må fysitereapeut have forhold til sine pat~
Fra : kenneth østerlund

Dato : 04-07-06 06:48

hej

må en fysiterapeut have et forhold til sine patienter, hvad siger
lovgivningen til det???

tak på forhånd!

Fra : Holst

Dato : 04-07-06 07:46

kenneth østerlund wrote:

> må en fysiterapeut have et forhold til sine patienter, hvad siger
> lovgivningen til det???

Hvis patienten er over 18 år, kan jeg ikke umiddelbart se, at der vil
skulle være noget i vejen med det.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-07-06 08:23

kenneth østerlund wrote:
> må en fysiterapeut have et forhold til sine patienter, hvad siger
> lovgivningen til det???

De fleste faggrene der arbejder med behandling af kroppen på den ene
eller anden måde, har en fagorganisation med et etisk udvalg, men det
har ikke nødvendigvis nogen sanktionsmuligheder.

Se bare hvad Google siger:

http://www.google.dk/search?q=etisk+udvalg+fysioterapeut

og her:

http://fagfestival.fysio.dk/sw6452.asp

Mvh. Michael.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-07-06 09:20

Michael Zedeler wrote:

> De fleste faggrene der arbejder med behandling af kroppen på den ene
> eller anden måde, har en fagorganisation med et etisk udvalg, men det
> har ikke nødvendigvis nogen sanktionsmuligheder. [...]

Og så var der lige denne her:

http://www.fysio.dk/sw28780.asp

Det er svært at forsvare at /fortsætte/ et behandler/klient-forhold hvis
man samtidig også har et intimt forhold. I så fald er man tilsyneladende
i konflikt med et hav af retningslinier, men jeg kunne ikke finde noget
som viser direkte at det ikke er iorden at indlede et forhold og blot
ophøre med at give professionel behandling. Det er nok noget du burde
vende med Danske Fysioterapeuter (fysio.dk).

Mvh. Michael.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 08:27

kenneth østerlund skrev:

> må en fysiterapeut have et forhold til sine patienter, hvad siger
> lovgivningen til det?

Ikke noget direkte. Straffeloven har § 223 der (kort fortalt)
omhandler opdragere og undervisere, men det er ikke aktuelt for
en fysioterapeut. Derfor er der kun de generelle love der er
aktuelle (15-års-grænsen og ikke noget med tvang osv.).

Det er et praktisk eller moralsk spørgsmål om det er smart, men
det er ikke jura.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 04-07-06 08:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ikke noget direkte. Straffeloven har § 223 der (kort fortalt)
> omhandler opdragere og undervisere, men det er ikke aktuelt for
> en fysioterapeut.

Tror du ikke? Hvis et barn fast og gennem længere tid kommer hos en
fysioterapeut, tror jeg sagtens, at fysioterapeuten kan dømmes med
henvisning til § 223.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 09:17

Holst skrev:

> Tror du ikke?

Nej, det tror jeg ikke. Her er paragraffen:

§ 223. Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den
   skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn eller er
   betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse,
   straffes med fængsel indtil 4 år.

Adoptivbarn, stedbarn, plejebarn, undervise, opdrage? Jeg kan
ikke se at det er aktuelt for en fysioterapeut.

> Hvis et barn

Det er nok at stramme den lidt at kalde en 15-årig for et barn.
Vi går jo ud fra at de generelle love ikke bliver brudt.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-06 11:37

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>    skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn eller er
>    betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse,

Hvornår er den pågældende betroet?

Jeg mindes at der var en der blev dømt hvor pigerne kom og red hos
ham, og de var ikke alle under 15.

Der har også været et par sports folk, men de var måske trænere?

Men lad mig spørge helt konkret. Hvis man har en gård og lejer
bokse ud og passer folks heste. Må man så have sex med dem selvom
de er over 15 men under 18? Jeg forestiller mig kun at man passer
dyrerne, ikke noget undervisning.

Jeg har altid ment at det var ulovligt fordi man var i et magt forhold
over for personen fordi deres hest var betroet i ens varetægt, men som
jeg nu læser § 223 så synes jeg ikke at jeg kan finde hjemmel for det.

JonB

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-07-06 11:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, det tror jeg ikke.

Helt enig. Et behandler/klient-forhold falder ikke ind under § 223.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Codexx

Dato : 04-07-06 12:27

Jon Bendtsen skrev:

> Hvornår er den pågældende betroet?
>
> Jeg mindes at der var en der blev dømt hvor pigerne kom og red hos
> ham, og de var ikke alle under 15.

