Vaskemaskine der ikke vil centrifugere
Fra : Nick

Dato : 04-07-06 17:09

Øv, min Gorenje siger pludselig en dyb, knurrende lyd når den ellers skulle
centrifugere.
Bortset fra det, fungerer den fint.

Hvad er der mon galt?

Lejet?

Kan de betale sig at skifte? Kan man i det hele taget købe reservedele som
privatmand til sådan en?

Tak for enhver hjælp!

/Nick

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-07-06 17:30

Nick wrote:
> [...]
>
> Lejet?
>
> Kan de betale sig at skifte? Kan man i det hele taget købe
> reservedele som privatmand til sådan en?

Det er vel ikke trevlefilteret der trænger til at tømmes ?

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Nick

Dato : 04-07-06 18:29

"Tove Krieger" skrev i en meddelelse...
> Det er vel ikke trevlefilteret der trænger til at tømmes ?

Prøver lige at se efter.

Ville det gøre, at den vasker fint, men lige akkurat centrifugeringen ville
strejke?

/Nick

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-07-06 18:46

Nick wrote:

> Prøver lige at se efter.
>
> Ville det gøre, at den vasker fint, men lige akkurat centrifugeringen
> ville strejke?
>
> /Nick

Er ikke helt klar over det, men jeg havde en vaskemaskine hvor den ikke
ville centrifugere, og det hjalp da jeg rensede filteret, den havde
vasket en hel vask først uden problemer, men stod så og "summede" da den
nåede til centrifugeringen. Jeg er desværre ikke så teknisk minded, jeg
er bare bruger af maskinen (med en del års erfaring) :)

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Nick

Dato : 04-07-06 19:03

> [...]
> til centrifugeringen. Jeg er desværre ikke så teknisk minded, jeg er bare
> bruger af maskinen (med en del års erfaring) :)

Øv, der lå 4½ krone men den siger stadig summelyde

Tak for dit forslag.

/Nick

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-07-06 20:03

Nick wrote:

> Øv, der lå 4½ krone men den siger stadig summelyde
>
> Tak for dit forslag.
>
> /Nick

Velbekomme - det var en "køn" hjælp. Du får nok ikke mange reservedele
for 4½ krone, så du må på et af juli's udsalg.

Venlig hilsen og god sommer
Tove :)

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 04-07-06 20:36

Nick skrev:
> [...]
>
> Lejet?
>
> Kan de betale sig at skifte? Kan man i det hele taget købe reservedele som

Det kan evt. være defekte kul på motoren, eller en fyldt trykkedel
(sidder i enden af pressostaten).

Og du kan sagtens købe reservedele til sådan en fætter, ring eller skriv
til tp-denmark.dk han har dem på lager, han ligger dog i hedehusene.

Hvis og så fremt det er lejerne, er du ikke i tvivl, så lyder den som en
japanerracer (japser motorcykel).

Fra : Nick

Dato : 04-07-06 20:51

"apollo14 aka Kenneth Rugaard" skrev i en meddelelse...
> [...]
> i enden af pressostaten).
> Hvis og så fremt det er lejerne, er du ikke i tvivl, så lyder den som en

Deter nærmest en meget dyb frekvens den brumler med. Og den drejer slet ikke
rundt.
Mens hvis jeg starter den på et alm. vaskeprogram, drejer den fint rundt.
Er det ikke underligt?

/Nick

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 04-07-06 23:13

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44aac687$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Deter nærmest en meget dyb frekvens den brumler med. Og den drejer slet ikke rundt.
> Mens hvis jeg starter den på et alm. vaskeprogram, drejer den fint rundt.
> Er det ikke underligt?

Det ved jeg ikke og jeg skal sige jeg har ingen forstand specielt på vaskemaskiner.

Min praktiske sans kunne måske få mig til at tænke den tanke, at når maskinen
centrifugerer kører motoren på nogle andre viklinger for derved at køre stærkere
end ved alm. vask. Disse kunne så være stået af - eller hvordan fungerer sådan
noget i praksis ? Det må da blive styret i motoren vil jeg tro, da min maskine
f.eks. kun har 230V og ikke 400V tilmed.

Fra : Nick

Dato : 05-07-06 08:01

"Morten Jørgensen" skrev i en meddelelse ...
> [...]
> maskine
> f.eks. kun har 230V og ikke 400V tilmed.

Lyder logisk nok. Min har godt nok 400V ind, men det lyder som om det er
rigtigt nok, det med at det er f.eks. spændingen til bestemte viklinger i
motoren.

Måske en anden vil hjælpe? Er der nogen?

/Nick

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-07-06 08:34

Nick skrev:
> Måske en anden vil hjælpe? Er der nogen?

Måske du så bare har sprunget en prop?

Peter Schrøder

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-07-06 14:57

Nick wrote:

> Deter nærmest en meget dyb frekvens den brumler med. Og den drejer
> slet ikke rundt.

Har du checket dine sikringer? Hvis det er en trefaset model, kunne det lyde
som om den mangler en fase.
Bare en tanke ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Nick

Dato : 05-07-06 16:00

Nå, nu fik jeg tjekket det ordentligt:

Den får kun 230V ind.

