Andelsbolig - salg af bolig til andelskron~
Fra : Grinz

Dato : 02-07-06 07:33

Hej Experter :)

I sidste uge var jeg ude og kigge på en nydelig andelsbolig som var ca. 2 år
gammel og ligger i København.

Mit spørgsmål er enkeltt:
1.) Kan en enkelt andelshaver med andelsboligloven i baglommen, sælge sin
andel til andelskrone værdien (F.eks. 400.000 andel * 5, hvor 400.000 er det
oprindelige indskud og 5 er kursen = andelskrone 2mill)? eller skal det være
til andels delen + forbedringer + inventar + etc (400.000)?

Jeg er lettere forvirret over dette, idet vedkommende naturligtvis sælger
til 2 mill. En evt henvisning til andelsboligloven på nettet vil være
taknemmeligt.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-07-06 08:23

"Grinz" <agaaga@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det oprindelige indskud og 5 er kursen = andelskrone 2mill)? eller skal
> det være til andels delen + forbedringer + inventar + etc (400.000)?

Den aktuelle max-pris er fastsat på seneste generalforsamling; du kan læse
det i referatet.

> Jeg er lettere forvirret over dette, idet vedkommende naturligtvis sælger
> til 2 mill. En evt henvisning til andelsboligloven på nettet vil være
> taknemmeligt.

Du kan læse mere her , også om lovstoffet.
ABF - andelsboligforeningernes interesseorganisation

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-07-06 14:16

Grinz skrev den 02-07-2006 08:33:
> [...]
> oprindelige indskud og 5 er kursen = andelskrone 2mill)? eller skal det være
> til andels delen + forbedringer + inventar + etc (400.000)?

Kurs? Hvad snakker du om?

Andelskronen er en udregnet værdi, der sættes ud fra ejendommens
værdier. Ejendommens værdier deles så med det antal kvadratmeter som
findes i ejendommen. Og andelshaverene får så andele efter hvor mange
kvadratmeter deres bolig er.

Fx ejendommen er 5 millioner kroner værd. Der er 1500 kvadratmeter
bolig i ejendommen. så er andelskronen på 3.333,33
Den bolig du overtager har så 100 kvadratmeter dvs. din andel koster
333.333 kroner
Havde boligen 200 kvadratmeter, så er værdien for boligen 666.666 kroner.

Den værdi du skal betale er altså lejlighedens andel i ejendommens værdi.
Dertil kan så lægges forbedringer som sættes af en
vurderingsmand/arkitekt (eller hvem foreningen nu får til at vurdere
lejligheden).

Der er så også muligt at sælge særlig tilpasset inventar fx indbygget
skab. Prisen af dette skal dog fremgå af salgspapirerne.
Som en sidste ting der kan sælges med er løsøre.
Dette løsøre er dog frivilligt om køber overtager eller ej. Salget må
altså ikke afhænge af, at køber overtager løsøre.

Til generalforsamlinger er det så, at selvom du har en forholdsmæssig
stor bolig, så har det samme at skulle have sagt som dem med de mindre
boliger dvs. man stemmer med 1 stemme = 1 andel.

> Jeg er lettere forvirret over dette, idet vedkommende naturligtvis sælger
> til 2 mill. En evt henvisning til andelsboligloven på nettet vil være
> taknemmeligt.

Den er lige her: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060026629-REGL

Sådan som du forklarer noget om kurs mv, så lyder lidt på mig som om
sælger vil have penge under bordet.
Hvis jeg var dig, så ville jeg optage telefonsamtaler med sælger.
En Nokia 6230i eller Motorola V3 kan optage samtaler.
Du kan endda bruge Nokia 6230i som "diktafon". Mikrofonen i telefonen
kan tage stemmer op til 3 meter væk og stadig have en god kvalitet i
optagelsen.

Og ja, det er lovligt at optage samtaler man selv deltager i.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Henning

Dato : 02-07-06 18:13

> [...]
>optagelsen.
>
>Og ja, det er lovligt at optage samtaler man selv deltager i.

Du glemmer en enkelt ting - hvad vil du bruge samtalen til? Køber du
lejligheden til overpris, for senere at bruge samtalen mod sælger,
risikerer du også at blive ekskluderet fra foreningen, fordi du har
snydt foran i den reelle kø.
Du får dine penge igen, sælger idømmes en bøde, men du står igen uden
tag over hovedet. (Ja, jeg har kendskab til foreninger, som har smidt
nye beboere ud da de kom og peb, og både ville ha' lejligheden og de
sorte penge igen.)

