Ratepension som selvstændig - 30% af
Fra : Morten

Dato : 04-07-06 21:01

Hej. Som selvstændig må man indbetale op til 30% af sit overskud til
pension. Jeg har forhørt mig hos hhv. SKAT, min bankrådgiver og min
revisor om hvad der menes med "overskud" i en enkeltmandsvirksomhed, men
har endnu ikke et klart indtryk af det. SKAT gav mig dette svar:

---
Overskuddet af virksomheden beregnes før fradrag for henlæggelse til
konjunkturudligning efter virksomhedsskattelovens § 22 b, med tillæg af
renteudgifter og kurstab på fordringer og gæld og med fradrag af rente-
og udbytteindtægter samt kursgevinst på fordringer og gæld, som indgår i
opgørelsen af dette overskud. Denne afgrænsning af overskud findes
ligeledes andre steder i skattelovgivningen, f.eks. i etableringskontoloven.

Indkomst ved afståelse af goodwill og andre immaterielle aktiver eller
fortjenester ved afståelse af fast ejendom omfattet af
ejendomsavancebeskatningsloven indgår ikke i opgørelsen af overskuddet.
Kvoter og betalingsrettigheder indgår med virkning fra 1. januar 2005
ikke i opgørelsen af overskuddet, jf. lov nr. 1386 af 20. december 2004,
som er sat i kraft ved bekendtgørelse nr. 913 af 30. september 2005.
Derimod medregnes fortjenester ved afståelse af driftsmidler i
grundlaget for 30 pct.-fradraget, hvilket også gælder i det indkomstår,
hvor virksomheden ophører.
---

Det virker jo helt enormt kompliceret. Er der nogen der kan hjælpe med
at decifrere? Min situation er meget enkelt - jeg arbejder som konsulent
og har indtægt X og ikke lån eller nævneværdige udgifter i virksomheden
(ud over min løn). Er overskuddet ikke bare (cirka, antaget at jeg ikke
har gæld, kursgevinst osv osv som SKAT nævner) årets indkomst ex moms?

Mvh.

Morten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-07-06 07:03

"Morten" <useless@useless.useless> wrote in message

> Er overskuddet ikke bare (cirka, antaget at jeg ikke har gæld, kursgevinst
> osv osv som SKAT nævner) årets indkomst ex moms?

Hvis indtægterne er 400.000 kr, udgifterne 100.000 kr, så må du indbetale op
til 30% af 300.000 kr = 90.000 kr. Husk at gøre det før nytår. Beløbet
skrives i rubrik 21 på selvangivelsen. I rubrik 111 skrives så de 300.000
kr.

hilsen
Uffe

Fra : David T. Metz

Dato : 05-07-06 09:37

Morten skrev:

> Det virker jo helt enormt kompliceret. Er der nogen der kan hjælpe med
> at decifrere?

Ja. Overskuddet er det der fremgår af dit regnskab. Dit regnskab skal
følge almindelig regnskabspraksis og diverse regler. Nogle af reglerne
var hvad du blev oplyst om i svaret. Afhængig af din virksomheds art kan
de være mere eller mindre relevant, men du kommer nok ikke i længden
uden om at bruge en revisor, som vil kunne vejlede om disse spsml.

> [...]
> (ud over min løn). Er overskuddet ikke bare (cirka, antaget at jeg ikke
> har gæld, kursgevinst osv osv som SKAT nævner) årets indkomst ex moms?

Jo, minus driftsomkostninger (fx transport, hvis det ikke honoreres
særskilt af kunden, kontorhold og den slags) og fx driftsmidler (fx pc).

Fx henviser deres sidste afsnit til at hvis du fx køber en pc i 2006 og
straksafskriver den så er den regnskabsmæssigt i nul i 2007. Sælger du
den da for at købe en ny - så skal indtægten medregnes i dit overskud
for 2007 ...

David

Fra : David T. Metz

Dato : 05-07-06 09:39

David T. Metz skrev:

PS: prøv også ovre i dk.erhverv med den slags spsml. De hører nok mest
til der, og der sidder vist flere med erfaring i det?