notariat / testamenete ...
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 01-07-06 20:44

jeg sider og skriver det her fra Rønne Hospital den 29/6 så jeg ved
ikke hvornår jeg for net adgang igen .... ja det er jeg så her den 1/7
noget mat men med en rehabiliterene bugspyt kirtel "haemorhagisk
pancreatit"

Nu formoder jeg at det koster en del at skrive et testamente I.flg min
mor ca 7000 kr. - hvis det skal gøres i genem en Jurist / advokat ...
( har skrevet om det før men har mistet info )

men for ...jeg mener det er 300 kr kan man få opbevaret et parpir på
notariatet der vil blive firgivet den dag jeg / man dør .....

Tanken er kort og godt at jeg vil fordele hvad jeg ejer og har i
mellem mine 4 søster - har snakkte med min mor og emotionelle far om
det og det er de ok med .....( at de ikke arver )

men så er det at det blive lidt tektniisk - for det første skulle min
biologiske far overleve mig og øjne Chansen til nogen gratisk penge så
vil han sætte himmel haw og jord i bevægelse for at få dem - intet
ville ærge mig mere :) fra det hinsiden ...

og jeg er go for lidt mere ind jeg egentligt havde regnet med men
firværdien i mit hus og grund er ca på 1½ million
årsagen til friværdien er så stor er fordi jeg fik grunden rørene
billigt af et par ædlre læger - de solgte den til mig for hvad de ga
for den i 80 erne - længe før de her afdrags fri lån man kan få i dag.
min mors mand er tømmer så materialerne den er lavet af for jeg til
hvad han gir for den hvilket ca er 1/3 del af hvad andre gir sidst men
ikke mindst så tager han ikke den stor løn for at bygge det.

Nå også har jeg well kunst for en ½ million ( + hvis jeg gad skændes
med min mor om det så har jeg en chagall litografi fra min afdøde
moster - men det gør jeg ikke -men jeg har faktisk en brev hvor hun
gir mig den )+ så ejer jeg jo en masse bøger kameraer dvd film osv
osv der er også for en sjat .....

men problemet er ( formoder jeg )
mht arve afgift at de 2 ældste har blodlinje til mig
men de 2 "små" er fra adopteret fra Korea af min far som aldrig har
haft mulighed for at adopteret mig - men de bliver jo ikke mindre
mine søster af den grund.

Nu i betragtning af jeg kun er 40 år kan det måske virke en kende
hysterisk at bringe_orden_I sin sager .... men den her mave sendet mit
på hvis over 12 dage i marts gjortde lidt knuder igen i maj og gik så
helt ned igen her i Juni - med hvad der har vist sig at være en
"haemorhagisk pancreatit" og den er i værste fald dødelig

ja jeg ved godt der er en masse ot snak i det her men jeg synes aht
samenhæng kan forklaring godt beretiges.
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-07-06 01:54

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> ikke hvornår jeg for net adgang igen .... ja det er jeg så her den 1/7
> noget mat men med en rehabiliterene bugspyt kirtel "haemorhagisk

-klip en masse-

Det korte og det lange er, at hvis du ikke har børn, har du ingen
livsarvinger og kan dermed frit testere over hele dit bo. Hvis du ikke
opretter testamente, arver dine biologiske forældre eller deres
livsarvinger ved forældrenes forfald.

Med andre ord kan du oprette testamente, hvori du alene betænker dine
søskende - uanset om de er søskende i juridisk forstand eller ej. De vil
så arve alt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-07-06 06:21

On Sun, 02 Jul 2006 02:54:21 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>
>Med andre ord kan du oprette testamente, hvori du alene betænker dine
>søskende - uanset om de er søskende i juridisk forstand eller ej. De vil

Hmm ja men det afklare jo ikke sprgm. om et parpir med min sidste
vilje på notariatet er juridisk dæggende ?

vil min biologiske far f.eks kunne gå i retten med det og sige at han
vil altså heller have pengen til sig selv ind de tilfalder mine søskne
?

Fra : ha

Dato : 02-07-06 10:06

Bo M Mogensen wrote:
> On Sun, 02 Jul 2006 02:54:21 +0200, Kevin Edelvang
> <virker@ikke.invalid> wrote:

> Hmm ja men det afklare jo ikke sprgm. om et parpir med min sidste
> vilje på notariatet er juridisk dæggende ?

Vil du være sikker, så brug en advokat.
Jeg har selv fået et testamente lavet via http://www.minadvokat.dk/
Prisen 2.250 kr (+ notar) er efter min mening givet godt ud.

> vil min biologiske far f.eks kunne gå i retten med det og sige at han
> vil altså heller have pengen til sig selv ind de tilfalder mine søskne

Det kan han godt, men er dit testamente iorden får han ingen "klejner"
da du jo har bestemt hvem der skal have noget, og hvem der ikke skal.

