Når man gerne vil se Auschwitz...
Fra : Jesper Brock

Dato : 04-07-06 20:21

.... hvordan griber man det så bedst an?

Nu har jeg i mange år gerne villet se den berygtede lejr - og i år skal det
så være, så nu skal jeg have planlagt en lille tur til Polen med forventet
afgang om ca. 14 dage (nøjagtig hvilken dag, det bliver, betyder ikke så
meget).

Hvordan kommer man frem til Ausschwitz - selvfølgelig kan man køre selv, men
hvad findes der af alternative muligheder? Hvor bor man i området? Hvad bør
man ellers se i området? Hvad er rejsetiden dertil? Hvordan med valuta?

Da mine erfaringer med udlandsrejser indtil nu stort set har været begrænset
til indkøbsture i grænsebutikkerne i Tyskland, vil jeg gerne vide "alt",
hvad I kan bidrage med. Links til hjemmesider, der kan hjælpe mig videre er
også meget velkomne

Kort sagt... nu har jeg endelig taget beslutningen... hvordan fører jeg den
så ud i livet?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : John

Dato : 04-07-06 20:57

Jesper Brock skrev:
> [...]
> også meget velkomne
>
> Kort sagt... nu har jeg endelig taget beslutningen... hvordan fører jeg den

Du bor i Krakow.

Krakow har en meget hyggelig gammel bymidte og der er gode og billige
busforbindelser til Auschwitz.

Da jeg i sin tid rejste Øst- og Centraleuropa rundt, startede jeg selve
turen i Krakow. Jeg fløj til Berlin med EasyJet og tog derfra toget til
Krakow. Det var forholdsvis billigt. Det billigste vil typisk være at
købe en togbillet til den tysk-polske grænse, og så igen købe billet til
resten af vejen derfra.

Jeg havde selv lidt polsk valuta med (just in case), men klarede mig
ellers med mit VISA-kort.

Bøger som Politikens "Turen går til Polen" og Lonely Planet om Polen kan
anbefales.

Thomas Cook har udgivet en rejsefører om Krakow, det samme har Insight
Pocket Guides.

http://www.krakow.pl/

http://www.krakow-info.com/

http://www.polska.dk/krakow_index.htm

Tager du derned i bil, giver det helt andre muligheder for at tage rundt
i det smukke landskab i området.

Mvh

John

Fra : henningn

Dato : 04-07-06 21:16

Hej Jesper

Krakow er det helt rigtige svar. Hvis jeg skulle gøre rejsen ville jeg
sejle fra København til Swinoujscie. Du kan se sejlplan på
Pol-ferries hjemmeside http://www.polferries.dk.

Fra Swinoujscie ville jeg tage en bus ind til Szczecin. Herfra går
der tog til Krakow. Der går bl.a. et ved 12-tiden som er i Krakow ca.
8 timer senere. Alle togtider findes bedst på www.bahn.de.

Krakow er en meget spændende by, med gode turistfaciliteter. Der er
masser af gode steder at bo - du kan evt. søge overnatningssteder via
den her hjemmeside: http://www.inyourpocket.com/poland/en/

Fra Krakows banegård kører der jævnligt busser ud til Auschwitz -
eller Oswiecim som det hedder på polsk. Det er en stor og meget
rørende oplevelse at besøge. Snyd ikke dig selv for en guidet tur på
stedet.

I Krakow skal du ellers også opleve selve byen Krakow, og så måske
tage på en tur til de meget flotte saltminer i Wielicka. Også hertil
kan du tage en lokal bus.

Du kan så vælge at tage samme vej hjem - eller give dig selv lidt
flere oplevelser. Du kan f.eks. tage toget fra Krakow til Prag, Dresden
eller Berlin - alle 3 meget spændende byer at besøge. Fra alle disse
byer går der direkte tog igen "hjem" til Danmark.

www.bahn.de er igen stedet at finde alle togtider.

Jeg har selv gjort næsten samme tur - se evt. mere om det på
http://www.henningn.dk/centraleuropa05.htm. Rigtig god fornøjelse -
det er et rigtigt spændende sted at tage hen.

Henning

Fra : John

Dato : 04-07-06 22:38

henningn skrev:

*SNIP*

> Snyd ikke dig selv for en guidet tur på stedet.

I mine øjne snyder man sig selv ved at springe på den guidede tur.

Først og fremmest nød jeg at kunne gå rundt i mit eget tempo, desuden
taler de fleste af tingene for sig selv og ellers kan man købe en fin
lille guide på dansk.

Jeg koblede mig på et tidspunkt på et af holdene, men det var ikke nogen
succes. Først og fremmest kunne dem der stod længst væk fra guiden ikke
høre ordentligt hvad der blev sagt og når man skulle ind i de små rum
var der mere kaos end oplevelse fordi holdene var så store.

Men det er selvfølgelig også afhængig af hvad man er til. Jeg føler ikke
jeg gik glip af noget overhovedet ved ikke at følge en guided tur -
tværtimod.

Mvh

John

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 04-07-06 22:52

John <jk7410@gmail.com> wrote:

: Men det er selvfølgelig også afhængig af hvad man er til. Jeg føler ikke
: jeg gik glip af noget overhovedet ved ikke at følge en guided tur -
: tværtimod.

Heldigvis trenger man ikke alltid å velge. Man kan fint gjøre begge
deler, om man har tid nok. Kanskje var jeg heldig med min guide, men hun
fortalte i hvert fall en MASSE som jeg ikke ville oppdaget selv ved bare
å gå rundt, og da jeg spurte henne om hvor jeg burde gå hen etterpå
for å fordype meg, ble hun glad over at jeg ville det, og gav meg mange
tips om hvor det var mer å se.