Det må høre under undervisning...

> [...]

> bokse ud og passer folks heste. Må man så have sex med dem selvom
> de er over 15 men under 18? Jeg forestiller mig kun at man passer

Det kan efter omstændighederne falde under § 220:
"Den, som ved groft misbrug af en persons tjenstlige eller økonomiske
afhængighed skaffer sig samleje uden for ægteskab med den
pågældende, straffes med fængsel indtil 1 år eller, såfremt
forholdet er begået over for en person under 21 år, med fængsel
indtil 3 år."

//Codexx

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 12:56

Codexx skrev:

> Det må høre under undervisning...

Jeg kan godt forestille mig en gråzone hvor nogle børn af
forældrene bliver 'betroet' til en hesteudlejer.

> [...]
> pågældende, straffes med fængsel indtil 1 år eller, såfremt
> forholdet er begået over for en person under 21 år, med fængsel

Nej, det kan det ikke. Økonomiske aftaler af 'almindelig'
karakter etablerer ikke et afhængighedsforhold hvor sex er
forbudt. Ellers var der jo ingen der kunne gå i seng med nogen.
Bemærk at § 220 ikke har nogen aldersgrænse.

- Hvis du ikke vil have sex med mig, så må din hest ikke være
opstaldet hos mig!
- Nå? Det er jeg sgu da ligeglad med. Farvel!

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-06 14:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg kan godt forestille mig en gråzone hvor nogle børn af
> forældrene bliver 'betroet' til en hesteudlejer.

Ja, men kan man tale om udlejning når de ikke skal betale for at ride
hestene? Så er det jo teknisk set bare et lån, men hvis pigerne låner
hestene igennem længere tid bliver de knyttet til hestene, og vil
måske ikke brokke sig over at ejer "leger" med pigerne?

> [...]
>
> - Hvis du ikke vil have sex med mig, så må din hest ikke være
> opstaldet hos mig!
> - Nå? Det er jeg sgu da ligeglad med. Farvel!

Det er jo ikke sådan det foregår i virkeligheden. Unge piger
kan være meget knyttet til deres heste og pony'er, og hvis de
bliver lovet at hesten vil blive passet extra godt hvis de bare
lige gør noget for gård ejeren... osv.

Det var derfor jeg ledte efter en paragraf der kunne dække, og
jeg synes egentlig at § 220 dækker, men der står jo groft misbrug,
så der skal vel noget til før den dækker.

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 14:40

Jon Bendtsen skrev:

> [...]
> hestene igennem længere tid bliver de knyttet til hestene, og vil
> måske ikke brokke sig over at ejer "leger" med pigerne?

Hvis de selv frivilligt går med til at have sex, er det et
lovligt forhold (alle andre regler overholdt).

Det at de er glade for heste, gør dem ikke økonomisk afhængige af
hesteudlejere/-lånere.

Det er ikke økonomisk afhængighed.

--
Bertel

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-07-06 15:23

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> kan være meget knyttet til deres heste og pony'er, og hvis de
> bliver lovet at hesten vil blive passet extra godt hvis de bare

Så er vi efterhånden ovre i § 223 a.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-06 18:06

Kevin Edelvang wrote:

> Så er vi efterhånden ovre i § 223 a.

Er vi? det er jo ikke pigerne der er overgivet i personens varetægt

JonB

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 04-07-06 23:44

Jon Bendtsen wrote:

> Er vi? det er jo ikke pigerne der er overgivet i personens varetægt

§ 223 a. handler ikke om nogen, der er overgivet i andens varetægt. Den
handler om at betale børn under 18 for sex.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-06 14:06

Codexx wrote:

> [...]
> pågældende, straffes med fængsel indtil 1 år eller, såfremt
> forholdet er begået over for en person under 21 år, med fængsel

okay, jeg mente det jo nok, men der var så en ny aldersgrænse som jeg
ikke havde hørt om før.

JonB

Fra : Codexx

Dato : 04-07-06 14:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> forbudt. Ellers var der jo ingen der kunne gå i seng med nogen.
> Bemærk at § 220 ikke har nogen aldersgrænse.

Jeg skrev "efter omstændighederne" Forestil dig en 16-årig hestepige
der ikke længere har råd til at betale for at have hesten opstaldet
og en lidt for smart gårdejer...