/ha

ps: God bedring, håber det bedste for dig.

Fra : Brian

Dato : 02-07-06 12:16

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan han godt, men er dit testamente iorden får han ingen "klejner"
> da du jo har bestemt hvem der skal have noget, og hvem der ikke skal.

Skriver man også "hvem der ikke skal" have klejner?

> ps: God bedring, håber det bedste for dig.

....også herfra...

Fra : Holst

Dato : 02-07-06 17:12

Brian wrote:

> Skriver man også "hvem der ikke skal" have klejner?

Sædvanligvis ikke. Har du i testamentet redegjort for, hvordan hele din
formue skal fordeles, så er der jo ikke noget tilbage at fordele blandt
dem, der ikke skal have klejner.

Men som sådan burde der jo ikke være noget til hinder for også i
testamentet at skrive det, men det burde være unødvendigt.

Jeps.

Fra : Christian Madsen

Dato : 02-07-06 18:00

Holst skrev:

> [...]
>
> Men som sådan burde der jo ikke være noget til hinder for også i testamentet
> at skrive det, men det burde være unødvendigt.

Helt rigtigt! Man kan skrive det, for at være sikker på, at man ikke
ved fortolkning når frem til noget andet!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke garantere rigtigheden at dette

Fra : Holst

Dato : 02-07-06 18:44

Christian Madsen wrote:

> Helt rigtigt! Man kan skrive det, for at være sikker på, at man ikke
> ved fortolkning når frem til noget andet!

Ja, det er netop det. For at snakke om en anden slags testamenter, der
ikke er bindende på samme måde, nemlig børnetestamenter, så er det vist
meget normalt i dem at skrive, hvis der er nogen, som man ABSOLUT IKKE
ønsker, at børnene skal bo hos efter forældrenes eventuelle bortgang.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-07-06 22:06

Holst wrote:

> Sædvanligvis ikke.

Det er forholdsvis almindeligt, at folk får indføjet hade-slægtninge i
en § a la:

"Det er min overordnede vilje, at NN ikke kommer til at arve undertegnede".

Den slags kan lette fortolkningen, hvis de øvrige bestemmelser er uklare
eller snørklede, hvilket i givet fald ville kunne give anledning til
problemer

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 10:56

On Sun, 02 Jul 2006 23:06:00 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

> [...]
>
>Den slags kan lette fortolkningen, hvis de øvrige bestemmelser er uklare
>eller snørklede, hvilket i givet fald ville kunne give anledning til

jamen det vil komme til at stå der med stort under streget og
kursiv :)
--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 10:44

On Sun, 02 Jul 2006 18:11:50 +0200, Holst <newsjun06@shelter.dk>
wrote:

>Men som sådan burde der jo ikke være noget til hinder for også i
>testamentet at skrive det, men det burde være unødvendigt.

Hmm jamen han er en grib - han vil kæmpe til det sidste for at rage
til sig hvis han kan ...

>Jeps.

takker :)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 10:44

On Sun, 2 Jul 2006 13:16:01 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>Skriver man også "hvem der ikke skal" have klejner?

Ja det har jeg da tænkt mig ... bare så der ingen tvil er ...

>...også herfra...

mange tak :)

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 10:44

On Sun, 2 Jul 2006 11:06:07 +0200, "ha" <minnewsmail@gmail.com> wrote:

HI Ha og tak for svaret

>Vil du være sikker, så brug en advokat.
>Jeg har selv fået et testamente lavet via http://www.minadvokat.dk/
>Prisen 2.250 kr (+ notar) er efter min mening givet godt ud.

jamen problemet er at jeg godt nok har værdier for en del penge - men
ikke den store lekvidtet så 2250 kr er en del penge for mig men jeg
kender en advokat privat der vil skrive gratis under på mit testamente
det er well lige så godt ?

>Det kan han godt, men er dit testamente iorden får han ingen "klejner"
>da du jo har bestemt hvem der skal have noget, og hvem der ikke skal.

ja det vil give mig sjæle fred ..

>/ha
>
>ps: God bedring, håber det bedste for dig.

jow tak jeg er smerte fri - men træt for noget antibiotika ..ja jeg
siger dig nogen piller på størelse med en halv tommel finger men de
virker :)

Fra : Holst

Dato : 03-07-06 11:10

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> ikke den store lekvidtet så 2250 kr er en del penge for mig men jeg
> kender en advokat privat der vil skrive gratis under på mit testamente

Tjoh ... I forbindelse med et testamente er det vigtigste - efter min
mening - at du får det forbi notaren. Det koster 300 kr. eller så.
Fordelen ved det er, at dit testamente så bliver opbevaret i
Centralregisteret for testamenter (eller noget i den dur), og du er helt
sikker på, at testamentet dukker op ved din død.

