Kunsten at beskrive en lyd.
Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 19:30

Hej folkens.

I løbet af de sidste par tusinde km er der begyndt at komme en ny fra
min GS500E.
Lyden kommer nogle gange hvis jeg motorbremser hårdt i et lavt gear. Den
kan også komme hvis jeg er igang med at accelerere middel/meget (i
forhold til hvad den kan klare) og så trækker koblingen på samme tid som
jeg slækker på gassen. Lyden er ikke konstant og kommer ikke med mindre
jeg gør disse ting. Og nej, en permanent løsningen er ikke at lade være
med disse ting. Lyden er meget nemmere at fremprovokere når jeg har
passager på.

Jeg har lige stillet ventiler, karbonader og cyklen har fået nye
tændrør, som alt i alt kun hjalp meget lidt på problemet. Ved ikke om
det er relevant, men cyklen sveder en smule, specielt fra omkring
knastkædestrammeren og muligvis også en smule fra toppakning og
bundpakning. Før jeg fik stillet ventiler osv brugte den en den olie ved
motorvejskørsel, hvilket tydeligvis kunne ses på mine bukser ved
ankomst. Jeg har købt ind til at få skiftet div. pakninger, så den kan
holde op med at svede sådan og det ville være rart i samme omgang at
kunne slippe af med denne ubehagelige lyd.

Beskrivelse af lyden (der må fnises indvendigt):
Det er i familie med klasket, dvs hverken væsen, vrælen eller susen. Dog
er det slet ikke sådan et KLONK der kan komme ved gear-skift. Nærmere et
donk af kort varihed. Hyppiheden er proportional med omdrejningerne.
Lyden er ikke rar og lyder helt bestem som noget man ikke skal
fremprovokere for meget.
For mine Utrænede ører lyder det som om at det er et stempel der rammer
et eller andet. Men ville jeg ikke have motorhavari nu, hvis dette var
tilfældet?

Er der en, der kan give et hint til hvad jeg skal kigge efter, når jeg
alligevel har motoren skilt ad engang i næste uge for at skifte pakninger ?

Mvh Jesper G, GS500E

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-06 19:49

Jesper G <super_gSnabelAesenetPrikdk> writes:

> Hyppiheden er proportional med omdrejningerne.

Men ikke hastighed (dvs. gear)? Måske det kan være knastkæden. Er der
ellers flere kæder inde i sådan en GS500?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 20:02

Jes Vestervang wrote:

> Men ikke hastighed (dvs. gear)? Måske det kan være knastkæden. Er der
> ellers flere kæder inde i sådan en GS500?

Ups.. Her mente jeg hyppihed af donkene når de kan høres. Kan få dem
frem i 1-3. gear. 4-6 kører man alligevel så stærkt at vinden overdøver
og man motorbremser ikke helt så kraftigt.

Der skulle så vidt jeg ved ikke være andre kæder i motoren end knastkæden.

-Jesper G

Fra : tb

Dato : 01-07-06 22:28

> Der skulle så vidt jeg ved ikke være andre kæder i motoren end knastkæden.

er du sikker? Ikke at jeg kender den indefra, men hvad med :

kæde til oliepumpe, kæde til starter, kæde fra krumtap til gearkasse ?

Fra : Allan Bojesen

Dato : 01-07-06 20:36

"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg gør disse ting. Og nej, en permanent løsningen er ikke at lade være
> med disse ting. Lyden er meget nemmere at fremprovokere når jeg har

Har du chekket kæden (den store og gummiklodserne i navet?

Allan Bojesen

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-07-06 21:28

On Sat, 1 Jul 2006 21:35:36 +0200, "Allan Bojesen"
<allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej.

>Har du chekket kæden (den store og gummiklodserne i navet?

Jeg tror Allan er inde på noget af det rigtige.
Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 21:45

Steen Gruby wrote:
> [...]
>>

> Jeg tror Allan er inde på noget af det rigtige.
> Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
> Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.

Det er forholdsvis nyt (få kkm), men kæden er dog lidt til den stramme
side. Det ville være en dejlig nem løsning, hvis det "bare" er det. Det
må afprøves first thing monday.
Ang. gummiklodserne, så var de der alle sammen sidste gang jeg checkede.
Jeg skal alligevel have baghjulet af, da jeg skal kigget til
svingarmslejet, så der kan jeg også lige være opmærksom på gummiet.

-Jesper

Fra : Armand

Dato : 01-07-06 23:30

Steen Gruby skrev:
> .
> Hvornår har du sidst skiftet kædekit?
> Et slidt forreste tandhjul kan lyde ganske forfærdeligt.

En række nedslidte kædeled vil give en rytmisk forekommende lyd når
kæden strammes (á: de slidte led holdes samlet af tandhjulet) hhv.
slækkes (á: de slidte kædeked befinder sig i "fri dressur")!
Men uanset hvilket kæde-relateret problem det måtte dreje sig om, så vil
lyden følge hastigheden og ikke motor-omdrejningerne!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 00:11

Armand wrote:

> [...]
> Men uanset hvilket kæde-relateret problem det måtte dreje sig om, så vil
> lyden følge hastigheden og ikke motor-omdrejningerne!

Det er jo det.. Lyden kan også nogle gange frembringes i frigear ved
0km/t. Der skal dog vrides lidt og det har jo intet formål i frigear, så
der oplever jeg det sjovt nok ikke så meget :)

-Jesper G

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 02-07-06 19:42

"Jesper G" skrev:
> Det er jo det.. Lyden kan også nogle gange frembringes i frigear ved
> 0km/t. Der skal dog vrides lidt og det har jo intet formål i frigear, så
> der oplever jeg det sjovt nok ikke så meget :)

Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt lyd, ikke
findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste jeg har lært efter
adskillige år med en meget skramlende SZR :)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-07-06 21:51

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:

> Husk at 50% af alle lyde du hører når du lytter efter en bestemt
> lyd, ikke findes i virkeligheden... Det er noget af det vigtigste
> jeg har lært efter adskillige år med en meget skramlende SZR :)

....så hver anden dryp-lyd er et produkt af din paranoia?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 03-07-06 15:56

Jes Vestervang skrev den 02 jul 2006 i news:874pxzloha.fsf@padden.intranet:

> ...så hver anden dryp-lyd er et produkt af din paranoia?

50 % inkontinens?
Juhuu... Det er kun halvt så slemt som frygtet! ;=)

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Armand

Dato : 04-07-06 22:18

Arne Lorenzen skrev:

> 50 % inkontinens?
> Juhuu... Det er kun halvt så slemt som frygtet! ;=)

GRILL

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-07-06 20:53

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Jes Vestervang skrev den 02 jul 2006 i

> 50 % inkontinens?

Det kan man vist godt sige Rasmus' SZR drypper en del benzin for
tiden

> Juhuu... Det er kun halvt så slemt som frygtet! ;=)

Ja, wuhu
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-07-06 20:29

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:

> Anyway, jeg kigger på den når jeg kommer til aalborg efter
> århusdrukken på lørdag - og så skal den dælme komme til at spille
> max.

Lyder fornuftigt Fazeren skal vist også have en overhaling, først
og fremmest skal jeg have udglattet hakket i inderrøret på forgaflen
så oliepjaskeriet kan få en ende.

> Jeg bliver jo helt psykotisk af ikke at kunne køre rundt i det gode
> vejr, og den bliver jo nødt til at være klar til skagenstræf.

Ja sgu
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R