Fra : Grinz

Dato : 02-07-06 18:39

Lad os lige få noget på plads:

1) Jeg vil ikke optage nogle samtaler
2) Jeg vil ikke springe nogen kæ over
3) Jeg vil blot finde ud af om; det med at betale X gange andelsindskud er
lovmæssigt understøttet.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-07-06 18:46

Grinz wrote:

> 3) Jeg vil blot finde ud af om; det med at betale X gange
> andelsindskud er lovmæssigt understøttet.

Og det har du fået svar på. Andelsboligloven indeholder en bestemmelse
om fastsættelse af maksimalpris, og denne værdi bør fremgå af seneste
referat fra generalforsamlingen. Man kan i øvrigt sagtens forestille sig
at værdien af andelsboligbeviset er fem-doblet, specielt hvis foreningen
i mellemtiden har skiftet værdiansættelsesprincip (til
valuarvurderinger, hvilket pudsigt nok er meget populært for tiden...).
Ejendomspriserne har jo ikke ligefrem være konstante i de senere år, og
specielt boligudlejningsejendomme i de store byer er steget kraftigt i
værdi, hvilket igen forøger andelskronen i de foreninger, som bruger
valuarvurderinger.

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 02-07-06 20:21

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellemtiden har skiftet værdiansættelsesprincip (til valuarvurderinger,
> hvilket pudsigt nok er meget populært for tiden...).

Eller hvis foreningen har nogle år på bagen. Det offentllige
ejendomsstigning i kombination med nedbringelse af gæld, kan sagtens forøge
andelsværdien flere gange over en årrække.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-07-06 22:06

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> [...]
> i mellemtiden har skiftet værdiansættelsesprincip (til
> valuarvurderinger, hvilket pudsigt nok er meget populært for tiden...).

Kan du forklare noget mere om det? Hvorfor er det populært?

> [...]
> specielt boligudlejningsejendomme i de store byer er steget kraftigt i
> værdi, hvilket igen forøger andelskronen i de foreninger, som bruger

Sjovt nok, skal jeg snart til at købe andelsbolig, hvor prisen vel
nærmere er op til 10-doblet i de seneste omkring 5-6 år.... Men der er
så også sket en gennemgående byfacade-renovering og alt bliver lavet
ordentligt i stand ved nyoverdragelse, hvilket ikke skete
tidligere. Sted: Nørrebro...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-07-06 23:03

Martin "Jørgensen" wrote:

> Kan du forklare noget mere om det? Hvorfor er det populært?

Valuarvurderingen vil så godt som altid være højere end den offentlige
ejendomsvurdering. Når de nuværende andelshavere skal fraflytte
foreningen (for at købe hus eller ejerlejlighed), vil de gerne have så
meget for deres andel som muligt... En anden begrundelse for at
ønske en høj værdi af andelsbeviset er muligheden for at låne med
sikkerhed i andelsbeviset, hvilket blev muligt for et par år siden.

> [...]
> der er så også sket en gennemgående byfacade-renovering og alt
> bliver lavet ordentligt i stand ved nyoverdragelse, hvilket ikke

Det lyder som køb af en andel i en nystiftet andelsboligforening, som
har erhvervet en totalrenoveret ejendom fra en eller anden
ejendomsdeveloper? (og denne developer har måske endda købt ejendommen
fra en tidligere andelsboligforening, som opløste sig selv ved salget).
Jeg gætter blot...

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-07-06 10:43

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> writes:

> Martin "Jørgensen" wrote:
-snip-

> Det lyder som køb af en andel i en nystiftet andelsboligforening, som
> har erhvervet en totalrenoveret ejendom fra en eller anden
> ejendomsdeveloper? (og denne developer har måske endda købt ejendommen

Jeg har læst at pengene er dårligt givet ud ved nystiftede AB-foreninger.

> fra en tidligere andelsboligforening, som opløste sig selv ved salget).
> Jeg gætter blot...

Næ. AB-foreningen er ret gammel.... Heldigvis. Derfor er jeg
forholdsvist tryg ved at sætte penge i den fordi jeg ved at alle pengene
ikke går til at betale af på renter fra lån. Men jeg vil tro at det er
ny-istandsættelsen der har meget af skylden for at priserne er skruet
sådan i vejret pgl. sted... Jeg kan jo se at der ofte står 3-400.000 kr
ekstra skrevet på i forbedringer (gulve, lakering, nyt køkken
m.m.). Sådan var det ikke tidligere...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 08:27

Martin Jørgensen kalligraferede, i news:9e5nn3-tkl.ln1@news.tdc.dk
> [...]
> 3-400.000 kr ekstra skrevet på i forbedringer (gulve, lakering, nyt
> køkken m.m.). Sådan var det ikke tidligere...