Brummetonen, der lyder når den burde centrifugere, tyder på at komme fra
pumpen der sidder nede bag fnugfiltret. Det er selvf. stort set umuligt at
komme til, i hvert fald fra toppen eller bagfra, som er der hvor jeg har
kunnet åbne.

Mon det så er pumpen der er død eller fordi den er stoppet på en eller anden
måde?

Det er en ret avanceret vaskemaskine, maser af print og sager, så hvis nogen
kan finde en mådeman kan lave en diagnostik på den, ville det være super!

Eller bare en servicemanual?

/Nick

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-07-06 17:25

Nick wrote:
> [...]
> der hvor jeg har kunnet åbne.
>
> Mon det så er pumpen der er død eller fordi den er stoppet på en

Jeg er ikke 'vaskemaskinemand', men kan give dig nogle råd om fejlfinding.
Nogle har nævnt defekte vindinger/kul i hovedmotoren. Andre har nævnt en
defekt/blokeret pumpe eller afgang.

Har du et program der efterlader tøjet med vandet tømt ud, men uden
centrifugering?
Hvis ovenstående kører fejlfrit, kan vi måske frifinde pumpe og afgang.

Har du et rent centrifugeringsprogram, og kører det fejlfrit?

Har du et program til udtømning af vand uden centrifugering, og kører det
færdigt som normalt?

Prøv at køre en normalvask uden tøj i maskinen. (Vil måske afsløre om
motoren mangler moment pga. defekte vinding eller kul).

Ovenstående er alt sammen møntet på et fingerpeg i retning af, hvad maskinen
ikke kan finde ud af.
Med min beskedne viden om vaskemaskiner, kan manglende centrifugering
basalt skyldes to ting:
1 Motoren har ikke moment nok til at dreje tromlem med høje omdrejninger.
2 maskinen 'opdager' aldrig at den er tom for vand, og starter derfor ikke
centrifugeringen.

Der er sikkert en vaskemaskinemand, der kan bidrage med yderligere råd. Det
vill hjælpe meget at du fortalte hvilken maskine det drejede sig om :)

Fra : Nick

Dato : 05-07-06 20:47

"Carsten Finn Rasmussen" skrev i en meddelelse ...
> Har du et program der efterlader tøjet med vandet tømt ud, men uden
> centrifugering?
> Hvis ovenstående kører fejlfrit, kan vi måske frifinde pumpe og afgang.

Ja, og det virker fint.

> Har du et rent centrifugeringsprogram, og kører det fejlfrit?

Ja, men den drejer slet ikke rundt.
Pumpen kører som den skal, dog.

Jeg har haft pumpen ude og tjekke for blokering, alle slanger pustet
igennem, kulleneud at tjekke (de ser fine ud), tromlen kører fint rundt ved
håndkraft, ingen slinger i drivremmen.

> Har du et program til udtømning af vand uden centrifugering, og kører det
> færdigt som normalt?

Ja. Ja.

> Prøv at køre en normalvask uden tøj i maskinen. (Vil måske afsløre om
> motoren mangler moment pga. defekte vinding eller kul).

Det hele kører fint, undtagen når den når til centrifugeringen. Det virker
som om den slet ikke ved, at den ikke drejer rundt.

> [...]
> 1 Motoren har ikke moment nok til at dreje tromlem med høje omdrejninger.
> 2 maskinen 'opdager' aldrig at den er tom for vand, og starter derfor

Den opdager at den er tom for vand,når den vaskeralmindeligt.

> Der er sikkert en vaskemaskinemand, der kan bidrage med yderligere råd.
> Det vill hjælpe meget at du fortalte hvilken maskine det drejede sig om :)

Det er en Gorenje WA152 (ProLogic)

Jeg tænker, at det næsten kun kan være motorstyringsprintet der er røget?
Hvis jeg fik fingrene i en servicemanual, ville der sikkert stå, hvordan jeg
målte ommotoren fik spændingen til at dreje rundt ved
centrifugeringsprogrammet.

/Nick

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-07-06 14:42

Nick wrote:

> [...]
> røget? Hvis jeg fik fingrene i en servicemanual, ville der sikkert
> stå, hvordan jeg målte ommotoren fik spændingen til at dreje rundt ved

Så rækker mine fattige evner ikke længere :( Der må en fagmand på banen ;)
Du har tilsyneladende været alt det banale igennem.
Held og lykke...

Fra : Bjarne

Dato : 05-07-06 08:26

In article <44aac687$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> writes:

> [...]
> rundt.
> Mens hvis jeg starter den på et alm. vaskeprogram, drejer den fint rundt.

Næeh, egentlig ikke.
Alle de gange min vaskemaskine har haft de symptomer, har det været afløbet
den har været gal med.
Afløbet vil her sige et eller andet mellem trumlen og gulvafløbet, en
enkelt gang selve gulvafløbet.
Check ALT hvad der er af slanger i maskinen som har forbindelse til afløbet.
Der er i min også nogle tynde slanger som indgår i afløbssytemet. De har
det med at stoppe til pga kalkaflejringer. En tynd pind og noget trykluft
klarer sagen.

Og så en enkelt gang var det selve afløbspumpen som var defekt.

mvh,
Bjarne