen
> <1152264595.745480.20470@k73g2000cwa.googlegroups.com>...
>>Personligt hader jeg mekanikere der skifter dele uden en ordentlig
>>fejlsoegning. Den der "nu proever vi om det her hjaelper" holdning er
>>noget fis. Saa har man ikke isoleret problemet.
>
> Og det sker på alle værksteder, autoværksteder også. Dele bliver skiftet i
> flæng, indtil "pludselig" er fejlen væk, men INGEN er voksne nok til at
> erkende, at det i langt de fleste tilfælde kun er én af delene, der faktisk
> fejlede. Det kan da ikke passe at kunden skal betale for mekanikerens
> ukendskab til fejlsøgning ?!
>
> Det er en ommer for Midtfyns MC :-|

Yepper - mangen fejlsøgning savner logik og kvalitet.

Der forfaldes i det private hjemmeskrueri nogen gange til (ubevidst) at
ignorere de mest logiske fejlmuligheder, hvis de indebærer en udgift.

Omvendt på aut. værksteder - da er motivet til at undgå at finde fejlen, at
få udskiftet flest mulige komponenter inden man rammer det rigtige.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
"Hvis kendsgerningene tyder på at man har trådt i spinaten, vil man være
mindre tilbøjelig til at indrømme det. Hvis urigtige oplysninger kaster et
positivt skær over en, vil man være tilbøjelig til at tro på dem"[Pirsig]

Niels B (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 09-07-06 19:06

> Og det sker på alle værksteder, autoværksteder også. Dele bliver skiftet i
> flæng, indtil "pludselig" er fejlen væk, men INGEN er voksne nok til at
> erkende, at det i langt de fleste tilfælde kun er én af delene, der
> faktisk
> fejlede. Det kan da ikke passe at kunden skal betale for mekanikerens
> ukendskab til fejlsøgning ?!
>
> Det er en ommer for Midtfyns MC :-|


Men hvordan vil I så foreslå at jeg skal forholde mig? Det er _over en måned
siden_ jeg fik den hjem sidst, og kort efter fik jeg motorstop midt mellem
Odense og Svendborg. Jeg fik den efter megen besvær transporteret hjem
(Tophjælp abonnement var man jo for dum til at have oprettet :-| ). Nå, men
jeg ringer til Michael nede fra værkstedet og siger at nu er den gal igen.
Der er gnist på, fortæller jeg, hvorefter han siger, at så er deres opgave
jo løst. Bagefter tænker jeg på, at aftalen da vist var at de fik den til at
starte. Nå, men jeg tænker at jeg vil prøve selv - det ville jo være det
nemmeste, så jeg bestiller et rep. sæt til benzinhanen, for der faldt en
masse dele ud, da jeg skilte den ad, for at se om det var den, der skulle
renses. Nu er mit spørgsmål så - når jeg selv har fedtet med benzinhanen,
kan de så ikke sige at det er mig selv der har fucket op i det? Den virkede
ikke før, og heller ikke efter at jeg har samlet den igen - nu er den bare
lidt utæt ... jeg må lige ud og spænde efter en af dagene.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal gribe det an, og jeg kan jo
ikke rigtig skaffe mig af med den, før regningssituationen er helt afklaret,
men vil jo heller ikke betale for ingenting, og er træt af at skulle hele
vejen ned til Årslev, blot for at køre tilbage med cyklen efter en uge (det
har jeg efterhånden gjort en 4-5 gange nu) ... Har virkelig brug for et godt
råd :-|



Ukendt (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-07-06 21:21


Niels B skrev i meddelelsen
<56389$44b1460a$551821d5$24789@news.arrownet.dk>...

<snip>

Var det den Suzuki der "ødelagde" elektronikken fordi, at Du kørte med en
defekt akkumulator ?

Omtalt i en tidligere tråd ? Og er elektronikken det eneste værkstedet har
rørt ?

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Niels B (09-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels B


Dato : 09-07-06 23:22

> Var det den Suzuki der "ødelagde" elektronikken fordi, at Du kørte med en
> defekt akkumulator ?
>
> Omtalt i en tidligere tråd ? Og er elektronikken det eneste værkstedet har
> rørt ?