Men jeg fik nok ikke skrevet klart nok at hovedreglen er, at det er
tilladt. Kun hvis der sker udnyttelse/tvang/misbrug af afhængighed, er
det strafbart.

//Codexx

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 14:36

Codexx skrev:

> Jeg skrev "efter omstændighederne" Forestil dig en 16-årig hestepige
> der ikke længere har råd til at betale for at have hesten opstaldet
> og en lidt for smart gårdejer...

Hun er ikke økonomisk afhængig af ham. Hun dør ikke af at sælge
sin hest.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-07-06 20:49

> Hun er ikke økonomisk afhængig af ham. Hun dør ikke af at sælge
> sin hest.

Det vil hun formentlig være uenig i...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 23:17

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Det vil hun formentlig være uenig i...

Ja, men hun kan ikke blive dommer i en alder af 15.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-07-06 07:14

> Ja, men hun kan ikke blive dommer i en alder af 15.

Det vigtige må være hvorvidt "offeret" har en oplevelse af at være i en
klemme, ikke om en normalttænkende person kan indse om der er en klemme
eller ej

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-06 09:48

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Det vigtige må være hvorvidt "offeret" har en oplevelse af at være i en
> klemme

Hvor står det i straffeloven? Det er ikke at finde i nogen af de
citerede paragraffer.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-07-06 10:47

> Hvor står det i straffeloven?

Ingen steder.
Men en trussel, tvangssituation må vel bedømmes ud fra den effekt den har
hos modtageren?
At jeg ikke reelt kan skyde nogen med min plast-pistol gør det jo ikke
straffrit at true mig til noget med den.

Hvis en hesteejer/staldejer ved at en pige ikke kan leve uden sin hest, så
har jeg svært ved at tro at man straffrit kan bruge den vildfarelse til at
tiltvinge sig sex. Man dør formodentligt heller ikke af at miste sit
arbejde, men det betyder ikke at man skal acceptere chefens krav om sex
(omend jeg er i tvivl om hvor sexchikane er reguleret)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-06 11:22

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Hvis en hesteejer/staldejer ved at en pige ikke kan leve uden
> sin hest, [...]

Så lider hun af en hidtil ukendt sygdom.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-07-06 12:27

> Så lider hun af en hidtil ukendt sygdom.

Så lad mig omformulere: Hvis en staldejer ved at en pige ikke [tror hun] kan
lave uden sin hest...

Fra : TT

Dato : 05-07-06 13:34

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så lad mig omformulere: Hvis en staldejer ved at en pige ikke [tror hun]
> kan lave uden sin hest...
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Lave uden sin hest - det er sgu da noget kinky business - LOL

-TT

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-06 00:16

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> writes:

> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse

Det var virkeligt svært at gætte at det var det der mentes...

> Lave uden sin hest - det er sgu da noget kinky business - LOL

Blertel er ekspert i at lave sammen med en hest. Han må have prøvet det
mange gange. Han kender tilsyneladende alt til den problematik og jeg er
særligt imponeret over at han er kommet frem til at pigen lider af en
hidtil ukendt sygdom. Det må virkeligt kræve at man har lavet sammen med
heste utallige gange. Men hvis man laver sammen med mange forskellige
heste, så må man jo også få en masse erfaring. Jeg vil foreslå at vi
andre bare tager imod al hans heste-viden, som var det en gave fra
himlen. Jeg kender ingen andre der ved så meget om at lave sammen med
heste, som han gør. Jeg er ihvertfald lutter øren og vil lade mig belære
yderligere om hans heste-viden og medicinske sygdoms-diagnoser. Måske
skulle man opkalde sygdommen efter ham, fordi det var ham der opdagede
den? Bare et forslag, der vistnok følger almindelig naturvidenskabelig
praksis, hvor man hædrer dem som gør store opdagelser ved at opkalde
tingene efter videnskabsmændendes navne......

Hvad med at kalde sygdommen: Blertellundhansens-syndromet? Det er
godtnok lidt for langt... Jeg stemmer for:
blert-lund-hans-syndrommet... Det må følge alm. naturvidenskabelig
navngivnings-praksis og han skal hyldes i 100 år, på denne dag (i dag)
for at have gjort den storslåede opdagelse af den farlige sygdom, hvor
piger ikke kan uden deres heste

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : TT

Dato : 06-07-06 14:03

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> navngivnings-praksis og han skal hyldes i 100 år, på denne dag (i dag)
> for at have gjort den storslåede opdagelse af den farlige sygdom, hvor

Hil hil

Mon der er lavet specielle toiletforhold til den slags, en stor ombygget
skurvogn, med træk og slip - ellers kunne man måske tjene lidt der ?