Lakering? Det må ikke fremstå som forbedring hverken i en forenings regnskab
eller ved opgørelse af værdien af forbedringer i en bolig ifm. salg. Det er
vedligeholdelse.

Nu ved jeg ikke om den 10-dobling, du nævnte, indbefatter forbedringer -
altså den samlede pris for overtagelse?

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-07-06 22:56

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> [...]
> eller ved opgørelse af værdien af forbedringer i en bolig ifm. salg. Det er

Må det ikke udspecificeres? Hvorfor ikke?

Det ser nogenlunde sådan her ud:

*Bygningsdel*
Gulve, lakering, lægning, slibning....... areal m^2... pris... subtotal.
Paneler.................................. areal m^2... pris... subtotal.
El.........................................osv.
Bad... osv.
Nedrivning af væg...
Døre....
Loft...
Håndværker total...
Tekniker..
Total-udgift... bla.bla.

*Salgsopstilling*
Forbedringer iht. ovenstående... (total-udgift fra ovenstående indsat)
Forbedringer...
Døre...
Areal
Afskrivning, arkitekt-vurderinger, bla.bla.

---
Købspris i alt.... bla.bla.
Heraf grundlag for forbedringsafskrivning... bla.bla.

*Købslån*

*Boligafgift*

> Nu ved jeg ikke om den 10-dobling, du nævnte, indbefatter forbedringer -
> altså den samlede pris for overtagelse?

Jo, det tror jeg... Men det er en voldsom stigning alligevel, uanset
hvad.... Måske er folk bare begyndt at sætte deres lejligheder i stand
ligepludseligt... Det undrer mig lidt at der på ca. 5 år kan ske sådan
en voldsom vækst i priserne, men der er selvfølgeligt sket en
omsiggribende byrenovering i Kbh. i den periode og den har nok afsmittet
og tiltrukket nogle rigere folk - det tror jeg ikke man skal
undervurdere... Tidligere var der jo nærmest ikke engang bad i flere af
lejlighederne... Og køkenerne var jo allesammen gamle gaskomfur, SVJH...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 23:18

Martin Jørgensen kalligraferede, i news:pgd0o3-u2o.ln1@news.tdc.dk

> Må det ikke udspecificeres? Hvorfor ikke?
>
> Det ser nogenlunde sådan her ud:
>
> *Bygningsdel*
> Gulve, lakering, lægning, slibning....... areal m^2... pris...

O.k. i forbindelse med nylægning er lakering en del af etableringen. Men
hvis man fx lakerer et gammelt gulv er det vedligehold, på linje med maling
af vægge, opsætning af tapet og den slags.

> [...]
> undervurdere... Tidligere var der jo nærmest ikke engang bad i flere
> af lejlighederne... Og køkenerne var jo allesammen gamle gaskomfur,

Bygningsforbedringer (bortset måske fra decideret byfornyelse) spiller en
meget lille rolle i det regnestykke sammenlignet med ejendomsprisernes
udvikling generelt. Dog en lidt større rolle end ved ejerboliger, fordi
standen spiller ind på hvilken husleje en udlejer kan tage og dermed hvilken
salgssum der kan forrentes (og ejendomsvurdering af andelsforeningers
ejendomme sker med udgangspunkt i salgsprisen som lejeboliger).

David

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-07-06 23:30

David T. Metz wrote:

> Bygningsforbedringer (bortset måske fra decideret byfornyelse)
> spiller en meget lille rolle i det regnestykke sammenlignet med
> ejendomsprisernes udvikling generelt.

Enig, der er tre ting som betyder noget for ejendomspriserne

--
Jesper Lund

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 08:23

Jesper Lund kalligraferede, i

> Det lyder som køb af en andel i en nystiftet andelsboligforening, som
> har erhvervet en totalrenoveret ejendom fra en eller anden
> ejendomsdeveloper?

Det behøver det ikke være. Jeg kender mindst en forening i Kbh. hvor
prisudviklingen har været lignende (ca. 7 dobling på fem år). Det skyldes
alene at vurderingen af andelsforeningers ejendomme i Kbh. har sakket meget
efter markedet (for lejeboliger). Dels er den offentlige vurdering nu
begyndt at tage nogle gevaldige spring (boede for nyligt i en hvor
ejendomsværdien steg over 50 % fra det ene år til det andet, hvilket gav
mere end 4-dobling af andelsværdien) dels er mange foreninger, som du
skriver, gået over til valuarvurdering som yderligere giver et nøk opad (man
betaler en - autoriseret - person for at sige at ens formueaktiv er meget
større end det offentlige siger, så man kan sælge det til højere pris ...).