Har du blot et vidnetestamente - hvad enten det er underskrevet af dine
naboer eller en advokat -, så ligger det reelt blot hjemme i din skuffe,
og det kan jo blive væk i en travl tid efter din død.

Skal du have en advokat ind over et testamente, så er det mest for at
sikre, at indholdet er korrekt. Notaren sikrer på ingen måde
korrektheden af testamentet.

Så kender du en advokat privat, så få ham overtalt til at kigge det
grundigt igennem, snakke med dig om det og så videre. Indholdet af et
testamente er i dit tilfælde sikkert ganske simpelt, og jeg tror såmænd,
at jeg hurtigt kunne sammenstrikke et testamente sammen til dig, som din
advokat vil sige god for - og jeg har ikke megen forstand på det.

Men få det forbi en notar.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 13:59

On Mon, 03 Jul 2006 12:09:32 +0200, Holst <newsjun06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>Centralregisteret for testamenter (eller noget i den dur), og du er helt
>sikker på, at testamentet dukker op ved din død.

jamen det mener jeg også man er ved notariatet ....de bliver spurgt
som nogen af de første når man er død.

jeg fandt det her :
http://www.aeldresagen.dk/indexinformationpage.asp?id=33312F44-26C7-444C-B5EA-3B9787C9FABC&indexpage=&exportmode=0

men jeg kan ved min Øhh død :) ikke finde nr og adresse på det
notariat som høre under westerbro angivligt fordi jeg ikke kan stave
til notariat eller det heder noget andet

>Har du blot et vidnetestamente - hvad enten det er underskrevet af dine
>naboer eller en advokat -, så ligger det reelt blot hjemme i din skuffe,
>og det kan jo blive væk i en travl tid efter din død.

jamen det skal det jo ikke.

>Skal du have en advokat ind over et testamente, så er det mest for at
>sikre, at indholdet er korrekt. Notaren sikrer på ingen måde
>korrektheden af testamentet.

Det ved jeg - men som jeg har forstået det så er mine forældre ikke
tvangs arvinger ? de for bare hvad jeg har hvis andet ikke er anført ?

> [...]
>at jeg hurtigt kunne sammenstrikke et testamente sammen til dig, som din
>advokat vil sige god for - og jeg har ikke megen forstand på det.

Det lyder godt

>Men få det forbi en notar.

ja hvis jeg ku finde ham :/?

Fra : Holst

Dato : 03-07-06 14:23

Bo M Mogensen wrote:

> jamen det mener jeg også man er ved notariatet ....de bliver spurgt
> som nogen af de første når man er død.

Ja, vi snakker vist om det samme. Tager du dit testamente forbi notaren,
notarkontoret, notariatet eller hvad det nu måtte hedde, så bekræfter
notaren på testamentet, at du er den du er, samt at du umiddelbart er
fornuftig oven i bøtten, samt at vedlagte testamente er din vilje.
Herefter vil testamentet være registreret hos centralregisteret for
testamenter og med sikkerhed dukke op ved din død.

> jeg fandt det her :
> http://www.aeldresagen.dk/indexinformationpage.asp?id=33312F44-26C7-444C-B5EA-3B9787C9FABC&indexpage=&exportmode=0

Jeg skimmede det lige, og det virker jo rigtig nok. Af de tre muligheder
nummereret 1, 2 og 3, er det mest fornuftigt at vælge nr. 1
"Notartestamente" samt at vælge at lade en advokat kigge på det forud.

> men jeg kan ved min Øhh død :) ikke finde nr og adresse på det
> notariat som høre under westerbro angivligt fordi jeg ikke kan stave
> til notariat eller det heder noget andet

Notariatet eller hvad det nu måtte hedde, ligger sædvanligvis sammen med
retten. Så prøv at tag et kig forbi http://www.domstol.dk og find det der.

> Det ved jeg - men som jeg har forstået det så er mine forældre ikke
> tvangs arvinger ? de for bare hvad jeg har hvis andet ikke er anført ?

Korrekt. Tvangsarvinger er ægtefælle og børn. Er du gift eller har du
børn, vil de arve alt, hvis du ikke har lavet et testamente. Har du
derimod ingen børn og er ugift, vil man kigge opad mod dine forældre,
som så vil arve. Disse er dog ikke tvangsarvinger, så med et testamente
kan du sende dine penge et helt andet sted hen.

> ja hvis jeg ku finde ham :/?

Det skal du såmænd nok. Ellers kan din advokat helt sikkert hjælpe dig i
den rigtige retning i den henseende.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 15:27

On Mon, 03 Jul 2006 15:22:41 +0200, Holst <newsjun06@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>Herefter vil testamentet være registreret hos centralregisteret for
>testamenter og med sikkerhed dukke op ved din død.

jamen så er det jo næsten som det skal være - skal bare lige tænke det
igenem med de 2 søster jeg ikke har nogen juridisk binding til ...

>Jeg skimmede det lige, og det virker jo rigtig nok. Af de tre muligheder
>nummereret 1, 2 og 3, er det mest fornuftigt at vælge nr. 1
>"Notartestamente" samt at vælge at lade en advokat kigge på det forud.

yeps det gør jeg ...

>Notariatet eller hvad det nu måtte hedde, ligger sædvanligvis sammen med
>retten. Så prøv at tag et kig forbi http://www.domstol.dk og find det der.

ok det vil jeg gøre - tak for det !

>Korrekt. Tvangsarvinger er ægtefælle og børn. Er du gift eller har du
>børn, vil de arve alt, hvis du ikke har lavet et testamente.

ja ellers er det - det ½

> [...]
>som så vil arve. Disse er dog ikke tvangsarvinger, så med et testamente
>kan du sende dine penge et helt andet sted hen.

ja det er bestemt planen ... jeg har ikke ro før jeg er sikker på min
bio fader ikke for en bjælle - han har lige haft kronede dage da han
mor døde - hun havde ellers udtrygt ønske om at få bevaret sit
gravsted i 50 år men det fik han da sat ned til 20 - svin !

>Det skal du såmænd nok. Ellers kan din advokat helt sikkert hjælpe dig i
>den rigtige retning i den henseende.

jamen det ved de da med den link du postede for oven

Fra : ha

Dato : 03-07-06 14:04

Bo M Mogensen wrote:
> [...]
> ikke den store lekvidtet så 2250 kr er en del penge for mig men jeg
> kender en advokat privat der vil skrive gratis under på mit testamente

Det kan det sagtens være, men du skal sikre dig, at din advokat-ven
også sørger for at selve indholdet i testamenter kan stå for en nærmere
granskning.

Noget du også skal være opmærksom på, er at såfremt din nettoformue
er f.eks. 2 mill. kr., så kan der være penge at spare, når dine arvinger er
dine søskende, idet de jo skal betale en forhøjet arveafgift.
Også desangående, bør du indhente advokatbistand.

Jeg forstår godt det med de 2.250 kr., men omvendt ved jeg af egen
erfaring, at der er så mange ting der skal tages stilling til, og formuleres
korrekt, at pengene er givet godt ud.

/ha

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-07-06 15:23

On Mon, 3 Jul 2006 15:04:13 +0200, "ha" <minnewsmail@gmail.com> wrote:

>Det kan det sagtens være, men du skal sikre dig, at din advokat-ven
>også sørger for at selve indholdet i testamenter kan stå for en nærmere
>granskning.

jamen det vil jeg gøre - jeg kender faktisk 2 nu når jeg kommer i
tanker om det ...........

> [...]
>dine søskende, idet de jo skal betale en forhøjet arveafgift.
>Også desangående, bør du indhente advokatbistand.

ja og hvad være er at de 2 er adoptere fra korea af min emotionelle
far så de er ikke en gang juridisk søskne ... men der må jeg finde ud
af noget ....

>Jeg forstår godt det med de 2.250 kr., men omvendt ved jeg af egen
>erfaring, at der er så mange ting der skal tages stilling til, og formuleres
>korrekt, at pengene er givet godt ud.

bestemt

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-07-06 22:49

Bo M Mogensen wrote:

> ja og hvad være er at de 2 er adoptere fra korea af min emotionelle
> far så de er ikke en gang juridisk søskne ... men der må jeg finde ud
> af noget ....

Da du ingen tvangsarvinger har, kan din emotionelle fars adopterede børn
arve med lige så stor ret som alle andre (i henhold til testamente). Det
samme kan samtlige skribenter på det danske usenet og Kattens Værn.

Det eneste, du skal være opmærksom på er afgift. Men også dette kan
formuleres helt simpelt i testamentet ved blot at skrive, at de skal
arve samme beløb netto, altså efter betaling af afgift.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-07-06 10:54

On Mon, 03 Jul 2006 23:48:46 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Det eneste, du skal være opmærksom på er afgift

jamen det var lige den jeg tænkte på

> Men også dette kan
>formuleres helt simpelt i testamentet ved blot at skrive, at de skal
>arve samme beløb netto, altså efter betaling af afgift.

jaee eller så skal de bare ha værdier i form af kunst og egendele ja
de bliver vist godt nok også vuderet ..... men ellers laver jeg det
sådan at den søster jeg er vokset op med hun for en større del i mod
hun låner de andre afdrags og rente frit X antal % af den samlede
formue ... men nu er de er ret godt ved muffen eller bliver det dem på
min emotionnel fars side .... men derfor er der jo ingen grund til at
smide gode penge ud ... men tak for at bekræftige mig i min
formodning.

Genetik er nogen gange noget fanden har skabt !!!