Og om man står nærmest guiden, så er det ikke noe problem at de som
står lenger unna enn deg ikke kan høre hva som blir sagt...

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : John

Dato : 05-07-06 00:43

Bjørn Christian Tørrissen skrev:

> Og om man står nærmest guiden, så er det ikke noe problem at de som
> står lenger unna enn deg ikke kan høre hva som blir sagt...

Næh, nu er problemet bare, at alle ikke kan stå lige tæt op ad guiden :)

Mvh

John

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 04-07-06 21:27

Jesper Brock <jesper.brock@[killspam]mail.dk> wrote:
: ... hvordan griber man det så bedst an?

Som nevnt så gjør du det simpelthen ved å reise til Krakow, hvor
du finner et sted å bo. Så, tidlig en morgen tar du toget til
Oswiecim (som er "Auschwitz" på polsk). Derfra tar du en taxi til
den nærmeste av de to leirene der, som er den som bærer navnet
Auschwitz.

Ved inngangen ser du en plakat hvor det står når neste omvisning
på engelsk eller et annet språk du behersker går. Så følger du
den omvisningen, og etterpå går du litt rundt i leiren på egen hånd,
og stopper opp og tenker der du synes du trenger det.

Denne relativt lille leiren er ikke den hvor de mest grusomme
krigsforbrytelsene fant sted. Tvert imot, i Auschwitz forsøkte
tyskerne å gjøre det relativt sett hyggelig å være, med treningsrom,
hageanlegg m.m., og det var denne leiren som ble vist frem til for
eksempel Røde Kors da de kom på inspeksjon for å se til at diverse
konvensjoner ble overholdt.

Den andre leiren, derimot, den som heter Birkenau, den er virkelig
enorm, og man kan lettere forstå hvor ille forholdene må ha vært i
de mer skrøpelige bygningene som står der, sammen med alle krematoriene
m.m. som er spredt utover det store området.

Når du er "ferdig" med Auschwitz kan du ta en gratis buss til Birkenau
fra utgangen av Auschwitz-leiren. Jeg tror de går hver hele time.
Reisen imellom er kort, 10 minutter kjøring.

I Birkenau finner du igjen en omvisning som passer deg, kanskje etter
å ha spist lunsj i den enkle kafeteriaen der. Omvisningen dekker bare
en liten del av området, så etterpå går du på oppdagelsesferd på egen
hånd, kjøp gjerne en liten guidebok over området i souvenirbutikken.
Det er MYE å se, og enda mer å tenke over der.

Du skal IKKE kjøpe en "pakketur" fra Krakow. Selv om det er mye
bedre enn ingenting, så trenger du mer tid enn det gir, for i det
hele tatt å begynne å rekke over de mange detaljene som er å se
og forstå. Men altså, om du tar et tidlig tog fra Krakow, og
et av de siste tilbake igjen om kvelden, så kan du fint "gjøre"
Auschwitz (og Birkenau) på en dag.

Et annet alternativ er å bo på hotellet i Oswiecim, og så bruke
en dag hver på Auschwitz og Birkenau, men Krakow har flere og
langt bedre overnattingsmuligheter. Krakow er også en fin base
for andre utflukter, for eksempel til saltgruvene i Wieliczka,
og til litt fjellvandring med utgangspunkt i Zakopane, på
grensen til Slovakia. I tillegg har Krakow selvfølgelig også
mange severdigheter innenfor bygrensen.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-07-06 11:06

Tak for jeres foreløbige svar - jeg er allerede blevet en del klogere

Nu melder der sig så lidt supplerende spørgsmål.

Jeg fotograferer meget og har derfor naturligvis tænkt mig at medbringe mit
kamera. Jeg har kunnet læse mig frem til, at der er 220V/50hz i
stikkontakterne, så jeg burde jo nok kunne lade mit kamera op... men hvordan
er stikkontakterne i Polen. Er det samme slags, som vi bruger i Danark,
eller skal jeg medbringe en eller anden form for adapter?

Og apropos store kameraer... hvordan er sikkerheden så i Polen? Kan man
risikere at have sådan et med sig rundt - uden at blive slået ned på det
nærmeste gadehjørne?

Fra : John

Dato : 05-07-06 11:17

Jesper Brock skrev:
> [...]
> er stikkontakterne i Polen. Er det samme slags, som vi bruger i Danark,
> eller skal jeg medbringe en eller anden form for adapter?

Jeg oplevede ingen problemer med at bruge danske stik i Polen.

> Og apropos store kameraer... hvordan er sikkerheden så i Polen? Kan man
> risikere at have sådan et med sig rundt - uden at blive slået ned på det
> nærmeste gadehjørne?

Jeg oplevede intet ubehageligt i Polen og følte mig lige så sikker som
herhjemme.

Mvh

John

Fra : Jesper Brock

Dato : 05-07-06 19:38

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg oplevede intet ubehageligt i Polen og følte mig lige så sikker som
> herhjemme.

Det lyder lovende

Så hart jeg faktisk kun et spørgsmål tilbage. Efter at have surfet rundt på
diverse hotllers hjemmesider, tror jeg at Hotel Ibis Krakow Chopin bedst
opfylder de evigt modstridende krav, nemlig hvad jeg gerne vil have - og
hvad jeg vil betale for det

Har I nogle erfaringer med pågældende hotel?