David

Fra : Henning

Dato : 06-07-06 09:15

On Thu, 6 Jul 2006 09:23:07 +0200, "David T. Metz"
<dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

>Jesper Lund kalligraferede, i

>Det behøver det ikke være. Jeg kender mindst en forening i Kbh. hvor
>prisudviklingen har været lignende (ca. 7 dobling på fem år). Det skyldes

Tja, jeg er lige flyttet fra min gamle forening. Gav 60.000,- for
lejligheden i '90, i '06 var andelsprisen alene 1.200.000. (Den nye
lejlighed vi byttede til var steget fra ~5.000,- i '95 til 1.5mill i
'06, så det var ikke fordi vi "scorede" nogen stor gevinst.)

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-07-06 21:05

Grinz skrev den 02-07-2006 19:39:
> Lad os lige få noget på plads:
>
> 1) Jeg vil ikke optage nogle samtaler
> 2) Jeg vil ikke springe nogen kæ over

ok

> 3) Jeg vil blot finde ud af om; det med at betale X gange andelsindskud er
> lovmæssigt understøttet.

Svaret er et rungende nej!

Den eneste pris du bør acceptere er den som jeg skitserede i mit første
indlæg.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-07-06 21:39

Carsten Riis wrote:

> Svaret er et rungende nej!
>
> Den eneste pris du bør acceptere er den som jeg skitserede i mit
> første indlæg.

Den lovmæssige maksimalpris kan sagtens udgøre 5 (eller for den sags
skyld 15) gange den nuværende aldelshavers oprindelige indskud...

Men hvis man beder om en kopi af referatet fra seneste
generalforsamling, bør der ikke være nogen tvivl om hvad maksimalprisen
er.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-07-06 22:00

Jesper Lund skrev den 02-07-2006 22:38:

> Den lovmæssige maksimalpris kan sagtens udgøre 5 (eller for den sags
> skyld 15) gange den nuværende aldelshavers oprindelige indskud...

Ja da, men der hvor jeg syntes det lyder underlig er snakken om noget
kurs-halløj.

> Men hvis man beder om en kopi af referatet fra seneste
> generalforsamling, bør der ikke være nogen tvivl om hvad maksimalprisen
> er.

har jeg givet udtryk for andet?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 02-07-06 18:54

> [...]
> tag over hovedet. (Ja, jeg har kendskab til foreninger, som har smidt
> nye beboere ud da de kom og peb, og både ville ha' lejligheden og de

På hvilket grundlag har man smidt disse nye andelshavere ud?
Hvis handlen er gennemført, er den godkendt af bestyrelsen, og den nye
andelshaver kan ikke holdes til last for, at bestyrelsen ikke i første
omgang har gjort sit arbejde godt nok.
At man rundt omkring i mere eller mindre lemfældigt styrede
andelsboligforeninger kunne få tanken at gøre noget lignende er ikke
ensbetydende med, at det er en lovlig fremgangsmåde.

/Per

Fra : Henning

Dato : 02-07-06 19:03

> [...]
>Hvis handlen er gennemført, er den godkendt af bestyrelsen, og den nye
>andelshaver kan ikke holdes til last for, at bestyrelsen ikke i første

At der efterfølgende dukker ting op der ulovliggør handlen. Netop at
køber har betalt ekstra for at komme foran i køen.

Fra : per christoffersen

Dato : 02-07-06 20:19

> At der efterfølgende dukker ting op der ulovliggør handlen. Netop at
> køber har betalt ekstra for at komme foran i køen.

Det er ikke ulovligt at betale for meget for en andelsbolig.
Det er ulovligt at kræve for meget.
Hvis køber har betalt mere end loven tillader er der kun to parter, der
pådrager sig et ansvar, - det er sælger og bestyrelsen, som har godkendt
handlen.

At lade købe undgælde for egne fejl er både fejt og urimeligt, og så er det
ganske uden bund i juridiske forhold.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-07-06 20:19

per christoffersen wrote:

> At lade købe undgælde for egne fejl er både fejt og urimeligt, og
> så er det ganske uden bund i juridiske forhold.

Hvad nu hvis vedtægterne har en paragraf ala følgende: "Købere af
andelsbeviser må ikke tilbyde eller betale sælgeren mere end
maksimalprisen. Overtrædelse heraf kan føre til eksklusion af
foreningen".

--
Jesper Lund

Fra : per christoffersen

Dato : 02-07-06 20:48

> Hvad nu hvis vedtægterne har en paragraf ala følgende: "Købere af
> andelsbeviser må ikke tilbyde eller betale sælgeren mere end
> maksimalprisen. Overtrædelse heraf kan føre til eksklusion af foreningen".

Hvornår bliver køber bundet af vedtægterne?
- når andelen er købt, og man dermed ikke er køber længere men andelshaver.

(I øvrigt er det nok rent teoretisk at forestille sig en sådan paragraf. De
steder hvor man ser med umilde øjne på klager over salg over den lovlige
værdi, er vidst ofte steder, hvor man selv ønsker at sælge over maks-prisen.
Det vil derfor være at skyde sig selv i foden at få eller beholde en sådan
paragraf).

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-07-06 20:45

Henning skrev den 02-07-2006 19:12:

> Du glemmer en enkelt ting

Nope.

> - hvad vil du bruge samtalen til?

Til: §16 stk 3

Stk. 3. Er overdragelsen sket i strid med §§ 5 eller 11, kan erhververen
kræve prisen nedsat og en eventuelt erlagt overpris tilbagebetalt.
Kravet om tilbagebetaling forældes 6 måneder fra det tidspunkt, hvor
erhververen kendte eller burde have kendt sit krav. Forældelse afbrydes
ved sagsanlæg.

En evt. retssag er mellem køber og sælger.

> Køber du
> lejligheden til overpris, for senere at bruge samtalen mod sælger,
> risikerer du også at blive ekskluderet fra foreningen, fordi du har
> snydt foran i den reelle kø.

snydt foran i køen? Hvad er det for en kø du taler om?
Vi ved ikke om der er et kø-system i pågældende andelsboligforening.

I tilfælde af, at køber har omgået "kø-systemet" så har bestyrelsen jo
godkendt handlen, hvorved bestyrelsen jo er gået med til omgåelse af
kø-systemet. Hvorfor så vi taler om noget med bestyrelsesansvar og
tilhørende konsekvenser.

> [...]
> tag over hovedet. (Ja, jeg har kendskab til foreninger, som har smidt
> nye beboere ud da de kom og peb, og både ville ha' lejligheden og de

Hvorfor har man smidt de nye andelshavere ud?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 05-07-06 14:25

Carsten Riis skrev:

> I tilfælde af, at køber har omgået "kø-systemet" så har bestyrelsen jo
> godkendt handlen, hvorved bestyrelsen jo er gået med til omgåelse af
> kø-systemet.

Det kan du ikke slutte. I dette fiktive scenarie kan det typisk forholde
sig således: Sælger vil sælge og ventelisten adviseres. Til dem på
ventelisten oplyser sælger at kræve penge under bordet. Det får nogle
til at falde fra, hvorefter en længere ned på listen får boligen ved at
acceptere overprisen. Bestyrelsen får bare at vide at denne var den med
højst anciennitet på listen der var interesseret. Bestyrelsen er derfor
uvidende om overprisen (medmindre nogle af de andre af egen drift
oplyser om det, hvilket åbenbart sker forbavsende sjældent).

David

Fra : per christoffersen

Dato : 05-07-06 17:58

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> uvidende om overprisen (medmindre nogle af de andre af egen drift oplyser
> om det, hvilket åbenbart sker forbavsende sjældent).

Den fremgangsmåde vil jeg kalde en næsten ansvarspådragende slaphed fra
bestyrelsens side.
Hvis administrationen af en vedtaget venteliste foregår uden kontrol lever
bestyrelsen ikke op til sit ansvar.

Uanset hvad, så tvivler jeg stærkt på at forholdet kan bringe købsaftalen
til ophør.
Det er ikke ulovligt at betale penge under bordet, - kun at modtage dem.
Køber kan i øvrigt kun vanskeligt holdes ansvarlig for den slappe håndtering
af ventelisten,

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 08:03

per christoffersen kalligraferede, i
> Den fremgangsmåde vil jeg kalde en næsten ansvarspådragende slaphed
> fra bestyrelsens side.
> Hvis administrationen af en vedtaget venteliste foregår uden kontrol
> lever bestyrelsen ikke op til sit ansvar.

Det er vel et skøn, der bl.a. må bero på flere detaljer i de faktiske
omstændigheder. Da dette eksempel er fiktivt (jeg har hørt om den slags
sager, men kender slet ikke detaljer), er det svært at komme det nærmere.

> Uanset hvad, så tvivler jeg stærkt på at forholdet kan bringe
> købsaftalen til ophør.

