Forbremsen hyler
Fra : Erling Christensen

Dato : 03-07-06 23:15

Min venstre forbremser hyler lidt når jeg bremser... Det er lidt
irriterende...

Jeg har haft begge siders bremser klodser ude og smurt kobberfedt på,
og her bemærkede jeg, at på den ene venstre bremseklods var den
sortelak på klodsen slidt væk (klodsen som sidde modsat stemplerne...

Siden lakken er slidt væk der, og nu er ren metal, så kunne vel tænkes
det er derfor den hyler...

Men hvad kan årsagen være...? slidt sliding pin eller de der
antirasle blik?

Kobberfedt hjalp Ikke ret meget... og klodser ned er næsten nye, så
skiften dem ville være lidt for dyrt, og sikkert ikke løde problem ret
længe...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-06 06:47

Erling Christensen wrote:

> Siden lakken er slidt væk der, og nu er ren metal, så kunne vel tænkes
> det er derfor den hyler...

Næh - men måske er de (uoriginale og) lidt for store, så de binder lidt?
Jeg vil mene at det kan give en fæl jamren. Eller også er den manglende
lak bare en funktion af vibrationerne når den hyler.

> Men hvad kan årsagen være...? slidt sliding pin eller de der
> antirasle blik?

Hvis sliding pin princippet er det samme som på VF750S, så prøv at
adskille og smøre det - og check bælgene for revner. Når kaliberen er
monteret uden klodser skal den kunne glides trægt fra side til side.
Undertrykket holder lidt på den.

--
vh
Torben

Fra : Erling Christensen

Dato : 04-07-06 06:54

On Tue, 04 Jul 2006 07:47:02 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> [...]
>adskille og smøre det - og check bælgene for revner. Når kaliberen er
>monteret uden klodser skal den kunne glides trægt fra side til side.
Klodserne er fra Lucas, og de passer faktisk bedre end dem jeg først
havde monteret...

Jeg har I foråret haft bremserne totalt skidt ad og skiftet alle
pakningerne. Hylen var der med de første klodser jeg monterede, men
efter jeg fik Lucas klodser på stoppede det omgående, men nu hylder
den så igen men kun fra venstre side...

Min mistanke går lidt på, at en eller begge de pinde som holder
klodserne måske er en lille smule bøjet og at den klods som sidder
modsat stemplet på en eller anden måde holde fast og derfor ikke kan
glide frit.... men det forklare jo så ikke at man kan se de slidt
mærker, som ikke finde på klodserne fra Højre side...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-07-06 07:49

Erling Christensen wrote:

> [...]
> pakningerne. Hylen var der med de første klodser jeg monterede, men
> efter jeg fik Lucas klodser på stoppede det omgående, men nu hylder

Et råd fra gruppen (som jeg ikke har prøvet) er at bruge lim på klodsen
i stedet for kobberfedt.

> [...]
> glide frit.... men det forklare jo så ikke at man kan se de slidt
> mærker, som ikke finde på klodserne fra Højre side...

Er det ikke kaliberen der er ophængt i "sliding pins"? I så fald skal
klodsen modsat stemplet ikke glide nogen steder IMHO.

--
vh
Torben

Fra : Erling Christensen

Dato : 04-07-06 14:21

On Tue, 04 Jul 2006 08:49:06 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

-snip-

>Er det ikke kaliberen der er ophængt i "sliding pins"? I så fald skal
>klodsen modsat stemplet ikke glide nogen steder IMHO.

Det er nok mig som blander noget sammen.... Synes de der pinde har
forskellige navne hvor man læser.... Jeg har f.eks. også set dem
hedde: Pin hanger...

Men dem jeg mener er de 2 som går gennem bremseklodserne og holder dem
på plads...

Men da lakken/malingen bag på den ene klods er slidt væk lige nøjagtig
derfor den lægger mod kaliberens gafler så vil jeg tro at klodsen kan
vibrere eller I det mindst glide en smule...

Hvorfor kan jeg ikke finde ud af, men det kan jo være man skulle
starte med og skifte de pinde og antirasle blikkene.... og se om ikke
det hjælper noget.... Ærgeligt der ikke er som på bagbremsen... der
ligger klodserne I en antihyle blik med et stykke stof imellem....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : BrassBall

Dato : 04-07-06 09:42

Prøv lige at "afgrate klodserne med lidt slibepapir, dvs "brække" kanten af
belægningen. bare 1 mm kan gøre stor forskel.

MVH

Kim

BMW R100RS

Fra : Erling Christensen

Dato : 04-07-06 14:22

On Tue, 4 Jul 2006 10:42:21 +0200, "BrassBall"
<skoleskibe@hotmail.com> wrote:

>Prøv lige at "afgrate klodserne med lidt slibepapir, dvs "brække" kanten af
>belægningen. bare 1 mm kan gøre stor forskel.

> [...]
Jeg tror ikke det vil hjælpe, men forsøges kan man jo gøre....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-07-06 22:02

Erling Christensen skrev:

> Jeg tror ikke det vil hjælpe, men forsøges kan man jo gøre....

Åh jo, det har hjulpet mange gange. Det plejer såmænd at være nok at
rejfe den kant hvor skiver "forsvinder" ind mellem klodserne. Men du kan
jo også gå en tur i Biltema eller til den lokale bilreservedelegrossist
og købe noget antihyltape til samme formål.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Erling Christensen

Dato : 04-07-06 22:06

On Tue, 04 Jul 2006 23:01:35 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>jo også gå en tur i Biltema eller til den lokale bilreservedelegrossist
>og købe noget antihyltape til samme formål.

Ahhh.... der kom lige et tip som måske er det som der bare skal
til.... Antihyltape... Det er garanteret derfor klodserne er lakeret,
og når det så slides væk, så hyler de...

Jeg skal vist lige et smut for en de dersens bilreservedelsfirmaer....
og se om ikke de har noget på lager...

Når den så er af igen, så kan jeg jo lige file lidt af kanterne
også...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Erling Christensen

Dato : 10-07-06 20:00

wrote:

> [...]
>jo også gå en tur i Biltema eller til den lokale bilreservedelegrossist
>og købe noget antihyltape til samme formål.

Så har hej prøvet din råd og desværre så hjalp det ikke helt....

Den hyler nu kun når jeg typisk bremser flere gang I træk..... Lidt
lige som, at når bremserne bliver varme så hyler de, men når de bliver
kølet ned af fartvinden så holder det op igen....

Jeg har filet lidt af kanterne hele vejen rundt og klæbet en gang
sølvtape bag på også....

Andre råd som jeg kan prøve?

Mvh

Erling Christensen