-TT

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-07-06 00:58

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> writes:

Øøh... Dit indlæg forsvandt... Jeg må have gjort noget forkert med
emacs... Men det jeg bare ville skrive var, at vi må lige afvente hvad
eksperten siger om det og så må vi vurdere det efterfølgende

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : TT

Dato : 07-07-06 09:06

> [...]
> emacs... Men det jeg bare ville skrive var, at vi må lige afvente hvad
> eksperten siger om det og så må vi vurdere det efterfølgende

Jeg kan heller ikke se det mere - det må være fjernet af de højere magter

-TT

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 04-07-06 23:20

Jeg skrev "efter omstændighederne" Forestil dig en 16-årig hestepige
der ikke længere har råd til at betale for at have hesten opstaldet
og en lidt for smart gårdejer...

ja hun vil jo gerne ride, og det vil han så også gerne.

Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 23:24

Den rigtige fotograf skrev:

> ja hun vil jo gerne ride, og det vil han så også gerne.

Man kan forestille sig blå i hovedet, men det gør ikke ønsket om
at ride på en hest til grundlag for en økonomisk afhængighed.

--
Bertel

Fra : Christian Sørensen

Dato : 04-07-06 21:07

Jon Bendtsen skrev:

> [...]
> jeg synes egentlig at § 220 dækker, men der står jo groft misbrug,
> så der skal vel noget til før den dækker.

Jeg mener, at § 223, stk. 2, efter omstændighederne kan anvendes i
den ovenfor beskrevne situation:

"Stk. 2. Med samme straf anses den, som under groft misbrug af en på
alder og erfaring beroende overlegenhed forfører en person under 18
år til samleje."

Mvh. Christian Sørensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-07-06 23:00

Christian Sørensen wrote:

> [...]
>
> "Stk. 2. Med samme straf anses den, som under groft misbrug af en på
> alder og erfaring beroende overlegenhed forfører en person under 18

Ja, den var jeg ikke lige opmærksom på, men ja, den burde kunne bruges.

JonB

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 04-07-06 23:18

> Ja, den var jeg ikke lige opmærksom på, men ja, den burde kunne bruges.
>

> JonB

Hvad nu hvis den pågældende unge kvinde, er 16 år og er mor? mon hun så
bliver forført? eller hvis hun har haft adskillige sex forhold med andre
fyrer. forfører han hende så?

Ja hvordan fortolker i ordet forfører?

Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 23:25

Den rigtige fotograf skrev:

> Hvad nu hvis den pågældende unge kvinde, er 16 år og er mor?

Så er der nok ikke nogen overlegenhed hvad erfaring angår.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 23:18

Jon Bendtsen skrev:

> Ja, den var jeg ikke lige opmærksom på, men ja, den burde kunne bruges.

Så har det bare ikke længere noget at gøre med heste og stalde.

--
Bertel

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-06 08:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så har det bare ikke længere noget at gøre med heste og stalde.

Jeg vil da mene at en staldejer som har en piges hest i opstaldning er
hende overlegen.

JonB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-06 09:50

Jon Bendtsen skrev:

> Jeg vil da mene at en staldejer som har en piges hest i
> opstaldning er hende overlegen.

Hvad har det med alder og erfaring at gøre?

--
Bertel

Fra : kenneth østerlund

Dato : 05-07-06 11:34

okay

mange tak for de fine svar....så må jeg konkludere at når "patienten" er
over 30 år. så er det fuldt lovligt.... men etisk syntes jeg at det er
forkasteligt at det er tilladt!....men okay man er vel voksen og kan se det
i et professionelt sammenhæng.....eller????

tak for de mange svar endnu engang

:-

Fra : Michael Zedeler

Dato : 05-07-06 12:00

kenneth østerlund wrote:
> [...]
> forkasteligt at det er tilladt!....men okay man er vel voksen og kan se det
> i et professionelt sammenhæng.....eller????

Som jeg skrev er der et etisk udvalg hos Danske Fysioterapeuter. De har
/muligvis/ sanktionsmuligheder overfor fysioterapeuter, som indleder
forhold til deres klienter. Hvis du ønsker at undersøge det nærmere,
synes jeg at du skal kontakte dem - se fysio.dk.

Mvh. Michael.