Hvis der er klare ventelisteregler i vedtægterne vil jeg tro det er muligt.
Men det handler om konkrete detaljer, som næppe kan afklares uden konkret
kendskab.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-06 08:21

> Hvis der er klare ventelisteregler i vedtægterne vil jeg tro det er
> muligt.

Det vil jeg tro er meget tvivlsomt.
Hvis udgangspunktet er, at handlen er gennemført, og der er skrevet under,
så er der indgået en gyldig handel, som giver køber visse rettigheder.
Tilsidesættelsen af disse rettigheder kræver mere end begåede fejl, der ret
beset er køber uvedkommende.
Da man så kan tillægge at der er tale om en lejlighed med ret til beboelse,
så er vi efterhånden derhenne, hvor det er lige så umuligt at slippe af med
andelshavere som det er med lejere.

Og køber er andelshaver i det øjeblik salgsaftalen er underskrevet og
vilkårene i den er overholdt/opfyldt (feks. hvad angår overtagelsesdato og
betaling).

I det fleste tilfælde har bestyrelsen/foreningen ret til at godkende nye
andelshavere, men det er reelt det bestyrelsen gør ved at underskrive
salgsaftalen.
Skal der gøres indsigelser, skal det ske inden underskrivelsen.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 12:40

per christoffersen skrev:
> [...]
> Hvis udgangspunktet er, at handlen er gennemført, og der er skrevet under,
> så er der indgået en gyldig handel, som giver køber visse rettigheder.

Der kan være eksklusionskriterier der hjemler det. Derudover er jeg ikke
sikker på om man kan slutte fra at penge under bordet ikke er ulovligt
at give ifm. andelshandel til at det ikke er ulovligt at betale for at
omgå ventelisteplacering. Men det ved jeg ikke noget om.

> Da man så kan tillægge at der er tale om en lejlighed med ret til beboelse,
> så er vi efterhånden derhenne, hvor det er lige så umuligt at slippe af med
> andelshavere som det er med lejere.

Ja.

> Og køber er andelshaver i det øjeblik salgsaftalen er underskrevet og
> vilkårene i den er overholdt/opfyldt (feks. hvad angår overtagelsesdato og
> betaling).

Du mener ikke at det kan spille ind at man er blevet andelshaver ved at
bestikke?

Helt enig.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-06 12:51

> Du mener ikke at det kan spille ind at man er blevet andelshaver ved at
> bestikke?

Jeg tror det er meget vanskeligt at bruge den betragtning til noget som
helst.
I den givne situation vil køber være at betragte som den svage part, fordi
det er sælger der har ansvaret for prissætningen, og ham der udfører
ulovlighederne.

Andelsforeningen er der for at beskytte foreningen og sine medlemmer. Ved
penge under bordet burde andelsforeningens indsats rette sig mod at hjælpe
sine medlemmer og støtte et krav tilbagebetaling af det for meget betalte
(hvordan det kan gøres er så en anden sag).

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 19:08

> I den givne situation vil køber være at betragte som den svage part,
> fordi det er sælger der har ansvaret for prissætningen, og ham der
> udfører ulovlighederne.

Der er flere parter, nemlig de forbigåede, hvilket var mit ræsonnement.

> [...]
> at hjælpe sine medlemmer og støtte et krav tilbagebetaling af det for
> meget betalte (hvordan det kan gøres er så en anden sag).

Igen er der flere parter, men dette opfatter jeg ikke som specielt juridisk,
men mere moralsk. I den generelle betragtning er jeg dog helt enig.

David

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-07-06 18:16

David T. Metz skrev den 05-07-2006 15:24:

> Det kan du ikke slutte. I dette fiktive scenarie kan det typisk forholde
> sig således:

Typisk?

Såfremt det skitserede venteliste-system findes, så kan man ligeså godt
undlade at have en venteliste.

Som du selv skriver. Fiktivt.
Nu kender vi ikke kriterierne for den fiktive venteliste i dette
fiktive scenarie.

Jeg bygger min "påstand" på de venteliste-systemer som jeg kender.

> Sælger vil sælge og ventelisten adviseres. Til dem på
> ventelisten oplyser sælger at kræve penge under bordet. Det får nogle
> til at falde fra,

Det vil da være åndsvagt af dem der står øverst. De øverste vil
naturligvis anmelde et sådant krav til bestyrelsen/administrator.

Når bestyrelsen får information om "Penge under bordet", så har
bestyrelsen kendskab til en højere på listen som er interesseret end den
som sælger foreslår.
Dermed kan bestyrelsen ikke være passive omkring handlen. Såfremt
bestyrelsen ikke skrider til handling, så risikerer de at være
medvirkende til overtrædelse af andelsboligloven, hvilken har en
strafferamme op til 4 måneders fængsel.