Nej, mener det var en anden mc hvor det var gået.

Så vidt jeg ved, har de også haft den på rullefeltet for at finde ud af,
hvorfor den havde ujævn motorgang, de må ha haft karburatoren åbnet, for de
fortalte mig, at nålestyrene var slidte, men mest af alt, er det vist
elsystemet de har koncentreret sig om og udskiftet det meste af (statoren og
tændspolerne var defekte, men tror ikke cdi-boksen fejlede noget, og så fik
jeg en schnabel-ensretter, sidstnævnte på eget initiativ, da jeg har hørt
grimme rygter om Suzukis elektronik)

De fik den sidste efterår med opgaven at få den til at kunne starte mens den
blev vinteropbevaret. Da jeg fik den til foråret, kunne den efter 5 dage
ikke starte, og så fik de den igen, og sådan har jeg kørt mellem Årslev og
Odense indtil for en måneds tid siden (eller mere - kan snart ikke huske
det). Der skal ikke herske nogen tvivl om, at de har smidt rigtig mange
timer i den, som det ikke lød til, at jeg skulle betale for, men det hjælper
jo bare ikke så meget, når den stadig ikke kører :-/



Ukendt (10-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-06 08:10


Niels B skrev i meddelelsen
<8a8c3$44b18169$551821d5$19917@news.arrownet.dk>...
>> Var det den Suzuki der "ødelagde" elektronikken fordi, at Du kørte med en
>> defekt akkumulator ?
>>
>> Omtalt i en tidligere tråd ? Og er elektronikken det eneste værkstedet
har
>> rørt ?
>
>Nej, mener det var en anden mc hvor det var gået.


OK, der har været nogle stykker dette forår.....

>Så vidt jeg ved, har de også haft den på rullefeltet for at finde ud af,
>hvorfor den havde ujævn motorgang, de må ha haft karburatoren åbnet, for de
>fortalte mig, at nålestyrene var slidte, men mest af alt, er det vist
>elsystemet de har koncentreret sig om og udskiftet det meste af (statoren
og
>tændspolerne var defekte, men tror ikke cdi-boksen fejlede noget, og så fik
>jeg en schnabel-ensretter, sidstnævnte på eget initiativ, da jeg har hørt
>grimme rygter om Suzukis elektronik)


Men de hár tilsyneladende været det hele igennem :-/ Godtnok forsåvidt...

>De fik den sidste efterår med opgaven at få den til at kunne starte mens
den
>blev vinteropbevaret. Da jeg fik den til foråret, kunne den efter 5 dage
>ikke starte, og så fik de den igen, og sådan har jeg kørt mellem Årslev og
>Odense indtil for en måneds tid siden (eller mere - kan snart ikke huske
>det). Der skal ikke herske nogen tvivl om, at de har smidt rigtig mange
>timer i den, som det ikke lød til, at jeg skulle betale for, men det
hjælper
>jo bare ikke så meget, når den stadig ikke kører :-/


Problemet er jo, om der ér en sammenhæng mellem det oprindelige problem, og
de problemer som Du har nu. Det kán jo principielt være et helt nyt problem.

Først af alt skal Du have repareret din benzinhane så den fungerer perfekt.
Og Du har reparationssæt, så med lidt tålmodighed skulle hanen komme til at
fungere. Hvis den stadig er utæt, så undertryk din lyst til at spænde
skruer, adskil, find ud af hvor pakfladerne ikke passer sammen/samlet
forkert, rens pakflader og o-ringsspor. Udnyt situationen til at rense
tanken for snavs. (evt. "rystes" tanken med et blandet indhold af blyhagl og
petrolium/lampeolie, så rustflager bliver slået løse). Gennemskyl
svømmerhusene ved at lade benzin løbe ud af drænskuerne, (en kvart liter
eller mere).

Når alt dette virker perfekt, og maskinen måske stadig er upålidelig, så ér
det Midtfyns MC der _stadig_ ikke har fundet den "rigtige" fejl.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste