Fritureolie
Fra : Kert Rats

Dato : 01-07-06 13:08

Affødt af et spørgsmål i en tidligere tråd om friturekogere vil jeg spørge
jer om, hvilken olie eller type fedtstof I mener er bedst til at
friturestege i.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-07-06 16:30

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> on lørdag 1. juli 2006 at 14:07 +0100
wrote:
> [...]
>spørge
>jer om, hvilken olie eller type fedtstof I mener er bedst til at

jeg bruger enten rapsolie eller vindruekerneolie - navnlig den sidste er
god til formålet, da den tåler ret høje temperaturer.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-07-06 18:45

Frank Løkkegaard skrev:

> jeg bruger enten rapsolie eller vindruekerneolie - navnlig den
> sidste er god til formålet, da den tåler ret høje temperaturer.

Rapsolie synes jeg får en rigtig grim frituresmag når den bliver
bare en smule varm, så den kunne jeg ikke drømme om at bruge.

Vindruekerneolie har ganske vist et højt rygepunkt, men har dens
mange flerumættede fedtsyrer (> 2/3) godt af høje temperaturer?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Thomas

Dato : 01-07-06 20:57

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message
> Affødt af et spørgsmål i en tidligere tråd om friturekogere vil jeg spørge
> jer om, hvilken olie eller type fedtstof I mener er bedst til at
> [...]

Hej

Nu har jeg fritueret i en del år efterhånden, dog mest pommes frites og
forårsruller. Men bortset fra starten, har jeg sidenhen brugt alm
fritureolie købt i supermarkedet, med fint resultat hver gang, ( har dog
aldrig tjekket hvad det består af, måske man skulle det fremover) I
starten prøvede jeg dog med svinefedt, det havde jeg hørt fra en kammerats
far var det bedste, og havde også smagt hans pommes frites og de var
himmelske. Jeg mener bare at det blev hurtigt dårligt og at det var derfor
, jeg gik over til alm olie ( vel en 12- 15 år siden)

Mvh

Thomas