> [...]
> uvidende om overprisen (medmindre nogle af de andre af egen drift
> oplyser om det, hvilket åbenbart sker forbavsende sjældent).

En ordentlig venteliste skal naturligvis administreres af bestyrelsen
og/eller administrator.
Sælger skal slet ikke blande sig i ventelisten!

En sælger-administreret venteliste er da dybt gonat.

I de ventelister jeg kender, har sælger intet at gøre med hvem der køber
andelen.
Sælger oplyser overfor bestyrelsen/administrator, at han vil sælge sin
andel.
Derfra overtager bestyrelsen/administrator formidlingen til de personer
på ventelisten som nu i den del af ventelisten som er relevant fx intern
liste og ekstern liste.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-07-06 23:13

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> writes:

-snip-
> En ordentlig venteliste skal naturligvis administreres af bestyrelsen
> og/eller administrator.
> Sælger skal slet ikke blande sig i ventelisten!
>
> En sælger-administreret venteliste er da dybt gonat.

Ja, det har jeg godtnok heller aldrig hørt om... Det er da komplet
tåbeligt... Bruger man virkeligt det nogen steder? Det har jeg utroligt
svært ved at forestille mig.

> I de ventelister jeg kender, har sælger intet at gøre med hvem der
> køber andelen.

Enig.

> [...]
> personer på ventelisten som nu i den del af ventelisten som er
> relevant fx intern liste og ekstern liste.

Lige nøjagtigt.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 08:07

Carsten Riis kalligraferede, i news:ltSqg.66$Mi7.18@news.get2net.dk
> Jeg bygger min "påstand" på de venteliste-systemer som jeg kender.

Fair nok. Din udtalelse var bare generaliserinde.

> [...]

> og/eller administrator.
> Sælger skal slet ikke blande sig i ventelisten!

Det kan man mene.

> I de ventelister jeg kender, har sælger intet at gøre med hvem der
> køber andelen.

O.k. Jeg har nu kendt en del "dovne" bestyrelser der overlader besværet til
den der har den primære interesse i at få sagen overstået (=sælger), efter
bestyrelsen selv har sendt brev ud.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 05-07-06 14:17

Carsten Riis skrev:

> Andelskronen er en udregnet værdi, der sættes ud fra ejendommens
> værdier.

Foreningens værdier, herunder ejendommen eller ejendommenes værdi.

> Ejendommens værdier deles så med det antal kvadratmeter som
> findes i ejendommen. Og andelshaverene får så andele efter hvor mange
> kvadratmeter deres bolig er.

Det du beskriver er andelsværdi - ikke andelskrone. Andelskrone er den
værdi hver krone af det oprindelige indskud har. Indskød første
andelshaver fx 10 kroner men er værdien af andelen nu 50 kr, så er
andelskronen nu 5 (50/10).

> Fx ejendommen er 5 millioner kroner værd. Der er 1500 kvadratmeter
> bolig i ejendommen. så er andelskronen på 3.333,33

Det er hverken andelskrone eller andelsværdi. Der er ingen krav om
sammenhæng mellem kvadratmeter og andelsstørrelse - i praksis kan fx
herlighedsværdi have spillet ind på fastsættelse af andelsstørrelse (fx
penthouse versus stuelejlighed ud til befærdet vej)

> Den værdi du skal betale er altså lejlighedens andel i ejendommens værdi.

Nemlig (altså foreningens).

> Til generalforsamlinger er det så, at selvom du har en forholdsmæssig
> stor bolig, så har det samme at skulle have sagt som dem med de mindre
> boliger dvs. man stemmer med 1 stemme = 1 andel.

Det afhænger helt og aldeles af vedtægterne og hænger ikke altid sådan
sammen.

> Sådan som du forklarer noget om kurs mv, så lyder lidt på mig som om
> sælger vil have penge under bordet.

Snarere lyder det som andelskrone der i praksis er den faktor man ganger
andelbevisets pålydende værdi med (lidt ligesom kurser)

David

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-07-06 19:04

David T. Metz skrev den 05-07-2006 15:17:

> [...]
> værdi hver krone af det oprindelige indskud har. Indskød første
> andelshaver fx 10 kroner men er værdien af andelen nu 50 kr, så er

Ok. Så har den forening hvor jeg har set andelskrone-begrebet anvendt
misforstået andelskrone-begrebet.

I den forening jeg bor i nu, bruger vi bare antal andele som fordeling
af foreningens/ejendommens værdier.
Det gøres mere ud fra, at alle andele er lige store, så at udregne pr.
kvadratmeter er ren talgymnastik uden dybere formål.

I den forening jeg flytter til bruges antallet kvadratmeter i
lejligheden som "fordelingsfaktor".

> Nemlig (altså foreningens).

Forskellen er hvad?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-07-06 20:33

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok. Så har den forening hvor jeg har set andelskrone-begrebet anvendt
> misforstået andelskrone-begrebet.

Ja. Hvis de har brugt den definition, du beskriver.

Foreningens formue og/eller gæld.

Hilsen Inger

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-07-06 21:14

Inger Pedersen skrev den 05-07-2006 21:32:

> Ja. Hvis de har brugt den definition, du beskriver.

> Foreningens formue og/eller gæld.

Jeg tænker her på forskellen mellem ejendommen og foreningen.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 08:14

Carsten Riis kalligraferede, i news:M3Vqg.91$Eh3.31@news.get2net.dk

> Jeg tænker her på forskellen mellem ejendommen og foreningen.

Foreningens formue består typisk (ved ikke lige om jeg husker det hele) af:
Ejendommens værdi
Indestående i bank
Tilgodehavender (hos andelshavere eller andre)

Minus:
Gæld (til långivere, andelshavere eller andre, herunder
forsyningsvirksomheder)
Hensættelser (fx til fremtidig vedligeholdelse)

Hvis man ikke trak gælden fra ville fx nybyggede andelsforeningers boliger
være ubetalelige. Min pointe er bare at man ikke kan nøjes med at slå
ejendomsværdien op, men må kende regnskabet.

David

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-06 08:30

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker her på forskellen mellem ejendommen og foreningen.

Der tales om ejendommens værdi og foreningens værdi.
Ejendommen har en værdi og er et aktiv for foreningen.
For at nå frem til foreningens værdi (andelskapitalen) skal man udover
ejendommens værdi indregne alle andre aktiver og passiver.
Feks.
Aktiver:
Indestående på bankkonti el. andre steder.
Ikke betalt leje/varme mv.
Andre tilgodehavender

Passiver
Lån (først og fremmest...)
Ikke betalte regninger
Afskrivninger på forbedringer (evt.)

Når kapitalopgørelsen skal laves til brug for beregning af andelsværdier er
der ganske bestemte retningslinjer der skal følges, - de fremgår af
Andelsboligloven.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-07-06 19:58

per christoffersen skrev den 06-07-2006 09:30:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der tales om ejendommens værdi og foreningens værdi.

snip: lidt balance-forklaring.

Ok. jeg sætter nu ligehedstegn mellem ejendom og forening, da det er
foreningen som ejer ejendommen.

foreningens/ejendommens værdi er naturligvis fratrukket gældsposter.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-06 20:51

> Ok. jeg sætter nu ligehedstegn mellem ejendom og forening, da det er
> foreningen som ejer ejendommen.

Det kan man selvfølgelig gøre, men det giver nogle sproglige forviklinger,
når sprogbrugen andre steder (bla. i lovgivningen) er anderledes.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 06-07-06 20:53

Carsten Riis kalligraferede, i news:t2drg.83$CN5.79@news.get2net.dk

> foreningens/ejendommens værdi er naturligvis fratrukket gældsposter.

- og andre ting og tillagt andre ...

For mig at se er der god grund til at skelne.

David

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-07-06 20:55

> [...]
> foreningen som ejer ejendommen.
> foreningens/ejendommens værdi er naturligvis fratrukket gældsposter.

Du glemmer det oplagte eksempel hvor en forening ejer flere ejendomme..
"Forening" er entydigt og dækkende...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Nicolai

Dato : 03-07-06 09:49

"Grinz" <agaaga@hotmail.com> wrote in message

> Jeg er lettere forvirret over dette, idet vedkommende naturligtvis sælger
> til 2 mill. En evt henvisning til andelsboligloven på nettet vil være
> taknemmeligt.

Min andelsbolig havde en oprindelig andelskrone på 40.000 kr og det skal jo
ganges med den værdiforøgelse der har været gennem årene, i mit tilfælde var
det vist nok 6½ og ja, den blev solgt til 320.000 kr, og det var igennem
andelsforeningens administrationsselskab med advokater og lignende, så som
du beskriver det, virker det helt reelt.

Men som andre skriver, så kan du altid se den faktor den oprindelige
andelskrone skal ganges med, evt. ved at henvende dig til bestyrelsen.

Nicolai